בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
תמריצים לקויים במערכת החינוך
|
תעשיית הרמייה והשקר במערכת החינוך שוב נחשפת, כשאין מישהו שבאמת מנסה לברר את השורשים שלה או למצוא דרכים להתמודד איתה. מנהלים, מורים ותלמידים משתפים פעולה כי המערכת, מבלי לדעת, מעודדת, כשהיא ממקדת את תשומת הלב בציונים ולא בלמידה לשם למידה. מערכת תמריצים שקולה יותר יכולה לבנות מערכת חינוך ערכית יותר שתוביל גם להישגים טובים יותר
|
מערכת שמקדשת את הציונים [צילום: זהר שיטרית]
|
|
|
|
|
מערכת החינוך סובלת מליקויים חמורים, כאשר התגלה לנו שוב לאחרונה שתלמידים בשיתוף פעולה עם מורים ומנהלים מרמים במבחני המיצ"ב ובמבחני הבגרות. שתי הפרשות שנחשפו לאחרונה, בהן נחשף כי בחינות הבגרות מופצות לפני הבחינות עצמן לתלמידים רבים, ומורים עוזרים לתלמידים לרמות במבחנים הן למעשה רק קצה הקרחון. ואכן אנחנו שומעים בכל כמה זמן על פרשה חדשה שחושפת את גודלה של תרבות השקר והרמייה במערכת החינוך בישראל. יש צורך לחשוף את הרמאות ולהעניש את המעורבים, אבל תגובה נכונה לבעיה היא לא רק להעניש את האשמים, אלא לבחון מה הם השורשים שמובילים לתעשיית הרמייה, שהתפתחה למימדים מפלצתיים במערכת החינוך. התופעה היא לא מיוחדת לישראל, ובמדינות אחרות בעולם חוקרים ניסו לברר מה הם הגורמים לתופעת הרמייה במערכת החינוך. אחד הספרים, שבחן את התופעה לעומק בארה"ב, הוא הספר "פריקונומיקס" שבו נטען והוכח שמורים נוטים להעלות את הציונים של התלמידים שלהם, ולעזור להם במבחנים, כדי שיקבלו ציונים גבוהים יותר, וזאת בניגוד לכל כללי האתיקה המקובלים. הכותב, שמנסה להסביר מדוע מורים מרמים, מסביר כי ישנם מספר "תמריצים" שמעודדים את המורים לרמות, ולכן כדי למגר את התופעה יש ראשית להבין את שיטת התמריצים, ולשנות אותה כדי שתשיג את התוצאות הראויות. התמריצים בחברה, על-פי הכותב, מתחלקים לתמריצים שליליים ותמריצים חיוביים, כאשר לשני סוגי התמריצים ישנה השפעה על התנהגות של אנשים. תמריצים חיוביים הם בונוסים על "הצלחה", כאשר מורים, בתי ספר ומנהלים, למשל, יכולים להיות מתוגמלים על ציונים גבוהים, על הישגים מיוחדים, או על איכות הלימוד. תמריצים שליליים לעומת זאת באים לידי ביטוי יותר בהענשה, וכאשר מדברים על מערכת החינוך הענשה כמו קנסות, הרחקה או פיטורים, יכולה להיות מוטלת על מורים מנהלים או בתי ספר שאינם מתנהגים על-פי הכללים, משיגים תוצאות נמוכות, או פשוט עוברים על כללים של מערכת החינוך. במערכת החינוך שלנו, כמו גם בזאת של ארה"ב שאותה מתאר הכותב, שיטת התמריצים מעודדת רמאות, מאחר שהמערכת בוחרת לתמרץ דברים מסוימים על פני דברים אחרים. לדוגמה, העובדה, שבית הספר והמנהל שעומד בראשו זוכים לשבחים ותגמולים עבור הצלחה במבחני בגרות או מבחני מיצ"ב, היא אחת מהתחלואים הגדולים ביותר במערכת החינוך ויוצרת תחרות לא בריאה בין בתי הספר. השאיפה של בית הספר, לזכות בתמריצים חיוביים מסוג זה, גורמת לכך שבית הספר נוטה להזניח תלמידים חלשים, מנסה להיפטר מהם ומסתפק בלימוד רדוד שמטרתו היחידה היא הצלחה במבחנים. במקרים קיצוניים הוא אף עוזר לתלמידים לרמות במבחנים. המורים מתוגמלים באותו האופן על-ידי המנהל, ולכן גם הם מאמצים את הקו של בית הספר, מזניחים את תפקידם כמחנכים ומתמקדים רק בהצלחה מספרית בבחינות הבגרות. התמריצים הלקויים שניתנים למחנכים ולבתי הספר הם לא כל התמונה, מאחר שבסופו של דבר התלמידים הם חלק מאוד חשוב מהמערכת. הבעיה היא שגם התלמידים זוכים לתמריצים חינוכיים רעים, כאשר במקום לתמרץ אותם להיות אזרחים טובים יותר, וללמוד את נושאי הלימוד בצורה מעמיקה יותר, המערכת מעודדת אותם רק לקבל ציונים גבוהים יותר, מבלי שלציונים אלה יש משמעות עבורם. התלמידים בבית הספר, בבית וגם בהמשך חייהם במערכת ההשכלה הגבוהה נשפטים, על-פי ציונים אלה, כאשר אף אחד אינו מנסה לבחון האם הציונים באמת משקפים ערכים, ידע, הבנה ותובנות גדולות יותר. הבעיה לכן היא עמוקה יותר מכמה תלמידים שרימו במבחן בגרות, והיא לא תיפתר רק באמצעות תפיסה של אותם מחנכים ותלמידים שעברו על החוק. נוכל להתגבר על בעיות אלה רק באמצעות שינוי כללי של המטרות שמציב משרד החינוך, ובניית מערכת תמריצים שנועדה להשיג מטרות ערכיות יותר. משרד החינוך, למשל, צריך להחליט שהוא מעניק תמריצים חיוביים לבתי ספר שבהם יש אחוז גבוהה של תלמידים חלשים, שמצליחים לעבור את בחינות הבגרות. קובעי המדיניות יכולים גם להעניק תמריצים לפעילויות חברתיות של תלמידים ומורים, כדי לעודד אותם להשקיעה בדברים שבאמת חסרים היום בחברה הישראלית, כמו סולידאריות ואחריות אזרחית. אם רוצים לבנות חברה טובה ובריאה יותר צריך להתחיל להתוות במערכת החינוך את הערכים שרוצים לקדם ולהעניק להם עדיפות בדמות תמריצים חיוביים ושליליים. שיטת התמריצים עובדת, רק צריך להחליט את מה רוצים להמריץ.
|
תאריך:
|
02/03/2011
|
|
|
עודכן:
|
02/03/2011
|
|
דניאל גיגי
|
תמריצים לקויים במערכת החינוך
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
w3
|
2/03/11 13:12
|
|
הדברים הללו נכתבים בדחילו ורחימו, אך מתוך תחושה שהגיע גועל עד נפש, ושבמקום שיש בו חילול ה', אין חולקין כבוד לרב. כאשר רבנים ידועים, תלמידי חכמים ויראי שמיים, ראשי ישיבות בישראל, מפרסמים מכתב הזוי, המצדיק (תרתי משמע) את פשעיו של הנשיא האנס משה קצב, לאחר שהורשע בשתי עבירות של אונס, בשתי עבירות של מעשה מגונה ובשתי עבירות של הטרדה חמורה, אין מקום לחלוק כבוד לרבנים אלה.
|
|
|
לבנות או לא לבנות? "לשאת באורך רוח חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו, או אם חמוש לצאת מול יָם הייסורים... למרוד וקץ לשים להם?" - זוֹ השאלה. דומה שלא לאורך זמן תוכל עוד ממשלת-ישראל להתחמק מִתֵּת תשובה ברורה וחד-משמעית. לבנות ולזרוע ולנטוע בשטחי יהודה והשומרון או לא? התשובה נחוצה מאוד משום שיש לה השלכה בלתי נמנעת על עצם קיומה של ישות ריבונית יהודית על האדמה הזאת כולה. לא ניתן להפריד בין הדברים: או שאדמות יהודה והשומרון הן חלק בלתי נפרד ממדינת-ישראל או שלא.
|
|
|
מי שעורג, כמונו, למטעמי המטבח היהודי במיטבו, כדאי שיטריח עצמו לאזור התעשיה, הומה האדם, של ראשון-לציון. שם, במסעדת "שמאלץ" (רחוב בקר 11), שבסמטה צדדית שקטה וחבויה, מובטח לו שיבוא על מבוקשו.
|
|
|
במילים "היום הממשלה תטפל בבעיה שלא טיפלו בה במשך עשור שנים", פתח ראש הממשלה נתניהו את ישיבתו השבועית עם שריו. דקות ספורות קודם לכן, בפני חבריו מהליכוד, פרק נתניהו את תסכולו על חוסר הפרגון של התקשורת וביקש מהשרים לעשות יחסי ציבור להישגיהם. "אנחנו לא רק עושים, אנחנו גם מדברים", הוא נוהג לומר במה שאמורה להיות בדיחה על קצב העבודה הגבוה של ממשלתו. עד היום איש לא צחק.
|
|
|
המחירים עולים מכל עבר. הדירות – משתוללות. הדלק – ללכת ברגל לעבודה. המים – מיסים ועוד מיסים, כאילו שהמחסור במים התחיל אתמול. כל מי שביקר בסופרמרקט לאחרונה יודע – המחירים משתוללים. מה שעלה אתמול 10 שקלים עולה היום 13. דירה שעלתה לפני שנתיים מיליון, היום היא מיליון וחצי. ממש אלכימיה. המחירים עולים. המדד בקושי.
|
|
|
|