|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

נימוסים והליכות

מה בין שמות לויקרא? - עיקרון השוויון מדוע מנחת העני היא ריח ניחוח להשם? כיצד משה דייר ואורח באוהל מועד בעת ובעונה אחת? - תרבות הקריאה וגם: פני הדור כפני הכלב על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו
13/03/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

חומש ויקרא ראשיתו בקורבנות וטהרה, הֶמשכוֹ בכשרוּת המאכלים וטהרת המשפחה והכהנים - דרך קידוש האדם במצוות - וסופו בשמיטה וגאולת קרקעות. לכאורה, שלוש הפרשות הראשונות העוסקות בקורבנות, בטהרה ובנגעים, הן פרשות טכניות - בניגוד לפרשות הדרמטיות של מכירת יוסף, יציאת מצרים ועוד.

אולם בדומה לתיאור מלאכת המשכן, בחלקו השני של ספר שמות, שֶׁאף הוא טכני בעיקרו, אך כפי שראינו בעל מסרים מרכזיים, כך גם בפרשות אלה בין השורות והמילים טמונים מסָרים חשובים ביותר.

אכן, חז"ל מצביעים על כך כי בתלמודי תורה מתחילים תינוקות של בית רבן בלימוד חומש ויקרא, שכן "יבואו טהורים ויעסקו בטהרות". אין ספק, השפעת פרשת הקורבנות והנגעים על טוהר הגוף והנפש, מחלחלת בנשמות הטהורות של הגיל הרך ומותירה את חותמה לכל החיים.

שוויון לכל

לא רק בשפה הטכנית והיבשה פרשת ויקרא היא הֶמשכוֹ של ספר שמות בתיאור מלאכת המשכן, אלא גם מבחינה רעיונית. ראינו את עֶקְרוֹן השוויון, החוזר כחוט השָני החל בפרשת משפטים, הציווי שלא להפלות את השכבות החלשות, דרך תרומת מחצית השקל - סכום מינימלי אחיד, הבא להשוות בין עני לעשיר - וְעד לאמני המשכן, בצלאל ואהליאב, המגשרים על הפער המעמדי בין השבטים יהודה ודן. הצבענו גם על הערך הסוציאלי של השבת, שֶׁבָּהּ שובתים מעבודה העשיר והעני כאחד.

גם בפרשת הקורבנות בולט עיקרון השוויון. למרות שהעני אין ידו משגת להביא קורבן מהצאן והבקר המשובחים, אלא מקמח סולת בלבד - ומהעוף במקרה הטוב - הכתוב מעיד על קורבנו, לסוגיו השונים, שמבחינת ערכו הוא אינו שונה מקורבן רגיל, בכך שאישו הוא "ריח ניחוח לה'". לא הערך הכספי הוא הקובע, אלא האיכות המושקעת בקורבן (הקמח המשובח עשוי מסולת), והעיקר הכוונה וההיטהרות העצמית הנלוות אליו. ואכן, המילה 'מִכֶּם', הנראית מיותרת בפסוק "אדם כי יקריב קורבן מכם לה'", מלמדת על ההזדהות הפנימית עם הקורבן, כאמצעי התקרבות אל הבורא, כפי שמשקפות אותיות השורש הזהות.

תרבות הקריאה וההתחדשות

כבר בפתיחת הפרשה מושכת את תשומת לבנו המילה הראשונה 'ויקרא', באות א' הזעירה שבסופה. המילה עצמה מצביעה על הקרבה הרבה שבין הקב"ה למשה רבינו במשכן המקודש ביותר - אתר השכינה. ה' פונה למשה בקריאה ישירה ובלתי אמצעית כמו אל חבר וידיד נפש. הוא נועד עימו תמיד בפתח המשכן, אשר על שם התוועדות בלעדית זו זכה לתואר "אוהל מועד".

אולם פריבילגיה מיוחדת זו של משה, הנחשב בן בית בהיכל ה', לא רק שאינה גורמת לו לניפוח ה'אגו'. נהפוך הוא. ממעמדו הרוחני הגבוה ביותר, כאדון הנביאים שזכה לראות את השכינה, משה העניו מכל אדם, מצמצם את נוכחותו מול גדלוּת הבורא עד כדי אות קטנה. משה הוא שכפול מידות ה', אשר כפי שחז"ל מצביעים, "במקום גדלותו שם אתה מוצא ענוותנותו". ומשה מאמץ מודל זה. הקב"ה מעיד, כי אין הוא והגאווה יכולים לדור בכפיפה אחת. ואומנם השכינה מדירה את עצמה מאנשים גאים. בניגוד לקריאה התמידית אל משה, ה' התגלה אל בלעם הרשע והיהיר באופן מקרי בלבד, וגם זאת כדי להפוך את קללתו לברכת ישראל.

מאידך-גיסא, נראה לי כי האותיות הגדולות במילה 'ויקרא', ויקר, משקפות את הערכת מעמד התגלות ה', היקר כל-כך לליבו של משה, כאילו כל פעם מדובר במקרה, בהתגלות חד-פעמית מבחינת המעמד הנשגב.

הגישה הזאת של קיום מצוות תמיד, כחלק בלתי נפרד מאורח חיינו, אך על-אף ההרגל לחוש בכל מצווה התחדשות עצמית והעצמה אישית, משתקפת היטב בדברי נעים זמירות ישראל בתהלים: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי, לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו". השאיפה היא להיות בן בית בבית ה', בתורה ובמצוותיה, אך לא לקיימן כמצוות אנשים מלומדה, אלא לראות בכל מצווה אורח יקר, המאפשר לנו התקרבות לבורא והתחברות לפנימיות הנשמה.

במילה 'ויקרא' אנו למדים גם על נימוסים והליכות של משה רבינו, המשמש מודל התנהגות לעם כולו. אף שמשה היה מורגל בדיבור עם השכינה, מעולם לא נכנס למשכן אלא אם כן נקרא על-ידי ה'. המסר הברור הוא לתרבות דיבור וכניסה לבית הזולת או לדבריו ברשות בלבד.

מנהיג בדורו

פרשת הקורבנות מלמדת גם שיעור בהִלכות מנהיגוּת. הכהן במקרא אינו רק עוסק בפולחן הדתי של עבודת המקדש. מעבר לכך הוא מכהן כמנהיג רוחני של העם, כרב וכמורה הוראה "שפתי כהן יורו דעת". לכן הכהן מביא קורבן חטאת, לפי רוב הדעות לא על חטאו הפרטי אלא על הכשלת הציבור בשוגג, אם לימד הוראה שלא כהלכה. מכל מקום, כאישיות ציבורית, המשמש דוגמה אישית, נושא הכהן באחריות רבה כלפי האומה, ועל כן חטאו או הכשלתו הקולקטיבית נבחנים בחומרה רבה.

אולם, יתרה מכך, דומני כי קיימת זיקה הדדית בין הכהן לעם. השפעת הכהן על העם אינה חד-צדדית, אלא היא משמשת מעין משוב להתנהגות הציבור. דהיינו, באותה מידה שהכהן משפיע על העם, התנהגותו היא גם פונקציה של התנהגות העם. היחס הוא דו-סטרי, וכאן טמון החידוש בקורבנו של הכהן. החטא של הכהן משקף את חטאו של הציבור. אם הכהן נכשל, כישלונו משקף את הרמה הרוחנית הירודה של העם.

רעיון זה רווח בדברי חז"ל. כך למשל, הכהן הגדול ביום הכיפורים אם תפילתו הייתה בכוונה, אות הוא כי היא התקבלה במרומים וחוט השני (הזהורית) אפוא היה מלבין. אולם המעניין הוא, שתפילה בכוונה העידה שהעם ראוי לכך. אם תפילת הכהן לא צָלְחָה, ולא עברה את מבחן הזהורית, היא העידה מפורשות על רמתו הרוחנית הירודה של העם, שלא היה ראוי לתפילת הכהן. מסופר גם על אחד התנאים, שהיה מתפלל עבור חולים. אם תפילתו הייתה עֲרֵבָה, ידע התנא שתפילתו התקבלה וכי החולה החלים. ולהפך, אם תפילתו הייתה כבדה, הבין התנא שהחולה לא ראוי היה להינצל ומת.

את ההשפעה הרוחנית הדו-סטרית בין המנהיג לציבור מיטיב לבטא מאמר חז"ל "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, כפני הדור, נראה כמוביל את העם. אולם בדומה לכלב שבסיבוב מפנה ראשו לאחור לעבר אדונו לראות לאן פניו מוּעדוֹת, כך המנהיג בשעת הכרעה מוּבָל על-ידי עמו. חכמינו גם הצביעו על כך, כי "יפתח בדורו - כשמואל בדורו". רמת המנהיג היא פונקציה של רמת העם. נשמע מוּכָּר?

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הַכּוֹכָבִים זָקְנוּ בְּאִיתָמָר
13/03/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
נדמה שהשבוע נפל דבר בישראל. שיתוף פעולה מרענן מתרחש לנגד עינינו בין השרים דן מרידור ואהוד ברק. השר מרידור מתגלה כמנהיג אחראי המבקש למצב את ממשלתו של נתניהו, בה הוא חבר, כממשלה יוזמת הקשובה לרחשי לב הציבור הישראלי. זה לא סוד שנתניהו בחר במרידור, האיש עם האינטגריטי, השקול, האחראי, כדי שימרכז את הליכוד הימני מדי, ויאפשר למרבית הציבור בישראל למצוא בליכוד את העמדה היונית שכל-כך חסרה כיום לליכוד. אותה עמדה שיכולה להוציא את ממשלת נתניהו מהקיפאון שאחז בה בשנה האחרונה. הנה אנו יכולים להיווכח כי לא צריך ממשלת אחדות כדי לגרום לשיתוק לאומי - גם ממשלת ליכוד ימנית יכולה לגרום לשיתוק לאומי.
13/03/2011  |  זבולון סבירסקי  |   מאמרים
ההורים אודי ורותי פוגל וילדיהם יואב, אלעד והדס מתו מות קדושים בליל שבת, ו' באדר ב' תשע"א, ויישובם איתמר הפך לסמלה שותת הדם של ארץ ישראל היהודית הציונית שוחרת החירות והחיים. לב כולנו הוא עם בני משפחת פוגל שנותרו חיים, תמר, רועי וישי שהפכו סמל לא רק לעם היהודי כולו, אלא לכל בני האנוש ברחבי תבל הדוחים בשאט-נפש וללא תנאי אמירות צבועות המצדיקות את מעשה הזוועה הזה במוטיבים ובנימוקים פוליטיים שמאלניים פוסט-מודרניסטיים המצדיקים שחיטת תינוקות בני יומם כחלק לגיטימי במאבק הלאומי המתרחש מזה דורות בין יהודים לערבים בארץ ישראל.
13/03/2011  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
שר הביטחון אהוד ברק הכריז שהוא עומד לדרוש מארצות-הברית 20 מיליארד דולר נוספים כדי לרכוש מטוסי-קרב, ספינות טילים, צוללת ונושאי-גייסות. ראש-הממשלה בנימין נתניהו הצטלם כשהוא מוקף חיילות - כמו מועמר קדאפי בימים הטובים - ומשקיף כמצביא אל מעבר לנהר הירדן. הוא הכריז שצה"ל לא יעזוב לעולם את בקעת הירדן, מכיוון שרצועה כבושה זו היא "גבול הביטחון" של ישראל. ימיה של סיסמה זו כימי הכיבוש עצמו. היא הייתה חלק מתוכנית-אלון המפורסמת, שנועדה להקיף את הגדה המערבית בשטח ריבוני ישראלי. אגב, אבי התוכנית, יגאל אלון, נמנה עם מנהיגי התנועה הקיבוצית, ובקעת הירדן נראתה כשטח אידיאלי לקיבוצים חדשים. היא שטוחה, משופעת במים, והאוכלוסייה שלה הייתה דלילה.
13/03/2011  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
האכזריות הנאצית של הרצח באיתמר לא קרתה מעצמה. הרשות הפלשתינית לא רק שאינה מנסה לעקור את האיבה הערבית הבסיסית מן השורש, אלא מנהלת ללא הרף מערכת הסתה וזריעת שנאה ליהודים ולישראל בכלל, ולמתנחלים בפרט.
13/03/2011  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il