השבוע התבשרנו על עידן חדש בתקשורת הסלולארית העומד בפתחנו. לא עוד מאות או אלפי שקלים בכל חשבון. לא עוד פרפורי בטן בכל תחילת חודש לקראת האירוע הטראומטי של פתיחת המעטפה שהגיע מאורנז' או מסלקום או מפלאפון - מי יודע לכמה יגיע החשבון.
כבר בזמן הקרוב, כך מבטיחים מנהיגינו, נתחיל לשלם פחות עד כדי מחצית ממה שאנו משלמים עכשיו. אולי כן ואולי לא. אז מה בעצם קרה לאחרונה? - נוספו שני מפעילים וריטואלים ונוספו שני מפעילים רגילים. חוקי הכלכלה הבסיסיים קובעים שככל שתגדל התחרות בין ספקי שירות מסוים, במקרה בו אנו דנים הרי אלו הם ספקי שירותי טלפון סלולארי, כך יוזל המחיר לצרכן של אותו השירות. בהחלט יתכן כי כך יקרה וכולנו נברך.
יתכן גם תרחיש שונה. בתחילת הדרך, ירדו המחירים וכאשר כל השחקנים החדשים יגיעו לנתח השוק אליו תכננו להגיע, יחזרו כולם לעלות את התעריפים ומן העבר ראינו כי הם יודעים היטב איך לעשות כן. זכרו את התקופה בה הצטרפה אורנג' וכולם ציפו כי במסגרת התחרות יוכל הצרכן ליהנות ממחיר מוזל - מהר מאד היתבדנו.
שתי החברות החדשות שזכו עתה במכרז התדרים חייבים להגיע בתקופה מוגדרת לנתח שוק מוגדר אף הוא על-מנת לקבל בחזרה את מאות מיליוני השקלים שהם צריכים להפקיד ושיוחזרו להם, כאמור, באם יגיעו ליעדים הכמותיים המוסכמים ובזמן המוסכם. יש להניח כי המחירים אומנם ירדו אך עם הגעה ליעד וקבלת הכסף שהופקד על ידם, לא ירחק היום והם ירצו להחזיר לעצמם את "הנזקים" שנגרמו עקב המחיר הנמוך אותו הציעו ללקוחותיהם לצורך השגת היעדים.
ישנו תרחיש נוסף לפיו כל השחקנים, ישנים כחדשים יבינו גם מבלי הצורך לשוחח ביניהם כי בהפחתת מחיר גדולה מידי כולם יפסידו (חוץ מהצרכן) ואולי לא כדאי להיחפז ולהוריד מחירים. כאן המקום לבחון אפשרות נוספת, פרט להורדה במחיר, שתוכל לשמש מי מהחברות הסלולריות, החדשות והישנות כאחד, לקדם את מכירותיהם.
אז כאמור, ראשית יהיה עליהם לקבוע מחיר נמוך יותר מזה המקובל כיום. לא ב-50% אך לפחות משהו בסביבות 25%. לנ"ל יוסיפו טיפול חדש בנושא "החשבונית החודשית". כידוע, יכולתו של האדם הסביר, גם אם למד שנים ארוכות במיטב בתי הספר בארץ או בעולם, להבין את החשבונית רבת העמודים המופקת עבורו שואפת ל-"0". יתכן כי הסיבוך הנו בכוונה תחילה ובכך שרבים אינם מסוגלים להבינו, הרי שהם נמנעים מלבדקו ולדרוש עקב הבדיקה, אולי, החזרים מהחברות.
חשבונית חדשה אינה צריכה להיות על יותר מעמוד אחד, אולי בטבלה אחת עם עמודה "פרטים" ועוד עמודה לכל מספר טלפון הכלול בחשבון ולאחר, שורה אחת לכל סוג חיוב (דוגמה לשורה: X דקות כפול Y אג' לדקה = Z שקלים; שורה הבאה: לגבי SMS; שורה שלישית לגבי הגלישה וכיוב'). ימחקו לחלוטין כל החיובים שבגינם ניתן זיכוי - מי צריך חיוב חודשי של 68 שקלים עבור מכשיר ושורה לאחר מכן זיכוי על אותם 68 שקלים - אם אין חיוב אז מדוע לבזבז ניר והדפסה מיותרים.
נראה כי הציבור יאהב את השקיפות שתבוא לידי ביטוי בחשבונית פשוטה שניתן להבינה מה גם שתהיה תרומה לאיכות הסביבה ובמקום כ-6 עמודים אותם אני מקבל כל חודש עבור בסך-הכל שני קווי טלפון אקבל עמוד אחד בלבד. נכון שלא יהיה עוד ניתן בקלות לבלבל את הצרכן אך מן הסתם, אפשר להרוויח גם בפעילות עם שקיפות תוך ראיית הצרכן כגורם מרכזי לפעילות השיווקית.