|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פסח של "דיאטה" רוחנית

כל שלא אמר שלושה דברים הללו - פסח, מצה ומרור - לא יצא ידי חובתו בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות האדם אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת בליל הסדר?
14/04/2011  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לחם עוני [צילום: פלאש 90]

חניאל פרבר
ניסן - ראש החודשים: בין גאולה ליצירה

"שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוקיך... שבעת ימים תאכל עליו מצות... למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך" [דברים ט"ז, א'-ג']. רש"י: "למען תזכור על-ידי אכילת הפסח והמצה את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך".

חג הפסח ומצוותיו נקבעו כזכר ליציאת מצרים וידועה המצווה בליל הסדר: "כל שלא אמר שלושה דברים הללו לא יצא ידי חובתו". ומה הם שלושת הדברים? פסח, מצה ומרור. זכירה זו היא לא לשעה, לא ליום, לא לשבוע או לחודש. היא מלווה את האדם במשך כל ימי חייו.

מצינו בטור בהלכות סוכה, תרכ"ה: "תלה הכתוב מצות סוכה ביציאת מצרים, וכן הרבה מצוות, לפי שהוא דבר שבעינינו ראינו ובאזנינו שמענו ואין אדם יכול להכחישנו... כאשר עשה עמנו בהוציאו אותנו מארץ מצרים באותות ובמופתים". הב"ח על אורח חיים סימן ח' מוסיף שבישיבתו בסוכה חייב אדם לכוון שעושה כן לזכר ליציאת מצרים.

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים. נושא יציאת מצרים נמצא בכל אדם ובכל דור, והלקחים הנלמדים מארוע זה חקוקים בלוח לבנו והיטיב לבטא זאת הרמב"ם באגרתו לבנו, שעניינו של יציאת מצרים הוא יציאת האדם ממאסר יצרו ותאוותיו ולקבל עול מלכות שמיים ועול מצוות.

אכילת חמץ בפסח עונשה חמור יותר מאכילת בשר חזיר. "כי כל האוכל מחמצת ונכרתה הנפש ההיא מישראל מיום הראשון עד יום השביעי" [שמות י"ב, ט"ו]. קיימת כאן "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות שהקב"ה יודע את נחיצותה והשפעתה על נפש האדם.

במהותו של ליל הסדר מבחינים אנו במערכת שלמה של דרכי התנהגות וטקסים העוזרים לנו לחוות את חווית הגאולה. מתוך חמשת הסמלים המרכזיים המציינים את ליל הסדר, ארבעה מהם קשורים באכילה ובשתייה.

  • הראשון: ארבע כוסות - שתיית היין מהווה סימן לשמחת הגאולה. אין שמחה אלא בבשר ויין.

  • השני: מצה - אכילת לחם העוני כסימן למהירות ולחיפזון שיצאו אבותינו ממצרים.

  • השלישי: מרור - אכילת ירקות מרים, סימן למרורות של חיי אבותינו במצרים.

  • הרביעי: חרוסת - אכילת תערובת אוכל הנראית כטיט לזכר הטיט שבו עבדו אבותינו.

  • החמישי: הסיבה - ישיבה כדרך מלכים המשקפת את עצמאותנו.

לכאורה תמוה אוסף סמלים מוזר זה. מובנים לנו סמלי השמחה - שתיית היין וההסיבה, אך אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת? הרי הם קשורים לשיעבוד, ובליל הסדר חוגגים אנו את גמר השיעבוד. הרי זאת שמחת גאולתנו.

אלא אוסף סמלים זה הקשור לשיעבוד בא להזכיר לכל פרט בעם ישראל את מה שהרגישו בני ישראל עת יצאו ממצרים. לא בקלות נמחק העבר החשוך והמר שנותר מאחוריהם. העם נשא בליבו את הסבל שלא יכול היה להשתחרר ממנו כלאחר יד. נכון שאנו בני חורין, אולם גם בדמעות השמחה מעורבות דמעות של צער.

בסמל המרכזי של הפסח באכילת המצה ניתן למצוא משמעויות שונות. לחם העוני פירושו - עוני או עינוי, או "עוני" מלשון לענות, לספר, לדבר או לומר. המצה היא "לחם עוני" - שעונים עליו דברים הרבה. קריאת ההגדה היא לפני אכילת המצות. סיפור יציאת מצרים ושאר סימני הסדר נעשים בנוכחות המצות. במהלך הסדר אנו מגלים את המצות היות שהמצה היא סימן לגאולה, אכילת הבצק שטרם החמיץ באה להראות כי "בחיפזון יצאת מארץ מצרים". עם ישראל יצא בחופזה מארץ הגלות, ברח מהעבודה, מהשפלה, מחיים חסרי תוכן ורץ אל חירותו.

לחם העוני במובן עניות ועינוי קשור בטבורו לעם ישראל שהיה עני ודל בהתפתחותו הנפשית, כעם עבדים שהיה במצרים ופעל ללא מחשבה והחלטה עצמית. האדון המצרי קובע והעבד העברי מוציא לפועל.

מאות שנות עבדות השפיעו על העם שלא ידע חירות מהי. אכילת המצה היוותה סימן לגאולה ולקשייה, וציינה את שאיפת בני ישראל להיות עם משוחרר ועצמאי. החירות דורשת בגרות. דווקא בימים אלו שומה עלינו לראות את עצמנו כאילו יצאנו ממצרים, להרגיש נגאלים, כאשר ליל הסדר מהווה עבורנו ביטוי לערכי חירות וגאולה.

זאת הסיבה לכך שיציאת מצרים זכתה למקום כה נכבד ביהדות נוכח רעיונותיה הגדולים והנשגבים: עצמאות לאומית, חירות האדם, יד ה' באויבינו והיחס המיוחד בין ה' לעם ישראל. דבר שבא לידי ביטוי בחוויית היציאה ממצרים לארץ ישראל בראותו את הניסים והנפלאות ששיאם היה בהתגלותו של הקב"ה לישראל בהר סיני.

האדם יוכל לחוש את הגאולה רק בהתנהגותו כאילו הוא נגאל. רק על-ידי עשיית הסמלים בליל הסדר יראה עצמו כאילו "יצא ממצרים". יפה ביטא זאת הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה פרק ז' הלכה ו': בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משיעבוד מצרים - ולא לראות כמצוין במקור.

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו רבים, גם אני בוחן את המרכיבים של דעתי המגובשת בטרם שיגור. הבחינה הזאת יש לה תכלית: מניעת מבוכה אישית בגין הפצת דעה שתתפרש על-ידי הקוראים ו/או השומעים כאווילית. לא תמיד אני מצליח, אבל כמעט תמיד, אני מנסה. כמעט. דעתי על אריק איינשטיין מוכיחה את ה-כמעט.
14/04/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
"כן, הדורות באים חולפים בלי גמר... אך לכל דור יש כלנית וזמר... אשרי האיש אם בין סופות ורעם... פרחה הכלנית לו, לו רק פעם..." (נתן אלתרמן). ב-28 במרס 1970 הלך לעולמו המשורר הנודע נתן אלתרמן. משוכנע אני שרבים ישאלו: מה הקשר בין רופא ערבי-פלשתיני לבין משורר ציוני אשר תמך לאחר מלחמת ששת הימים ברעיון ארץ ישראל השלמה? התשובה שלי פשוטה מאוד: אנו חייבים ללמוד מכל איש אשר נלחם עבור חירותו והקמת מדינתו בלי קשר למוצאו או למקום מולדתו, ואלתרמן מהווה דוגמה חיה ופועמת-לב לדרך מחשבותיי ולמה שאכתוב בהמשך.
14/04/2011  |  ד"ר סלאח עודטללה  |   מאמרים
אזרחים רבים פונים למוסד לביטוח לאומי בתביעה להכרה בנכותם. לפי החוק ענינם נדון בוועדה רפואית. מי שנדחה או שפסקו לו פחות מהמגיע לו לדעתו, יכול להגיש ערר לוועדה רפואית לעררים, ואחריה - ערעור לביה"ד לעבודה.
14/04/2011  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
שטוחה לפניך בקשתי לגזול מזמנך היקר מעט תשומת לב, במטרה לשטוח לפניך את תחושותיי כאזרח וכפעיל ליכוד. כידוע לכבודו, תמכתי בעמדותיך לאורך זמן בכל המהמורות. מתוך אמונה שראייתך את המרחב המדיני הפוליטי והכלכלי בתנאים משתנים הינה נדבך מרכזי באסטרטגיה הלאומית.
14/04/2011  |  יחזקאל יגנה  |   מאמרים
מי האמין שעמיר פרץ יהיה שר ביטחון? מי האמין שהתפקיד יוצע לו? מי האמין שפרץ יסכים להסיר את הכיפה החברתית תמורת כיפת הברזל? מי האמין שפרץ יסיר את כיפת הברזל ויחבוש (שוב) את הכיפה החברתית?
14/04/2011  |  אורן קאשי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il