|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

משחקים באש?

בשולי הכותרות: בין הורָה למדורה ומה שביניהן ואיך כל זה קשור ללבני ולרבנים? בין חופש הביטוי לחופש השיסוי בין מוקד לבירה וגם: מי הוא הרב הפמיניסט? תגובה לתגובה אז מה היה לנו? על כל אלה ועוד ברשימה שלפנינו
18/05/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

צעד סמלי

לא ברור לי מה השיגו בני משפחת שליט בפריצה המתוכננת לרחבה בטקס הדלקת המשואות. אם מטרתם הייתה לעלות לתודעה הציבורית, הרי הם זוכים לתמיכה ולאהדת הקהל כל הזמן. מבחינה זאת ניתן לומר "כולנו גלעד שליט" זו לא רק סיסמה.

אם מטרת המשפחה הייתה להשפיע על הממשלה לשחרר את גלעד, הרי דומני כי מדובר באקט סמלי בלבד של מחאה, שאין לו כל השפעה יותר מאשר ההפגנות מול בית ראש הממשלה, צעדת ההמונים, שהייתה לאות הזדהות עם המשפחה למטרה זו ועוד. לכן צדק יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שמחאה זו לא קידמה כלל את המטרה.

לעומת זאת, דווקא משום שמשפחת שליט הפכה לסמל בדעת הקהל, דומני כי ההפרעה לטקס הממלכתי עלולה לשמש מודל שלילי ותקדים למעשים דומים מצד בני משפחות שכול, במיוחד בטקסי יום הזיכרון, ולתת להם לגיטימציה רחבה. שאלת גבולות המחאה עלולה אז לקבל משמעות אנרכית. וזו ודאי לא הייתה מטרת המשפחה.

גול עצמי

הזדהותה של ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה, עם פריצתה הנועזת של משפחת שליט לרחבה בטקס הדלקת המשואות, אינה מפתיעה. זהו צעד פוליטי מובהק, שנועד לא רק כדי לנגח את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מחדליו בנושא שחרורו של גלעד מהשבי, אלא גם לצבור תמיכה פופולרית רחבה בה, בעקבות תמיכתה בצעדי המחאה של משפחת החייל החטוף.

לבני רק לא שמה לב, שהיא מבקיעה גול עצמי. האומנם מי שחותרת לראשות הממשלה מייצגת עמדה אנטי-ממלכתית בטקס ממלכתי מן המדרגה הראשונה? האם זה המודל שהיא מציגה לעם?

הכתובת הייתה בפייסבוק

האם צה"ל עוקב אחרי הפייסבוק? לפחות לפי מהומות הנכבה במג'דל שמס נראה שהתשובה היא לא. אחרת איך קרה שהכתובת להפגנות הסורים, שקראו לאינתיפאדה שלישית, הייתה שבועיים בפייסבוק, והצבא לא ידע ולא היה ערוך לכך.

דומני כי לא צריך להיות איש מודיעין כדי לדעת שהתקשורת הווירטואלית - ובראשה הרשתות החברתיות - היא סוכנות הידיעות מספר אחת, והאמרגנית המהירה ביותר לניהול הפגנות ואירועים המוניים. אז איך זה שעובדה בסיסית זו, בעידן האינטרנט, נעלמה מעיני הצבא? מעתה על הצבא לצעוד לא רק על שיטות העבודה הישנות, אלא להיות עם הפנים לפייסבוק ועם אצבע על הדופק בו. ובא לביטחון ישראל גואל.

חופש הסתה?

רבות דוּבר על המחדל המודיעיני בעקבות אירועי הנכבה בצפון. אולם דומני כי מעֵבר לגורם הצבאי (ובכללו חיילי האו"ם, שאיפשרו את מעבר המפגינים הסורים לישראל) אי-אפשר להתעלם מהגורם הווירטואלי בפרשה. מדוע איפשר אתר הפייסבוק את חופש ההסתה וההתארגנות של הסורים נגד ישראל?

עם כל הכבוד לחופש הביטוי, האם לא ברור למנהל האתר שהאינטרס הביטחוני גובר עליו ועומד בראש סדר העדיפויות? האם לא ידועים לאיש הגבולות בין חופש הביטוי, מיסודות הדמוקרטיה, לחופש השיסוי, שאותו יש לשלול מכל וכל? מדוע אין תקנון ברור בנושא? ואם אין כזה, הגיעה השעה לגבש אותו ולהפיצו בין כל משתתפי האתר.

לתשומת לבך, היו"ר והמייסד, מר צוקרברג.

אגב, מדוע המשתמשים הישראלים, שלחצו לסגירת הדף, לא הביאו זאת לידיעת הגורמים הנוגעים בדבר בישראל, ובכך ניתן היה להיערך מראש ולמנוע את פלישת המפגינים?

דַּבֵּר עברית

"שלוש נינים", "שלושת הפרשות" - נַחשו מי אמר זאת: הבאסטיונרים בשוק? לא, טעיתם. אלה שגיאות לשון שיצאו מפיהם של שדרנים ברדיו אל אוזני עם ישראל. הן מהוות דוגמה מייצגת לשורה ארוכה של שגיאות יסוד בשפה, אשר נשמעות ברדיו ובטלוויזיה. במיוחד מדובר בהיפוך לשון זכר בנקבה, הבולט בעיקר בתחום השימוש במספרים.

דומני כי בשנה זו, שהוכרזה בבתי הספר כשנת הלשון העברית, ראוי שהשדרנים, המשמשים מודל לשפה תִּקנית, יעברו קורס מזורז בעברית נכונה. אין ספק שהשפעתם תהיה רבה גם על התלמידים ובני הנוער, דור העתיד, לדבר בשפת אבות בלי שגיאות. ובא ללשוננו גואל.

חג המנגל

בשבוע שעבר חגג עם ישראל יומולדת 63 למדינה. בניגוד לחגים הדתיים, יום עצמאות הוא חג אמורפי, החסר צביון רשמי. כחג ישראלי מובהק אי-אפשר להתעלם מאופיו העממי. יום העצמאות הוא חג המנגל הלאומי, חג הגששים, המערכונים ופטישי הפלסטיק.

עם זאת, מאחורי חג העצמאות עומדת התפישה הציונית-דתית, המקדשת את המדינה והצבא, ורואה בהם אתחלתא דגאולה. אולם בניגוד לארץ ישראל הקדושה אלה הם מוסדות חילוניים מובהקים, הנבחנים בכלים קיומיים ואסטרטגיים, ונעדרים אפוא כל ממד של קדושה. ולכן יום העצמאות הוא חג חילוני מובהק. דומני כי מתן אופי דתי לחג הוא סוג של כפייה דתית מלאכותית, ועם כל הכבוד ראוי ביום זה להפריד את הדת מהמדינה.

שם המשחק: רייטינג

לא סוד הוא כי העיריות כורעות תחת מעמסה תקציבית. אף פעם אין להן את הכסף שצריך למטרות חיוניות כמו רווחה, חינוך, דיור וכדומה. אז איך זה שבחגיגות ליל העצמאות פתאום נפתחות הקופות לרווחה, ועבור הופעה של פחות משעה של מיטב הזמרים נשלפות מהן מאות אלפי שקלים, וכל המרבה במחיר הרי זה משובח?

דומה ששם המשחק הוא, כמו תמיד, רייטינג. כשזה מדַבר, הקופה הציבורית (כמובן) חוגגת. העיריות רוצות לגעת באבק כוכבים, ביום חגה של המדינה, ובכך לשפר את תדמיתן הזוהרת. השאלה היא, האם אי-אפשר היה להסתפק בזמרים מקומיים, תוך מתן הזדמנות חגיגית להם להציג את כישרונותיהם? אין ספק שהם היו משמחים את הקהל לא פחות, ומסתפקים בשכר צנוע בהרבה. צריך פרופורציות, בבקשה.

לא מילה גסה

נראה כי למרות התדמית הצברית העוקצנית והמחוספסת, והצינית לא במעט, עדיין חוש ההומור של עם ישראל לוקה בחסר. אחרת לא ברור, איך לא עלו על האירוניה שבדברי השחקן שרון אלכסנדר, כי הסלבריטאים הם גזע עליון (אם כי תודו, מה שנכון, שהם חושבים עצמם כאלה).

עם זאת, הסצנה של התערטלותו של השחקן בסרט, שאותה הוא מניף כדגל, היא כבר הרבה פחות משעשעת, וגם, עם כל הכבוד, איך לומר, לא צנועה. וצניעות היא בפירוש (עד כמה שזה נשמע שמרני לאוזניים ישראליות) היא לא מילה גסה.

הרב הפמיניסט

מה לא אמרו בתקשורת החילונית בעקבות אחדים מפסקיו של הרב עובדיה יוסף (הידוע דווקא בפסיקותיו המקילות), שנותקו מהקשרם: פונדמנטליסט! אירן כבר כאן! - הכריזו הכותרות. והִנה מתברר שהרב הוא בעד קידום נשים.

מֵעבר לעובדה שבִּתו עדינה בר-שלום היא חלוצת המייסדות של המכללות החרדיות, התבשרנו לאחרונה שהרב הוא בעד מינוי נשים למועצות דתיות. זאת לא לפני שפסק שנשים יכולות לשדר ברדיו החרדי 'קול ברמה', אשר בראשות תנועת שס.

מעמד האישה ביהדות כבר אמרנו?

מוקד בלי הפסקה?

מה קרה לעיריית ירושלים? כידוע, במדינת ישראל כל המוסדות הרשמיים שובתים בשבת. לא עוד, אלא כל חברה שמכבדת את עצמה, דוגמת הבנקים ואפילו חברות האשראי, משביתה את שירותיה בשבת, כולל השירותים הטלפוניים.

אז איך זה שהמוקד העירוני של ירושלים עיר הקודש, בירת יהדות הארץ והתפוצות, פועל, בניגוד לעבר, נון סטופ 24 שעות ביממה, כולל שבת? האם לראש העירייה, ניר ברקת, הפתרונים?

לא רק פיקניק

ההוראה של הרבנים הראשיים לדחות את הדלקת המדורות בל"ג בעומר, ממוצאי שבת ליום ראשון, כדי למנוע חילול שבת המוני, היא הוראה נכונה.

כידוע מצוות השבת היא מן התורה, ופרט למילה ולפיקוח נפש היא אינה דוחה שום מצווה, ודאי לא מנהג. מדורות ל"ג בעומר, לעומת זאת, הן מנהג מסורתי, הנהוגות לזכר רבי שמעון בר-יוחאי, שיום פטירתו חל בתאריך זה. המדרש מספר כי בעת לימוד תורה של התַּנא הקדוש היו להבות מתפשטות באוויר מרוב התלהבותו ודבקותו בבורא. לזכרן של להבות אלה, מדליקים מדורה. המדורות אפוא הן לא רק פיקניק.

חילול השבת למען טקס ההדלקה, ביום ההילולא, הוא חילול שמו וזכרו של רבי שמעון, שהקריב את חייו למען שמירת השבת והמצוות. לכן ראוי לדחות הפעם את ההדלקה ההמונית מהלילה ליום, מה עוד שאין מדובר בדחיית תאריך האזכרה של הצדיק, מחבר ספר הזוהר.

החסידים, שלגביהם אין חשש של חילול שבת, יקיימו גם השנה כרגיל את ההדלקה המסורתית במוצאי שבת.

אז שיהיה לַ"ג שמח וכשר לכל בית ישראל.

שיעור באנתרופולוגיה

דומני כי תחום הפרסום החרדי מאפשר לנו הצצה אנתרופולוגית מרתקת לעולמם של החרדים. האסור לפרסום מלמד לא מעט על הנורמות הנהוגות בקהילה, בעיקר בתחום הצניעות (במיוחד בתחום שבינו לבינה), כדי לשמש מודל חינוכי לצעירים.

אולם לא פחות ניתן ללמוד מהמותר בפרסום על הרגלי הצריכה של הציבור החרדי, שאינם שונים כיום בעיקרם מהרגלי הצריכה של הציבור הכללי בתחום המלונאות, המיתוג, העיצוב והטעם (תוך התאמתם לקריטריונים הלכתיים ולמציאות החרדית). וכידוע תמונה אחת שווה אלף מילים.

אין ספק שתחום הפרסום החרדי התפתח מאוד בשנים האחרונות, והוא עומד בתקנים החמורים ביותר של עולם הפרסום, שלא היו מביישים את הפרסומות במגזר הכללי.

תגובה לתגובה

למגיב יואב בעקבות מאמרי 'אור אדום': עם כל הכבוד למחוקק, המבדיל בין רצח להריגה, הגיעה השעה לשינוי חקיקה, שלפיה רצח יוגדר על-פי מבחן התוצאה (עיין מקרה קרפ), ולא על-פי אלמנט הכוונה.

גם אם אינני מתחרה עם ידיעותיך, דומני כי העונש המקסימלי על הריגה הוא 20 שנה, לעומת מאסר עולם על רצח. נכון, שלמרבה הצער, במדינת הכזבים שלנו, עונש מאסר עולם, עם כל ההטבות וההנחות, הפך לפיקטיבי (להוציא את יגאל עמיר), ולכן לא פעם בפועל העונש המופחת על רצח זהה לעונש על הריגה.

הבהרה: המדור בשולי הכותרות הוא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  18/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משחקים באש?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרן מיטל
18/05/11 19:03
2
דויד מנחם
18/05/11 23:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנאום שרמתו בינונית ושלא עורר השראה או חזון, הציג (יום ב', 16.5.11) בנימין נתניהו את העמדה שלו לגבי פתרון אפשרי של הסכסוך הישראלי-פלשתיני. הנקודה הבולטת בנאום הייתה הכפילות והעמימות בנאום, שנבעה מכך שנתניהו ניסה לעטוף את הנאום שלו בסממנים לאומנים קיצוניים, במקביל לכך שהוא רצה להעביר מסר הגיוני לגבי אפשרות של הסכם עתידי עם הפלשתינים.
18/05/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
עם רגיעתן של רוחות המלחמה מיום הנכבה, הגיע הזמן להגיד תודה לכל המשתתפים שלקחו חלק פעיל בעשייה.
18/05/2011  |  עמי רוחקס דומבה  |   מאמרים
המראות ששודרו השבוע מאירוע ההסתננות ליד מג'דל שמס, שרמס ברגל גסה את ריבונותנו בגולן, היו באמת מקוממים. הייתה זו קריאת תגר חצופה על זכותה של המדינה להגן בכל מחיר על גבולותיה. התגובה הספונטנית למראות מדהימים היתה: למה חיילי צה"ל, שתפקידם להגן על הגבול, מאפשרים להמון המוסת, לרמוס את הגדרות ואת הריבונות הישראלית? מדוע אינם מפעילים את הנשק שברשותם למיגור הפלישה בעודה באיבה? הרי זכותה הבסיסית של כל מדינה, על-פי כל קנה מידה בינלאומי, להגן בכל מחיר על ריבונותה וגבולותיה.
18/05/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
זוכרים את אדון פוחצ'בסקי, שחשבו עליו שהוא בלתי-עציב? בסופו של דבר הוכיח לנו חכם מימון, שאין אחד שהוא בלתי-עציב. צריך רק למצוא סיבה מספיק טובה. לעם היהודי יש תכונה דומה - הוא עם בלתי-כעיס. שום דבר לא מכעיס אותו. לכעס יש תפקיד חברתי חשוב. כאשר אדם מביע את כעסו יודעים כולם כי מבחינתו הוגדשה הסאה, והוא לא מוכן לכך יותר. למשל - כאשר אם כועסת על ילדיה, הם יודעים שהם עברו את הגבול, ומקבלים מסר ברור כי אסור להם לעשות זאת שוב.
18/05/2011  |  קובי לירז  |   מאמרים
לא ייפלא שירון לונדון שהמליץ לנכדיו, באחד ממאמריו, שהם יכולים לחיות במדינה אחרת זולת ישראל, שבמאמרו (ידיעות אחרונות, 16.5.11) הצטרף לפלשתינים המקוננים על הקמת מדינת ישראל ביום הנכבה, והוא מזכיר לנו:
18/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il