|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

שכר ועונש

הנהגת שכר ועונש היא אמצעי אצל ריבונו של עולם, וגם אצלנו, כדי לכוון את האנשים לדרך הטוב הבחירה שלנו בטוב מזכה אותנו להתקרב יותר לה', ולקרב את ה' לעולם
20/05/2011  |   בעז מלט   |   מאמרים   |   תגובות

פרשתנו עוסקת בשכר להולכים בדרך ה' ובעונש לחוטאים, ופותחת במילים: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. סוקראטס ערער על מתן שכר ועונש בעולם - הרשע לא דיו שהוא במציאות שלו המקולקלת, וכי יש צורך עוד להענישו על מעשיו? וכן להפך, הצדיקים כבר מקבלים את שכרם בעצם מקומם, ולמה להוסיף להם שכר?

אפשר להקשות גם מכיוון אחר על מתן השכר ועונש. דווקא השכר מקטין את המעשה הטוב והופך אותו מדבר נעלה לאמצעי לקבלת שכר. גם העונש מגמד את חומרת החטא ומקמט אותו לתוך גבול. גם יש שהעונש מייצר פטור לחוטא מלבקר את עצמו. לדוגמה, אם אדם כלשהו מצא ברחוב ארנק מלא בכסף והתגבר על יצרו, הכריז על האבדה והשיבה לבעליה, ואז המאבד נתן לו אחוז מסוים מכספו האבוד. המוצא הישר הפך לבעל עסק, הוא איבד מזוהר מעשהו. כעין זה מצאנו בחז"ל [פרקי אבות א', ג']: אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על-מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על-מנת לקבל פרס ויהי מורא שמים עליכם.

אמנם אנטיגנוס לא יצא נגד היות שכר ועונש, אלה רק בא להדריך אותנו לא לתת את עינינו בשכר, אבל הוא מבטא את החיסרון שישנו בשכר, את הקטנות שישנה בהנהגה שכזו. ה' מצפה מאיתנו לעשות את הטוב מפני שהוא טוב, ולהימנע מהרע מפני שהוא רע, או בסגנון אחר - שתהיה עבודתנו את ה' מאהבה ולא מיראת העונש.

ניגוד עניינים נוסף שיש להנהגת ה"שכר ועונש", הוא: עם "חופש הבחירה", אם כל באי-עולם יראו שההולך בדרך התורה מקבל שכר והסוטה מדרכה מיד נענש, אין להם חופש בחירה של ממש, ברור שכולם ילכו בדרך הנכונה, אין להם בחירה אמיתית. ממילא יוצא גם שלא מגיע לו שכר על כך. שהרי הוא לא ממש בחר בטוב, הוא היה אנוס לכך.

המשנה בפרקי אבות [ה', א'] מביאה: "בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות". צריך להתבונן בדברי חכמינו, מה הקשר בין עשרת מאמרות בריאת העולם לבין שכר ועונש? אם העולם היה נברא במאמר אחד, מה היה שונה? בפשיטות אפשר לומר שה' בחר לברוא העולם בעשרה מאמרות, מתוך חיבתו לעולם, ולכן הוא מצפה מאיתנו לשמור עליו מכל משמר, אז יש תרעומת גדולה יותר על מחריבי העולם, ולעומת זאת קורת-רוח גדולה יותר למקיימיו.

המהר"ל מפראג בהסברו למשנה מבאר את משמעות המספר עשר, הוא מבטא ריבוי מחד-גיסא ואחדות מאידך-גיסא. יש בעולם הרבה פרטים אבל גם אפשר לראות בו את הקישור/התלות/המאחד בין כולם. אם כן, יש מקום לצפות מבני האדם לגלות את אחדות העולם, ולהעניש את החוטאים שמאבדים/מפרידים את העולם. ולמה לתת שכר לצדיקים על קיום העולם? הרי לכך נבראנו. התשובה היא שאפשר לגלות את ה' בעולם אם אנו בוחרים בכך, ואפשר לא לראות. מובא בפרשתנו "והתהלכתי בתוככם...", אבל ברור שאנו צריכים עיניים מיוחדות כדי לראות זאת. זאת אומרת, ה' ברא את העולם באיזון עדין, בין הרצון לתת עצמאות לנבראים לבין הרצון לתת להם את האפשרות לפגוש אותו יתברך.

אפשר לענות לסוקראטס מהמשנה הזו, אכן שכרו של הצדיק בעצם צידקותו, אבל גם מגיע לו שכר מצד תרומתו לכלל העולם, ולהפך לגבי הרשע, על הנזק לכלל העולם מגיע לו עונש. ויש מחז"ל שהשיבו לטענתו - אכן האדם הוא זה שקובע את גורלו בין טוב למוטב. כמו האדם שמכניס את ידו למים רותחים, ותוצאה ישירה ממעשיו שהוא נכווה, כך החוטא במעשיו השליליים מביא על עצמו את העונש. כך מבארים חז"ל את הפסוק בתהלים [קכ"א, ה'] "ה' צלך על יד ימינך". ה' נוהג עימנו כמו הצל שלנו, מידה כנגד מידה.

כיוון אחר: אם נבדוק בעולם, הרי שנראה כי אין אף מדינה שאין לה מערכת משפט. מבלי להתייחס לאיכותה וליושרה, גם אם הרשעים גרמו לעצמם את עונשם הכי גדול, עדיין ברור לחברה שהיא צריכה משפט כדי להגן עליה, כדי לתקן אותה, וכך ברור שלטובת העולם ככלל צריך שיהיה בו שכר ועונש, אף אם נאמר שלרשע עצמו העונש לא יתרום כלום. אפשר לראות בפרשתנו העוסקת בשכר ועונש שהדיבור בלשון רבים, מצד הנהגת הכלל.

על דרך השלילה אנו יכולים להבין שהנהגת שכר ועונש, היא נצרכת, שהרי לו יצויר שלא היו בעולם, הייתה לנו טענה כלפי ריבונו של עולם, מדוע דרך רשעים צלחה, מדוע יוצאים החוטאים נשכרים, מדוע צדיק ורע לו וכדומה. והרי טענות כאלה נשמעות גם כך, בגלל שהנהגת ה"שכר ועונש" לרוב לא גלויה בעולם. אבל לענייננו היא הנותנת שאנו לא מוכנים לקבל מוסרית הנהגת עולם בלי שכר ועונש, שורשה של הנהגת ה"שכר ועונש" היא "הנהגת המוסר".

הנהגת ה"שכר ועונש" ו"חופש הבחירה"

הבאנו למעלה את ה"ניגוד עניינים" בין שני יסודות אלו, שהנהגת שכר ועונש מצמצמת את חופש הבחירה, ומקשה עלינו לעשות את הטוב מפני שהוא טוב. על כן חז"ל בהדרכתם החינוכית מורים לנו אומנם להשתמש בפרסים ובעונשים, אבל לפי מהלך התקדמות ילדינו, למזער את השימוש בהם, ולהפסיק לתת פרס על כל מעשה טוב, כדי לכוונם אל הטוב עצמו, ללמדם באמצעות השכר/פרס שזהו הכיוון הטוב ללכת בו, שימוש בשכר כאמצעי ולא מטרה - וזו גם כוונת אנטיגנוס שהזכרנו למעלה.

ומטעם זה גם ריבונו של עולם מרחיק בזמן את קבלת השכר על מעשינו הטובים, כדי שהשכר לא יפגע בבחירתנו העצמית. למעשה מאז נתינת התורה ועד היום עוד לא זכינו לראות את התגשמות הברכות שבפרשה באופן מלא. בעצם למדנו מכאן שהנהגת שכר ועונש היא אמצעי אצל ריבונו של עולם, וגם אצלנו, כדי לכוון את האנשים לדרך הטוב.

אבל אפשר להביט מכיוון שונה. באמת, מה שרצה ריבונו של עולם, זה לתת לנו שפע, להיטיב לנו בלי גבול ומידה, אלא שלהיטיב למי שאין לו יכולת קיבול לטוב, זה גם לא טוב. זה נקרא בלשון הקבלה "נהמא דכיסופא". בתרגום לעברית - לחם בושת. כדי שלא תהיה לנו הבושת, לכן הרבה לנו תורה ומצוות. נתן לנו אפשרות לבנות כלים לקבל את הטוב העליון.

בעצם עניין השכר ועונש, הוא גילוי ה' בעולם, ה' מגלה את מלכותו. או נאמר בסגנון אחר, הבחירה שלנו בטוב מזכה אותנו להתקרב יותר לה', ולקרב את ה' לעולם, "וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם: וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם..." [ויקרא כ"ו, י"א]. הצדיק זוכה להשגחה אישית צמודה בחייו, ולעומתו הרשע נמסר תחת הנהגת הטבע/מקרה.

היהדות נלחמת בחרב פיפיות כנגד שני זרמים הפוכים בעולם. נגד עובדי האלילים ומגשימי האלוה, באומרה שלה' אין ליחס שום גבול וצורה, אין עוד מלבדו, ואין לנו שום תפישה בו כלל. ומצד שני גם נלחמת נגד הפילוסופיה אשר ביקשה לנתק את ה' מן העולם, רוממה אותו לגובה רב, שבו לה' לא אכפת מאיתנו, אינו משגיח עלינו, ואין לו שום רצון מאיתנו. באשר לטענתה, כל רצון מבטא חסרון, ומכיוון שלה' אין כל חסרון גם אין לו רצון.

כנגדה טוענת היהדות שאמנם ה' מרומם מעל כל חומר וצורה, אבל הוא ברא עולם עם תוכנית, עם יעדים, עם ציפיות מאיתנו, והוא משגיח על עולמו ללא הפוגה, למען יגיע לייעוד שניתן לו, למען יקבל את השכר המיועד לו. "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ".

תאריך:  20/05/2011   |   עודכן:  23/05/2011
בעז מלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זר לא היה מבין, לא מבין, ולעולם גם לא יבין. לפחות לא במובן המעשי של האג'נדה הציונית. האבסורד התהומי, ולעיתים רבות גם המנותק מהמציאות ומקו המחשבה השפוי - הוא אשר הופך את הרעיון הציוני למשוגע, הזוי ומסוכן ביותר.
20/05/2011  |  ניסן ג'רבי  |   מאמרים
כשראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר השבוע בנאומו בכנסת: "רוב העם מאוחד סביב עמדותיי בתהליך עם הפלשתינים", הוא הוסיף: "ויתורים כואבים למען השלום, כי מדובר בחלקי מולדת".
20/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
אש התשוקה
20/05/2011  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
אולי זה רק נדמה לי, אבל הרושם הוא שהשבוע האחרון היה עמוס בחדשות יותר מהרגיל. כלומר, העיתונאים לא היו צריכים להציג שטויות כסיפורים מרעישים, מה שקורה לעתים קרובות מדי בכלי תקשורת מסוימים, כי באמת, השבוע היו סיפורים מרעישים די והותר. אולי אחראי לכך הדוח התקופתי של מבקר המדינה, זה שמדי שנה מתריע על כך שיש שווים ויש שווים יותר בתחום השוויון לפני החוק. אולי נאומו של ראש הממשלה בכנסת, נאום שמוכיח שוב כי אין שום קשר בין מה שמאמינים המתיימרים להנהיג לבין מה שהם אומרים, ומה שחמור יותר - הוא מוכיח שהם לא מייחסים למלים הנאמרות את החשיבות (הערכית והמעשית) הראויה להן. אולי דחיית ריצוי עונש המאסר, עד לשמיעת ערעורו של נשיא המדינה לשעבר, ובעיקר הנימוקים שכתב השופט שהחליט על הדחיה ואולי כל אלה ביחד ואירועים נוספים שלא הזכרנו כאן, כגון "הפלישה הסורית" לרמת הגולן, עשו את השבוע הזה מעניין במיוחד.
20/05/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
נפילתו מאיגרא רמא של יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, החישה את ליעד מודריק אל המקלדת. תחת הכותרת "הם גברים, הם חייבים" (ידיעות אחרונות, 18.5.11), תהתה מודריק: "למה הם עושים את זה? למה להם לסכן כל-כך הרבה, עבור כמה רגעי עונג? האם לא הבין שכליאת חדרנית בחדר, וניסיון חוזר ונישנה לתקוף אותה מינית, עלולים לעלות לו בנשיאות"? בפסקה אחרת כתבה: "בכל תחום אחר הגברים מצליחים לשלוט ביצרים שלהם - בדרך כלל. אין שום סיבה להניח שרק כשזה מגיע למין, גברים מאבדים שליטה על התנהגותם".
20/05/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il