|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

באוזניים ערביות <br>

החשוב לענייננו הוא לא מה שאובמה ונתניהו אומרים, אלא מה העולם הערבי שומע
27/05/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אובמה. פרו ישראלי? [צילום: AP]

נאומי וושינגטון נתנו לחמאס הצדקה נוספת לדרך ההתנגדות - הפסיבית בשלב זה - לכל מו"מ עם ישראל, שכן שלום עם ישראל עלול להעניק למדינת היהודים "תעודת ביטוח חיים", למרות שאין לה בעיניו זכות קיום.

בשבוע האחרון ראתה וושינגטון הצגה של שני שחקנים, אובמה ונתניהו, בארבע מערכות: המערכה הראשונה היא הנאום שנשא אובמה לעולם הערבי והאיסלאמי ביום חמישי, ב-19 במאי, השנייה היא מסיבת העיתונאים של נתניהו שבה התנגד לכמה מרכיבים בדברי אובמה הנוגעים לישראל, השלישית היא נאום אובמה בוועידת איפא"ק והרביעית היא נאום נתניהו בפני חברי בית הנבחרים והסנאט. התקבל רושם חזק שאת ההצגה הזאת כבר ראינו ושמענו בעבר. מצד אחד נעים לשמוע שנשיא ארה"ב מחויב לביטחון ישראל, אך מצד שני לא ברור איך מחויבות זו עולה בקנה אחד עם רצונו להקים מדינה פלשתינית עם רצף טריטוריאלי מפאתי באר-שבע עד מבואות עפולה.

התגובה הערבית למרתון הנאומים הזה הייתה צפויה, ואולי אפילו פבלובית, שכן למרות הבדלי ההשקפה הברורים בין אובמה ובין נתניהו, רבים בעולם הערבי רואים את שניהם כשני צדדים של מטבע פרו-ישראלי אחד. החשוב לענייננו הוא לא מה שאובמה אומר, אלא מה העולם הערבי שומע. לדוגמה: כשנשיא ארה"ב אומר מספר פעמים בנאומו בפני ועידת איפא"ק כי "ארה"ב לא תאפשר לסכן את ביטחונה של ישראל", האוזן הערבית שומעת: "הערבים הם סכנה ברורה ומתמדת לישות הציונית, וכיוון שהם מאיימים על ביטחונה של ישראל, תעמוד ארה"ב לצידה באספקת נשק ובתמיכה במועצת הביטחון, גם אם זו תתקוף באכזריות את שכניה הערבים כמו שעשתה בלבנון ובעזה". וכשאובמה אומר: "על ישראל להסכים להקמת מדינה פלשתינית בגדה המערבית ועזה", שומע הערבי: "המדינה הפלשתינית תקום על 22 אחוזים מפלשתין, ועליה להודות לישראל על נדיבותה הרבה".

גרועה יותר היא דרישתו של אובמה שהמדינה הפלשתינית תכיר בישראל כמדינה יהודית ותחיה לצידה בשלום, שכן המאזין הערבי מבין שאובמה דורש מהערבים להודות בתבוסותיהם מאז 1948, להכיר בדת היהודית כדת רלוונטית, למרות שהאיסלאם - על-פי גישתו - בא לעולם כדי להחליף את היהדות (וגם את הנצרות), ולהכיר ביהודים כעם, למרות שהשיח הערבי והאיסלאמי קובע כי היהודים אינם עם או יחידה אתנית, אלא קהילות השייכות לכל אומה ולשון, ולכן אינם זכאים כלל למדינה. בעיה נוספת העולה מן הדרישה להכיר ביהודיותה של ישראל, היא כי פתרון בעיית הפליטים לא יהיה בשיבתם לבתיהם בתוך ישראל, אלא מחוץ לגבולותיה, ופתרון כזה הוא בעצם דרישה מהערבים להודות כי הם החזיקו את הפליטים במחנות ללא הצדקה, וכי סבלם של הפליטים לאורך 63 שנה היה לשווא.

היהירות הציונית

נתניהו אף מגדיל לעשות ומעלה דרישה שהמדינה הפלשתינית תהיה מפורזת. האוזן הערבית שומעת בדברים אלה דרישה שהערבים אזרחי המדינה הפלשתינית יוותרו על הדבר החשוב ביותר לערבי: הנשק. באתוס הערבי הנובע מתנאי החיים במדבר, הנשק הוא האמצעי הלגיטימי והיחיד שבו שומר הערבי על כבודו, על בנותיו ואשתו, על ביתו ואדמתו. הדרישה של נתניהו מהערבים לוותר על הנשק היא איפוא דרישה חצופה ולחלוטין אינה מקובלת באזורנו רווי הנשק.

דרישה בלתי מקובלת נוספת של נתניהו היא שהקמת מדינה פלשתינית תהווה סוף לסכסוך הישראלי-ערבי. דרישה זו קשה ביותר לשומע הערבי, שכן הסכסוכים הנצחיים נותנים לבני האזור הזה את סיבת קיומם. רק כך ניתן להסביר את הסכסוך בן 1400 השנים בין הסונים ובין השיעים, וסכסוכים שבטיים, דתיים (בין מוסלמים ובין נוצרים) ואתניים (בין ערבים ובין כורדים) נמשכים דורות רבים ושפכו - ועוד ישפכו - נהרות של דם בכל רחבי המזה"ת.

נאום אובמה לעולם הערבי גרר תגובה חריפה של חמאס תחת הכותרת "נאום אובמה מדגיש את המשך הנטייה של וושינגטון לישות הציונית, ושאין טעם לסמוך על מסלול ההסדר המדיני". לשון התגובה (תוספותַי בסוגריים): "אנו בתנועת חמאס מביעים גינוי ושאט נפש מתוכן נאומו של הנשיא אובמה בעניין הבעיה הפלשתינית, שכן נאומו היה נוטה באופן בוטה לטובת הכיבוש הציוני (48'? 67'?) על חשבון זכויותיהם של הפלשתינים במולדתם. נאום זה מנציח את הסטנדרט הכפול של אובמה, שמצד אחד תומך בזכות העמים לחירות ולכבוד, אך מצד שני הוא מתעלם מזכויות העם הפלשתיני ומדגיש את מחויבותו לביטחון הישות הציונית. הוא מעודד בכך את הכיבוש לבצע עוד פשעים נגד הפלשתינים ומחזק את מדיניות הטיהור האתני נגד עמנו באדמות הפלשתיניות שנכבשו בשנת 1948.

"נאום אובמה אינו מחדש דבר בנושא הבעיה הפלשתינית, למעט ההתמקדות בעמדה האמריקנית המסורתית הנוטה לכיבוש, וזה מוכיח את צדקת דרכו של חמאס אשר הדגישה שוב ושוב כי אין טעם להמשיך במו"מ עם הכיבוש, והוזה כל מי שסומך על וושינגטון.

"אנו בתנועת חמאס מדגישים את חשיבות ההישג של הסכם הפיוס הלאומי, הבנייה המחודשת של ביתנו הפלשתיני, החובה למהר לבצע את מה שהוסכם, ולאחד את העם הפלשתיני כדי לעמוד בפני האתגרים והיהירות הציונית, על בסיס הדבקות בזכויות, באקסיומות הלאומיות ובזכותו של עמנו להתנגד לכיבוש בכל האמצעים. אל לנו לסמוך על הפוליטיקה אשר הוכיחה את כישלונה לאורך שנות ההסדרים המדיניים".

גם נאום נתניהו בקונגרס גרר תגובה חשובה של תנועת חמאס, תחת הכותרת: "נאום נתניהו חשף את הגזענות והתוקפנות של הכיבוש הציוני כלפי האומה האיסלאמית, ואת התכחשותו לזכויותינו במולדת". בתגובה נאמר: "נאום נתניהו היה מלא בזיופים, והוא מנוגד לאמת של המציאות וההיסטוריה, וחשף גזענות, התנשאות וקיצוניות ציונית כלפי העמים הערביים. נאומו לא כלל תוכן מדיני חדש, למעט הדגשת ההשקפה הציונית המבוססת על הכיבוש, באמצעות ההכרזה על הדבקות בירושלים כבירת הישות הציונית, סירובו ל'זכות השיבה' ולנסיגה מהשטחים הערביים שנכבשו בשנת 1967, דבר שמשמעותו היא המשך מדיניות הכיבוש והתוקפנות, ושלילת הזכויות של העם הפלשתיני על מולדתו.

"אנו בתנועת חמאס מדגישים כי אנו דוחים את ההתערבות הציונית-אמריקנית בעניינים הפלשתינים הפנימיים, שכן אין הם מקבלים את הפיוס הלאומי אשר אנו מדגישים את דבקותנו בו יחד עם אחינו שבתנועת פת"ח ובכל הפלגים הפלשתינים, כדי להגן על עמנו ועל זכויותינו במולדת.

"אנו קוראים לנשיא עבאס ולוועדת המעקב הערבית לשוב ולדון באופציית המו"מ שהוכחה ככושלת, וכמו-כן אנו קוראים להם לגבש השקפה אסטרטגית חדשה המתבססת על תמיכה בעמידתו האיתנה של העם הפלשתיני בכל הצורות שבהן הוא מתמודד עם הכיבוש הציוני היהיר".

תגובה "רגועה" זו של חמאס אינה אמורה להפתיע, שכן ארגון טרור זה מחפש כל דרך להפוך ללגיטימי בעיני העולם, ומנהיגיו אינם מעוניינים להישאר מאחור, כאשר העולם יכיר במדינה פלשתינית בספטמבר הקרוב. לכן, כדי להגיע להסכם הפיוס עם הפת"ח, הניחו לוחמיו לעת עתה את נשקם, והם מתכננים להשתלט על מדינה זו באמצעים דמוקרטיים, כלומר בבחירות הבאות.

נאומי וושינגטון נתנו לחמאס הצדקה נוספת לדרך ההתנגדות - הפסיבית בשלב זה - לכל מו"מ עם ישראל, שכן שלום עם ישראל עלול להעניק למדינת היהודים "תעודת ביטוח חיים", למרות שאין לה בעיניו זכות קיום. חשוב לזכור שככל שיגדלו סיכויי ההגעה להסכם כלשהו בין ישראל ובין אש"ף, כך תגדל המוטיבציה של חמאס לעבור להתנגדות אקטיבית, באמצעות ירי טילים ושיגור מחבלים לתוך ישראל כדי לזרוע הרג ושכול, ובכך לסכל את מאמצי אש"ף להגיע להסדר כלשהו עם ישראל. כל עוד אין הסדר שלום כזה באופק, יכול חמאס לאכול את פירות ההסכם שלו עם אש"ף: ליהנות מכספי התרומות מחו"ל מצד אחד, ולשמור על המדינה האיסלאמית שהקים בעזה מצד שני.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  27/05/2011   |   עודכן:  01/06/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
באוזניים ערביות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
28/05/11 12:45
2
קורןנאוה טבריה
29/05/11 10:00
3
יוד יוד
30/05/11 02:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשנפלו בפח של אסון יום-כיפור, האמינו גולדה מאיר ויועציה לשקריו של אויב שהסתיר את כוונותיו האמיתיות. על כך הם זכו לביקורת קשה ובסוף גם איבדו את השלטון. קל לתאר מה היה קורה, לו סאדאת היה מצהיר מראש כי הוא שולח את צבאו לצלוח את תעלת סואץ, ומנהיגי ישראל היו מגיבים בסיפור דמיוני שמדובר כאן רק בתוכנית של טיול ידידותי להפגנת יחסי שכנות טובה. אף אחד לא היה סולח לממציאי הזיה כזו. אבל 20 שנה לאחר מכן, בתהליך שלא נחקר דיו, הפכו הזיות מסוג זה לנורמה: האויב יכול לפרסם כל הצהרה תוקפנית, אך ברית בין פוליטיקאים ובין תקשורת חנפנית מיד תחפה עליה - בהזיות ובשקרים שמטרתם למנוע התגוננות מהאיום.
27/05/2011  |  יוסף דוריאל   |   מאמרים
על סופר ותיק ומנוסה כמו סמי מיכאל היה לגנוז כתב יד של רומן מרמתו של "מעוף הברבורים", המעיב על הישגיו בספריו הקודמים. מדף ספריו של מיכאל מוכיח, כי לא תמיד שמר על רמת כתיבה אחידה. ספריו היותר מוצלחים היו אלה שעלילותיהם התרחשו על-רקע החיים בבגדד ערב חיסולה של הקהילה היהודית בעירק - "חופן של ערפל" (1979) ו"ויקטוריה" (1993). נסבלים ומעוררי עניין היו גם שני הרומנים הפוליטיים שלו - הרומן הריאליסטי-אקטואלי "חצוצרה בואדי" (1987) והרומן האוטופי-כנעני "יונים בטרפלגר" (2005). אך הוא נכשל בשיטתיות בניסיונותיו לתאר בספריו יחסי אהבה - כך ב"מים נושקים למים" (2001), כך ב"עאידה" (2008) וכעת ב"מסע הברבורים" (כנרת, זמורה-ביתן, 2011).
27/05/2011  |  יוסף אורן  |   מאמרים
איש לא האמין שהילד משכונת העוני "קאסם באשה" יהפוך לראש העיר הגדולה בטורקיה, ויסלול את דרכו לראשות הממשלה, וממעמדו זה יחל להכשיר את שאיפותיו ולצעוד לעבר המטרה הבאה, איש לא האמין וכשזה קרה אפילו רבים הפכו אותו למקור הערצה ומודל לחיקוי, אז למה בכל זאת הדבר מדאיג וחייב להדאיג את כל העולם הנאור?
27/05/2011  |  מנדי ספדי   |   מאמרים
לא רק מחיאות הכפים לנתניהו בקונגרס הרשימו אותי (ואת כל העולם), לא רק שפתו הרהוטה והרטוריקה המבריקה, אלא בעיקר משום שאמר לאובמה, לארה"ב ולעולם את שהיה צריך להאמר, וללא כל קישוטים וקשקושים, ניתן לסכם זאת כך:
27/05/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
"חוגים בכירים במפלגת קדימה העלו באחרונה רעיון להקים ממשלת צללים סמויה שתהיה ערוכה לקבל מיד השלטון במקרה שהבחירות יוקדמו וקדימה תרכיב את הממשלה הבאה במקום הליכוד" (מן התקשורת).
27/05/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il