|   15:07:40
  חיים נתיב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
אנשי צבא לשעבר יושבים בממשלה. מהי משמעות הדבר? [צילום: AP]

ישראל 2011 - ההפיכה הצבאית כבר כאן

בבחירות האחרונות עמדו בפנינו שתי אפשרויות - נדרשנו להכריע בין נבחרת יוצאי השב"כ והמוסד (קדימה) לבין נבחרת יוצאי הסיירת (ליכוד ועבודה) האין מדובר בהפיכה צבאית?!
08/06/2011  |   חיים נתיב   |   מאמרים   |   תגובות

התבטאויותיו האחרונות של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, פתחו באחת תיבות ובקבוקים. חסידי הדמוקרטיה למיניהם התלכדו סביב הדגל, אזרו אומץ לצאת נגד האיש ללא חת ואף להאשימו בפוטש, לא פחות ולא יותר. האומנם בפוטש מדובר? האם בכלל ייתכן פוטש בישראל, או במילים אחרות - האם תיתכן בארץ הפיכה צבאית? רובנו בטוחים כי הפיכה צבאית לא תיתכן במקומותינו. רובנו ודאי סבורים שהדמוקרטיה הישראלית חזקה דיה לסכל השתלטות צבאית על חיינו הפוליטיים.

למרבה ההפתעה, עיון בעובדות יגלה כי בזמן שהיינו עסוקים במלחמת הקיום היומיומית, לא שמנו לב כי בחיינו הפוליטיים הופיעו גנרלים לשעבר, קולונלים בדימוס וקפטנים למיניהם. מבלי שהרגשנו, התרחשה במדינתנו הפיכה צבאית. קשה להאמין, אך ההפיכה הצבאית היא כבר עובדה קיימת.

במאמר זה אני כולל בין אנשי הצבא לשעבר גם את פורשי השב"כ והמוסד. לצורך מאמר זה, אנשי צבא לשעבר הם כאלה שניצלו והשתמשו בעברם הצבאי כדי לחדור לעולם הפוליטי. אין בכוונתי לשפוט, לא לחיוב ובוודאי לא לשלילה, את התהליך, כל אחד מהקוראים מוזמן להסיק ולפרש את העובדות כמיטב הבנתו.

המקרה של ביבי

יש שיטענו כי ביבי אינו מתאים להגדרה של איש צבא לשעבר. לדעתי, ביבי אומנם לא היה גנרל, אך היות שהוא עצמו עשה שימוש רחב בעברו הצבאי בסיירת כדי לקדם את ענייניו הפוליטיים, הרי שהוא נכנס להגדרה זו בקלות יתרה.

המקרה של דיכטר

דיכטר הוא גם ראש שב"כ לשעבר וגם בוגר הסיירת (מתקופתם של ביבי וברק). עובדה זו תאפשר לו בבוא היום להחליף נבחרת.

המקרה של מופז

על פניו נראה כי מקומו הטבעי של מופז היה בנבחרת הסיירות של הליכוד-עבודה. לפעמים נדמה שהוא נקלע בטעות בין חבורת יוצאי השב"כ והמוסד בקדימה.

לדעתי, הצטרפותו לקדימה רק תרמה להתפתחותו הפוליטית. לו היה נשאר בליכוד, הוא היה עוד אחד שמיישר קו עם עמיתיו הקצינים בדימוס. בדידותו בקדימה אילצה אותו לפתח דעות פוליטיות ומדיניות עצמאיות לחלוטין, עובדה שתועיל לו רבות בהמשך חייו הפוליטיים.

העובדות הרלוונטיות

הסנונית הראשונה בפלישת הגנרלים לחיינו הפוליטיים הייתה כניסתו של האלוף משה כרמל לממשלה השביעית (כנסת שלישית). אך כידוע, סנונית אחת מעולם לא בישרה את האביב.

מספר שנים מועט לאחר מכן, הניף משה דיין את האות לאביב הגנרלים, כאשר כבש מידי אשכול, כך ממש, את תפקיד שר הביטחון בממשלה ה-13. אין ספק כי הצלחותיו במלחמות ישראל פרשו בפניו שטיח אדום.

בממשלה ה-16 היה אביב הגנרלים בעיצומו, בממשלה כיהנו שלושה רמטכ"לים לשעבר ואלוף אחד בדימוס – משה דיין, יצחק רבין, חיים בר-לב ואהרון יריב.

ישראל יצרה מודל חדש בעולם המערבי, לפיו שר בממשלה הוא שלב נוסף במסלול הקידום הצבאי. אנשי הצבא לשעבר ניצלו עד תום את אפקט ההילה סביב ראשם כדי לכבוש את המרחב הפוליטי.

בזמנו הילכו שמועות, כי פנחס ספיר עודד את מכירת חוות השקמים לאריאל שרון בתקווה שהדבר יעכב ואולי אף ימנע את כניסתו לפוליטיקה.

תנועת הקצינים הלכה וגברה. בממשלה ה-18 כבר כיהנו חמישה גנרלים ואיש מוסד לשעבר. משה דיין, עזר ויצמן, אריאל שרון, מאיר עמית, מרדכי ציפורי ויצחק שמיר (מוסד).

אנשי הצבא קלטו והפנימו - הדרך לממשלה פרוצה. שמיר (מוסד) היה הראשון שהתיישב על כס ראש ממשלה. בממשלות ה-23-21, הנתונים הראו שלושה רמטכ"לים לשעבר, שני אלופים בדימוס וקפטן אחד: יצחק רבין, מרדכי (מוטה) גור, חיים בר-לב, עזר ויצמן, אריאל שרון ובנימין נתניהו. בממשלה ה-24 הצטרפו עוד שני גנרלים לחיינו הפוליטיים - רפול וגנדי.

בממשלה ה-25 (צד שמאל של המפה הפוליטית???) כיהנו חמישה גנרלים בדימוס - יצחק רבין (ראש ממשלה), מוטה גור, בנימין בן-אליעזר, אפרים סנה ואהוד ברק. בממשלה ה-27 (צד ימין של המפה הפוליטית???) כיהנו גם כן חמישה קצינים לשעבר, ביבי נתניהו (ראש ממשלה), רפול, יצחק מרדכי, אריאל שרון ואביגדור קהלני.

בהמשך, המספר גדל. בממשלה ה-28 כיהנו שישה מבחורינו הטובים - אהוד ברק (ראש ממשלה), יצחק מרדכי, בן-אליעזר, אפרים סנה, מתן וילנאי ואמנון ליפקין-שחק. לאט לאט גם עוצבה מסורת, לפיה רק קצינים בדימוס יכהנו בתפקיד ראש הממשלה.

בממשלה ה-29 עלה מספר הקצינים לשעבר לתשעה - אריאל שרון (ראש ממשלה), פואד, שאול מופז, ציפי לבני (מוסד), מתן וילנאי, אפרים סנה, גנדי, גדעון עזרא (שב"כ) ואפי איתם. עינינו הרואות - לתנועת הקצינים הצטרפו גם יוצאי השב"כ והמוסד. אין כמו שיר הרעות.

בממשלה ה-30 כיהנו 8 קצינים בדימוס, אריק שרון (ראש ממשלה), ביבי, גדעון עזרא (שב"כ), שאול מופז, מתן וילנאי, ציפי לבני (מוסד), אפי איתם ופואד.

בממשלה ה-31 קרתה תקלה - לראש הממשלה נבחר האזרח אהוד אולמרט, שרבים בארץ סבורים כי היה ראש ממשלה מצוין. רק ימים יגידו ויגלו מה היה משקל החבורה הצבאית בסיום כהונתו ובהחזרת איש צבא בדימוס לראש הפירמידה.

למרות שאולמרט היה אזרח, ממשלתו שברה את השיא במספר הקצינים סביב שולחנה. ממשלתו כללה עשרה אנשי ביטחון - אהוד ברק, שאול מופז, מתן וילנאי, אפרים סנה, ציפי לבני (מוסד), פואד, גדעון עזרא (שב"כ), אבי דיכטר (שב"כ), רפי איתן (שב"כ) ועמי איילון (שב"כ). יש לציין כי אהוד אולמרט גם היה אחד מראשי הממשלה הנדיבים ביותר במתן סמכויות לראשי מערכת הביטחון.

האם מישהו מכיר עוד ממשלה בעולם החופשי שסביב שולחנה ישבו, בה בעת, ארבעה יוצאי שב"כ? מי אמר עניינים חברתיים ולא קיבל?

יוצאי השב"כ והמוסד מול יוצאי הסיירות
יוצאי שב"כ ומוסד [צילום: פלאש 90]

הבחירות האחרונות היו ציניות במיוחד, הן יצרו אשליה כאילו אנו מצביעים עבור אידיאולוגיות שונות. אך בפועל, כל מה שהתבקשנו לעשות הוא להכריע איזו כת תשלוט בחיינו הפוליטיים, האם יוצאי השב"כ והמוסד במסגרת קדימה, או יוצאי הסיירת במסגרת הליכוד והעבודה.

לכל מי ששכח, בנבחרת הליכוד והעבודה הוצבו יוצאי הסיירות ונספחיהם, ביבי (סיירת), אהוד ברק (סיירת), משה יעלון (סיירת), מתן וילנאי (סיירת), יוסי פלד ופואד. ואילו בנבחרת קדימה הוצבו יוצאי המוסד והשב"כ, ציפי לבני (מוסד), גדעון עזרא (שב"כ), אבי דיכטר (שב"כ וגם סיירת), ישראל חסון (שב"כ) ושאול מופז (צבא, נראה שנקלע למקום בטעות).

בבחירות האחרונות גברו יוצאי הסיירת על יוצאי השב"כ והמוסד. בממשלה ה-32 מכהנים הקצינים בדימוס, ביבי (ראש ממשלה), אהוד ברק, משה יעלון, יוסי פלד, מתן וילנאי ופואד (שבינתיים פרש).

רק לאחרונה הצטרפו לקדימה יעקב פרי (שב"כ) ודן חלוץ (רמטכ"ל לשעבר, שמסיבות מובנות לא יכול להצטרף לנבחרת הסיירות), ניתן לנחש לאן יצטרפו מאיר דגן (מוסד), יובל דיסקין (שב"כ) וגבי אשכנזי (רמטכ"ל). ועוד לא אמרנו דבר לגבי עמרם מצנע.

סיכום: המשקפיים הביטחוניים

אם יש מישהו שעדיין מאמין כי קיים סיכוי שראש ממשלה בישראל לא יהיה גנרל לשעבר, שיקום. לא היה ואין לי כל דבר נגד מי מהנזכרים במאמר, להפך - אני חושב שכל אחד ואחד מהם הוא דמות ראויה ביותר. יחד עם זאת, דעתי משתנה כאשר מדובר בקבוצה שרואה הכל דרך משקפיים ביטחוניים ואחד מכישוריהם הבסיסיים הוא ליישר קו לימין.

אם אין מדובר בהפיכה צבאית, אז מה זה כן?

עובדות נוספות

בדיקה עובדתית מגלה, כי תשעה רמטכ"לים מתוך 19 שפרשו, המשיכו מכס הרמטכ"ל לשולחן הממשלה - דיין, רבין, בר-לב, מוטה גור, רפול, ברק, אמנון ליפקין-שחק, שאול מופז ויעלון. כנראה שגם ה-עשירי (גבי אשכנזי) בדרך. מסלול קידום כבר אמרנו?

בדיקה עובדתית מגלה, למרבה ההפתעה, כי כל מלחמות ישראל פרצו כאשר בראשות הממשלה עמדה אישיות פוליטית שאינה איש צבא בדימוס. מלחמת סיני – בן-גוריון; מלחמת ששת הימים – לוי אשכול; מלחמת יום כיפור – גולדה מאיר; מלחמת לבנון הראשונה – מנחם בגין; מלחמת לבנון השנייה – אהוד אולמרט; עופרת יצוקה – אהוד אולמרט.

תאריך:  08/06/2011   |   עודכן:  09/06/2011
חיים נתיב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל 2011 - ההפיכה הצבאית כבר כאן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה דרורי
9/06/11 14:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רְאֵנִי בּוֹרֵא עוֹלָם
07/06/2011  |  אורנה רב -הון  |   מאמרים
גדעון לוי, במאמרו ב"הארץ" "דרכון שני לכל פועל", מצדיק את מחזיקי הדרכון השני, ומאשים את מדיניות הממשלות ואת תרבות ההפחדות שלהן ביצירת התופעה. מאמרו מעלה לסדר היום הציבורי נושא מודחק, ובזה חשיבותו הרבה. מצד שני, לוי מתעלם מהיבט לא פחות חשוב: תחום האחריות האישית של כל אזרח. על אזרח בעל דרכון שני מוטלת אחריות אישית כפולה ומכופלת. רכישת דרכון שני מקרינה "אזרחות-על-תנאי". הרי איש לא מאמין להצטדקות הנפוצה, גם לא בעלי הדרכונים עצמם. העמדה המגולמת ב"אני את נפשי הצלתי" היא עמדה של מי שהפנים את רעיון העוועים של שואה שנייה. ההשוואה בין קהילות חסרות-מגן לבין מדינה ממוגנת מכף רגל ועד ראש - היא הזויה לחלוטין. צפויה כאן, אולי, מלחמת דמים, אבל לא שואה. ומלחמה - אפשר למנוע, על-ידי מאבק של יום-יום, אך לא על-ידי הכנת נתיבי הימלטות.
07/06/2011  |  מנשה בן-מאיר  |   מאמרים
אפשר בקלות לחשוף את הצביעות והעמדת הפנים של השמאל הישראלי והערבים המחזיקים עצמם פלשתינים. אם לוקחים את לב משאלותיהם ומעמידים אתו במבחן, הוא יקבל פתאום דּוֹם. נניח רגע לגבולות בין שתי המדינות לשני העמים, נגיע אליהם מאוחר יותר, בואו נתרכז במהותה של כל מדינה: השמאל רוצה מדינה ריבונית שתהיה מדינת כל-אזרחיה בלי הבדלי דת, לאום, גזע ומין, ולצידה, מדינה ריבונית פלשתינית בה יקבעו תושביה את אופיה ורוחה של מדינתם. כלומר שתי מדינות - האחת מדינת כל-אזרחיה והשניה מדינת פלשתין.
07/06/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
כהן "מת" לחרבן (תסלחו לי על הביטוי). מילואימניק, שהשקיע כסף רב ברכישת כרטיס לגמר במונדיאל 1982, ואז, בתחילת חודש יוני, יצאו ל"שלום הגליל" והוא נפל בשבי הכוחות הפלסטינים בלבנון. כשנגרר עם שוביו במסע רגלי לביירות, והם הרשו לו להתרחק באחת ההפסקות לצורך שהוזכר למעלה, הוא כרע ועשה את הנדרש, אך גילה שאין לו נייר, מלבד... הכרטיסים לאיטליה לגמר המונדיאל... רגע ההתלבטות של כהן (השחקן משה איבגי) היה בעיניי אחד הרגעים הסמליים והחשובים בסרט "גמר גביע" בשנת 1991, בבימויו של ערן ריקליס.
07/06/2011  |  יהושע רץ  |   מאמרים
הקורא את ערימות הטוקבקים המתבוססים בתקשורת האלקטרונית (אני קורא - נראה שאני מזוכיסט), שומע שוב ושוב את הטענה שאין מקום אפילו לדבר עם הפלסטינים - עד שיכירו בישראל. טוב, כל דבר הוא תירוץ לא לדבר, בעיני אלה שאינם רוצים לדבר. אבל הבורות, הבורות מאין היא באה?! מי שלא רוצה לדעת - לא יידע, אבל הפלסטינים הכירו בישראל - בחילופי המכתבים מיום 13 בספטמבר 1993, שבהם הכירו הפלסטינים במדינת ישראל, וישראל (בראשות רבין) הכירה באש"ף כנציג הלגיטימי של העם הפלסטיני.
07/06/2011  |  דוד שחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע לערוך חידון שעוסק באקטואליה וזו אחת השאלות - מה הכישלון הגדול במלחמת החרבות לאחר האירוע הנורא ב-7.10.2023?
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il