|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
פינוי פצועים [צילום: AP]

מחדלי צה"ל בתחום הרפואה הצבאית ופינוי נפגעים

מבצע "אבירי לב" לצליחת התעלה והעברת המלחמה לשטח מצרים במלחמת יום הכיפורים נחשב לאחד מהקרבות הקשים ועקובי הדם בתולדות צה"ל עוזי בן צבי, חובש מוסמך ומתנדב מד"א בכיר מקיבוץ עמיעד, מציג במאמר זה את התובנות שלו בנושאי פינוי נפגעים בקרב וטוען שמחדלי צה"ל בתחום זה לא תוקנו חרף לקחי מלחמת יום הכיפורים
19/06/2011  |     |   מאמרים   |   ביטחון לאומי   |   תגובות


גבעת הפצועים הופכת לגבעת המוות
טוביה מורג ז"ל [צילום: באדיבות עוזי בן צבי]

בצר לגדוד, ומכיוון שהתאג"ד נע לאחור, או שהיה מחוץ לטווח הקו הקדמי, וכמובן בשל מחסור ביכולות פינוי ממונעות, פינתה פלוגה ה' בפיקוד אלי שורק את הפצועים של הגדוד למקום שנקרא בהמשך "גבעת הפצועים", מקום שהפך בדיעבד ל"גבעת המתים", והשם "גבעה" לא היה למרבה האירוניה גבעה, אלה אזור מוגן במקצת מאש המצרים על-ידי תלולית בגובה של כ 50 ס"מ.

במקום לא היה תאג"ד, לא היה רופא מגדוד 890, לא היו חובשים עם ציוד לעצירת שטפי דם וחוץ מהשם "גבעת הפצועים" לא נעשתה בגבעה שום פעולה רפואית על-ידי פלוגה ה' בפיקודו של רס"ן אלי שורק, אחד המ"פ הוותיקים בגדוד. רופא של גדוד 100 שהגיע בשלב מאוחר יותר באותו בוקר עם נגמ"ש של תאג"ד גדוד השריון 100, לקח כמה פצועים מהגבעה, והוא נהרג כמעט מייד לאחר מכן מאש מצרית שנורתה לעבר הנגמ"ש בעת יציאתו מהשטח לנקודת איסוף פצועים אחורית.

בסיכומו של דבר "גבעת הפצועים" הפכה ל"גבעת המתים", הפצועים המשיכו לגווע במקום ללא עזרה כלשהיא, כאשר הלוחם האחרון מבין פצועים שהופקרו שם, נפטר מפציעתו בסביבות 1400 (לפי עדותו של גור אריה יהודה ששון – היחידי שיצא בחיים משם – לאחר שחולץ על-ידי הכוח אחרי 1600 ב 17 לאוקטובר)

לקחי מלחמת יום הכיפורים לא יושמו בנושא חיל הרפואה עד היום
מלחמת העולם השנייה [צילום: באדיבות עוזי בן צבי]

יציאתו של גדוד 890, גדוד העילית של חטיבת הצנחנים הסדירה, ללא מערכת רפואה וחילוץ שתוכל להגיב במהירות, ולהציל חיילים שנפצעו, איננה מקרית, ולמרות שחיל הרפואה ביצע קפיצות מדרגה מאז מלחמת השחרור, החיל עדיין לוקה בשילובו בתפיסת הקרב המודרני.

בצבאות בעולם הכוח הרפואי מסומן בצורה ברורה על-ידי סמל הצלב האדום על-רקע לבן. הסמל הזה חייב להופיע על כלי הרכב, על האוהלים וכמובן על הקסדה והאפוד של החובש. החובש הקרבי בצבאות העולם, עוסק בהצלת חיים ולכן אין לו נשק אישי, הוא צריך לשאת עליו ציוד רפואי ככול יכולתו, תפקיד החיילים האחרים להגן עליו, עיסוק בנשק ובתחמושת מגבילים את החובש, לכן הם מיותרים, כך זה בצבאות העולם...

על-פי אמנת ג'נבה על החובש להיות מסומן היטב בכדי שלא יפגע בקרב, זה כמובן לא הופך אותו לחסין אבל מעלה את שרידותו בקרב.

ואצלנו? כידוע, עד לא מזמן ,הסמל המופיע על האמבולנסים של צה"ל ושל מד"א המגן דודי אדום, לא הוכר על-ידי ארגון הצלב האדום, שאגב מכיר בסמל הסהר האדום, רק לפני כשנתיים הכיר הלב האדום הבינלאומי בסמל חדש, המעוין האדום שבתוכו מופיע מגן דויד אדום, הסמל הזה עדיין לא מופיע לא בצה"ל ולא במד"א.

נחזור לצה"ל, בצה"ל החובשים חמושים, כמו כול חייל חי"ר אחר, הכשרתו כחובש טובה, וצה"ל הוסיף בשנים האחרונות פאראמדיקים שמומחים בטראומה לגדודים, לפעמים על חשבון הרופאים, אבל, וזה ה- "אבל" הגדול, החובשים, הרופאים ואפילו ההליקופטרים המחלצים של צה"ל אינם מסומנים בסמל המוכר שיגן עליהם בקרב.
הדבר מעורר תמיהה לאור לקחי המלחמות האחרונות, לצה"ל יש את כול הציוד הנדרש: "מיולים", טרקטורונים, נגמ"שים ואמבולנסים, כולם מסומנים כך: הם אינם מסומנים ככאלה כלל.

ברור לחלוטין שמכיוון שהכוחות הרפואיים, החובשים והרופאים אינם לבושים באפודים מסומנים בבירור בסמל ה"מעויין האדום", ואפילו לא במגן דודי אדום כמו סמל מד"א, קשה להניח שהיחס אליהם יהיה שונה מהיחס לחיילים אחרים.

הסימון של מגן דויד אדום על עיגול לבן, מופיע על כל הרכבים של כוחות הרפואה בצה"ל, אמבולנסים ונגמ"שים, אבל במלחמת יום כיפור, ובקרב גדוד 890 בלילה שבין ה 16 ל 17 לא היו לגדוד כוח חילוץ רפואי שהוכן לכך מראש, פלוגת החרמ"ש של "במבה" שחילצה את רוב נפגעי 890, ואת הבריאים, עשתה זאת עם נגמ"שי לחימה שלא היו מותאמים לנשיאת אלונקות, והפצועים נערמו בהם על הרצפה והספסלים. הנגמ"ש הרפואי היחידי שנחלץ לעזרת הגדוד היה נגמ"ש הרפואה של גדוד 100, לא נוכל לדעת אם נגמ"ש זה היה מסומן במגן דויד אדום או לא.

בכול מהלך המלחמה שאותה עשיתי על נגמ"ש שחילץ פצועים, לא ראיתי בשדה הקרב, נגמ"שים עם סמל המגן דויד אדום עליהם.
לסיכום מאמר זה, צה"ל לא שם דגש על סימון כוחות הרפואה שלו בצורה שתסיר ספק שכוחות הרפואה הם אומנם כוחות רפואה, והרעיון לשלוח לקרב גדוד שמאחריו נע תאג"ד רגלי ללא שום אמצעי פינוי, הוא יותר ממוזר, ובוודאי הביא לתוצאות העגומות של קרב זה.

מבוא לקרבות אבירי-לב במלחמת יום הכיפורים

בלילה שבין 15 ל-16 באוקטובר 1973 הבקיעה אוגדה 143 בפיקוד האלוף אריאל שרון את קווי ההגנה של צבא מצרים בתפר שבין שתי הארמיות המצריות הצולחות באזור דוור-סואר שבצפון האגם המר הגדול, צלחה את התעלה בראש גשר צר וארוך אותו תפסו גדוד צנחנים במילואים 565 בפיקוד סא"ל דן זיו, וגדוד שריון ופלוגת חרמ"ש מחטיבה 421 בפיקוד סא"ל גיורא לב. בעוד הצנחנים שומרים על אזור הצליחה פשט כוח השריון והשמיד את סוללות טילי הנ"מ המצריים שהיו פרוסות בגזרת הצליחה. פשיטה משוריינת זו אפשרה את יכולת הפעולה של חיל האוויר וכוחות היבשה של צה"ל בהמשך הלחימה.

אוגדה 162 בפיקוד האלוף אברהם אדן (ברן) שהייתה אמורה כחלק מתוכנית הקרב לגרור את ציוד הצליחה וגשר הגלילים, להציבו ולעבור דרכו דרומה לעבר העיר סואץ, כדי לכתר את הארמיה המצרית השלישית - נחסמה במעבר ההכרחי של ציר עכביש בסמוך צומת טרטור ולקסיקון. הכוח המצרי של דיביזיה 16 שהתמקם בגבול הגזרה הדרומי לעל ציר טרטור, שלט באש על חלקים רבים של ציר עכביש שנמצא במקביל ומדרום לו. בשל מודיעין לקוי ועבודת מטה שניויה במחלוקת של אוגדה 162, המודיעין שהתקבל מליל הקרבות הקודם של גדוד הסיור 581 בפיקוד נתן שונרי (שהושמד כמעט כליל באש הכוח המצרי) לא נלקח בחשבון בתכנון הקרב של גדוד 890, שהוטס ממפרץ סואץ לרפידים במטרה לפתוח את ציר טרטור החסום. הכוח הגיע לשטח ללא כוח מסייע ארטילרי שנותר מאחור, ללא קצין קישור ארטילרי, כשמתווה הקרב שנמסר לו התבסס על מודיעין שגוי מיסודו, לפיו מדובר "במספר קטן של ציידי טנקים מצוידים בטילי סאגר אותם ישמיד כוח הצנחנים בתנועה של סריקה בפריסה רחבה על שני צדי ציר טרטור".

בדיעבד הסתבר שהיה מדובר בכוח גדול מאוד, של דיביזיה 16 המצרית שהתחפר בתעלות ההשקיה של "החווה הסינית" והיה מצויד בתותחי נ"ט, בזוקות, תותחים ללא רתע בחיפוי טנקים וארטילריה. כוח זה גרם לצה"ל אבידות כבדות, עד שהובס ונסוג צפונה לאחר קרבות כבדים שניהלו שתי האוגדות של שרון וברן.

תכנון הקרב תוך התייחסות לנושא פינוי מובנה ומתוכנן של הפצועים בקרב

גדוד 890 נכנס לקרב בלילה שבין ה 16 ל 17 לאוקטובר 1973, כשהוא יוצא בתנועה רגלית מאזור מתג 55 על ציר עכביש, המשיך לנוע לעבר החיבור עם ציר טרטור ונתקל באש אפקטיבית ביותר של המצרים באזור מתג (ק"מ) 42 של ציר זה שם נלכד הגדוד באש הכוח המצרי, שהותירה אותו בסיום הקרב עם 43 הרוגים ומעל ל 100 פצועים, בנוסף לעוד 12 הרוגים של גדוד השריון 100 שבא לחלצו.

תאור חלקן של יחידות הרפואה הקרבית בקרב החווה הסינית
החווה הסינית [צילום: באדיבות עוזי בן צבי]

הגדוד נע רגלית יחד עם התאג"ד (תחנת איסוף גדודית) בפיקודו של ד"ר פנחס לבנה, כשהוא עמוס לעייפה בתרמילי התאג"ד, כשהאלונקות נישאות על-ידי החובשים ,כולל ציוד חבישה ונשק אישי לכול חובש. יחד עם הגדוד נעה מפקדת החטיבה עם הרופא החטיבתי וכמה חובשים שהיו צמודים לכוח המח"ט.

התאג"ד נפרס מייד עם פתיחת האש, במרחק של כ 100-150 מטר מקו הכוח הקדמי, כשהוא חשוף לאש, וללא שום אמצעי פינוי ממונעים, כאשר התאורה היחידה שעמדה לרשותם, חוץ מהירח, היו פנסי "ר" צבאיים שאותם היה מסוכן להפעיל, אבל הופעלו מחוסר ברירה, זאת כאשר לתאג"ד לא הייתה שום דרך לפנות לאחור את הפצועים בצורה מסודרת, ובכך להגדיל את סיכויי השרידות של הנפגעים.

התאג"ד התפנה לאחור באמצע הלילה מכיוון שאחד החובשים נהרג , והוא היה חשוף לאש המצרית. התאג"ד פינה בכוחות עצמו רגלית את פצועיו, לאזור עכביש 55 שם נמצא הפח"ח (פלוגת חיל רפואה חטיבתית) של חטיבה 35. יש לציין שבשלב הראשוני של הקרב בטרטור 42, לא התבצע כל חילוץ מסודר של הפצועים והבריאים משטח ההריגה.

המעוין האדום - הסמל שהוכר על ידי הצלב האדום הבין לאומי כ"סמל מגן" [צילום: עוזי בן צבי]
מסוק חילוץ של צה"ל, המסוק והחובשים אינם מסומנים ככאלה כלל [צילום: פלאש 90]
הכותב הוא חובש קרבי בפלס"ר חטיבה 277 שנטל חלק בחילוץ לוחמי גדוד הצנחנים 890 שנותרו פצועים באזור הסמוך לחווה הסינית במתג 42 על ציר טרטור, לאחר שהמג"ד סא"ל יצחק מרדכי הורה לנטוש את השטח ולסגת לאזור מחנות טסה. מזה כ-35 שנים הוא משרת כחובש מוסמך הוא משרת במד"א כמתנדב.
תאריך:  19/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
עוזי בן צבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחדלי צה"ל בתחום הרפואה הצבאית ופינוי נפגעים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
19/06/11 19:39
2
אורי מילשטיין
20/06/11 07:11
3
רמי שרייבר
20/06/11 09:24
4
צודק לחלוטין
20/06/11 09:57
5
עוזי בן צבי
20/06/11 20:36
6
ירום
13/10/12 16:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש מין תופעה בזויה שכזו בפוליטיקה הישראלית כאשר מאן דהוא נבחר לעמוד בראש הליכוד ומחנה הימין בשל עמדותיו הלאומיות הבלתי מתפשרות, מנצח בבחירות הכלליות, נהיה ראש הממשלה ואזי ברבות הימים, לעת הזדקנות וזיקנה ממש, הוא פונה שמאלה ולעיתים אף נעשה שמאלני קיצוני ממש, בחינת אידיאולוגיה המשועבדת לפיזיולוגיה.
19/06/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
סקר דעת-קהל שנערך באחרונה בארץ בקרב קשת רחבה של גילאים, הצליח לחשוף ממצא מדהים: למעלה מ-70 אחוז מן הישראלים, בני 6 עד 80, מתקשים בבוקר לקום ממיטתם ללא שרירים תפוסים.
19/06/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רכבת ישראל נמצאת במשבר זהות בין ילדות לבגרות, וכדי להבריא עליה לקחת דוגמה מחברות רכבת בעולם. הדבר נובע מההתפתחות המואצת שחוותה בשנים האחרונות. הדבר דומה לאדם העוסק בספורט, אך אינו עובד לפי גרף מאמצים נכון, ומגלה לפתע שיש לו שברי מאמץ.
19/06/2011  |  עידן יוסף  |   מאמרים
אתם יודעים מי זה מוחמד בועזיזי? בהחלט ייתכן שהנכדים שלכם לא ידעו מי היה ברק אובמה, אבל את השם בועזיזי הם יכירו. ב-17 בדצמבר (עשרה בטבת לפי שעון ישראל), בעיירה קטנה ולא ידועה בדרום תוניסיה, מוחמד בועזיזי הצית את עצמו ומת אחרי שהמשטרה הרסה את דוכן הירקות הלא-חוקי שממנו התפרנס. בועזיזי היה צעיר אקדמאי בן 26, מובטל ורעב ומיואש, כמו מיליונים רבים במרחב הערבי הענק. חברים שלו הפיצו את תמונתו ואת סיפורו בפייסבוק, וכך התחילה המהפכה.
18/06/2011  |  אורי אליצור  |   מאמרים
למי שלא יודע, בעוד כשבועיים עתיד להתפתח מרד צרכנים בישראל, שבו תיבחן לראשונה השפעתן של הרשתות החברתיות. בחמש השנים האחרונות זינק מחיר הקוטג' (כמו גם מוצרי יסוד נוספים) ב-30% בקירוב.
18/06/2011  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il