|   15:07:40
פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לחשוב היטב לפני שפועלים

אך מה לעשות, וכבר שנתיים הרשות הפלשתינית מטפסת על עץ העצמאות יותר ויותר גבוה, ואבו מאזן בנה על כך את כל מדיניותו. אז איך יורדים מן העץ?
17/07/2011  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אבו-מאזן. קפץ על היוזמה הצרפתית [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  מה כוחה הצבאי האמיתי של אירן
  מדד האיומים הביטחוניים - מאי 07'
  שימוש נכון בכוח
  כמה טוב שיש את ישראל
  לכודים בכישוף

מאת באחד מימי קדם יצא שליט סין לרכב עם אציליו. לצד אחד הדרכים ראו לפתע נזיר נווד שקרא: מי שיתן לי מאה מטבעות כסף, אתן לו עצה טובה". המלך עצר את סוסו, ושאל: "נזיר, מהי העצה הטובה שאתה נותן?" "קודם העבר לי את המטבעות", ענה הנזיר. המלך ציווה למסור לידי הנזיר את הסכום שביקש, וציפה לשמוע משהו יוצא מן בכלל. "העצה שלי היא זו - לעולם אל תתחיל במשהו לפני שחשבת כיצד הוא יסתיים".

לשמע העצה פרצו האצילים בצחוק, ואמרו שהנזיר היה חכם לדרוש את הכסף מראש. אך המלך אמר: "אין לכם שום סיבה לצחוק על העצה הטובה שהנזיר הזה נתן לי. כולנו צריכים לחשוב היטב לפני שאנחנו פועלים, אך כל יום אנחנו שוכחים את זה, והתוצאות הן רעות".

המלך החליט לנצור את העצה במוחו תמיד, וציווה לכתוב את הפתגם באותיות זהב על קירות הארמון, ולחקוק אותו על צלחות הכסף.

זמן קצר לאחר מכן החליט אחד הקצינים לחסל את המלך. הוא סיכם עם המנתח המלכותי, שזה יחדיר רעל לזרועו של המלך, והקצין, שיכתיר את עצמו למלך החדש, ימנה את המנתח לראש הממשלה. כאשר הגיע הזמן להקזת הדם החודשית (כנהוג באותם ימים) הונחה צלחת כסף לצד זרוע המלך. לפתע ראה המנתח את המילים החקוקות על הצלחת: "לעולם אל תתחיל במשהו לפני שחשבת כיצד הוא יסתיים". הוא הבין שברגע שהקושר יהיה המלך, הוא יורה להוציא את המנתח להורג באופן מיידי, כדי להסתיר את המזימה, וכמובן שלא יממש את הבטחתו.

המלך ראה שהמנתח שלו מתחיל לרעוד, והוא שאל אותו מה קרה. המנתח הודה מייד באמת. הקצין הקושר נעצר, והמלך קרא לכל אותם אצילים שהיו איתו כאשר קיבל את העצה, ואמר להם: "האם אתם עדיין צוחקים על עצת הנזיר"?

הרעיון לכפות מדינה פלשתינית על ישראל דרך האו"ם נולד, כרגיל, בחוגים מסוימים בישראל, והיה זה ראש הממשלה הפלשתיני היוצא, סלאם פיאד, שהחל לגלגל את הרעיון יחד עם מזכיר אש"ף, יאסר עבד ראבו. פיאד נתפס בחוגים מסויימים בישראל כרפורמאטור דמוקרטי, ואף התייחסו אליו ברצינות. מסוחרר מן ההערצה אליו באותם חוגים, שהפלשתינים תפסו כחולשה ישראלית, הוא החליט לכפות מדינה על ישראל, אפילו בניגוד לדעתה. רעיון הכרת האו"ם יצא לדרך והתקבע על ספטמבר הקרוב. מה שנולד כטקטיקה פלשתינית לאיים על ישראל במו"מ הפך לאסטרטגיה.

לא היה שום סיכוי למהלך כזה, ועדיין אין, משום שהרשות מחולקת לשתי ישויות עויינות זו לזו; לכשני מיליון פלשתינים ביו"ש אין יכולת קיום עצמאית (למה מגיע להם עצמאות אך לא ל-30 מיליון כורדים?); ובלי כספי המע"מ הפיקטיבי המועברים כמו שעון מישראל, הרשות הזו תקרוס תוך שבוע. אין לה מה לצפות לעזרת העולם הערבי, המסתייג ממנה. אך הפלשתינים המשיכו במהלך ההתאבדותי. ההישג היחיד שלהם: הם הצליחו לסדר את הציבור בישראל, שכרגיל נפל בפח.

בישראל נרשמה כמעט פאניקה מן המהלך, שלובתה בידי אינטרסנטים פוליטיים והתקשורת הממוסדת, אשר השמיעו הכרזות על "צונאמי" דיפלומטי, ועוד הפחדות, משום שבישראל, ורק בישראל, ההפחדה היא מלט פוליטי, ותמריץ צריכה תקשורתי. מרוב הפחדה לא הבינו בישראל שלא אנחנו דוהרים אל הקיר, אלא דווקא הפלשתינים. צחוק הגורל: הפוליטיקאים והתקשורת בישראל, ברצותם להפחיד את הציבור שלנו, רק מסמרו את אבו מאזן למעלה, על העץ הגבוה.

מדוע לא היה למהלך סיכוי? משום שהובהר כבר בשלב מוקדם, הן בקונגרס והן בבית הלבן, שארצות הברית תטיל וטו על העצמאות הזו, כפי שרוסיה הטילה וטו במועצת הביטחון על עצמאות קוסובו. זו האחרונה היא מדינה בעיני עצמה מאז שנת 2008, אך אינה חברה באו"ם. רק מועצת הביטחון יכולה לקבל מדינה חדשה לאו"ם, בשום פנים ואופן לא העצרת הכללית, ולכן מדינה פלשתינית לא תוכר. נקודה. המפליא הוא שהפלשתינים הבינו את הנקודה הזו כבר בשלב מוקדם, אך הם המשיכו במהלך ההתאבדותי.

מדוע? מפני שהם מבינים שזו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלהם. אם אובמה הולך, הם עלולים לקבל נשיא אמריקני הרבה יותר נוקשה כלפיהם מאובמה, וחשוב מכל, אפקט פרח הצבעוני נותן את אותותיו: לעולם הערבי ולעולם בכלל אין יותר זמן לפלשתינים. המזרח התיכון מתמלא בפליטים חדשים, סורים, לובים, תימנים, אפריקנים ומה לא, ולא נשאר זמן לאותם פליטים היסטוריים מימי תום מלחמת העולם השניה, שיכלו לשקם את עצמם כבר מזמן. מדינות מתפרקות לנגד העיניים, משברים משתוללים באיזור, וכמובן, הדבק שאיחד את העולם הערבי, השנאה לישראל והתמיכה בפלשתינים, אינו מדביק עוד. הפלשתינים מבינים שהם עלולים להישכח.

אך מה לעשות, וכבר שנתיים הרשות הפלשתינית מטפסת על עץ העצמאות יותר ויותר גבוה, ואבו מאזן בנה על כך את כל מדיניותו. אז איך יורדים מן העץ?

כרגע, רוב הבכירים של הרשות נגד המהלך, מתוך ידיעה שהוא צפוי להתרסק, אם כי כמובן הדבר נשמר בחדרי חדרים. האכזבה לאחר הפלת המהלך בשטחי הרשות הפלשתינית עלולה להיות קשה, והיא עלולה להתפרץ באלימות נגד ישראל, אך גם נגד מי שתכנן את המהלך הזה, אבו מאזן ומשטרו. יאסר עבד ראבו, מי שפתח את המהלך (אותו קיבל, כאמור, מידידיו הישראלים) נגד, סאאב עריכאת נגד, נאסר אלקידווה, נציג הפלשתינים באו"ם נגד, ואחרים. סלאם פיאד, שהפך כבר לבלתי רלוונטי, משום שהודח בידי חמאס, וכן אבו מאזן, ממשיכים לדהור אל הקיר. אמינותם האישית נתונה באיום, זו הרי הייתה האג'נדה שלהם, והבטחתם המוחלטת לציבור שלהם.

"האם אתם עדיין צוחקים על עצת הנזיר"? תוכניות, אשליות יהירות, התרסות מסוכנות, עפות אל השמים. הפילוסופיה הסינית מדברת על קנה הסוף, שביהירות מזנק עם גבעול ירוק וארוך למעלה, וכאשר הוא כבר גבוה למעלה, כל מה שנותר לו - זה להתייבש ולקמול (מתוך פסקול משחק הפלייסטיישן Romance Of The Three Kingdoms).

הפלשתינים השיגו תמיכה של מדינות דרום אמריקניות (בגלל האוכלוסיה הערבית העצומה שבהן), אך לא ביצעו את ההבחנה הלוגית בין השגת תמיכה (של העולם השלישי, שאת זה ישיגו), לבין הכרה כמדינה, ואילו שני דברים שונים לגמרי. גם תמיכה הם כבר לא כל כך מקבלים לאחר הודעתו הגזענית של אבו מאזן שבמדינה שלו לא יהיו ישראלים כלל, היא תהיה נקיה מיהודים, וכיוון שהם יוצאים נגד תרבות המשא-ומתן, המקובלת על העולם, ודורשים מדינה בכפייה. בלי שלום, בלי ביטחון, בלי הכרה בישראל. העולם המערבי (כולל האיחוד האירופי) מביט בחמיצות רבה בפלשתינים, שתמיד התלוננו על קיפוח, אך בתורם הם מקפחים יותר מאשר ישראל.

מהן הסיבות שיכולות להניע אותם לוותר על המהלך כולו?

1. חמאס נגד, ואם לאחר ספטמבר לא תקום המדינה, עלולה לפרוץ מלחמת חמאס פתח חדשה, שכן המסיכה של "מדינה" תוסר. זוהי צרה גדולה.

2. אין שום תוכניות, שום מימון ושום חזון לאותה מדינה. מה הם יעשו בכלל עם מדינה עצמאית? מישהו שם יודע איך מנהלים דבר כזה? האחריות פתאום תיפול עליהם. עד היום הם הרי רכבו על ישראל, "הכובש הנורא".

3. אין שום ספק שיהיה וטו אמריקני, הגומר את העניין. בהתרסה החמורה נגד ארצות הברית עלולים הפלשתינים להפוך את ארצות הברית לאויב שלהם, ויהיו לכך השלכות חמורות על הרשות הפלשתינית. ההתקרבות של הרשות לחמאס כבר הרחיקה מהם את האמריקנים.

4. ישראל הודיעה שאם תוקם מדינה, היא תבטל את הסכמי אוסלו. בלי הכספים מישראל הרשות הזו מחוסלת מייד, וכך גם חמאס, והאלימות תתפרץ משום שלא יהיו משכורות, לא יהיה בעצם כלום.

5. הפלשתינים הכניסו את ישראל המנומנמת לתזזית דיפלומטית בינלאומית, והם (והיא!) מגלים שדווקא יש לישראל לא מעט ידידים ותומכים בעולם.

לפני שתמשיכו בקריאה: המאמר הזה שונה מכל מה שמתואר ב"תקשורת" הישראלית. עיזרו להפיץ אותו באמצעות הפייסבוק גם לחברים שלכם. אנא, שתפו אותו בפרופילים שלכם, והמליצו בפני החברים שלכם על דף קוראי ג'יפלאנט בפייסבוק.

אז איך יירדו עכשיו מן העץ הגבוה?? המנהיגות הפלשתינית בדילמה קשה, כמעט חסרת אונים. זו הסיבה שאבו מאזן קפץ על היוזמה הצרפתית, כדי לרדת מן העץ, אך ישראל, בעורמה, אינה מאפשרת לו זאת. הרי המחיר לאחר ספטמבר מבחינת ישראל יהיה זול יותר, כאשר האשליות יתנפצו.

וכך, במקום שהפלשתינים יהפכו את ספטמבר לאמצעי לחץ על ישראל, הפכה היא את החודש הזה לאמצעי לחץ על הפלשתינים. להערכתי, אבו מאזן יסכים עכשיו לכל מהלך דיפלומטי, גם תוך ויתור על דרישת ההקפאה, רק לרדת מהעץ בכבוד.

ככה זה כשנתלים (תרתי משמע) באשליות. ומה לימד אותנו כבר הנזיר הסיני?

"לעולם אל תתחיל במשהו, לפני שחשבת כיצד הוא יסתיים". חבל שהפלשתינים לא למדו גם הם את המשל הזה.

תאריך:  17/07/2011   |   עודכן:  17/07/2011
ד"ר גיא בכור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחשוב היטב לפני שפועלים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
17/07/11 09:35
2
ביבי ורווח לערבים
17/07/11 12:39
3
שאתה נגד ?
17/07/11 12:59
4
שי, דוקטורנט
17/07/11 13:53
5
נתניהו יבטל את
17/07/11 14:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אבי ייסר אתכם בשוטים, ואני אייסר אתכם בעקרבים"
17/07/2011  |  שלמה קפלן  |   מאמרים
המחירים הגואים במחירים לאזרח בישראל קשורים לארבע קבוצות כוח שלאף אחת מהן אין רצון להיטיב עם האזרח.
17/07/2011  |  צביקה ובר  |   מאמרים
לגבי מאבקים כגון דא יש לפנות לפרפראזה על דברי אוסקר ויילד: "מה הנכם אנו כבר יודעים, כעת רק נותר לדון על המחיר". המדובר כמובן במחאת הנדל"ן. שיפטו בעצמכם.
17/07/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
ב-28 בינואר 1969, פרסם עיתון מעריב כי 14 אינטלקטואלים גרמנים הזהירו את ברית המועצות במכתב גלוי "מפני תמיכה מוסרית חד-צדדית בארצות הערביות". "באיגרת לראש ממשלת ברה"מ, מר אלכסיי קוסיגין, הדגישו האינטלקטואלים הגרמנים כי יש להבטיח לישראל גבולות שיאפשר (את) קיומה השלו", דיווחה הכתבת. "כאשר מצפים שהיא תיסוג בלי לקבל דבר בתמורה, מצפים בעצם שהיא תסייע להוצאתה להורג", נכתב בהצהרה שיצא מפרנקפורט למוסקבה.
17/07/2011  |  דוד מרחב  |   מאמרים
על כל השאלות הצדדיות מדברים בהרחבה בוויכוח סביב פרשת הרב ליאור ושי ניצן, רק לא על השאלה האם זו פרשת הרב ליאור או פרשת שי ניצן, והיא לדעתי השאלה העיקרית.
17/07/2011  |  אורי אליצור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il