|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המצווה הקשה והנשגבת מכולן

המצווה קשה בהרבה מיראת ה' והיא - אהבה טוטאלית לה'. המעבר חד, מהיר, מסחרר ומהפכני כי לא נדרשנו אי פעם בארבעת ספרי התורה הקודמים לאהוב את ה' - רק ליראתו. השאלות המתבקשות הינן: מה קרה? כיצד מגיעים לרמה הנשגבת שזה עתה נדרשנו להגיע אליה? ובכלל, מהי אהבת ה'?
11/08/2011  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

בפרשת 'ואתחנן' נמצאות שתי מצוות בסמיכות זו לזו אשר לקיימן בד-בבד ובשלמות נראה קשה ביותר. למה אני מתכוון? פרק ו' מתחיל כך: "וזֹאת המצוה החֻקים והמשפטים אשר צִוָה ה' אלֹקיכם ללמד אתכם...למען תירא את-ה' אלֹקיך לשמֹר את-כל-חֻקֹתיו ומצותיו" (דברים ו, א-ב). ומייד לאחר מכן משה רבינו צוונו בציווי הגדול "שמע ישראל ה' אלֹקינו ה' אחד". ואהבת את ה' אלֹקיך בכל-לבָבְך ובכל-נַפְשְך ובכל מאֹדך" (שם, ד-ה).

עד לפרשה זו הדרישה העליונה מה' כלפינו הייתה יראתו והליכה בחוקותיו - כפי שה' אמר למשה רבינו במעמד הר סיני: "מי-יִתֵן והיה לבָבָם זה להם ליראה אֹתי ולשמֹר את-כל-מצוֹתי כל-הימים למען ייטב להם ולבניהם לעֹלם" (דברים ה, כו). ופתאום משה, ע"פ צווי מה', מוסיף עוד מצווה - קשה בהרבה מיראת ה' - אהבה טוטאלית לה' - בכל לבינו, נפשינו ומאודינו. המעבר חד, מהיר, מסחרר ומהפכני - כי לא נדרשנו אי פעם בארבעת ספרי התורה הקודמים לאהוב את ה' - רק ליראתו. ולכן, השאלות המתבקשות הינן: מה קרה? כיצד מגיעים לרמה הנשגבת שזה עתה נדרשנו להגיע אליה? ובכלל, מהי אהבת ה'?

כדי להבין את משמעות אהבת ה' כדאי להבין את משמעותה של הדרגה הפחותה -- יראת ה'. כאשר עבד עושה את רצונו של אדונו הוא עושה זאת מיראה, קרי הוא אוהב את עצמו ופוחד שאם לא יעשה את רצון אדונו, הוא עצמו יסבול תוצאות שליליות. כדי להבין אהבה צריך למצוא מודל אחר המוכר לנו -- היחס בין איש לאשתו. המשל של אהבת איש ואשה לאהבה ההדדית של עם ישראל ואלוקי ישראל מתאים ביותר. הראיה: כל בוקר בהנחת התפילין אנו אומרים, כביכול בשמו של חתננו שבשמים: "וארשתיך לי לעולם וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים: וארשתיך לי באמונה וידעת את ה' ".

הרמב"ם נוקט באותה שיטה של השוואה בין אהבתו של איש לאשתו כדי לתאר את אהבת האדם לאלוקיו: "וכיצד היא האהבה הראויה?...שיאהב את ה' אהבה גדולה, יתירה עזה מאוד, עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה'...שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד...והוא ששלמה אמר דרך משל: 'כי חולת אהבה אני'; וכל שיר השירים משל הוא לעניין זה". (הלכות תשובה י, ג).

כמובן, שיש מגבלות למשל כנגד הנמשל. איש יהודי יכול לגרש את אשתו. הוא אינו יכול לגרש את אלוקיו. איש יכול להפתיע את אשתו במעשים לא שגרתיים שהוא מקווה שישמחו אותה. ה' לא אוהב הפתעות, אפילו אם מקורם באהבה גדולה מאוד -- והראיה, הביאתם של נדב ואביהו אש זרה -- מאהבה -- שה' לא ציוום לעשות.

ביחסים אידיאליים בין איש לאשה הקשר אינו מבוסס על יראה אלא על אהבה -- קרי, שתי נשמות רוצות להיטיב אחת עם הזולת ובכך להתחבר אחד לשני בתהליך של אחדות רצונם. אין פה חשש של עונש על אי-עשיית רצונו של השני כי זה אפילו לא בא בחשבון -- כי אהבה אמיתית אינה תלויה בדבר. בנמשל, אהבת ה' היא לשמה ויראת ה' אינה לשמה. וכיצד עולים מיראה לאהבה? ע"פ הרמב"ם: "כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר, עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה...עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה" (הלכות תשובה י, ה).

ומדוע ציווה משה לפני קריאתו לאהבת ה' ליראתו, פסוקים ספורים לפני "שמע"? כי יראת ה' אינה מספקת - היא לבדה עלולה ליצור תחושה שלילית וקשה בקרב האדם שעלולה להוביל אותו לצאת ממעגל האימים הזה ולחפש מסגרת אחרת, קרי, אלוה אחר או בימינו חיים ללא אמונה כלל בשום כוח עליון. לכן, יראת השם אינה בסיס בר קיימא לעבודת ה' - היא חייבת ללוות ולשלב בתוכה אהבת ה'.

אהבה מושלמת בכל לבבינו (עד כדי אילוף יצרינו ליוצרינו), בכל נפשינו (גם אם נקרא להקריב את נפשנו), ובכל מאודינו (גם אם נאלץ להקריב את כל ממונינו) אינה זוכה לתמורה גשמית מה'. היא כן זוכה באהבתו השלימה, מידה כנגד מידה. זו הסיבה שבפרשה הראשונה של "שמע" אין איזכור לכל תמורה כלשהי לאהבתו כי התמורה אינה גשמית.

נשאלת השאלה: אם כך מדוע הפרשה השניה של "שמע" מלאה בתמורות גשמיות לאהבת ה'? התשובה נמצאת בקריאה מדויקת של הפסוקים: "והיה אם-שמֹע תשמעו אל-מצוֹתי, אשר אכֹני מצוה אתכם היום, לאהבה את ה' אלקיכם ולעבדו, בכל לבבכם ובכל-נפשכם: ונתתי מטר ארצכם בעתו...". יש לשים לב שהאהבה הזו הינה "בכל לבבכם ובכל נפשכם", ולא בכל מאודכם. זו אהבה לא מושלמת שאין בה הזדהות טוטאלית עם הקב"ה, ולכן לרוב האנשים, המסוגלים להגיע "רק" לרמה הזו, רמה של אהבה מתובלת ביראה. גם איתה ה' מסתפק מאנשים אלו שזו שיא יכולתם, והם שהגיעו לרמה זו ה' מבטיח להם שגשוג גשמי.

נקראנו לאהוב את ה' באהבה שלמה, ברם כיצד יודעים אנו שהוא אוהב אותנו? אכן, באותה פרשה 'ואתחנן', ה' דאג לכך שנדע שהדרישה שלו מאתנו לאהוב אותו מקבילה להצהרתו שהוא אוהב אותנו. "כי מאהבת ה' אתכם ומשָמרוֹ את- השבֻעה אשר נשבע לאבֹתיכם הוציא ה' אתכם...מיד פרעה מלך מצרים" (דברים ז, ח). ואכן, כל יום לפני קריאת "שמע" אנו אומרים את ברכת 'אהבה' שבה אנו מכריזים: "אהבת עולם אהבתנו, ה' אלֹקינו". ולכן, רק בתום אותה ברכה אנו מתחייבים בתמורה ובמידה שווה לאהוב את ה'. וכיצד אוהבים אותו? עושים את רצונו לרצוננו -- לומדים ומלמדים תורה, מקיימים אותה, ומתקשרים אל ה' בתפילה -- יומם ולילה.

יהי רצון שנעלה בעבודת ה' מפחד, ליראת כבוד, ליראה באהבה, ומשם לאהבה ביראה, ובכך נזכה לאהבתו, שתתבטא בביאת משיח צדקנו ובבניית בית המקדש במהירה בימינו.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  11/08/2011   |   עודכן:  11/08/2011
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המצווה הקשה והנשגבת מכולן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
11/08/11 12:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום תשעה באב חשבתי לעצמי כיצד הפך יום אבל זה לאבלם של הדתיים בלבד קצת כמו שלימוד המשנה והגמרא הוא לימודם של התלמידים בבתי הספר הדתיים בלבד. האם מורשת ישראל ניתנה למשמרת לדתיים בלבד?. לצד מחשבה זו חשבתי לעצמי מה צריך לעשות כדי לקרב את משמעות היום הזה לכלל הציבור או במילים של ימינו כיצד להנגיש את משמעות היום הזה לכלל הציבור.
11/08/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
לפני שנים ספורות ניהלו עיריית קרית-גת והעומד בראשה, אבירם דהרי, מאבק מתוקשר עם אינטל. הנושא היה שטח המפעל הרלוונטי לחישוב הארנונה אשר משלם המפעל לעיריית קרית-גת. ייאמר לזכותו של דהרי שהוא גילה אז נחישות רבה מאוד ודבקות במטרה, והעירייה אכן זכתה בסופו של דבר בכמה מיליוני שקלים, כאשר חלק לא קטן מסכום זה שולם לעורכי הדין אשר ייצגו את העירייה. לכאורה, אין ספק שמדובר במאבק צודק מצידה של עיריית קרית-גת והעומד בראשה - צודק, אבל טיפש!
11/08/2011  |  דרור לדרמן  |   מאמרים
הפסוק שצוטט מפרשתנו מייצג יפה את שאיפות 'המעמד הבינוני' במחאה החברתית הנוכחית נגד הממשלה: דיור בר-השגה ("ערים גדולות וטובות"), רמת חיים נאותה ("בתים מלאי כל טוב") ופרנסה טובה ורחבה ("בורות חצובים וזיתים"). אומנם ההקשר בפרשתנו הוא גמול על הורשת הארץ "אשר נשבע לאבותיך", והוא מותנה ב"פן תשכח את ה'", אך יש בפסוקים אלו כדי ללמדנו מהם אתגרי העם ושאיפותיו הטבעיות לאחר מלחמת ההורשה המתמשכת ותלאות ההתיישבות וההתנחלות של 'דור המייסדים'.
11/08/2011  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
משנת 1949 ועד 1967 הערבים היו הכובשים של חלק מארץ ישראל שמבחינה משפטית שייכים למדינה היהודית. כלומר הם כבשו והחזיקו בחלק של ירושלים, ביהודה שומרון, ורצועת עזה. משטחים אלו הערבים פתחו כל הזמן במתקפות טרור על ישראל והליגיונרים-הירדניים וירו בקביעות על היהודים שגרו בבירתם בירושלים.
11/08/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
במצב אידיאלי, תחומי העיסוק של המדינה, כפי שהם באים לידי ביטוי בדיון הציבורי התקשורתי ובמדיניות הממשלה, משקפים את סדר העדיפויות וסולם הערכים של העם. זה ברור שהמחאה החברתית המוצלחת להדהים של הימים האחרונים הרחיקה אותנו מן האידיאל הזה יותר מן הרגיל. זאת לא לומר שלא קיימת בעיית דיור שנוגעת לכל שבטי ישראל ומחייבת התייחסות; קצרה יריעתי וידיעתי מלחוות דעה על הפן הכלכלי והטכני של המחאה (ואולי בניגוד למומחים הפיננסיים של שדרות רוטשילד, אני פשוט יודע מספיק כדי להיות צנוע). אך מה שבטוח זה שהשקפת העולם אשר השתלטה על סדר היום הישראלי היא מנת חלקו של מיעוט קטן אך קולני, אשר לדידו על סוגיית הדיור תקום או תיפול הממשלה, כאילו אין לפחות עשרה נושאים דחופים פי כמה אשר רובצים לפתחנו.
11/08/2011  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il