|   15:07:40
  שרית מיכאלי  
פובליציסטית בצלם
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

כל מה שרציתם לדעת על "לא ידוע" ולא העזתם לשאול

הטענה ששיעור גבוה של הרוגי "לא ידוע" או של הרוגי התנקשויות משמש את בצלם במלחמת הסברה נגד ישראל, מניחה שקטגוריות אלה הומצאו על-ידי בצלם כדי לשרת מטרות זדון. הנחה זו מעידה בעיקר על ראיית העולם הצינית של מנסחה, המחויבת לא לאמת אלא רק למלחמת הסברה שבה חיי אדם אינם נחשבים אלא כאמצעי לתקוף את היריב
06/09/2011  |   שרית מיכאלי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
להכין שיעורי בית במתמטיקה [צילום: AP]

בתקופה האחרונה התפרסמו באתר News 1 וב"בלוג הפורום האסטרטגי", של מכון החשיבה הניאו-שמרני JCPA, מספר מאמרים מאת מר יהונתן דחוח-הלוי, המקדמים תיאוריה הטוענת כי בצלם עורך מניפולציה באמצעות שימוש בקטגוריית ה"הרוגים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה". זאת, בכוונה להציג באופן מעוות את מצב העניינים בשטחים. לפי טיעון זה, בצלם מנסה להגדיל את שיעור ההרוגים החפים מפשע בקרב הפלשתינים, "לרעת צה"ל", באמצעות הפחתה מלאכותית של מספר הפלשתינים שנהרגו בעת שהשתתפו בלחימה. בתקופה האחרונה הוסיף מר דחוח-הלוי טיעון חדש לתזה שלו, לפיו גם הקטלוג בנפרד של פלשתינים שנהרגו על-ידי ישראל במסגרת התנקשויות מיועד לאותה מטרה.

ראשית, מספר גבוה של אזרחים הרוגים משני הצדדים איננו רע או טוב מבחינה הסברתית. הוא רע לזכויות האדם וזהו השיקול היחיד הרלוונטי. אמנם, מוות של אזרח אינו מהווה, כשלעצמו, ראיה להפרה של החוק. המשפט ההומניטרי הבינלאומי מחייב את הצדדים הלוחמים לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי למנוע פגיעה באזרחים, אולם הוא מכיר בכך שייתכן שלמרות זאת ייהרגו אזרחים. בצלם מצידו דורש מישראל דבר פשוט - לחקור את נסיבות הריגתם של פלשתינים שלא השתתפו בלחימה כדי לוודא שלא הייתה הפרה של החוק. למעשה, לאחר פעילות רבת שנים של בצלם ושל גופים אחרים שינה הצבא את מדיניות החקירות שלו באפריל 2011, והיום זהו אכן מצב העניינים בגדה.

מעבר לכך, הטענה ששיעור גבוה של הרוגי "לא ידוע" או של הרוגי התנקשויות משמש את בצלם במלחמת הסברה נגד ישראל, מניחה שקטגוריות אלה הומצאו על-ידי בצלם כדי לשרת מטרות זדון. הנחה זו מעידה בעיקר על ראיית העולם הצינית של מנסחה, המחויבת לא לאמת אלא רק למלחמת הסברה שבה חיי אדם אינם נחשבים אלא כאמצעי לתקוף את היריב. שלא כפי שעולה מתפיסת עולם מגויסת זו, קטגוריות אלה הן חיוניות בהתחשב במציאות המורכבת בשטחים ובשאלות משפטיות אמיתיות שהיא מעוררת. גם ההנחה שרק פלשתינים שהשתתפו בלחימה מסווגים כ"לא ידוע" היא מוטעית, וישנם מקרים בהם סיווג כ"לא ידוע" הפחית דווקא את מספר ההרוגים שלא השתתפו בלחימה.

מעבר לכך, ייתכן שמה שנדרש כאן הוא שיעור קצר במתמתיקה: הטענה כי "הכללתם של הארבעה במסגרת הקטגוריה של "יעד להתנקשות" ולא בקטגוריה "הרוגים שהשתתפו בלחימה" מגדילה את שיעור "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" ביחס למספר ההרוגים הכולל, ובכך נמסרים נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע")" מעידה על חוסר הבנה בפעולות חשבון בסיסיות. זאת משום שאחוז ההרוגים שלא השתתפו בלחימה מתוך כלל ההרוגים, איננו מושפע מפילוח המשנה בקרב יתר ההרוגים.

גם אם מר דחוח-הלוי מנסה לטעון כי בצלם עורך מניפולציות ביחס בין שיעור ההרוגים שהשתתפו בלחימה לאלה שלא השתתפו, הרי שהתיאוריה שלו כושלת במבחן התוצאה. זאת משום שכאשר אנו מפרסמים נתוני הרוגים, לדוגמה: כאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], וכאן [קישור], אנחנו מספקים דווקא את המספר הכללי של ההרוגים, ומפלחים מתוכו את המספר של אלה שלא השתתפו בלחימה. לעיתים בצלם מציין בהודעותיו גם את מספר ההרוגים שהשתתפו בלחימה - כמו כאן [קישור], וכאן [קישור], אולם אז צוין לשם השקיפות גם מספרם של ההרוגים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה. אחת ההודעות הבודדות בהן לא אוזכר שיעור ה"לא ידוע", בקישור הזה נשלחה לעיתונאים בליווי מסמך מפורט הכולל את כל הפילוחים. שלא לדבר על כך שנתוני בצלם זמינים במלואם באתרנו וניתן לבצע בהם פילוחים וחישובים שונים. כלומר בצלם מספק לעיתונאים, למקבלי ההחלטות ולציבור הרחב, באופן שיטתי, נתון שאיננו מושפע ממלחמת ההסברה של מר דחוח-הלוי.

בניגוד לטענות הלא מבוססות על הטיית נתונים, הקטגוריות לקטלוג הרוגים - "השתתף", "לא השתתף", "לא ידוע" ו"יעד להתנקשות" ממלאות תפקיד חשוב בהבאת תמונה מלאה ככל הניתן אודות ההרוגים הפלשתינים. מאז מבצע "עופרת יצוקה", שהחל ב-27.12.08, מתבססת הכרעתו של בצלם בנוגע להשתתפות בלחימה על גישה חדשה שפיתח הצלב האדום הבינלאומי בנוגע להשתתפותם של אזרחים בלחימה. כיום, כפי שמוסבר כאן, פלשתיני שממלא "תפקיד לחימה מתמשך" בזרוע צבאית של ארגון פלשתיני יסווג כ"השתתף בלחימה" גם אם נהרג כאשר לא עסק בפעילות לחימתית.

גם בעבר הקטלוג התבסס על הפרשנות המשפטית המקובלת להוראות המשפט ההומניטרי הבינלאומי, אולם בהבדלים:

השתתפו בלחימה - אנשים אשר נטלו חלק ישיר בלחימה בעת שנהרגו (לדוגמה, אדם שהיה בדרכו לשיגור רקטה, בזמן הפעולה עצמה ובדרך חזרה מן הפעולה). שיוכו הארגוני של הרוג לא הוביל לקיטלוג אוטומטי בקטגוריה זו, אלא בחינה של פעולותיו בזמן שנהרג.

לא השתתפו בלחימה - אנשים שלא נטלו חלק ישיר בלחימה בעת שנהרגו.

לא ידוע אם השתתפו בלחימה - בחלק מהמקרים לא עלה בידי בצלם לאסוף די מידע, או שהמידע הקיים אינו מספיק כדי להכריע האם האדם שנהרג היה מעורב בלחימה ואם כן מה הייתה מהות המעורבות שלו. במקרים כאלה צוין ברשימה כי "לא ידוע" האם האדם השתתף בלחימה.

היוו יעד להתנקשות - פלשתינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה. בעבר נכללו פלשתינים אלה בקטגוריה של "לא ידוע", אולם על-מנת להבחין אותם מפלשתינים אחרים שנהרגו על-ידי ישראל הוחלט להעבירם לקטגוריה נפרדת, והשינוי הזה הוחל רטרואקטיבית. כיום, בשל מגבלה טכנית בקישור שבין מאגר המידע לבין אתר בצלם לא מצוין השיוך הארגוני בקטגוריה זו, אולם עם המעבר לאתר החדש בשבועות הקרובים, גם זה יתאפשר.

חלוקה זו משקפת באופן ריאליסטי ככל שניתן את המציאות המורכבת בשטחים. הניסיון להטיל דופי בבצלם ובנתונים שהוא מפרסם באופן אמין ומקצועי שנים ארוכות מעיד בעיקר על הציניות והמגמתיות של גישה שמתייחסת להרג אזרחים רק כנטל הסברתי על ישראל. הפוסל, כבר נאמר, במומו פוסל.

תאריך:  06/09/2011   |   עודכן:  06/09/2011
שרית מיכאלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל מה שרציתם לדעת על "לא ידוע" ולא העזתם לשאול
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי ר
6/09/11 13:46
2
שואלת
6/09/11 14:30
3
אא-אא
6/09/11 15:32
4
סתם_1
6/09/11 18:14
5
כנניהו המיסר
6/09/11 20:04
6
אלטע קאקער
6/09/11 22:22
7
ארז צ.
6/09/11 22:27
8
הפוך על הפוך
6/09/11 22:45
9
בצלם איננו בצלם
7/09/11 02:13
 
צברה
7/09/11 09:28
10
רואה החשבון
7/09/11 07:56
11
צברה
7/09/11 09:21
12
יוסי78
7/09/11 10:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביכורי נעורי חשו את חווית הצפייה לקראת ה-29 בנובמבר ב-1947. בתוך געש המון מצפה ומייחל הם מָנו ימים, שעות ודקות לקראת מועד ההצבעה בליק סאקסס.
06/09/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
התיעוב היוקד בקרב ציבורים רחבים כלפי שר הביטחון אהוד ברק יצר מין משוואה הפוכה שכזו, לפיה אם אתה מתעב את ברק - אתה אוהד את גבי אשכנזי. ובכן, החוק הזה לא חייב לעבוד הפעם: אפשר להמשיך ולתעב את ברק ובו בזמן להפסיק לעשות לגבי אשכנזי הנחות.
06/09/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
בשנה עברה, לפני פתיחת שנת הלימודים, הצלחנו לגייס את ח"כ לשעבר חיים אורן (ג'ומס) אשר כתב לשר החינוך וביקש לפתור את נושא שיתוף שני הורי הילד בכל מידע הנמסר להורים על-ידי מוסדות החינוך במקרים בהם ההורים גרושים או פרודים. ג'ומס ניסה, פנה לשר החינוך, קיבל תשובה "פוליטית" שלא קידמה את הנושא, לבקשתנו פנה בשנית לשר החינוך אך אז פרש מהחיים הפוליטיים והנושא לא טופל.
06/09/2011  |  גיא רוה  |   מאמרים
מניתוח תוצאות הבחירות לכנסת ה-18 עולה רק לכאורה (כיוון שטרם התמודדה על דעת הקהל), כי המחאה החברתית האחרונה שהיינו עדים לה, שווה בקירוב לכמות הקולות שקיבלה מפלגתו של ליברמן בבחירות האחרונות, מפלגת "ישראל ביתנו". דהיינו: רשימת ל-זכתה ב-394577 קולות, אשר תורגמו ל-15 מנדטים. גם רשימת העבודה בראשות אהוד ברק שסימנה "אמת", אשר זכתה ב-334900 קולות וב-13 מנדטים, קרובה למספרי המפגינים אשר השתתפו בגל המחאה האחרון. כלומר: ניתן לומר בזהירות מרבית כי המחאה שווה בין 13 ל-15 מנדטים. לכאורה ועל פניו, עם הסתייגויות רבות ביותר, שכן לא הוכנסו משתנים רבים כמו אחוזי ההצבעה, ההשתתפות בבחירות (למשל אחוז השתתפות סביר של 60%, משמיט 40% מכמות המצביעים והדבר בהחלט משמעותי) - המספרים המשמעותיים יורדים, כך שהמחאה יכולה להימדד כרגע בין 6 ל-7 מנדטים בקירוב, בהתייחסות לנתוני הבחירות האחרונות.
06/09/2011  |  דויד שוורץ  |   מאמרים
ההדלפה של דוח פלמר לעיתון ניו-יורק טיימס ופרסומו הובילה לנקיטת שורה של צעדים מצד טורקיה כנגד ישראל. מרביתם של הצעדים האלו היו צפויים מראש, כמו למשל הורדת דרג היחסים הדיפלומטיים, וההקפאה הרשמית של היחסים הצבאיים, שממילא היו מאוד מוגבלים, אך היקף הצעדים ועוצמתם מהווה מהלומה לישראל. במסיבת העיתונאים שערך שר החוץ הטורקי, אחמד דוואטולו, ובהצהרות שלאחריה, חזרה טורקיה על עמדתה שהיא לא מקבלת את חוקיות המצור הימי על עזה והיא תפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג לבחינת חוקיותו. וכן שהצי הטורקי יפעל לאכיפת חופש השייט במזרח הים התיכון. את התגובה הטורקית החריפה יש לנתח על-רקע חוסר שביעות הרצון מכך שהדוח הודלף, חוסר הסכמה עם מסקנות רבות שהוצגו בו, וכן התסכול מהסירוב המתמשך של ישראל להתנצל. נראה שהטורקים עברו משלב הכעס לשלב הנקמה. הפעולות שהם נוקטים כבר אינן רק כאלו הקשורות ישירות למשט או לדרישה להתנצלות, אלא יש בהן בפני עצמן פוטנציאל להידרדרות לעימות ישיר בין חילות הים של שתי המדינות.
06/09/2011  |  גליה לינדנשטראוס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
"גדלה הסבירות למלחמה כוללת"  /  עידן יוסף
נדחה ערעורו של מתכנן הפיגוע במלון פארק  /  איתמר לוין
ארה"ב ביקשה מ-71 מדינות שלא לתמוך במדינה פלשתינית  /  איציק וולף
ביבי מסיר המחסומים  /  ציפורן בר כסת
אין מה לעשות מול הצונאמי הכפול?  /  יוסף דוריאל
ספטמבר נדחה לאוקטובר  /  אריאל כהנא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il