|   15:07:40
  מתן פלג  
ראש אגף משאבי אנוש אם תרצו
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"המדינה היהודית"

שקר האפרטהייד והאמת על החממה התרבותית

אפרטהייד אין בישראל. אבל מה עם גזענות? המיעוט הדרוזי והמיעוט הפלשתיני נהנים מזכויות אדם ומחופש. אם כן, גם הטענה שישראל גזענית היא שקר גס; זאת ועוד - הפלשתינים מעדיפים לחיות במדינת היהודים ולא בשום מקום אחר במזה"ת על המדינה לייצר הסברה ישראלית המצביעה על ההרמוניה התרבותית האמיתית המתקיימת בארץ
10/10/2011  |   מתן פלג   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
נהנים מזכויות ומחופש רב יותר מבכל מדינה אחרת [צילום: AP]

בעשור האחרון התגברו בעולם הטענות כי מדינת ישראל היא "מדינת אפרטהייד". שנת 2004 היא נקודת-ציון בתעמולה האנטי-ישראלית, מפני שבשנה זו התקיים לראשונה "שבוע האפרטהייד הישראלי" באוניברסיטת טורונטו, ומאז הוא נערך מדי שנה בכארבעים מדינות שונות ברחבי העולם המערבי.1 מאז החלו לציין את יריד השנאה הזה, עולה המושג Israeli Apartheid באופן דרמטי משנה לשנה בגרף החיפושים של רשת גוגל, כאשר קנדה וארה"ב נמצאות בראש הטבלה, וזהו ממצא מדאיג שאין להקל בו ראש.2

נבהיר תחילה את המינוח עצמו: מקור המילה "אפרטהייד" הוא בשפת ה"אפריקאנס" ומשמעותו "הפרדה" או "להפריד". הוא הוטבע ב-1930 כסיסמה פוליטית של המפלגה הלאומנית בדרום אפריקה אשר חתרה להפרדה גזעית בין שחורים ולבנים במדינה. משטר גזעי זה יושם בחוק עם עלייתם לשלטון ב-1948 ונאכף עד 1994, אז חוקת המדינה שוכתבה מחדש ונערכו בחירות כלליות חופשיות לראשונה, בהן נבחר לנשיאות נלסון מנדלה.3

לרוצים בהשמדת ישראל, חשובה הפצת הטענה כי בישראל מתקיים משטר אפרטהייד, היות שהשמעת טענה זו כמוה כקריאה להשמדתה, אם כי באופן המקובל בשיח זכויות האדם המודרני. הרי כולנו נסכים שלמדינת אפרטהייד אין זכות קיום, וברגע ששכנעת אדם כלשהו שבישראל מתקיים משטר כזה, הרי שבעצם שללת ממנה את זכות הקיום.

הטענה כי ישראל היא מדינת "אפרטהייד" יכולה לנבוע לדעתי מאחת מתוך שלוש סיבות: א) רשעות; ב) בורות; או ג) טמטום. חשוב לדעתי לציין את התייחסותו של ד"ר זריק ראיף המפרסם מאמרים "אקדמיים" בכתב העת "המגזין ללימודי פלשתין" (Journal of Palestine Studies), התייחסות המסגירה את הסדק שבאנלוגיה זו. ראיף מסביר כי "לאנלוגיה זו (שבין ישראל לאפרטהייד הדרום-אפריקני) אומנם כוח רב ומשפיע בעולם, על-אף שהיא מוגבלת ואינה משקפת את מורכבות המצב שבה נמצאות כל אחת משלוש הקבוצות הפלשתיניות בעולם ועל כן ההשוואה עלולה להגביל את המשתמשים בה". למרות הא-סימטריה שהוא מוצא בהשוואה בין המשטר הישראלי למשטר הדרום-אפריקני דאז, הוא מוסיף בהמשך כי הוא "תומך בהשוואה" ורק "מייעץ להתמקד יותר בשיח זכויות האדם האוניברסליות".4

טוב... אז "אפרטהייד" אין בישראל, אבל אפרטהייד הוא נקודת קיצון. אז מה עם גזענות? או אולי אפליה? אולי ישראל היא פשוט מדינה שמפלה על-רקע גזעי?

דבר מעניין ששמתי לב אליו משיחות עם אנשים בנושא, הוא שרבים בישראל מתקשים להסביר מדוע ישראל אינה מדינה גזענית. לכך ישנה הוכחה פשוטה ואלמנטרית: שוויון הזכויות המוחלט שמוענק למיעוטים החיים בה וחוקי ההעדפה המתקנת הנהוגים בה. לכך ניתן גם להוסיף את המוכנות של המדינה להרחיב ולאפשר לבני המיעוטים החיים בישראל ושוללים את זהותה, חופש ביטוי בצורה חסרת-תקדים ומקבילה, אפילו כאשר הדבר עובר את גבולות ההסתה הלגיטימיים - ע"ע התנועה האיסלאמית והתבטאויות כמה מחברי הכנסת הערביים.

"ישראל גזענית" - שקר גס בהחלט

נחזור לישראל: מה שיפה ב"מדינת היהודים" הוא שלמרות היותה מוגדרת כמדינת לאום ספציפי, תפישת העולם והמשטר הפועל בה, מאפשרים לעדות החיות בתוכה לפרוח וליהנות ממרב זכויות האדם, מחופש הביטוי ומההגדרה העצמית.

אפשר לבחון טענה זו על-ידי בחירה של שתי קבוצות מיעוט מנוגדות (מנוגדות בהקשר שאחת היא בת-ברית לישראל, והשנייה היא ההפך הגמור מבת ברית).

העדה הדרוזית - בני ברית

בישראל חיים כ-120,000 דרוזים בקירוב (20,000 ברמת הגולן). הם הוכרו בשנת 1956 כעדה דתית באופן רשמי ומאותה שנה אף חל על הדרוזים שירות חובה בצה"ל.5

לא ניכנס כרגע לבעיות ולתלונות ספציפיות שיש לעדה הדרוזית מול ממשלות ישראל, שכן באופן חד-משמעי אני חושב שרוב התלונות של העדה מוצדקות, החל בדרישה לשיפור זכויות אזרחיות (תשתיות, הטבות לחיילים משוחררים, מוסדות חינוך) וכלה בהכשרת אדמות לבנייה. עם זאת, אם נשווה את החיים שיש לעדה הדרוזית בישראל, בבחינת זכויות אדם, עם החיים שיש לעדה הדרוזית בלבנון או בסוריה, נגלה כי ב"מדינה היהודית" הקהילה הדרוזית חיה בביטחון מלא, בגאווה, והיא מקבלת לגיטימציה מלאה מהרוב היהודי להתבטא דתית, פוליטית ולאומית; כאשר אם נעקוב למשל אחר מהלכיו של וליד ג'ונבלאט, מנהיג העדה הדרוזית בלבנון, נראה כי העדה הדרוזית שם חושבת ופועלת דרך קבע מתוך מונחים של מיליציה צבאית המסוגלת לשרוד רק באמצעות נשק ובריתות פוליטיות עם גורמים משתנים במאזן האימה העדתי בלבנון (פעם נגד סוריה, פעם בעד חיזבאללה). מהלכים אלו מוכיחים רק דבר אחד: את הזכות לחיים בביטחון, את הזכות לתנועה בביטחון ואת הזכות לחופש ביטוי בביטחון - זכויות שאין לדרוזים בשום מקום חוץ מאשר בישראל.6

אז העדה הדרוזית בישראל פורחת. יש פוליטיקאים דרוזים מכל גווני הקשת, שוטרים וגנרלים, קבלנים, עובדי היי-טק ואנשי דת. יש בעיות, אבל מדי פעם צריך גם לדעת לברך על הקיים.

כעת יאמרו המקטרגים כי "למיעוט הדרוזי בישראל יש לגיטימציה מהרוב היהודי היות שהם בני-ברית של המדינה, ומבינים את הערך של קיומה". נבחן אם כן מיעוט אחר. מיעוט המתנגד תרבותית למדינה בכל תוקף.

ה"פלשתינים" בישראל (קבוצת מיעוט הנתפשת כאנטיתזה לבני-ברית)

קשה להעריך כמה ערבים במדינת ישראל מכנים עצמם "פלשתינים". סקר שהתפרסם בשנת 2010 על-ידי מרכז סבן, מצא כי רק 20% מערביי הארץ מכנים עצמם "פלשתינים", אך אני סבור שיש אקדמאים רבים שיעריכו את המספרים הללו במימדים גדולים בהרבה. כך או כך, רובם יבוא מן המוסלמים הסונים העירוניים והכפריים. הדבר המעניין שניתן לקבוע בוודאות על ה"פלשתינים" בישראל, הוא שהם מעדיפים לחיות במדינת היהודים ולא בשום מקום אחר במזרח התיכון, על-אף כל ההפגנות והתלונות שמנהיגי הפלשתינים בישראל נוהגים לייצר נגד המדינה. את עובדה זו אינני מסיק מן המסגדים המרשימים הנבנים בהוד ובהדר בשפרעם, בטמרה ובחיפה, גם לא מן המסגדים והצריחים הנישאים אל-על בכפרים המשתרעים לאורך כביש 6. גם לא מהביצועים המשתפרים של ממוצע הציונים במבחני הבגרות שלהם ביחס למגזר היהודי, גם לא מטרנד ה"נכבה", המקבל רוח גבית בעשור האחרון מעיתונים שונים בישראל ובתרבות הבמה. אני מסיק את בחירת הפלשתינים במדינת היהודים כבית מועדף מתוך מספרים גרידא:

בשנת 2006 ערך פרופסור סמי סמוחה סקר שקיים בנושא "יהודים-ערבים" ובו נבדקו קרוב ל-1,500 אזרחים. התוצאות שפרופסור סמוחה הגיע אליהן היו כי 62% מהציבור הערבי בישראל חוששים מסיפוח המשולש למדינה פלשתינית, ו-67.5% מהם בעד מדינה יהודית ודמוקרטית בתחומי הקו הירוק, שחיים בה יהודים וערבים. הוא אף אמר לעיתון הארץ בזמנו כי "המדד מוכיח את רצונם של ערביי ישראל להישאר אזרחים ישראלים".7

בסקר של מרכז סבן אותו הזכרנו מקודם נמצא כי 58% מערביי ישראל מתנגדים לסיפוח ערים ערביות למדינה הפלשתינית.8

אל נשכח כי בעוד רוב הפלשתינים בישראל מעדיפים להישאר בתחומי מדינת היהודים, בלבנון האוכלוסיה הפלשתינית עדיין נחשבת לאוכלוסיית פליטים, והיא מנושלת מזכויות אדם בסיסיות כגון זכות לתעסוקה, זכות לשירותי בריאות, היעדר זכות הצבעה ועוד. למעשה, בשום מדינה ממדינות ערב, למעט ירדן, אין לפלשתינים זכויות אזרחיות, גם לא זכויות אדם אלמנטריות כמו הזכות לכבוד.

בדוגמאות שהבאתי כאן, הצגתי שתי קבוצות גדולות של מיעוטים בישראל, האחת שמשתתפת במפעל המדיני, ואחת שבפועל מתנגדת לו או לפחות נמנעת מלהשתתף בחיזוקו, ועדיין גם אלו וגם אלו נהנים מזכויות אדם ומחופש. אם כן, גם הטענה שישראל היא גזענית היא שקר גס. תרמית. והנטרול של הטענה הזו יכול לבוא רק על-ידי הצבעה על הפריחה התרבותית המתקיימת לכלל המיעוטים החיים בה.

הערות

1. [קישור]
2. [קישור]
3. [קישור]
4. Raef, Zreik. PALESTINE, APARTHEID, AND THE RIGHTS DISCOURSE. Journal of Palestine Studies, Vol. 34, No. 1 (Autumn 2004), pp. 68-80.
5. [קישור]
6. [קישור]
7. [קישור]
8. [קישור]

זהות ערבית-לאומית - אין דבר כזה

בחסות המדינה היהודית מתקיים רנסנס תרבותי ועדתי דה-פקטו לכלל המיעוטים החיים בה, במידה שאין כדוגמתה בשום מדינה במזרח התיכון ואולי גם לא באירופה של ימינו

האמת הפשוטה היא שבחסות המדינה היהודית מתקיים רנסנס תרבותי ועדתי דה-פקטו לכלל המיעוטים החיים בה, במידה שאין כדוגמתה בשום מדינה במזרח התיכון ואולי גם לא באירופה של ימינו. גם תפישת העולם המחלקת את ישראל והן את המזרח התיכון כולו - ל"ערבים וליהודים", "שחור ולבן", היא קונספציה שגויה והיא המקור למכשול בהסברה הישראלית.

אסביר את כוונתי באמצעות שאלה מכינה: מדוע התפישה הפן-ערבית נכשלה? מדוע הלאומיות הערבית, ככלי ליצירת זהות ערבית-לאומית אחת, תמיד נכשלה? הרי בעירק נותרו השיעים דבוקים לזהותם העדתית, כנ"ל לגבי הסונים והכורדים החיים בה. לבנון - מיותר לציין עד כמה הדתות השונות שומרות על זהותן העצמאית, וכן כך במדינות נוספות שבהן קיימים מיעוטים קטנים יותר: הקופטים במצרים, הבהאיים באירן, הפלשתינים במדינות ערב וכולי. מסתבר שהזהות הערבית-לאומית אינה מצליחה לאחד את הערבים, כי אין דבר כזה "זהות ערבית-לאומית". הערבים אינם מקשה אחת.

למעשה, מי שראו בערבים מקשה אחת היו תמיד ה"חיצוניים" - האירופים, האמריקנים, היהודים. נכון שנאצר, המלך חוסיין, סדאם חוסיין, ואפילו מועמר קדאפי במידת מה, השתמשו ברטוריקה של "אחדות ערבית" ו"סולידריות ערבית-לאומית" כדי ליצור תודעה ערבית קולקטיבית ברמה המקומית, אך הניסיון הזה צלח במידה מוגבלת מאוד, אם בכלל.

מחד-גיסא, יש להודות שאכן קיים מוצא ערבי עממי משותף כלשהו. מאידך-גיסא, הרי שהזהויות העצמיות של העדות השונות במזרח התיכון גוברות בהרבה על כל זהות אחרת.

הזכרנו עד כה את השיעים והסונים, אך גם העדה הסונית עצמה מחולקת ומובדלת לזרמים שונים ולתרבויות שונות המבדילות עצמן לחלוטין מן האחרות, ושוררת ביניהן איבה מסורתית של שנים, כגון הבדואים מול העירוניים ומול הפלאחים ועוד. הדרוזים, למשל, הם קבוצה מובדלת לחלוטין בתוך עירוב התרבויות המזרח-תיכוני וכנ"ל לגבי הנוצרים המרונים, שהם אף ממש לאום מובדל בשפת אבות ובתרבות עתיקה, ואינם רואים עצמם מחויבים בשום סולידריות לאיזושהי "זהות ערבית". המרונים אגב רואים עצמם כארמים. הם דוברים את השפה הארמית הקלאסית, ומשמרים את הכתב הארמי (כן, אותה הארמית שהיהודים מכירים מהשיר "חד-גדיא" של פסח). בקיצור, אין זהות ערבית אחת, ובכל פעם שניסו לייצר אחת כזו - הרי שהניסיון לא עמד במבחן המציאות.

חשוב מאוד: לייצר הסברה ישראלית

הבה נשווה את ישראל לצרפת... בעצם, ההשוואה עם צרפת היא בעייתית היות שבמגילת העצמאות שלנו רשום כי "מדינת ישראל תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות" והיא מיישמת חוק זה הלכה למעשה, בעוד שבצרפת קיים חוק המכונה "חוק הרעלה" האוסר הצגת סמלים דתיים בבתי ספר ובתיכונים ציבוריים

לדעתי, עלינו להמשיך ולהכיר בעדות שונות בישראל כשם שנעשה עם הדרוזים ב-1956. למשל, הכרה בנוצרים המרונים החיים בגוש חלב כעדה ארמית. זהו צעד המשרת את האינטרסים של המדינה היהודית כי פריחה תרבותית בישראל טובה ליהודים, והתייחסות למיעוטים כמקשה ערבית אחת - רעה למדינה, כי היא גם שוללת את תרבותם וגם מגבשת אותם לידי גוש מלאכותי, אך שיכול בעתיד באמת להתנגד יחד למדינה ובאמת ליצור גוש ערבי מול יהודי.

אז עכשיו יבואו המקטרגים ויאמרו: "בהשוואה למזרח התיכון, אכן נפלא פה לכולם. אבל ישראל הרי משווה עצמה לאירופה". אני חושב שטענה זו היא מתחכמת, מצטדקת ומאולצת שלא לצורך. קודם כל, מדינת היהודים אינה נמצאת בין שווייץ לליכטנשטיין והתנאים הגיאופוליטיים שלנו שונים לחלוטין. עם זאת, עדיין ניתן לבחון את הטענה ברמה העובדתית: הבה נשווה את ישראל לצרפת... בעצם, ההשוואה עם צרפת היא בעייתית היות שבמגילת העצמאות שלנו רשום כי "מדינת ישראל תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות" והיא מיישמת חוק זה הלכה למעשה, בעוד שבצרפת קיים חוק המכונה "חוק הרעלה" האוסר הצגת סמלים דתיים בבתי ספר ובתיכונים ציבוריים. חוק הרעלה פועל גם בבלגיה. אי-אפשר להשוות את ישראל לשווייץ, כי בה מתקיים חוק האוסר בניית צריחי מסגדים, אז גם היא אינה עומדת בסטנדרטים של המדינה היהודית. אם נבחן קריטריונים של רמת חיים, חינוך, בריאות ורווחה, נגלה שמצבם של המיעוטים בישראל טוב בהרבה ממצבם של המיעוטים המוסלמיים במדינות אירופה שמבקשות להטיף מוסר לישראל.

נחזור שוב לישראל. על המדינה לייצר הסברה ישראלית המצביעה על ההרמוניה התרבותית האמיתית המתקיימת בארץ ולהציע דרך קבע את זווית הניתוח הזו כלפי ישראל והמזרח התיכון בכלל. יש להצביע על מגוון התרבויות והעדות המתקיימות במזרח התיכון, כאשר מדינת היהודים היא המקום היחיד המאפשר פריחה אמיתית וביטחון אישי לעדות החיות בשטח ריבונותה.

הסברה כזו - אגב אל תוך החברה הישראלית ובמיוחד המכוונת אל המיעוטים החיים בה - חשובה מאוד גם כן. שכן היא מסבירה מדוע יכולים המיעוטים בארץ להרגיש נוח בהחלט עם שירת ההמנון הישראלי, הרי המדינה הזו מאפשרת להם להגשים את מרב זכויות האדם שיוכלו להשיג באזור הזה של העולם.

ישראל - לא רק שאינה מדינה גזענית, היא חממה תרבותית אמיתית. היא מאפשרת חופש דת ותרבות ואף מעודדת אותו גם ביחס למדינות אירופיות שונות. לכן, מי שטוען אחרת, פשוט משקר.

הכותב הוא ראש אגף משאבי אנוש בתנועת "אם תרצו".
תאריך:  10/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
מתן פלג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שקר האפרטהייד והאמת על החממה התרבותית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.
11/10/11 11:36
2
פליקס קוריטני
25/10/11 16:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התפטרותה הדרמטית של זהבית כהן מתפקידה הניהולי בתנובה וגם מניהול קרן פסגות מעוררת שאלה לגבי מעמדן של נשים מנהלות בישראל, ומחייבת לבחון אותה באומץ רב. ככל שמתרבים המחקרים בנושא, מתחזקת הגישה כי ניהול "נשי" שונה באופן מהותי ועמוק מהניהול "הגברי" המקובל. רק לאחרונה התפרסם מחקר מקיף שקבע כי ככל שיש יותר של נשים בהנהלה הבכירה - הישגי החברה טובים יותר. מחקרים גם מראים שנשים מנהלות מעודדות שיתוף פעולה ויצירתיות יותר ממנהלים גברים. יכולת המולטי טסקינג, תכונה מולדת של נשים שצריכות לשאת בעול בית ומשפחה בד-בבד עם קריירה מקצועית, הכרחית למנהלות העומדות בראש ארגון גדול ומורכב.
10/10/2011  |  ד"ר תמר טננבוים  |   מאמרים
גיא רולניק כותב היום במוסף השבועי של דה מרקר כי טרכטנברג "כתב מחדש את ההיסטוריה הכלכלית של ישראל בשנים האחרונות". עיון בדוח מראה שטרכטנברג כותב מחדש גם את ההיסטוריה הכללית של ישראל, ולא רק לא מדייק בעובדות, אלא גם מטעה. טעות זו מעידה על כך שהוא והוועדה שעמד בראשה לא היו עצמאיים, כפי שהוא טוען, אלא נכנעו לתכתיבים של הממנים אותם.
10/10/2011  |  מאיר גלבוע  |   מאמרים
אבוי להשוואה
10/10/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
חוסר אמון מוחלט. זה מה שמביעים הרופאים המתמחים בממשלה. חוסר אמון הוא מילת המפתח במקומותינו בימים אלה. ארה"ב לא מאמינה לישראל. הפלשתינים לא מאמינים לישראל וגם לא לאמריקנים. האירופים לא מאמינים לאף אחד, אפילו לא לעצמם. וכך מתנהלים הדברים כאשר ברור לכולם שאין פתרון, בטח שלא בדרכים שננקטות. אין פתרון לשלום עם הפלשתינים בתנאים שהוצגו ואין פתרון למשבר הרופאים בתנאים שהוצגו.
10/10/2011  |  אריה אגוזי  |   מאמרים
יש כמה וכמה מצוות הנוגעות לחג הסוכות. לולב ואתרוג, הקפות והושענות. יש מי שמקיים יותר ויש מי שמקיים פחות. עם ישראל יוצא כולו אל המרחבים הפתוחים, ומלכלך את מה שהצליחו לנקות מפסח שעבר. אבל דתיים יותר ודתיים פחות, כולנו משתדלים לקיים את המצווה החשובה של ישיבה בסוכה. אפילו כילד שלא יכול היה לחשוב על סוכה בשכונת בניינים, הייתי מסתפק בסוכה מסדינים שבניתי בתוך הסלון. לראות הקרבה אמיתית של ישיבה בסוכה היה אפשר לראות אצל ר' שמעון רזפורקר שלימד אותי שאפשר לקיים את מצוות הסוכה גם אם אתה גר בקומה שלישית. ואם קשה אז דלי קשור לחבל יכול בהחלט לקצר את העבודה.
10/10/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אסד: "נשגר טילים לת"א אם נותקף"  /  עידן יוסף
חמנאי: מדינה פלשתינית על כל פלשתין  /  עידן יוסף
"ישראל מנסה להשתלט על שטח סיני"  /  יואב יצחק
הגם אתה, ביל?   /  מרטין שרמן
טול קורה מבין עיניך, ליאון פאנטה  /  רפאל ישראלי
עדיין מאחורי הסורגים  /  אסף גבור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il