בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על קרנית לשחק את תפקיד האלמנה השקטה והערירית
|
בחברה מיליטנטית לא יעלה על הדעת שאשת חלל חרב תהפוך לאשת עולם הבמה והלילה ● המסר של אלמנה "כוכבת" פוגע במוטיבציית הגיוס - הוא ההפך ממסר ה"יזכור". הוא ה"ישכח" הטוטאלי שמספר למגויס העתידי על כל המסיבות שתיערכנה עם בת-זוגו קצת אחרי לכתו ● לולא הייתה גולדווסר עצמה חלק מפרופגנדת הגיוס והלוחמנות – היא יכלה לכפור בתפקיד זה שיועד לה
|
קרנית גולדווסר. סיגלה לעצמה אורחות של סלב [צילום: AP]
|
|
|
|
|
אנחנו כבר התרגלנו למצב והפסקנו לשאול שאלות, אבל ברוב המדינות הדמוקרטיות ישנו נושא מהותי השנוי עדיין במחלוקת: האם היישות המדינית רשאית לשלול את חירות האזרח ולגייסו לצבאה בכפייה - ועדיין להיקרא דמוקרטית, הלו? לדעת השוללים, "חוקת העל" שמרחפת מעל לספר החוקים של כל מדינה דמוקרטית אוסרת כל אמצעי כפייה שנועד לאלץ את הפרט להפוך לכלי שרת של הכלל. חירותו של האזרח היא הכל; למען הגנתה הוקמה בכלל המדינה. תפקידי ותכלית מוסדות המדינה, אליבא דחסידי אסכולה זאת, הם אך ורק להגן על חירויות האזרח (בניגוד לתפישת מדינת הרווחה שרואה בשלטון פטרון על כל תחומי החיים) ומכאן ששלילת חירותו, דווקא על-ידי האמונים עליה - לא תיתכן. היא אבסורד. גם המצדדים בזכותן של המדינות הדמוקרטיות לגייס בכפייה את אזרחיהן מודעים לפגיעה בזכויות היסוד שצופן בחובו הגיוס: הזכות לחירות, לרכוש ולחיים; אלא שלשיטתם אין - גם לא במדינה ליברלית - זכויות מוחלטות. הכל יחסי, ומשכך - כל זמן שזכות היסוד לא מתבטלת לחלוטין עקב הגיוס (כגון ששלילת החירות, הגיוס, אינה לכל החיים אלא לשלוש שנים בלבד שלאחריהן יוצא החייל אל חירותו) ניתן לכרסם בה בצורה מידתית. ככלות הכל, זו אינה פגיעה בזכויות לשם פגיעה בזכויות - זה לשם הגנה על המולדת. כך או אחרת, שני דברים ברורים. הראשון – במדינת ישראל שולטת האסכולה השנייה, שמתירה גיוס בכפייה. השני - אם אכן מותר לגייס בכוח לצבא, להביא אדם בעל-כורחו אל פי פתחו של הקבר - מותר גם (בתורת קל וחומר) לגייס אזרחים לכל מטרה מדינית אחרת: "מתנדבים" לשירות-לאומי, לסלילת כבישים, לבתי-חולים, לבתי-אבות, לאיסוף זבל, ולמה לא, בעצם, אם זה מועיל למדינה. להכל!
|
ומעניין לעניין באותו העניין. סגן עורך עיתון מעריב שי גולדן ניסה לתלות פעם את הסתייגותם - מה שהוא הגדיר "שנאתם" - של טוקבקיסטים רבים מקרנית גולדווסר, באי-עמידתה בציפייתם מאלמנות צה"ל להיות אלמנות עריריות ומסכנות. הוא טועה. ראשית - לא מדובר בשנאה. מדובר בביקורת על אישיות ציבורית שנהנית מהבמה המרכזית שלרשותה. זו בסך-הכל ביקורת. גם אם היא על אלמנה, וגם אם היא ביקורת לא רהוטה. שנית - ההסתייגות של רבים מקרנית לא נובעת, בדווקא, מציפייתם מכל-אלמנות צה"ל לגזור על עצמן כרת וערירי - אלא בעיקר בשל האכזבה שנחלו בראותם את קרנית, אדם שמטיף לאחרים, גם היום, למסור את עצמו, למען האומה, אל פתחי חידלון המוות שבשדות הקטל לא נוהג עם עצמו ולו במקצת מאותה המידה אלא פשוט מעביר מסר (גם אם סוגסטיבי) שהוא מקטין ראש, "קורע את העיר" לאור הזרקורים, גם הצהובים ביותר, ואומר: מה לעשות? החיים, שלי בכל אופן, צריכים להימשך...
|
|
קרנית גולדווסר היא חלק מתעמולת חיזוק השורות, חוליה אזרחית של הממסד המגייס לשירות האומה, ויש ממנה ציפיות אחרות - שהיא ל-ב-ד-ה הביאה על עצמה | |
|
|
|
על זו הדרך, אם התרנו לעצמנו (והתרנו זאת לעצמנו) לגייס את המנוח אודי גולדווסר למשימה שידוע-ידענו לפני צאתו אליה כי ייתכן שהוא ימצא בה את מותו - מותר גם מותר לנו לגייס את הציבור, את התקשורת ואת אלמנתו, קרנית, למשימה לאומית ממדרגה ראשונה - מניעת תועלת אישית (כלכלית ותקשורתית) ישירה ממותו ואי-פיזוז עם אלמנתו מתחת לפנסי העיר הגדולה. מה אומר לעצמו המגויס לקרבי העתידי כשהוא רואה את כל ה"שואו" והבאז שמסביב לקרנית גולדווסר ואת קריירת התקשורת הפתאומית שלה, שהיא תוצאה ישירה של פרסומה (הכפוי בתחילתו, יש להעיר) עקב פרשיית החטיפה? תשובה: אם תמות, תמים שכמותך, החלל שאמרו שלא ייסתם לעולם, ייסתם ועוד עם מוזיקת פופ ברקע... אל תהיה פראייר! עדיף להיות ג'ובניק. הלך הרוח הזה הוא אולי יצרי, פרימיטיבי, מבטא חשיבה מיושנת וכיוצא בזאת, אבל מה במצב לוחמתי ובתעמולה הנלווית אליו לא פונה בדיוק לאותם המקומות. אם לקרנית חשובה מוטיבציית המתגייסים והמורל הצבאי - עליה לחדול מאורחות הסלב שסיגלה לה. אני לא אומר שצריך לכפות עליה את זה, רק שזו תהא מידה נאה מצידה. כמו-כן, ראוי לה לדרוש, עד כמה שזה תלוי בה, שהתקשורת תפסיק לעסוק ברומן זה או אחר שהיא, לכאורה, נמצאת בו (או לא... או אולי...). כי ככה, איך שזה עכשיו, זה אסון תעמולתי. כל אלמנה אחרת יכולה לכפור בתפקיד התקשורתי-תעמולתי של האבלה הנצחית שמייעדים לה המצדדים במוסריות הגיוס (שהדים למשנתם נשמעים היטב, או יותר נכון נקראים בצער, בטוקבקים נבזיים ומיותרים להכעיס בשולי כתבות על קרנית גולדווסר). לנצח תוכל כל אלמנת צה"ל לטעון כי אינה מאמינה בשיטה שלפיה יש לכלל זכות לגייס מישהו לאיזה משהו, ובכלל זה גם אותה, למשימה תעמולתית שתבטיח לחיילים בסיכון גבוה התנהגות "הולמת" של אלמנתם לאחר מותם האפשרי. היא יכולה לזרוק הכל ופשוט לומר: "מי אתם בכלל שתכתיבו לי איך לחיות!". כל אלמנה יכולה לבעוט בתפקיד המשמים הזה - אבל לא קרנית גולדווסר. כי קרנית גולדווסר היא חלק מתעמולת חיזוק השורות, חוליה אזרחית של הממסד המגייס לשירות האומה, ויש ממנה ציפיות אחרות - שהיא ל-ב-ד-ה הביאה על עצמה. כך, לדוגמה, הופיעה גולדווסר, בתיאום עם מפקד חיל חינוך ונוער, בפני חיילים קרביים, בזמן מלחמה (מבצע עופרת יצוקה), בתור מעין "מרגיעת" המגויסים לפני צאתם לקרב (אינני יודע על סמך איזה ניסיון או איזו השכלה) ובישרה להם שהכל בסדר. "אפשר לראות שהדרג המדיני והדרג הצבאי יודעים מה הם עושים, שהכל מאורגן עד הפרט האחרון ושהלקחים הופקו", אמרה היא להם. בנוסף, הנחתה גולדווסר לאחרונה ערב של האגודה למען החייל. כעת הגיעה עיתה לתת דוגמה אישית למה שהיא עצמה מטיפה אליו - ויתור עצמי למען המאמץ הלוחמתי - ולהתגייס למה שטוב למאמץ הלוחמתי של האומה. ומה שטוב לו - לדעת רבים - זה שאלמנות צה"ל לא תפזזנה לאחר מות בעליהן בצורה שמזכירה כוכבות פופ אלא תנהגנה באופן שיש בו איזושהי קדרות, איזשהו "יזכור" מתמשך - משהו שיבטיח אחרית ושם לנופל.
|
|
תאריך:
|
24/10/2011
|
|
|
עודכן:
|
24/10/2011
|
|
מאיר הילזנרט
|
על קרנית לשחק את תפקיד האלמנה השקטה והערירית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
חגי
|
24/10/11 16:17
|
|
2
|
|
לך, מר הילזנרד.
|
24/10/11 17:09
|
|
3
|
|
קרנף
|
24/10/11 18:43
|
|
4
|
|
אמנון לביא-לוי
|
24/10/11 23:13
|
|
5
|
|
תות שדה
|
25/10/11 00:22
|
|
|
|
תפוזי
|
25/10/11 01:54
|
|
6
|
|
האלמן השקט
|
25/10/11 02:06
|
|
7
|
|
אני מסביר
|
25/10/11 10:55
|
|
חמש רשימות הקדשתי בשנתיים האחרונות שהתנגדו לעסקת שליט. לא שכנעתי כמובן, וגם בעלי השפעה תקשורתית העולה בהרבה על שלי לא הצליחו לשכנע. הקמפיין לשחרורו בכל מחיר של שליט נהנה מתקציבים אדירים ומתמיכה תקשורתית מוחלטת של ידיעות אחרונות ו מעריב. לא ניתן היה שלא לחשוד במניעים. משום מה קשה היה לי להשתכנע שהתמיכה המוחלטת הזאת בכל עסקת כניעה נובעת מדאגה כנה לחייל בודד אחד. ברשימתי ידיעות ומעריב - סכנה ברורה ומידית הערכתי שהקמפיין למען שליט הוא למעשה קמפיין נגד נתניהו שנועד לתעל אותו לעסקה שתהווה תבוסה מוחצת וכתבתי:
|
|
|
כולנו צעדנו בקיץ האחרון ברחובות והרמנו את נס המרד בזכות הזכות לחיות בכבוד. רק קבוצה אחת לא ממש הייתה שם, משום שהיא הייתה עסוקה בלאסוף בקבוקים ריקים מהרחוב בעבור 30 אגורות. הניצולים שנוצלו על-ידי מדמנת הרשע הגדולה ביותר, כבר אינם מוצאים כח למלחמה נוספת על חייהם. ממשלת ישראל הפריטה את יצירת מדיניותה וניהול הקמפיין בידי "מעצבי מדיניות ודעת קהל" המתפרנסים מן השאריות השייכות לשארים
|
|
|
יום, יום אני מופיע באולמות המשפט בפני שופטי ישראל. יום, יום, אני טוען בפניהם ומבקש על נפשם של לקוחותיי. לעיתים רחמים אני שומע ולעיתים הם מקשים את ליבם "ומכים" אותם ללא רחם.
|
|
|
לא רבים יודעים זאת, אך אחת מההוצאות המותרת בניכוי לצורך קביעת השבח ותשלום מס השבח לפי חוק מיסוי מקרקעין, מתחבאת בתוך סעיף 39(1) לחוק מיסוי מקרקעין - סעיף הוצאות ההשבחה.
|
|
|
המרדף אחר זכויותינו כאזרחי המדינה מייגע ולעתים מביא אנשים להרים ידיים ולוותר על המגיע להם. בשיעורי אזרחות בתיכון לימדו אותנו בעיקר מהן חובותינו כאזרחי המדינה, מהם מוסדות המדינה, חוק, שלטון, משטר, סדר. אין אף שיעור שבו מלמדים צרכנות נבונה, זכויות האזרח במדינה - מתי פונים, איך פונים, למי פונים. כך נוצרו להם בשנים האחרונות גופים עיסקיים שמטרתם הסמויה מנגנון רווח, ומטרתם הגלויה - נסייע לך לממש את זכויותיך כאזרח, דוגמת החזרי מס לשכירים, תביעות לביטוח לאומי, חברות ביטוח וכדומה.
|
|
|
|