|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מה בא אברהם לומר לבני חת?

"גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני". על מה דנים אברהם אבינו ובני חת? "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה". מדוע התורה כה מאריכה בתיאור מותה של שרה? מה מטרת ההספד?
18/11/2011  |   בעז מלט   |   מאמרים   |   תגובות

כשאברהם אבינו רוצה לקבור את שרה אמנו, הוא פונה לבני חת ומבקש מהם לקנות אחוזת קבר, לשם כך הוא אומר: "גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני" [בראשית כ"ג, ד']. הפשט שהוא אומר להם: אני אחד מכם, כמוני כמוכם, ולכן גם אני צריך קרקע לבית קברות, ועוד שמתי מלפני, אני צריך פתרון דחוף, כי אין זה לכבוד הנפטרת לעכב את קבורתה.

אבל הביטוי גר ותושב לא מובן. תחליט האם אתה גר או תושב, הרי גר מובנו ארעי, זמני, שייך לעם אחר, נגרר למקום זה, ולעומת זאת תושב יושב ישיבת קבע, בן המקום. זה גם לא נראה פוליטיקלי-קורקט לחשוף שהוא גר, תאמר שאתה תושב כמוהם ולכן מגיע לך אחוזה, אבל גר למה? כשהוא אומר להם אנכי עמכם, הוא אומנם מודה שהוא גר, אבל טוען כלפיהם גם: אתם סוף-סוף גרים פה. כמוני כמוכם, אנו באותה הסירה. אברהם רוצה להעביר להם השקפת עולם שלמה במשפט זה.

אנו מוצאים בתורה את הביטוי הזה גם בפיו של הקב"ה: "והארץ לא תמכר לצמיתות כי גרים ותושבים אתם עימדי" [ויקרא כ"ה, כ"ג]. אנו מצד אחד גרים פה בעולם ומצד שני תושבים. אפשר לומר שמצד נשמתנו אנו גרים בעולם ומצד גופנו אנו תושבים, הנשמות רק אורחות כאן בעולם, זה לא המקום הטבעי להן. חז"ל ממשילים זאת לבת מלך שנישאה לאיש עשיר וכל שמנסה הוא זה לפנק ולרצות אותה, אך תמיד היא מתגעגעת לבית אביה, לארמון המלכות. כמובן שהכל בחכמה עשה, שאיפת הנשמה לעולמות העליונים יכולה לרומם את החיים הארציים אל עולם הערכים, אל האידיאלים הנשגבים.

ומצד שני, הרי השם "לא לתוהו בראה אלא לשבת יצרה". ה' ברא אותנו כדי שניישב את העולם, נשכלל אותו ונתקן אותו למרות שאנו זמניים כאן. ישנם אנשים שמידת הגר בהם דומיננטית יותר ממידת התושב, וכאלה שלהפך. הגרים בעולם אומנם פחות מועדים ליפול בתאוות העולם הזה, אבל גם פעמים רבות פחות פועלים בעולם, פחות לוקחים אחריות. הם יאמרו למשל שפוליטיקה זה עסק מסריח, ולכן ישאירו אותה לתושבים. האתגר של אברהם אבינו היה לשלב בין השניים.

חיי עולם וחיי שעה

אנו גם מוצאים יותר מאוחר אצל יעקב אבינו את החלום לחבר שמים וארץ, חלום הסולם.חז"ל מתארים לנו מריבה של יעקב ועשיו עוד בבטן אימם, מריבים בנחלת שני עולמות, יעקב לא מוכן להסתפק בעולם הבא הוא נלחם גם על עולם הזה. אנו פוגשים למשל דעות של אנשים שהם כ"כ שוחרי שלום, עד שהם לא מוכנים לעשות כלום נגד העוולה, הם מדמיינים שאם אנו נזרוק את כלי נשקנו בטח גם האויבים יזרקו אותם, לא כך הייתה גישת האבות.

ומה עונים לו לאברהם בני חת?: אנו ביחד שילוב מנצח, אתה נשיא אלוהים ואנו עם הארץ, בוא נחלק תפקידים. אתה תהיה הגר ואנו התושב. הם מצד אחד נדיבים מאוד לאברהם ואומרים לו: "במבחר קברינו קבור את מתך איש ממנו את קברו לא יכלה ממך מקבור מתך" [בראשית כ"ג, ו'] אבל בעצם מנסים להתחמק מלתת לו קניין בקרקע, להיות תושב.

המעניין שבסוף אברהם לא רק מקבל את מבוקשו אלא אף מעבר לכך, הוא מבקש מעפרון לקנות את המערה שבקצה שדהו, הוא מנסה להמעיט את גודל השטח וחשיבותו, רוצה לומר לעפרון אתה לא תפסיד כלום במכירה, הרי תוכל להמשיך לעבד את השדה, אני לא מבקש ממך לצמצם את אמצעי הייצור שלך.

דווקא עפרון מציע לו למכור לו את כל שדהו. בפשט נראה לומר שעפרון חושב שרק על המערה הוא לא יוכל לבקש סכום כסף גדול, הוא אומר לאברהם אם אני מוכר את המערה לטובת בית קברות, השדה כבר לא יוכל לשמש לעיבוד חקלאי, אז אתה צריך לשלם לי גם עליו, וכך הוא יכול לבקש 400 שקל כסף.

המערה מבטאת חיי עולם והשדה חיי שעה. לבתי הקברות אנו קוראים בית עלמין (בית עולמים), המוות אינו סוף פסוק, יש חיים לאחר המוות, אנו בעולם הזה רק גרים; והשדה מבטא חיי שעה, מקור פרנסה לחיי העולם הזה, אנו גם תושבים כאן בעולם. ואולי זה נותן לנו פירוש נוסף לשם מערת המכפלה.

יש משמעות לכך שהקניין הראשון של אבותינו בארץ היה בקניית מערת המכפלה. מערת קבורה, בית קברות, זו התקשרות נצחית, היא הגורמת לכך שלמרות שעם ישראל נולד במצרים, ארץ אבותיו נשארה ארץ ישראל. היא הגורמת לכך שעם ישראל במשך כל שנות נדודיו בעולם נשאר מחובר לשורשיו. ובכלל שנקבל פרופורציה נכונה יותר על חיי העולם הזה. גם שם העיר חברון בא לחבר אותנו לשילוב בין חיי עולם וחיי השעה. "גר ותושב אנכי עמכם".

חיי וימי שרה

עד כה לא מצאנו בתורה צורת ביטוי כזו, לתיאור חיי אדם: "ויהיו כל ימי אנוש..." וכדומה, ואצלנו: "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה" [בראשית כ"ג, א']. התורה מונה את חייה ולא את ימיה. החיים הם הנושא של הפסוק, גם הפסוק חוזר בסופו לביטוי חיי שרה, לכאורה ללא צורך? האם המילה שני בפסוק מבטאת שנים או 2?

נראה לומר שלראשונה בהיסטוריה אנו פוגשים אישיות כזו שאם נמנה את חייה גם מנינו את ימיה, שיש זהות בין מספר ימיה של שרה אמנו לחייה, או נאמר שהיא זכתה לחיות את כל ימיה. מצאנו כעניין זה גם בהמשך לגבי אברהם אבינו, "בא בימים" דרשו חז"ל שכל ימיו באו יחד איתו. אברהם ושרה מילאו את כל ימיהם בחיים. חז"ל אומרים שהצדיקים מחיים את ימיהם ולעומתם הרשעים ימיהם מחיים אותם, פירוש הדבר - הצדיקים נותנים תוכן לימים, ומכיוון שלשם כך נבראו הימים, לכן יציקת התוכן מחיה אותם, ולעומת זאת הרשעים לא מנצלים את ימיהם ליעוד אליו נועדו, לכן אינם מחיים את ימיהם, אלא חיים מכוח האשראי שנתן הבורא לכל בריותיו, חיים מכוח מספר הימים שהקציבו להם.

חזרת הפסוק בסופו, "שני חיי שרה", מצריכה הסבר. נקודת המוצא שלנו בלימוד התורה - שאינה כותבת מילה מיותרת, אז למה היא חוזרת לומר לנו שאלו הם שני חייה? מבאר זאת בעל הטורים: שרה חיה שני מחזורי חיים, מחזור אחד עד לידת יצחק ומחזור שני ממנה והלאה. שרה אומרת "אחרי בלותי הייתה לי עדנה" [בראשית י"ח, י"ב] - התחלתי לחיות מחדש. ועוד אומר בעל הטורים: "ויהיו" = חיי שרה, וכל שני חייה של שרה 127 שנה, ויהיו שווה מספרית 37, שאלו שנות החיים ששרה חיה מאז לידת יצחק. נאמר בשפה פשוטה שלא דומים חייה על הולדת יצחק לחייה שאחרי הולדתו.

ליבו של אברהם נתון בידו

"ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" [בראשית כ"ג, ב']. מה משמעות בואו של אברהם? מדוע ההספד קודם לבכי? ולמה הכף קטנה? מלשון הפסוק נראה שהוא ניגש להספיד אותה מתוך עבודה עצמית, מתוך מחשבה ולא פעולה נפשית ספונטנית, ובזה גם יובן למה קדם ההספד לבכי. אומנם בנוהג שבעולם הבכי קודם להספד, כמו שמובא בגמרא [סנהדרין]: "ג' ימים לבכי וז' להספד", טבעם של אנשים שקודם הם חווים את המאורעות ואחר כך כשהרגשות מתמתנים עוברים להספיד את המת, מפעילים את הראש ועוסקים בדמותו של הנפטר ופועלו בעולם. אבל אברהם נהג הפוך.

חז"ל אומרים שהרשעים נתונים בידי ליבם והצדיקים ליבם נתון בידם. אברהם לא חנק את רגשותיו, אבל כן שלט עליהם ועיכב את התפרצותם לשעה המתאימה. עוד צ"ל שההספד נועד בראש ובראשונה לכבודו של הנפטר, כמו שאמרו חז"ל: "הספד יקרא דשכבי" (הספד הוא כבוד הנפטרים). אברהם רצה קודם לזכות את שרה ולכבדה, ועד שההספד פועל בעולם לרומם את הבריות. גם נראה שמכיוון שהבכי על שרה לא נבע מחמלה עליה, שהיא בוודאי השלימה בעולם את פועלה בכל התחומים, אלא הוא בא מצד הרגשת ההפסד בעולם של פטירתה, הרגשת ההפסד דווקא התחזקה ככל שעבר הזמן מפטירתה, בניגוד לבכי רגיל על נפטרים שנמשך רק בימים הראשונים לפטירה, לכן גם האות כף במילה לבכתה קטנה, לומר שלא היה הבכי כולל רחמים עליה, שהיא בוודאי עברה למקום הרבה יותר טוב מחיי העולם הזה.

"ויקם אברהם מעל פני מתו..." [בראשית כ"ג, ג']. מה פירוש פני מתו? הפשט הוא שאת הנפטרים משכיבים על גבם ופניהם כלפי מעלה, ולכן אברהם היה מעל פני מתו. ראוי להתבונן בדבר, כי בתורה תמיד כיוון הפנים מתייחס לכיוון מזרח, ולכן שמאל מכוון לצפון וימין לדרום (תימנה) וים תיכון נקרא הים האחרון. כשיעקב אבינו חנה ליד שכם "ויחן את פני העיר" [בראשית ל"ג, י"ח]. הוא חנה ממזרח לעיר. נאמר שהמבט של החיים בעולם מכוון למזרח ולא רק אלה שעבדו לשמש, כדור הארץ מסתובב למזרח, אבל הנפטרים פניהם משנים כיוון, הם פונים כלפי מעלה. עוד אמרו חכמינו שהנפטרים כל זמן שלא נסתם עליהם הגולל, נפשם רואה את כל הנעשה סביבם, וזהו עניין פני מתו. היום גם נמצאות עדויות של נפטרים שמספרים זאת.

תאריך:  18/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
בעז מלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חשוב נא לרגע שאתה חבר בממשלת צרפת, דנמרק או אנגליה. או אפילו סתם אזרח אירופי או אמריקני. אתה מוטרד מבעיות של ארצך, מהבעיות העוברות על השוק האירופי, מהחששות לקריסת כלכלותיהן של יוון ואיטליה, ולהשפעתן על חסכונותיך הפרטיים.
18/11/2011  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
במשך שנים נכספה מדינת ישראל, או לפחות השכבה השלטת בה, להכרה. ביקשו מהגויים הכרה בישראל או במדינת ישראל ושמחו על כל מדינה שהואילה בטובה לכונן עמנו יחסים דיפלומטיים. ועדיין שמחים. אומנם בוחנים מהו מעמדה הבינלאומי של המדינה המכירה, אבל עצם ההכרה חשובה מאוד. והכי הרבה נכספים לקבל הכרה מהמדינות השכנות, אלה שרואות בנו נטע זר במרחב המחיה שלהן (!!!) ועל כן הכריזו עלינו מלחמת קודש. הכיסופים האלה הביאו אותנו לאמירות ואף למצבים מגוחכים (אם לא היו כל כך עצובים) של ויתור על נכסים ממשיים תמורת הכרזה פומבית שמכירים בנו, בתוספת חתימה על פיסת נייר המאשררת הכרה זו. כך היה עם מצרים, עם ירדן ויש המתוסכלים קשות מכך שלא הצליחו להשלים תהליך דומה, כלומר להשיג הכרה, מסוריה.
18/11/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אחרי מספר שעות של נהיגה מאזור השרון הגענו לפתחו של בית מלון אורכידאה באילת אותו זכרנו לטובה מהעבר. בעת ביצוע הרישום התבקשנו לשלם מראש עבור האירוח. לשאלתנו מדוע משלמים מראש ולא בזמן ה Check Out כפי שמקובל השיבה לנו פקידת הקבלה "ככה זה אצלנו". מפאת גילה הצעיר לא רצינו להביך אותה ושאול האם היא יודעת היכן מבקשים לקבל את מלוא התשלום לפני שמספקים את התמורה... הגענו לחדר עם הטוק טוק, כלי התחבורה היעיל עד מאוד בשטח בית המלון ובסיועו האדיב של המאבטח/נהג העברנו את הכבודה לחדר. כאן המקום לציין לטובה את השרות הניתן על-ידי החיילים המשוחררים שעובדים במלון במסגרת "מועדפת" ומסיעים את האורחים בקרוניות במרחבי המלון.
18/11/2011  |  אילן נשרי   |   מאמרים
המאבק על מחירי הקוטג' או על דיור ועל צדק חברתי מותנה בתהודה שיש לו בזירה הציבורית וזאת מותנית בהפצה המונית של המסר החברתי. היה והאמצעי להולכת המסר משובש או מטורפד על-ידי גורם כלשהו,ובייחוד הממסד, המסר והתודעה בעקבותיו לא תגיע לכלל הציבור. משום כך המחאה שהתחילה למען צדק חברתי חייבת בדחיפות להפנות את מלוא מרצה ועוצמתה נגד כול ניסיון של השלטון לפגוע בחופש הדיבור ובחופש השידור. בלעדיהם המחאה תגווע, ואסור שזה יקרה גם אם המארגנים ייאלצו לעלות על בריקאדות.
18/11/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
מערכת הבריאות נמצאת בתהליך קריסה ושוב הסתדרות העובדים מוכיחה שהיא לא מתפקדת ואינה ממלאת את התפקיד המרכזי שלה - הגנה על העובדים במשק. התערבות של עיני וההסתדרות במאבק של הרופאים הייתה כופה על האוצר להתדיין עם הרופאים מהר יותר, לפתוח את ההסכם שנחתם בחטא, ולדון על מהות הבעיות האמיתיות במערכת הבריאות הישראלית.
18/11/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il