|   15:07:40
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

אומה נבגדת?

הרשימה של כשלונות השמאל ארוכה להחריד. הוא טעה לחלוטין ביחס...לכל
25/11/2011  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הפגנת שמאל. העדר כל סממן של סבירות והיגיון [צילום: AP]

באופן כמעט בלתי נתפס, דווקא כשצדקתם של מתנגדי התורה של הוויתור הטריטוריאלי ושל הפיוס פוליטי הוכחה לחלוטין, החלו הם עצמם לאמץ את אותה תורה ששללו קודם לכן

"זוהי המלחמה הראשונה בהיסטוריה שביום סיומה הושיטו המנצחים יד לשלום, והמנוצחים תבעו כניעה ללא תנאי" (אבא אבן על מלחמת ששת הימים).

הציטוט הנ"ל ממי שנחשב לדיפלומט המושלם הישראלי האולטימטיבי, ממחיש את אי-הרציונליות משוועת ואת היפוך היוצרות שהפכו סימן היכר של כל הקשור לסכסוך הערבי-ישראלי, הן ברמה של הניתוח התיאורטי והן ברמה המעשית של יישום המדיניות בפועל.

אולם העדר כל סממן של סבירות והיגיון אינו מאפיין רק את גישת הערבים כלפי ישראל, אלא למרבה הצער גם את המדיניות הישראלית כלפי לערבים ואף כלפי שורה של נושאים פנימיים המשפיעים על אותה מדיניות - הן ישירות והן בעקיפין.

כשהאבסורד הופך לשגרה

כך לדוגמה, המצב המתהווה כיום לנגד עינינו הוא משולל כל היגיון, אבל למרבה פלא אינו מעורר כל השתאות ציבורית - שלא לומר תרעומת - כפי שהדבר היה אולי מתחייב. מפלגת השלטון, הליכוד, למעשה מתחננת בפני הפלשתינים להיכנס עמה למו"מ לפתרון הסכסוך על בסיס המתווה "האוסלויאני" של שתי מדינות , שאותו היא עצמה דחתה בתוקף רק לפני מספר שנים. מצב משונה זה נוצר לא משום שעיקרון אוסלו התגלה כהצלחה מסחררת. להפך, הוא דווקא התברר ככישלון מהדהד. הרי הניסיון ליישמו רק הביא למימוש כל הסכנות שמפניהן התריעו מתנגדיו, ולא הגשים שום שיפור שהבטיחו תומכיו. אדרבא, מדיניות זו זרעה מוות והרס אצל היהודים והערבים כאחד.

אך למרות כישלון קולוסלי זה, באופן כמעט בלתי נתפס, דווקא כשצדקתם של מתנגדי התורה של ויתור טריטוריאלי ושל פיוס פוליטי הוכחה לחלוטין, החלו המתנגדים עצמם לאמץ אותה תורה ששללו שקודם לכן. ההתפתחוות הללו ממחישות בדיוק רב את האבסורד הבלתי מובן שעליו הצביע אבא אבן.

כניעה אינטלקטואלית מיותרת

חולשת הדעת והרוח שמפגין של מי שמכונה ללא הצדקה, (ולרוב לגנאי), ה"ימין" הפוליטי של ישראל, מהווה כניעה אינטלקטואלית בלתי מתקבלת על הדעת, בלתי נחוצה ובלתי אחראית. אחרי ככלות הכל, לאור כשלונה הצורב, הרי את הדוקטרינה הפוליטית של מי שמכונה ללא הצדקה (ולרוב לשבח) ה"שמאל" הפוליטי של ישראל, היה צריך להעמיד אל עמוד הקלון לעולמי עד. כל רעיון שניסה השמאל לרתום לתורתו הפוליטית הוכח כמופרך, כל ניסיון למימוש מהלך מדיני מעשי, כל אישיות פוליטית שעליהן השליך השמאל את יהבו, לא הולידו אלא אסון ואכזבה.

למעשה, האיוולת המוכחת של השמאל הישראלי בדמות "תהליך השלום" האבסורדי מבית היוצר הנורווגי הייתה אמורה להפוך את השמאל הישראלי למושא ללעג ציבורי בלתי פוסק. הכזב שאפיין את מאמציו לקדם אותו היה אמור ליצור חוסר אמון כללי כלפיו.

אך למרבה הצער, הימין בישראל לא עשה כמעט דבר כדי לממש תוצאה מתבקשת זו. אדרבא, הוא עשה רבות כדי למנוע את מימושה. כי חרף העובדה שאין כל הצדקה לטענת לשמאל לעליונות מוסרית או אינטלקטואלית שהוא נוהג לתבוע לעצמו, נמנע הימין לקרוא עליו תיגר.

סכלות, וכישלון

קשה להבין את רתיעתו זו של הימין. אחרי ככלות הכל, הרשימה של הכשלונות והמשגים של השמאל היא מדכאת באורכה. השמאל טעה לחלוטין ב...כל.

  • הוא טעה בכך שאימץ אל ליבו את חתן פרס הנובל לשלום הרצחני יאסר ערפאת "כשותף אמין לשלום", המסוגל "לספק את הסחורה".

  • הוא טעה בכך שתלה תקוות במחמוד עבאס, שבחליפותיו המחוייטות ובתסרוקותיו המוקפדות היווה ניגוד מרגיע אך מטעה, לעומת הכָּפייה ומדי הצבא התוקפניים של ערפאת.

  • הוא טעה בהאמינו כי יוכל להשיג הסכם ארוך טווח עם הפלשתינים על-ידי יצירת הפרדה בין פת"ח ובין חמאס, שתאפשר משא-ומתן עם האחד תוך התעלמות מן האחר - כפי שמוכיחים הן גירושם של הפת"ח מרצועת עזה והן ניסיונות האיחוד בין שני הארגונים שנעשים לאחרונה.

  • הוא טעה בהציגו את סלאם פיאד כמסד להסכם שלום בר-קיימא - כפי שמעידות ההתפתחויות האחרונות החושפות עד כמה מעמדו של פיאד פגיע ובלתי-יציב

  • הוא טעה בניסיונו להשיג הסכם המבוסס על הרכב פרסונלי מסוים של ההנהגה הפלשתינית, העלול להתחלף במהרה - בין בגלל הצבעת הרוב בקלפי ובין בגלל לחיצת אצבע על הדק הרובה על-ידי יורש עויין יותר וקיצוני יותר, כפי שאירע בעזה.

  • הוא טעה בהציגו את בשאר אסד כרופא מתורבת בעל אוריינטציה מערבית, הנוהג לגלוש תכופות באינטרנט, שעלייתו לשלטון מבשרת תקופה של שלום וקידמה, שתאפשר לישראל לוותר על הגולן.

  • הוא טעה בכך שדחק בישראל להיעזר ב"שירותיה הטובים" של ממשלתו האיסלאמיסטית של טורקיה, בראשות טאיפ ארדואן, כ"מתווך הוגן" בעסקה עם דמשק.

  • הוא טעה בהתעקשו שנסיגתה של ישראל לגבולות בינלאומיים מוכרים ירגיעו את חיזבאללה ויביאו לשלום עם לבנון.

  • הוא טעה בטענתו כי ישראל לא תוכל להגיע לשגשוג כלכלי ללא שלום מדיני עם הפלשתינים... כפי שמעיד שגשוגה הנוכחי, שהושג על-אף המשבר הכלכלי העולמי.

כך, למרות הרקורד ה"מרשים" של טעויות אדירות בשיפוט ושל כשלים חמורים בשיקול דעת מצד השמאל, המנהיגות הפוליטית של הימין ממשיכה בעקשנות להתבטל בפניו.

מעוותים את הדמוקרטיה

דוגמה לכך ניתנה לא מכבר, כשהועלו בכנסת נושאים המכבידים על ישראל לפעול בתקיפות בעניין הפלשתיני. התגובה השלילית של שרים וח"כים בכירים בליכוד ליוזמות החקיקה - המתמודדות עם הבעיות של הטייה אידיאולוגית מצד הרשות השופטת, ושל מימון ארגונים אנטי-ישראלים הפועלים במסווה של הגנה על "זכויות אדם" - משקפת את רגש הנחיתות המופגן של הימין, אל מול המוסרנות האגרסיבית של השמאל.

בעוד שניתן אולי לומר כי הצעות החוק הללו זקוקות לליטוש ועידון, לא ניתן לערער על כך שהן מעלות נושאים חשובים ודחופים, שיש לטפל בהם בהתאם לרוח אותן הצעות, גם אם אולי לא על כל פרטיהן.

הגנה על זכויות המיעוט היא עניין אחד, ואילו האדרת כוחו של מיעוט החותר תחת ההליך הדמוקרטי, היא עניין אחר. אין אפילו שמץ של דמוקרטיה במתן האפשרות לקבוצות מיעוט לכפות את דעותיהן על הרוב באמצעות פעילות חוץ-פרלמנטרית הממומנת על-ידי ממשלות זרות. ואין שום דבר בלתי דמוקרטי בכך שמדינה ריבונית מפעילה אמצעים המגבילים - או לפחות אמצעי פיקוח - נגד הניסיונות מצד ריבונויות זרות ללהעניק כוח ליסודות שוליים במדינה, שעמדותיהם זוכות לתמיכה אלקטורלית זניחה מבית, במטרה לחתור תחת מדיניותה של ממשלה שנבחרה בבחירות שבהן משתתף כלל ציבור המצביעים במדינה.

אדרבא, המצב הוא הפוך: דווקא הימנעותה של מדינה מנקיטת צעדים אלה מהווה הזנחה של חובתה דמוקרטית. ואילו עידוד הימנעות שכזו מהווה מצידה עיוות, ולא שימור, של הדמוקרטיה.

לגיטימיות ועצמאות של הרשות השופטת

הדבר נכון גם לגבי היוזמות החקיקתיות בעניין הרשות השופטת. בעוד שעצמאותה של מערכת הצדק היא אכן עניין רב חשיבות, ערכה יהיה מוגבל ביותר, אם הציבור אינו רוחש אמון כלפיה וכלפי הצדק שהיא עושה. כי בהעדר אמון זה, הציבור יפנה לקבלת צדק במחוזות אחרים ובאמצעים אחרים.

הצניחה המתמדת ברמה של אמון הציבור במערכת המשפט, היא אזהרה ברורה כי אין לשמר את הסטטוס קוו הנוכחי. על-פי מחקר שנערך על פני שנים באוניברסיטת חיפה, בקושי לשליש מן הציבור יש אמון במערכת. לטענתו של פרופ' אריה רטנר שעורך את המחקר, השחיקה המתמשכת זה 10 שנים באמון בבתי המשפט, מהווה מכה רצינית לאחד היסודות החשובים ביותר של מערכת החוק בחברה דמוקרטית - הלגיטימיות.

דברי אזהרה אלה משקפים במדויק את מה שכותב פרופ' רן הירשל בספרו Towards Juristocracy: "במהלך העשור האחרון, התדמית הציבורית של בית המשפט העליון בישראל כפוסק בלתי תלוי נשחקה בהתמדה... בית המשפט ושופטיו נתפסים על-ידי חלקים גדולים של הציבור בישראל יותר ויותר כמקדמים את סדר היום הפוליטי שלהם".

זוהי אפוא חרפה, שחברים בכירים בקואליציה בחרו לנטוש את עמיתיהם בכנסת, ולגַבּוֹת את הביקורת שנמתחה עליהם ועל יוזמות החקיקה שלהם. נתיב טוב וקונסטרוקטיבי הרבה יותר היה להצטרף אל מציעי החוק ולתקן את הפגמים שנפלו בהצעותיהם הראויות לשבח.

ישראל שמה את מבטחה במנהיגים שהובילו אותה לסכנות גדולות, ובמנהיגים שעד כה לא חילצו אותה מהן. היא נתונה בסכנה גדולה עקב פעילותו הנמהרת והבלתי שקולה של השמאל ועקב אי-פעילותו חסרת האונים של הימין. השמאל כפה עלינו פרדיגמה כושלת ולקויה, ואילו הימין כשל בהצבת פרדיגמה שתהווה אלטרנטיבה משכנעת.

אין להרשות למצב זה להימשך. אסון גדול ניצב לפתחנו. אם המצב לא יטופל במהירות ובנחישות, כל מה שעלול להיוותר לדורות הבאים יהיה הטלת האשמה ההיסטורית להתרחשותו.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
ד"ר מרטין שרמן הוא מומחה למדע המדינה ובעל אתר www.martinsherman.net

תאריך:  25/11/2011   |   עודכן:  25/11/2011
מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אומה נבגדת?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
25/11/11 23:26
2
סובול עידן
26/11/11 10:27
3
שאול אבידור
26/11/11 10:57
4
צדוק ציוני
26/11/11 15:46
5
יואל קורנבלום
26/11/11 20:30
6
אדם חושב
27/11/11 00:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהפכה העממית במצרים שהחלה ב-25 בינואר הצליחה, אחרי שלושה שבועות של הפגנות, הרוגים ופצועים, לסלק את הנשיא מובארק לפני שזה הצליח להוריש את המדינה לבנו, והוכיחה לכולם שהמדינה אינה רכוש משפחתי אלא שייכת לכל המצרים. מאז שסולק מובארק מהשלטון, שואלים בני מצרים: "לאן המהפכה הולכת?" כשהתשובות נעות בדרך כלל בין שני קטבים: הקוטב הדתי המיוצג על-ידי תנועת "האחים המוסלמים" ומפלגת "החירות והצדק", והקוטב החילוני המיוצג על-ידי מספר ארגונים וגופים פוליטיים.
25/11/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
חוק סתימת הפיות של ביביריון מקרב את מדינת ישראל לאירן בקצב מסחרר שום תחכום משפטי לא יוכל להסתיר זאת
25/11/2011  |  אהרון שחר   |   מאמרים
גוף קיצוני ימני עלום המכונה "מטת ערים" פרסם השבוע דירוג עלוב של חברי הכנסת שמצטיינים ב"פעילותם הלאומית" שהיה מבוסס על מספר ההישגים של כל אחד מהם בכנסת.
25/11/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
ממש לא ייאמן, אלי הורביץ ז"ל, שייסד אימפריה של תרופות בקנה מידה בינלאומי, אדם יקר וצנוע מאין כמותו, בימיו האחרונים בבית החולים שיבא, היה בטוח שיזכה לטיפול המסור והמקצועי ביותר, ולא היא: "שעות ארוכות המתנת שיגיע רופא למחלקה שבה היית, ומצבך הלך והידרדר. ספגת עלבונות ואיומים מאח רע ואטום לב". כך האשימה אתמול ביתו ורד, בטקס הקבורה בבית העלמין שבגבעת השלושה. היא הוסיפה: "איפה היה הרופא האחד שצריך היה להיות שם בשבילך...האטימות הזאת חייבת להיפסק...בשעות ערותך האחרונות ראית את פניה המכוערות של המדינה שאהבת..."
25/11/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
יותר ויותר אני קורא במאמרים , ובתגובות של טוקבקים כינויים כמו "שמאל" ו"ימין" שנזרקים בפזרנות יתר, אבל, עוד לא מצאתי מאמר שיסבירו לי בו מה זה בעצם "שמאל" ומה זה "ימין".
25/11/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
תוכנית המגירה להחלפת הרשות הפלשתינית  /  אריאל כהנא
התקרבות אבו מאזן למשעל מרחיקה השלום  /  איציק וולף
אבו מאזן ומשעל: פתחנו דף חדש  /  איציק וולף
האנטומיה של "ארגוני השלום" בישראל  /  מתי דוד
מדרום מתפתחת הרעה   /  יורם שוייצר, אילונה דרינדין
גרסת המדע (חלק ב')  /  אהרון שחר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il