|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

סוריה וחוק הכלים השלובים

נפילת השלטון בסוריה עלולה ליצור סדרה של רעידות אדמה ברמה האזורית והגלובלית, וגליה עלולים להגיע לאירן, למפרץ, לסין, לרוסיה, לאירופה, לארה"ב וגם לישראל
04/12/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
חשובה לאירן [צילום: AP]

התגברות המאבק בין השלטון ובין האזרחים בסוריה עלולה להביא אלפי סורים לבקש מקלט - ולו זמני - בגולן. חשוב שישראל תיתן להם מקלט, הן מסיבות הומניטריות והן כדי ליצור אווירה טובה עם העם בסוריה.

האירועים הקשים המתרחשים בסוריה כבר תשעה חודשים מעלים שאלה מטרידה: מדוע העולם אינו מתערב בנעשה שם? למה נאט"ו התערב בלוב והביא להפלת משטר קדאפי, ואילו בסוריה הקטל ממשיך בלי שהעולם נוקף אצבע? האם באמת "הנוזל השחור" הלובי יקר בעיני העולם יותר מ"הנוזל האדום" הסורי?

ננסה לעמוד על מערכת הקשרים הסבוכה בין המדינות, המשתקת כל פעולה בינלאומית להצלתם של אזרחי סוריה אחרי שכ-4000 מהם נרצחו על-ידי השלטון, ואלפים רבים נעצרו ואף אחד אינו יודע מה עלה בגורלם.

לכל העולם ברור כי סוריה חשובה מאוד לאירן, שכן סוריה היא הסוס הטרויאני האירני בתוך העולם הערבי, ומהווה הגב הלוגיסטי של חיזבאללה בלבנון. נפילת המשטר בסוריה תשים קץ ל"יצוא המהפכה" ללבנון, ותסיים את התמיכה הסורית בחיזבאללה. אירן הזהירה את כל העולם כי התערבות חיצונית בסוריה תיחשב בעיניה כמתקפה על אירן, ותגרור פעולות גמול נגד ישראל וטורקיה. מילא טורקיה, המעורבת עד למעלה מאוזניו של ארדואן בנעשה בסוריה (כפי שיפורט בהמשך), אבל מה עשתה ישראל לסוריה שיצדיק מתקפה אירנית - לאירנים פתרונים.

המדינות הבוחשות בקדירה
אם האירנים יגלו כי אירופה מעורבת בערעור השלטון בסוריה, הם עלולים להכריז כי יש מוקש ימי אחד, לא יותר, במיצר הורמוז
▪ ▪ ▪

טורקיה בוחשת ללא הרף בנעשה בסוריה. לא עובר יום מבלי שמנהיגיה - שבניגוד לאסד, הם מנהיגים לגיטימיים - מכריזים כי עליו להתפטר מתפקידו, והם מארחים בארצם אלפי פליטים סוריים. לאחרונה נפוצו ידיעות שטורקיה הקימה בשטחה מחנה אימונים לאזרחים ולחיילים סוריים שערקו מהצבא, כדי להפכם ליחידות גרילה. טורקיה מחמשת ומציידת אותם, והם אלה המתקיפים מחנות צבא, מטות מודיעין ואוטובוסים של צבא סוריה. מספר החיילים הסוריים שיחידות גרילה אלה הרגו ופצעו, נאמד במאות, והן הכניסו את צבא סוריה למגננה במחנותיו.

טורקיה מאיימת לכבוש כמה קילומטרים בצפון סוריה, לאורך גבולה עם טורקיה, כדי שישמשו אזור חיץ מוגן שבו יוכלו אזרחי סוריה למצוא מקלט מצבא סוריה. בתגובה, אירן מאיימת על טורקיה שהיא תתקוף "אתרי נאט"ו" בטורקיה, אם זו תתקוף בסוריה. משמעות איום זה היא מלחמה, לא פחות, בין אירן ובין טורקיה.

אירן יכולה להגיב על נפילת משטר אסד לא רק בטורקיה ובישראל, אלא גם במפרץ. אם האירנים יגלו כי אירופה מעורבת בערעור השלטון בסוריה, הם עלולים להכריז כי יש מוקש ימי אחד, לא יותר, במיצר הורמוז. די בהכרזה זו - גם אם לא תגובֶּה במעשה - כדי להעלות דרסטית את מחירי הנפט בעולם, והכלכלה המקרטעת של אירופה תקבל מכה קשה. אירן יכולה לפגוע בקלות רבה במתקני נפט במדינות המפרץ מבלי להפעיל כוחות צבא; די אם תשלם לכמה שיעים בסעודיה כדי שיעשו לצינורות הנפט והגז במדינתם את מה שעושים הבדואים בסיני לצינור המוביל גז לישראל ולירדן.

אירופה וארה"ב עלולות להגיב על פעולה אירנית כזו, וההידרדרות למלחמה בין אירן ובין נאט"ו עלולה להיות מהירה. המשמעות של מלחמה זו היא - בין השאר - הפסקה של יצוא הנפט האירני לסין, ועלייה דרמטית של מחיר הנפט בעולם. סין השקיעה מיליארדים רבים בתעשיות פטרוכימיות ואחרות באירן, ומלחמה של נאט"ו באירן עלולה להביא לחילופי שלטון באירן. השלטון החדש עלול להתכחש להסכמים של שלטון האייתוללות עם סין, דבר העלול להוריד את כל ההשקעות הללו לטמיון. מכאן נובעת תמיכתה של סין באירן ובסוריה.

רוסיה גם היא תומכת בסוריה, כי גם היא השקיעה מיליארדים רבים בסוריה ובאירן, וחוששת להשקעות אלה. אבל יש לרוסיה חשש נוסף, גדול הרבה יותר: נפילת השלטון בסוריה, ומלחמה שתפרוץ במפרץ כתוצאה מכך, עלולה להסב נזק גדול לכלכלה הסינית, שכבר כיום סובלת ממיתון בשל המיתון העולמי. אבטלה גדולה בסין תדחף מיליונים רבים של סינים מובטלים להצטרף למיליוני הסינים המציפים כיום את רוסיה בחיפוש אחרי עבודה. מנהיגי רוסיה חוששים מאוד מפני בליעה דמוגרפית של רוסיה על-ידי הסינים, וזו מתרחשת בשנים האחרונות בקצב מתגבר, בעיקר בגלל הירידה הדמוגרפית של הרוסים.

לרוסיה יש בסיסי צבא ומודיעין בסוריה, והנמלים היחידים בים התיכון שבהם אוניות מלחמה רוסיות עוגנות דרך קבע הם נמלי סוריה - לאד'קיה, טרטוס ובניאס. הפלת שלטונו של אסד על-ידי נאט"ו עלולה להביא שלטון בעל נטייה מערבית, וזכויות היתר של רוסיה בסוריה יאבדו.

גם אירופה השקיעה כלכלית באירן: אלפי חברות, בעיקר בגרמניה, בצרפת ובאיטליה, השקיעו מיליארדים רבים בתעשיה האירנית, לא רק בנפט, ותקיפה אירופית בסוריה עלולה להורידן לטמיון כפי שעשתה ההתקפה על עירק לפני שמונה שנים, מה שיסב לכלכלת אירופה מכה קשה.

ארה"ב מבקשת להשאיר בסיסים בעירק
עלייה גדולה במחירי הנפט תחמיר את המצב הכלכלי במדינות העולם השלישי, ובפרט במצרים ובמדינות אפריקה, מה שיגביר את זרם המהגרים מהן לאירופה וגם לישראל, ויטיל מעמסה נוספת על כלכלת אירופה הסובלת ממילא
▪ ▪ ▪

משבר כלכלי בסין העלול להיגרם ממלחמה במפרץ ישפיע גם על כלכלת ארה"ב, שכן בשנים האחרונות הלוותה סין מיליארדים רבים לארה"ב על-מנת לסייע לבית הלבן במאמציו לייצב את הכלכלה האמריקנית. משבר בסין עלול לדרבן אותה לדרוש את ההלוואות מארה"ב או להעלות את הריבית עליהן. תרחיש כזה עלול להביא קץ למאמצי הממשל האמריקני לשפר את כלכלת ארה"ב, דבר העלול להשפיע לרעה על סיכויי בחירתו מחדש של הנשיא.

עלייה גדולה במחירי הנפט תחמיר את המצב הכלכלי במדינות העולם השלישי, ובפרט במצרים ובמדינות אפריקה, מה שיגביר את זרם המהגרים מהן לאירופה וגם לישראל, ויטיל מעמסה נוספת על כלכלת אירופה הסובלת ממילא.

נפילת השלטון בסוריה עלולה להשפיע גם על ישראל. מצד אחד הדבר יביא לחלוקת סוריה למספר מדינות: כורדית בצפון, עלאווית במערב, דרוזית בדרום, בדווית במזרח ועוד שתיים באזורי דמשק וחלבּ, שאהבה גדולה מעולם לא שררה ביניהן. חלוקה זו תשפר את האווירה באזור, בשל הסתלקות שלטון בלתי לגיטימי שהסית נגד ישראל כל השנים רק כדי ללכד את כל הקבוצות תחת דגלו. אלא שנפילת השלטון עלולה ליצור גם בעיות לא פשוטות: נשק של צבא סוריה עלול להגיע לידיהם של חיזבאללה ושל ארגוני טרור אחרים שנציגיהם נמצאים בסוריה. כמו-כן, התגברות המאבק בין השלטון ובין האזרחים בסוריה עלולה להביא אלפי סורים לבקש מקלט - ולו זמני - בגולן. חשוב שישראל תיתן להם מקלט, הן מסיבות הומניטריות והן כדי ליצור אווירה טובה עם העם בסוריה. אלא שפליטים לא תמיד חוזרים לארצם, במיוחד אם המצב בה אינו מתייצב, והדבר עלול להוות תקדים מסוכן בעניין הפליטים הפלשתינים: איך תוכל ישראל להסביר שהיא מקבלת פליטים סוריים משנת 2011 ומסרבת לקבל פליטים פלשתינים שהיו - לטענתם - תושבי הארץ עד 1948?

נפילת השלטון בסוריה עלולה להביא את העלאווים לנקום בכל מי שהביאו לנפילת שלטונם. הם עלולים לשלוח חוליות טרור לבצע פיגועים בטורקיה, באירופה ובארה"ב, ולהוסיף דאגה נוספת לשורת הדאגות המטרידות את אירופה בימים אלה.

אירן, החוששת מהנעשה בסוריה, מגבירה את הלחץ על עירק בעלת הרוב השיעי למלא את תפקיד הסוס הטרויאני של אירן בתוך האומה הערבית, במיוחד לאחר השלמת הנסיגה של צבא ארה"ב בעוד חודש. יש סימנים בתקופה האחרונה לכוונה אירנית זו, בעיקר בסדרת הביקורים בעירק של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שנועדו לייצב בה ממשלה פרו-אמריקנית שתדחה את הלחצים האירניים. ארה"ב מעוניינת להשאיר בסיסים בעירק כדי שישמשו מקורות מודיעין למקרה של מלחמה עם אירן, והממשלה העירקית מתנגדת לכך. התנגדות זו מגבירה את החשש האמריקני מהשתלטות אירנית על עירק, שכן זו תהיה צעד נוסף בדרכה של אירן להשתלט על שאר מדינות המפרץ וסעודיה בראשן.

מסקנה עצובה העולה מכל האמור לעיל היא שמה שמניע היום את העולם הוא האינטרס הכלכלי והצבאי בלבד, לא המוסר ולא זכויות האדם. האו"ם, שנוסד בעקבות מלחמת העולם השנייה כדי למנוע התרחשות דומה, אינו עושה דבר לעצירת ההידרדרות למשבר רב-לאומי העלול להתפתח במהירות, לאחר שבני סוריה שואפי החירות יפילו את הדיקטטור צמא הדם, שירש את סוריה מאביו שהשתלט על חייהם לפני 41 שנה.

נפילת השלטון בסוריה עלולה ליצור סדרה של רעידות אדמה ברמה האזורית והגלובלית, וגליה עלולים להגיע לאירן, למפרץ, לסין, לרוסיה, לאירופה, לארה"ב וגם לישראל. מנהיגי העולם מודעים היטב ל"חוק הכלים השלובים" הזה, וזוהי הסיבה לחששם להעניק למשטר הסורי את הטיפול שהוא ראוי לו. זהו מחיר נוסף שעלובי החיים משלמים על הגלובליזציה: זעזוע במקום אחד מורגש היטב במקומות רבים אחרים, והסורים משלמים בדמם את מחיר האינטרסים הכלכליים של מדינות רבות. אך עם זאת, ולמרות כל הסיכונים, העולם ללא השלטון החשוך וצמא הדם של סוריה יהיה מקום טוב יותר, ואם ניתן יהיה לצרף לאסד בדרכו האחרונה גם את משטר האייתוללות באירן, העולם יהיה רגוע יותר ומסוכן הרבה פחות.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוריה וחוק הכלים השלובים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סוריה תקרוס בענק
4/12/11 14:49
2
אסור לתת אותה.
5/12/11 00:32
3
פועה
6/12/11 11:23
4
אין עליך
13/12/11 15:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי צמחה תנועת האחים המוסלמים? מי היה מייסדה? מה היו מטרותיה הראשוניות וכיצד שינתה ולבשה צורה בחלוף השנים?. כדאי להכיר את השכנים הישנים-חדשים
04/12/2011  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
סיפורו הקצר של אדגר אלן פו "המכתב הגנוב" מספק את האלגוריה המושלמת להבנת התופעה שבה ניתן לשטות באנשים כה רבים למשך זמן רב כל כך. מכתב שלכאורה מכיל מידע מחשיד נגנב על-ידי גנב מבריק. המשטרה ערכה חיפוש קפדני בביתו של הגנב, והשתמשה אף במיקרוסקופ, אך ללא הצלחה. כיצד הערים הגנב על המשטרה? בכך שהציג את המכתב במקום גלוי, במקום להחביאו. דווקא כיוון שהמשטרה ציפתה שהמכתב יוסתר, היא לא הצליחה לראותו.
04/12/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
שפעת המאמרים בגנות כלכלת השוק, או בשמה המוכר יותר "קפיטליזם", המתפרסמים לאחרונה, יוצרת את הרושם כי מדובר בגישה כלכלית כושלת המביאה רק צער ואומללות לעולם. כביכול מדובר בתופעה שחייבת לחלוף מן העולם גם אם דרושה לכך "דחיפה" קטנה בצורת אלימות פוליטית "צודקת". שהרי, כבר אמר ההומניסט והאנטי-קפיטליסט המפורסם יוזף סטאלין "כשכורתים עצים, עפים שבבים". אז, למרות שאיני בעל הכשרה כלכלית מפוארת כמו מירב מיכאלי ("מקפיטליזם לניאו-פיאודליזם", 28‪.‬11‪.‬11) או כמו דפני ליף וחבריה, הייתי רוצה לסנגר מעט על כלכלת השוק החופשי שדומה כי פסו כמעט מגיניה מן הארץ.
04/12/2011  |  גבריאל בן-עמי   |   מאמרים
אודה על טיפשותי ואבוש. עד היום הייתי משוכנע, ובייחוד בעקבות דבריה האחרונים של נשיאת העליון דורית ביניש, שבעליון יושבת אליטה מקצועית. שבהגיש אחת העמותות הממומנות על-ידי הקרן החדשה להחרבת ישראל גדודי חללי נעמי חזן עתירה לבג"ץ, האליטה המקצועית בבג"ץ פותרת את המשוואה הדיפרנציאלית המתאימה. וכשהיא מקבלת את התוצאה, היא מוציאה פסק דין מדויק, אובייקטיבי ונכון.
04/12/2011  |  פנחס לבקוביץ'  |   מאמרים
לו הייתי היחצ"ן של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, הייתי מייעץ לה לעשות בדיוק את מה שהיא עשתה בנאומה אתמול: לתקוף, לתקוף, לתקוף; לא חשוב את מי - העיקר לתקוף.
04/12/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
עיצומים על 180 חברות ואישים באירן  /  עופר וולפסון
"ברית עם האיסלאמיסטים תקטין הוצאות הביטחון"  /  יהונתן דחוח-הלוי
"סוריה השיגה טילי אס-300 רוסיים"  /  צבי נצי"ב, עידן יוסף
כתב אישום מצמרר  /  ג'ייקוב מצ'נגמה
סיוע צבאי אמריקני למצרים - גול עצמי!  /  יורם אטינגר
ירדן רותחת   /  ערן עודד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il