|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מבחן "חכם חנוכה": צדקנים לעומת צדיקים

אל יעמידו הפוליטיקאים פני "חכם חנוכה" ויסובבו את הטיעונים כאילו היו תלמידי חכמים שקדנים ויראי שמיים, כאשר הם בסה"כ מנסים להשיג בעורמה את בת הרב. גדודי הפוליטיקאים עושים זאת לשם סיכול כוחו של ביהמ"ש העליון. במבחן השחיתות - ישראל עומדת במקום רעוע דווקא משום העדר יכולתו של ביהמ"ש העליון להגדיר נורמות ראויות
08/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
כנסת ישראל. הפולטיקיאים מבקשים לקבוע מי יהיו השופטים [צילום: פלאש 90]

מהו "צדק"

דומה כי אין חולק על כך שצדק אינו איכות המצויה כדבר שבשגרה אצל בני האדם. שהרי הצדק נשען כל יושר, אמת (קישור), הגיון ומוסר, וכל אלה הינם זוויות ראיה ונקודות השקפה אישיות וסובייקטיביות למדי. מה שנכון עבורי היום, לא בהכרח יהיה נכון עבורי גם מחר. ובהתאם תהיה דעתי, עמדתי, השקפתי, ובעיקר – יחסי עם הסביבה.

יש שיראו בהרג אדם דבר פסול מעיקרו בכל קנה מידה, ויש שיתירו הרג בתנאים מסויימים. סטודנטים למשפט, בוחנים, במסגרת קורס מבוא לתורת המשפט, את הסוגיה של הרג אדם בהיבט של "קניבליזם", ומתוודעים ליחסיות של צדק התלוי בנסיבות, בתנאי סביבה, בהשקפת עולם וכיוב'.

הסיפור שאותו מנתחים הסטודנטים, הוא סיפור אמיתי, העוסק במטוס נוסעים שנוחת נחיתת אונס בהרי האנדים בשנת 1972, והניצולים מחליטים לאכול בני אדם על-מנת לשרוד. הסיפור שימש מקור לספר, ולאחר מכן הופק גם סרט קולנוע באורך מלא.

היהדות עוסקת בצדק במקומות רבים במקרא, אולם פסוק אחד מסכם את ההפרדה בין אמת וצדק: אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּמַיִם נִשְׁקָף, ומשמעו עומד על כך שצדק הוא איכות אלוהית, כזו שאינה נמצאת תדיר בין בני האדם, בעוד שדווקא "אמת" היא ארצית משום שהיא יחסית. האמת של הרוצח והאמת של הנרצח אינו זהות, וכל אחד רואה פן אחר וחלקי של האמת.

מיהו "הצודק"

הצודק היא מי שאינו בעל ענין, שהרי דעתו, עמדתו, השקפתו ויחסיו של בעל ענין עם האמת לעולם יהיו מוטים ומושפעים מן הענין המקשר אותו אל הסוגיה. מכאן לקוח עולם ה"צדק" האנושי, ושם נולד תפקיד השופט, המכריע בין בעלי ענין בהתאם לאמות מידה מקובלות ומתוך ראיה מנותקת רגשית לעניין נשוא המחלוקת. ברי כי אין השופט מנותק לחלוטין מן הענין, והרי גם השופט מוטה בשל השתייכותו למערכת מורכבת של דעות, עמדות, השקפות ויחסים, ובעיקר - דעתו מוטה משום שהוא אדם בשר ודם, ממש כמו בעלי הענין שלפניו.

ואף על-פי כן, חזקה על השופט, הבא בין בעלי הענין, כי ימלא אחר המצווה צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף, ולא רק משום שזהו תפקידו, אלא, בעיקר, משום שבהיעדר פסק-דין המקיים את החובה הזו, השופט עצמו כורת את הענף שעליו הוא יושב.

והרי אנו למדים כי אין הבאים לפני השופט בגדר צודקים, ולו רק משום שהם נעדרים היכולת לראות את זווית הראיה של בעל הענין שמולם. וכן אנו למדים, כי גם השופט עצמו אינו בהכרח בגדר "צודק", ועל כן נבנו מערכות המשפט האנושיות המודרניות באופן שישנן שתי ערכאות ערעור על פסקי-דין, ולא רק על-מנת לוודא כי שופטים בשלוש רמות היררכיה של ניסיון וידע, אמדו את המקרים שבאו לפני ביהמ"ש, דנו בהם, ורק לבסוף יצא מלפני ביהמ"ש פסק-דין חלוט וסופי.

ודווקא משום שמערכת המשפט מכירה במגבלותיה, ראוי לומר כי המטיל ספק במעשה המשפט, ובשופט, ואף זה המצביע לכאורה ביושר לבב על כך שהשופט עשוי לטעות, אין הוא אלא מספר את שזה מכבר ידוע מראש, מצביע הוא על עובדה שאין בה כל חידוש, והרי הוא עושה כן משום שהינו בעל עניין.

ועל כן, המצביע על ביהמ"ש כמי שיכול, עשוי, עלול לטעות, הריהו בגדר בעל ענין, העושה כן שלא מטובת הענין, ומכאן שאינו בגדר "צודק" בשום דרך ואופן.

בעלי העניין, אף אם הם, באורח פלא ובניגוד לכללי הגיון אנושי, בגדר "צודק" (במובן הצדק האלוהי), הרי שאינם בגדר "צודק" במובן המשפטי-האנושי, אלא בכפוף למתן פסק-דין כדבעי על-ידי השופט המוסמך, בהתאם לכללי המשפט המקובלים על החברה בה הם חיים. יתרה מכך, אין אדם בגר "צודק" כל עוד אינו מביא בחשבון את האפשרות שייתכן שהוא טועה. אם אינך לוקח בחשבון שייתכן שאתה טועה, ועוד יותר מכך, אם הטיעון שלך נשען על טיעוני מכוח סמכות הנובעת ממיתוס (דת, מדע, תרבות, וכו'), הרי שאינך "צודק" אלא – צדקן.

מהו "צדקן"

הצדקן היא האדם המניח הנחת מוצא שהוא צודק, ועל כן הצדק עימו, מבלי לקחת בחשבון כלל את האפשרות שהוא למעשה טועה. צדקן הוא אדם האטום מבחינה הכרתית לבריות ולעולם שסביבו, לקיומן של אמיתות חלקיות, אמיתות יחסיות ואמיתות שקריות או מטעות.

הצדקן מייחס לעצמו מונופול על הצדק. הצדקן אינו נוהג כלי עצמו וסביבתו במידת הצניעות המתבקשת, הוא מתעלם ממצבו וטיעוניו של יריבו, וכדי לרחוץ בניקיון כפיו הוא לא מהסס לצייר את הזולת באופן פשטני כהתגלמות הרוע.

במאמר אחר בנושא סמוך, התייחסתי לנושא מזווית מעט שונה, כאשר עמדתי על טבעה של שנאה וטבעו של הפחד המניע אותה. צדקנות היא היבט נוסף ומעט שונה של אנרגיה המונעת מפחד. צדקנות היא העדר יכולת להתמודד עם הפחד מפני האפשרות שהצדקן אינו בגדר "צודק", ועל כן מערכת ההגנה של הצדקן פועלת על-מנת "ליירט" את הצד שכנגד בטרם יוכל להביע טיעון כלשהו אשר יחייב את הצדקן להתעמת עם עובדת היות "הצדק" שלו – חלקי או מוטעה.

צדק של בני אדם אינו צדק אלוהי, הוא אינו מקיף ואינו מכיל את כל קשת ההיבטים הכרוכים בעניין שבמחלוקת, הוא יחסי מעצם קיומו ועל כן הוא מטעה את הצדקן להאמין בצדקתו. מלחמות בין בני אדם, בין קבוצות אתניות, דתיות, מעמדות כלכליים וניצים פוליטיים מתחילות משום שהאמונה של הצדקן מעבירה אותו על דעתו עד כדי מוכנות לצאת למלחמה בשם "הצדק" הפרטי של הצדקן (והרי כאן טמונה אימו הורתו של כל הפרדוקסים – איזה צדק אלוהי יכול לגרום למלחמה? רק "צדק" אנושי מעוות יכול לכך.

הצדיק

במקורות היהודיים נאמר רק על אדם אחד שהוא "צדיק" וזה היה נח: "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו". על איוב, על-אף שלא נאמר שהיה צדיק, נאמר: "תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים--וְסָר מֵרָע", ומשמע שאיוב היה "תם" וגם "סר מרע", ועל כן היה ראוי להקרא "צדיק".

כבר עמדנו על כך שהעדר "תם" מוציא את הצדק ומונע מן הטוען לצדק להיות בגדר "צודק". על כן המבחן המעמיד את האדם הטוען בעניין כלשהו במקום של "צדיק" יהא מבחן היותו "תם". ככל שהטוען אינו תם, כן הופך הוא מאוחז "צדק" לאדם "צדקן", אשר הצדק ממנו והלאה.

ברי כי אין אדם יכול לעמוד במבחן "תם" במלואו, וכבר ראינו שכבני אדם איננו תמים במובן "תם". ועל כן, על-מנת למצוא את המדרג שבו יכול האדם לקיים מבחן מופחת של נאמנות ל"צדק" הוא מבחן ראוי ונדרש. את המבחן המופחת הזה לצדיקות מספק לנו במבחנו של איוב, אשר "סר מרע".

כאן נוכל להיעזר בשורות המוכרות לכולנו מתוך שיר השירים (ל"ד)

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה.
סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב; בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.

המבקש לעמוד אל מול הטוען שמנגד בעניין שבו שרויה ביניהם מחלוקת על היבטיו של הצדק האישי-פרטי-סובייקטיבי, יוכל להיעזר במבחן הבא על-מנת לדעת האם יש מידת "צדק" בדבריו, או שמא חלילה "צדקן" הוא.
  • נצור לשונך מרע, ושפתיך מדבר מרמה.
  • סור מרע, ועשה טוב.
  • בקש שלום, ורדפהו.
נצור לשונך ושפתיך, זהו מבחן פרטי של הטוען לעניין "צדק" אל מול עצמו והתנהלותו.

סור מרע ועשה טוב, זהו מבחנו של הטוען לעניין "צדק" אל מול חברו והקהילה בה הוא חי. בקש שלום ורדפהו, זהו מבחנו של הטוען לעניין "צדק" אל מול יריבו או חלילה אויבו, ואל הקהילה שבה אינו חי ועימה אינו חולק את ערכיו המוסריים.

ובהיפוך לוגי, הטוען לצדק אשר אינו מבקש שלום, וחמוק מכך הוא מחרחר מלחמה, אינו צדיק, אלא צדקן. והצדקן, המסרב להכיר בזכותו של בעל הענין שמולו, בין אם הוא יריבו אם לאו, ועל כן, אין הוא תם, אין הוא טוען בתום לב, ומתוך שכך עלול הצדקן להגיע לרמת הצבוע.

ועל הצבועים נאמר: "אל תתיראי לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים אלא מן הצבועים העושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס". ומדוע נאמר כך על הצבועים?

משום שהפרושים והצדוקים שחטאו, יענשו כדין. אולם הצבועים, שלשונם חרב פיפיות עטופה דבש, עושים את מעשי הנבלה שלהם בחסות החוק, ואם יענשו, יימצאו תמימים שיצאו להגנתם.

מבחן המצטדקים

ילכו נא כל הטוענים היום על ביהמ"ש העליון לעשות בדק בית בטיעוניהם. ויבדקו נא האם הם עומדים במבחני הצדק או מועדים למקומו של הצדקן, ואם חלילה נפלו זה מכבר אל הבור של הצביעות. במבחן השחיתות ישראל עומדת במקום רעוע לא משום שביהמ"ש העליון אינו כופה על הפוליטיקאים שלנו סטנדרטים גבוהים, אלא דווקא משום העדר יכלתו להגדיר כרשות המופקדת על שמירת הערכיות והמוסר לנוכח מצעד המורשעים מבין הפוליטיקאים, המבקשים היום לקבוע מי יהיו שופטיהם.

אל יעמידו פני "חכם חנוכה" ויסובבו את הטיעונים כאילו היו תלמידי חכמים שקדנים ויראי שמיים, כאשר הם בסה"כ מנסים להשיג בעורמה את בת הרב.

תאריך:  08/12/2011   |   עודכן:  08/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבחן "חכם חנוכה": צדקנים לעומת צדיקים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נדבר בפעם אחרת
8/12/11 10:44
2
האזרח הפשוט
8/12/11 10:55
3
שפטליה
8/12/11 15:53
4
נו, באמת!
9/12/11 05:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לתושבי ישראל לא היו יותר מדי רגעי נחת בשנה האחרונה, אולם היה רגע אחד שבו התקווה לעתיד טוב יותר שררה לזמן קצר. זה היה הרגע שבו עבר בכנסת החוק למיסוי רווחי גז ונפט, בעקבות דוח ועדת ששינסקי. החוק עבר ברוב גדול, לאחר שהממשלה התחייבה - וגם חויבה לכך בחוק - להגיש לכנסת לא יאוחר מאחד בנובמבר 2011 הצעת חוק להקמת קרן לאומית, שתופרד מתקציב המדינה, ואליה יוזרמו ההכנסות מתגליות גז ואוצרות טבע. "המודל הנורווגי", קראו לזה, ודיברו על כך שבזכות הקרן הזו יזכה כל ילד לחינוך חינם מגן הילדים ועד לאוניברסיטה ועוד אי אילו משאות נפש של אזרח במדינה מודרנית.
07/12/2011  |  פזית רבינא  |   מאמרים
ביום כניסתו של משה קצב לכלא נקבר גם המשפט הפלילי בישראל ונקברו זכויותיו הבסיסיות של כל אזרח למשפט הוגן "אני מאשים"
07/12/2011  |  אליהו התשבי  |   מאמרים
במושב הכנסת הנוכחי עלתה שוב להצבעה הצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות. עלתה, ונדחתה.
גם תאריך זה כמו תאריכים אחרים הקשורים לפרשת קצב בחמשת וחצי השנים האחרונות, אין בו משהו שמדינה רוצה לזכור. אילו לחלופין, אחד מאזרחי ישראל היה מגלה בתאריך זה תרופה חדשה לסרטן, מפרסם ספר שהפך ליצירת מופת עולמית, או היה התאריך, יום של חקיקת חוק שישנה לטובה חייהם של רבים, או תאריך של הסכם רב משמעות עם שכנינו הפלשתינים, או חנוכת הרכבת התחתית החדישה של גוש דן, שפתיחתה תהיה אכן ראויה להיזכר בהיסטוריה הישראלית. אבל לא. זה תאריך לא חשוב, מדכדך, בעיקר אין עימו שום כבוד שום גאווה אישית או לאומית, רק טעם רע, זיכרונות רעים, תחושה עגומה של "ראו מי היה הנשיא שלנו ואיפה הוא מבלה את ימיו החל מהיום".
07/12/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
התערבותה של גב' קלינטון בענייני היהדות איננה דומה להתערבותה והתערבות אישים אחרים בפוליטיקה הישראלית. ההתערבות האמריקנית הכללית בענייני ישראל במזה"ת לקוחה מחיים גשמיים טריוויאליים של מעצמה עולמית על מדינת החסות שלה. גם המקורות התורתיים שלנו - ובמיוחד בפרשת "וישלח", מלמדים אותנו שדבר טבעי הוא שיש לסבול עול מלכות גויים מבחינה גשמית. אך כאשר הנוכרי אמור להכתיב לנו דרך "רוחנית" משלו ונגד תורת ישראל, אזי, אז אנו מצווים להיהרג ולא לעבור על דתנו וחג החנוכה הקרב ובא הוא הדוגמה לכך.
07/12/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il