|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הלשונאי (מְלַחֵךְ פִּנְכָּה)

השבוע נמלאו מסכי הטלוויזיה באור נגועות של מסיבות לשלשנות, בעת שכל שמנא וסלתא של ישראל נמלאה חיל ורעדה מפני "להבות לינדנשטראוס", וכולם אצו רצו אחוזי חרדה לחפש איש את לשונות רעהו, למה שנראה היה כמו מפגן ליכוד של לשונות רטובות המבקשות לכבות את לשונות האש של לינדנשטראוס לפני שייבשו בלוטות הרוק
22/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
ח
נתניהו באזכרה בכרמל. לשונו של כנר היללה עד בלי די את ירום הודו [צילום: פלאש 90]

מפגן לשונאות הדדית
מי שגעה בצחוק למשמע לשונו של דן כנר המהללת עד בלי די את כבוד ראש ממשלתנו ירום הודו, ומי שזיהה ראשון את לשון הצחוק, טעה. לא היה במחזה המביש הזה שום דבר מצחיק, וזו לא הייתה לשון ברוטב. זה היה מפגן לשונאות הדדית

לשונאות מהי?

לשונאות היא סימן היכר חברתי מוסכם, של נאמנות פומבית מצד הלשונאי כלפי בעל שררה המחזיק בעמדת כוח. לשונאות באה לידי ביטוי בפרהסיה, היא הפלגה בשבח, היא מאמץ עילאי לשאת חן, לפאר ולרומם, לנשא ולהלל, להעתיר שבחים בניסיון למלא בתוכן את החלל המגולם בדמות שאליה נישאת לשונו של הלשונאי.

לשונאות היא ביטול עצמי של הלשונאי והקטנת עצמו, הנמכת כל הסובבים, בין הנמצאים ובין שהם נפקדים ממבוכת המעמד הלשונאי, והכל, מתוך כוונה ליצור אצל אובייקט הלשונאות תחושת עוצמה, אופוריה של אגו. וכאשר הלשונאי מוכשר עד מאוד, עשויה להווצר גם תחושת אלמותיות. שהרי הגדולה היא המפתח לספרי ההיסטוריה, ומקום בספרי ההיסטוריה הופך כל דמות (גם נלעגת) לנצחית, לאלמותית.

אך לשונאות אינה מאמץ חד-כיווני אלטרואיסטי מצידו של הלשונאי, אלא מאמץ משולב. זהו מעמד שבו לוקחים חלק שווה, גם הלשונאי וגם הנילשן (אני אבקש את אישור האקדמיה ללשון עברית לאשר את שם התואר "נילשן" בדיעבד, ואתכם הסליחה).

שהרי אין הסכם חוקי בלי שני צדדים, ואין באים בברית הנישואין אלא בצוותא חדא, ואין הרוצח יכול להיות מואשם ברצח בלעדי נרצח, וכיוב'.

הלשונאים בקטגוריות משנה

לשונאים, ככל בעלי המקצוע, נחלקים ביניהם ללשונאים גרועים, טובים ומעולים, וישנן הרבה חלוקות משנה, מעבר לאיכות המקצועית גרידא של הלשונאי, ואף בקטגוריות שאינן סבות סביב רהיטות, חריצות לשון, מתק שפתיים ויכולת הבעה.

הלשונאי הסביל/פסיבי ("הדביל")

כך למשל, ישנה קטגוריה של לשונאות נסתרת, והיא לשונאות שאינה נושאת בעצמה דברי שבח והלל כלפי הנילשן באופן פעיל, אלא דווקא עושה כן באורח "סביל" (זו הדמות המוכרת יותר בשם אחר: "הדביל"). בקטגוריה זו נמצא בדרך כלל דמות שסובבת את הנילשן והיא דמות נלעגת, אולי אף גרוטסקית, וכל תפקידה הוא להיראות (דביל) לצד הנילשן ולהניח לסביבה להקיש כי הנילשן אדם גדול/דגול על דרך ההשוואה. וכך נוהגים נילשנים רבים להקיף עצמם בחבורת מטומטמים/דבילים, שכל תפקידם הוא לשונאות פסיבית. ומעתה, מוזמן הקורא לשחק במשחק: "חפש את הדביל לצד האציל".

הלשונאי המרגיש/המגיש ("מרים להנחתה")

בקטגוריה אחרת של לשונאים, ניתן למצוא את המתוחכמים, המרגישים את הקהל והמסווים את לשונאותם תחת מעטה אינטליגנטי. לשונאים אלה ידועים יותר כ: "מגישים". המגיש הוא הלשונאי שתפקידו, בקרב פמליית הנילשן, הוא "להגיש" לנילשן אפשרות ללשלש לעצמו ולהפגין (ידע, יכולת, ניסיון, חברותיות וכיוצא באלה אפשרויות לצבירת נקודות חברתיות). את הלשונאים הללו ניתן לזהות בקלות על-פי הקוד: "מרים להנחתה", ולשונאים אלה אינם מפספסים שום הזדמנות לסלול לנילשן את הדרך להנחתה. משחק הזיהוי כאן קל יותר (חפש את מגישי הצעות החוק הטפשיות שקוראות לראש ממשלתנו לבטלן בפומבי, והרי מצאת את "המרימים להנחתה").

הלשונאי להשכרה - הספסר ("רב הרהב")

בקטגוריה נוספת נוכל למצוא את הלשונאים להשכרה. אלה הלשונאים שלשונם עומדת על הדלפק, והיא נמכרת לכל המרבה במחיר. לשונאים אלה יוכלו לומר בעת ובעונה אחת דברי שבח בזכות האחד, וגם דברי שבח בזכות ההופכי. אלה לשונאים שהמניע שלהם אינו טובת הנילשן השוכר את שירותיהם, אלא שהם עצמם הנילשן של עצמם. מי שאינו בקיא ברזי היכולת של זיהוי לשונאים, עשוי לטעות ולהאמין שלשונאי-שכר הם ספסרי לשון, אך לא כן היא. לשונאי-שכר הם לשונאים עצמאיים, המשתכרים על חשבונו של הנילשן אך למעשה הם מלשלשים לעצמם. בקטגוריה זו נוכל למצוא יועצים בכירים ושרלטני דעת-קהל, רברבנים להשכרה ואנשים רבי רהב.

הלשונאי התם ("זה שאינו יודע לשאול")

בקטגוריה נמוכה יחסית, נמצא את לשונאי החינם. לשונאי חינם הם לשונאים שאינם מודעים לתפקידם ואינם יוצאים נשכרים ממילוי תפקידם. על-פי רוב, לשונאי חינם אינם מכירים במעמד הלשונאות, ואינם מבחינים בתפקידם. לשונאים אלה נבחרו בקפידה על-ידי צוות הלשונאות של הנילשן (רבי רהב למיניהם), והם משחקים את עצמם ואף לעיתים יטו להאמין שהם עצמם הנילשנים. כך למשל מוזמנים לכנס, אירוע, אזכרה, מסיבה, המוטעים להאמין שזכו בכבוד מלכים, הם בסה"כ מקשטים אירוע לשונאות פומבית לנילשן בכיר. לשונאי חינם אינם לשונאים מבחירה. לשונאותם נכפתה עליהם על-ידי יועצים לשונאי-שכר, רבי רהב.

וישנם עוד סוגים רבים של לשונאים, אך זה יהא עוול לדון רק בכלה, ולהניח לחתן כאילו היה פטור בלא כלום ממסיבת הלשונאות והלשלשת, וזאת, בעיקר משום שהלשונאי הוא רק שחקן חיזוק במגרש, ויותר משהפרה להניק - רוצה העגל לינוק!

הנילשן

בין הנילשנים ישנן קטגוריות משנה, ממש כמו אצל הלשונאים, אך הנילשנים רובם ככולם הם בעלי אותו מרקם אישיותי שהוא הבסיס לכל סוגי המשנה שמתפתחים מהם לאחר מכן.

המרקם האישיותי הבסיסי של הנילשן הוא תחושת ריקנות עצומה, הנובעת מחוסר גדול בתוכן פנימי ועיסוק אובססיבי במעטפת. הנילשן הוא מעטפת עצומה וחלולה, שדימויה העצמי סובל אנושות מפער עצום בין חומר המעטפת ורוח המילוי, ממש כמו כדור אויר המשווע למימן וחום על-מנת להתרומם אל על.

האנס כריסטיאן אנדרסן כתב את "בגדי המלך החדשים" והמחיש עבור ילדינו את משמעותו של אותה תחושת חוסר ערך עצמי, ואת אפסיותה של הדמות הנשענת על יועציה כדי לומר לה את מה שעיניה יכולות לראות בעצמה, והווייתה משקפת כלפיה מדי בוקרו של יום בעת ההבטה במראה, לצד הנכות ההכרתית והעיוורון למציאות.

הנילשן זקוק ללשונאים על-מנת לתחזק את תדמיתו המופרכת, והיועצים ממלאים את תפקידם מסיבותיהם שלהם, בין אם הם בתפקיד "הדביל", ובין אם הם בתפקיד "המרים להנחתה", ובין אם הם בתפקיד "רב הרהב", ובין אם הם בתפקיד "שאינו יודע לשאול".

ולעיתים, הלשונאי בכלל מאמין שהוא הנילשן, ולעיתים הוא אף צודק וטועה בו זמנית, כאשר הוא מלוהק לתפקיד "לשונאי" אך זוכה מדי פעם להתזת רוק-עודף, והוא מקבל חיזוק "ביטחון" ופרצופו נמלא "ברק" של "עצמאות".

השבוע נמלאו מסכי הטלוויזיה באור נגועות של מסיבות לשלשנות, בעת שכל שמנא וסלתא של ישראל נמלאה חיל ורעדה מפני "להבות לינדנשטראוס", וכולם אצו רצו אחוזי חרדה לחפש איש את לשונות רעהו, למה שנראה היה כמו מפגן ליכוד של לשונות רטובות המבקשות לכבות את לשונות האש של לינדנשטראוס לפני שייבשו בלוטות הרוק.

מי שגעה בצחוק למשמע לשונו של דן כנר המהללת עד בלי די את כבוד ראש ממשלתנו ירום הודו, ומי שזיהה ראשון את לשון הצחוק, טעה. לא היה במחזה המביש הזה שום דבר מצחיק, וזו לא הייתה לשון ברוטב. זה היה מפגן לשונאות הדדית, שמשפחות שכולות הושמו בו מבלי דעת, וכל כולו נועד להאדרת שמו של מנהיג קוריאה הישראלי, ירום הודו ולשונו.

לשוני שלי, דבקה לחיכי מבושה.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלשונאי (מְלַחֵךְ פִּנְכָּה)
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד''ר אברהם שלום
22/12/11 12:52
 
יניב מויאל
24/12/11 12:29
2
ע. הנביא
22/12/11 13:18
 
חוגל
22/12/11 15:42
 
ע. הנביא
22/12/11 17:33
 
עלוב ביותר
22/12/11 19:53
 
ע. הנביא
23/12/11 10:14
3
דן אלון
22/12/11 13:26
4
ברקוביצי
22/12/11 14:42
 
הרצל חקק
22/12/11 15:33
5
עיתונאי חצר
22/12/11 17:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכון אדווה פרסם בשבוע שעבר דוח קשה, שמעיד פערים חברתיים הולכים וגדלים בישראל, ומעמד הביניים שהולך ומתפורר בעשור האחרון. הכותרת החשובה שיצאה מהדוח הזה לעיתונות היא "השכר של המאיון העליון גדל בעשור האחרון ב-19 אחוז, בעוד ששכר העובדים האחרים עלה במקרה הטוב באחוזים בודדים בלבד". הנתון הזה הוא קשה אבל הוא לא מספר את כל הסיפור. הוא מספר את המשמעות של יצירת הפערים את ההשפעות שיש לריכוז העושר בידי מעטים שהשתלטו על הכלכלה.
22/12/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
כשהייתי חייל, זה היה לפני למעלה מעשר שנים, היינו מדרגים את חברינו החיילים האחרים ברמת ה-"חיים הטובים" שהחיילים עושים. כמו שאצל לוחמים יש סיירות ויחידות עילית, אז גם לחיילים הלא לוחמים (ג'ובניקים בשפת העם) היו מדרגים. על פני כולם תמיד הובילו אלו שהיו שחקני כדורגל או כדורסל והסתפקו בלהגיע שעה בשבוע לבסיס להצטלם עם המפקד. זה היה גם ברור שעם הרכב שאיתו הם מגיעים אין להם שום כוונה אפילו לאסוף מישהו מהטרמפיאדה מחוץ לבסיס, שמא ילכלכו להם את הריפוד. מקביל אל החיילים האלו, היו אנשים לא פחות מסודרים. אלו היו החיילים שהכירו את נציגת הוועד לאגודה למען החייל שבעיר שלהם.
22/12/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
חג החנוכה חייב להזכיר לנו את ההבדל בין הניצחון הגדול של המכבים המעטים שמרדו באימפריה היוונית-הלניסטית הכבירה. היה זה ניצחון שנתפס בצדק כמו נס של ממש. ההיסטוריה מגלה לנו שהעם היהודי זכה לעצמאות לתקופה קצרה בלבד. לאחר מכן בא המרד באימפריה הרומית החדשה, שגרם לאובדן עצמאותנו למשך אלפיים שנה. האם למדנו את הלקחים משתי המרידות הטראומטיות הללו?
22/12/2011  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
בעבור קבוצות מסוימות בחברה הישראלית, המילה "גבר" לעולם לא תעמוד בפני עצמה. קבוצות אלו, הנהיגו את הכלל האדוק של הצמדת מילת גנאי לכל אזכור של המילה "גבר". אך הכלל עצמו אינו נוקשה, והוא מאפשר למאמינות בתורה הזו גמישות רבה: אפשר לומר "גבר אלים", ומותר לגוון ב-"גבר מסוכן". ניתן לדבר באופן כללי, ולומר "חולני", אך גם הביטוי הקולע "מטריד מינית" הוא תקין. כשהרגע מתאים, כדאי להפטיר "סרבן גט", וכשהשעה כשרה, "סרבן מזונות". כָּכָה זֶה בְּעִבְרִית, אֶפְשָׁר לְהַגִּיד - נֹאמַר וְאֶפְשָׁר לוֹמַר - נַגִּיד!.
22/12/2011  |  עו"ד אריאל לוין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: הקטל בדרכים - השר כ"ץ, תתעורר לתת (בסתר) את הנשמה ואת הלב, את הכיס וגם את השיער עַם המסך? יחי ההבדל בין השראה לגניבה ספרותית די להכפשות החרדים ומה הקשר בין ערוץ 10 ל'ביקור חולים'? ולקינוח: לקראת שבת
22/12/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il