בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
יהודי זקוק למדינה כדי להיות
|
ועכשיו לפתע, כמתוך איזה מצב רוח דכאוני שיש בו ייאוש המסווה עצמו כחוכמה וכגילוי אליהו, עולים על בימת הבירור של ה'לאן' הלאומי נביאים המטיפים למדינה דו-לאומית. מה זה? פלורידה בארץ ישראל, האם זה שוב מה שהיה והתקיים בדברי הימים עד שאלה היו לשאול ולתופת?
|
זקוקים למדינה יהודית [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
שום צדק חברתי לא הבטיח את קיומו של היהודי בעולם בו לא הייתה לו ריבונות. | |
|
|
|
|
לא צריך מדינה כדי להיות יהודי. יהודי צריך מדינה כדי להיות. בתמצית זה הלקח של ההיסטוריה, הקרובה והרחוקה. היא תזזית ההיסטוריה. פעמים היא הולכת לה על ציר הזמן בעצלתיים. עוברים דורות עד שמזהים כי היא זזה בכלל. פעמים היא משתגעת. מתפרצת. ברגע קטון היא יכולה להפוך עולמות אדירים. ברוגע כביכול, התרגלו יהודים להאמין כי הם יכולים להתקיים בצל קורת אחרים. רוב רובו של ארון הספרים היהודי נכתב בגלויות. הגנוס לא נבל בנכר. להפך. הוא פרח. בבל. ספרד. אשכנז. פרובנס. איטליה. צריך מדינה יהודית - פשוט כדי להיות הגדולות ביצירות הרוח שנולדו ביהדות והולידו אותה, מעשה פלא מכל היבט, נוצרו בתפוצות, באקלים בו איש לא יכול היה, גם לו רצה, להצמיח מושגי ריבונות אלא במפות הסינופטיות של המשיח. גם בצר לא השמיעה ההיסטוריה דברי געגועים של הלכה למעשה למדינה. היו רדיפות אבל אי-אפשר היה להימלט מהן אלא עמוק יותר לתוך הסבך היהודי. היה יוון מצולה, אבל מי יכול היה להציל עצמו בעליה על יבשת מוצקה של גויים. לא נתנו. יהודים שהוטבעו מפני שהם יהודים, אחזו בקרשי ארון הקודש היהודי כדי להינצל משקיעה. זה נמשך עידנים. אבל כשההיסטוריה השתוללה מוכת שדים ודמונים, היא איימה לא להשאיר נפש חיה יהודית בעולם בו אין ליהודי ריבונות משלו. היא עקרה את הכל. היא שרפה. היא טלטלה את היהודי לתוך היתמות, והאלמנות, והשכול, והמוות. מי שחשב שלא צריך מדינה כדי להיות יהודי בימי העצלתיים של דברי הימים, לא שרד לראות כי צריך מדינה יהודית כדי להיות, פשוט כדי להיות. זה מורכב. אפילו, כדי להיות במוסקבה, או בלוס אנג'לס, או בממגורות הביזנס החדשים במזרח הרחוק, צריך מדינה בירושלים. ההסברים אינם פשוטים. ביטחון? בוודאי, אבל לא רק ביטחון חמוש ודרוך תמיד. טריטוריה, אכן, אבל לא רק כזאת שנמדדת בשטח אלא גם כזאת שנמדדת לעומק, שסומכת על אבני השתייה עליה נשענים הזיכרון והתקווה, התמול והמחר. זהירויות לאומיות? אין שאלה, אך כאלה שהן זהירות גם בחירות ההשתייכות לקהיליית העמים והאומות בלי החרדה המובילה או לטמיעה או לבדלנות. שבועה להיאבק גם בכוח הנשק על הבית ועל הרחוב ועל העיר ועל הארץ? כן וכן, אין ספק, אבל גם שבועה להעדיף העדפת לב אמיתית את הנדן על החרב, את המזמרה שבפלדה על קנה הרובה שבתוכה. יהודית? אלא מה, בכל רמ"ח אבריה ובכל שס"ה גידיה, אך איש על מחנהו היהודי ואיש על דיגלו היהודי, על בחירה בצוותא של גוונים וגוני גוונים המלבישה את כל מי שמהלך בעולם כיהודי בן-חורין בכתונת פסים שכל צבעיה אמינים על כל צבעיה. דמוקרטית? איך אפשר היום לא, אבל לא דווקנית, לא קשורה באזיקי האמונה התפלה באדנותו של הרוב אלא רחבת דעת, היודעת להבדיל בין החלטות עובר לעשייתן המתקבלות על-פי מניין לבין קיום הכלל שאינו תלוי במניין אלא בבניין האומה כולה על הלבנים השונות המקיימות יחדיו את החומה ואת הקומה, את המסד ואת הטפחות. כל זה איננו חלומות באספמיא, הלוך נפש של לוויי צדק ונאורות, אלא ריאליה גשמית לעילא, שאין לה אומנם אח ואחות במשפחת המדינות והעמים, אבל שהיא הערובה האחת לצו הקיום היהודי. מטיפים למדינה דו לאומית ועכשיו לפתע, כמתוך איזה מצב רוח דכאוני שיש בו ייאוש המסווה עצמו כחוכמה וכגילוי אליהו, עולים על בימת הבירור של ה'לאן' הלאומי נביאים הלומדים מהגיגי רוחם שלהם הרבה יותר מאשר מן ההיסטוריה אף על-פי שהם יודעים אותה טוב לא פחות ממי שמפיק ממנה לקחים. אבל הם לא רוצים עוד להפיק לקחים. הם מטיפים למדינה דו לאומית. מה זה? זה פלורידה בארץ ישראל, זה גולדרס גרין בתל אביב, זה שוויוני, זה זכויות, זה חיי דת בלי אימה בצל חיי דת רחבי אופקים, זה שוב מה שהיה והתקיים בדברי הימים העצלים עד שאלה היו לשאול ולתופת? למה? כי אנו הולכים ונבהלים מן העול המוטל על לאום בארצו שלו, מן החובות המוסריות והחברתיות המונחות על צווארו של כל עם חפשי, מן האתגר של חירות נאורה, של אחריות לצדק ולמשפט ולאמונה באדם , בכל אדם, באשר הוא אדם?. למה? כי התבלבלנו לחלוטין ונדמה לנו כי מה שאנו מחפשים הוא מנותק מגורלנו, מניסיון חיינו, מן ההיסטוריה? כי גם במדינה דו לאומית אפשר לצאת לרחובות ולתבוע "העם דורש צדק חברתי"? התבלול בעינינו הוא לא פשוט. עין אחת רואה להיות יהודי בלי לראות כל יהודי ויהודי באשר הוא, ועין שנייה רואה צדק חברתי בלי לראות כי שום צדק חברתי לא הבטיח את קיומו של היהודי בעולם בו לא הייתה לו ריבונות. צריכים להסיר אותו. במהרה את התבלול. מעל שתי עינינו. היום. בטרם יתעבו על אישונינו ולא נראה עוד לאן אנו נסוגים וההיסטוריה תאמר חרש לליבה, גם הם לא למדו ממני דבר, גם הם, ככל אדם שמתנאה במה שהוא למד אבל לא מציית למה שהוא יודע, הולכים שוב מן האור שהפציע אל החושך שהיה.
|
תאריך:
|
02/01/2012
|
|
|
עודכן:
|
02/01/2012
|
|
יצחק מאיר
|
יהודי זקוק למדינה כדי להיות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
זקן
|
3/01/12 16:24
|
|
קיץ 2011 שינה את כללי המשחק בישראל. הציבור הבין שנבחריו לא עובדים בשבילו. הציבור שהפך חשדן, דורש שינוי ושקיפות מנבחריו ומציב בפניהם אתגרים חדשים. ולא רק בישראל. ברחבי העולם יוצאים רבבות לרחובות להחזיר לעצמם את מחויבותם של קובעי המדיניות, להפוך משקופים עבור מקבלי ההחלטות לשקיפות של קבלת החלטות והקצאות.
|
|
|
צום עשרה בטבת שחל החודש דומה שהיה צריך להיות הקל ביותר מארבעת צומות החורבן. לא זו בלבד שאין להשוותו לצום תשעה באב יום חורבן שני בתי המקדש, שאכן נקבע כצום מערב עד ערב על כל חמשת עינוייו. אלא אף לשאר הצומות אינו דומה שהרי בי"ז תמוז הובקעה העיר בימי בית שני ע"י טיטוס ומי יודע כמה מתו מעם ישראל במלחמה זו. כמו-כן אירעו בו אירועים נוספים כשבירת הלוחות, שריפת התורה ע"י אפוסטומוס ועוד.
|
|
|
המשבר הכלכלי והפיננסי, המתעצם ומתפשט במדינות אירופה, המאוגדות במסגרת האיחוד והשוק האירופי, גרמו עד כה לארבע תוצאות חמורות מידיות ולהשלכות עתידיות.
|
|
|
מזה למעלה מחודש שנדחקו לפינה נושאים ביטחוניים, כלכליים, משפטיים ואחרים שמטבע הדברים הדיון בהם נצרך ומתבקש. האיום הגרעיני האירני, הנעשה בסוריה, מצב הכלכלה העולמית - כל אלה נדחקו לקרן שוליים , הכול לטובת עיסוק כפייתי בדתיים, חרדים, מתנחלים וכל מה שביניהם. בתי כנסת שרופים ברמלה וביפו, קברים מחוללים בהר הזיתים, פיגועי ירי ואבנים בכבישי השומרון ויהודה, כל אלה היו כלא היו.
|
|
|
במדינתי הדמיונית, אתה לא היית פרשן. לא בגלל שהייתי מטיל עליך חרם, אלא משום שהייתי מעמת אותך עם הערכותיך הישנות. אחרי עימות אחד, המבוכה הייתה מדריכה אותך לוותר, או גרוע מכך - לעשות בחינה מחדש של האידיאולוגיה אותה ינקת משחר ילדותך.
|
|
|
|