|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
ים המלח. פלא טבע ומרפא ישראלי [צילום: פלאש 90]

ים המלח: פלא עצום במקום הנמוך ביותר בעולם

אורכו של אחד מפלאי תבל מגיע היום ל-63 קילומטרים בלבד, לעומת 80 קילומטרים ב-1990 העצים שצומחים בחופיו של ים המלח נדירים המה, ומימיו הם קסם רפואי לכל טובליו, כמו גם הבוץ השחור המצוי בו ועוד: מה סכנתם של מפעלי ים המלח לים הנדיר הזה?
04/02/2012  |   יונה סוקולובסקי   |   מאמרים   |   תגובות

ים המלח הוא המקום הנמוך ביותר בעולם. 400 מטר מתחת לפני הים. ב-1990 היה אורכו של ים המלח 80 קילומטר, כיום אורכו 63 קילומטר. הים היה מחולק לשתי בריכות גדולות, הבריכה הצפונית והבריכה הדרומית. עומק המים בבריכה הצפונית הוא 400 מטר. העומק הגדול ביותר בבריכה הדרומית היה 10 מטר.

מקובלת עלי הדעה שהבריכה הדרומית נוצרה במאות האחרונות כתוצאה מרעידות האדמה הפוקדות אזור זה בתדירות. כל בקעת השבר הסורי-אפריקני אינה יציבה, גיאולוגית, חלות בה תזוזות ורעידות מדי שבוע. הבריכה הדרומית נוצרה כתוצאה מרעידה שהנמיכה את פני הקרקע ומי הים הציפוה.

סימוכין לדעה זו ניתן לראות: למרגלות מצדה עוברת דרך עתיקה של שיירות מסחר והולכת היישר אל הים. העומדים על פסגת מצדה יכולים לראות את המשכה של הדרך על הלשון היבשתית של ים המלח. זה נראה כאילו הדרך יוצאת מהמים ונמשכת מזרחה על גבי הלשון. מפי שמריה גוטמן ז"ל שמעתי סיפור על שני קצינים אנגליים שעברו מצדו המערבי של ים המלח אל הלשון ברכיבה על סוסים.

הר שכולו מלח וערכי טבע נדירים
עץ בים המלח. נדיר [צילום: פלאש 90]

עצים איתנים
עץ שצומח על חופי ים המלח הוא ערך טבע נדיר. אדמת החוף המלוחה אינה פוריה, כמובן. היו כמה עשרות עצים שנראו עלובים למראית עין אך במבט מקרוב ניתן לראות בהם חיוניות עצומה וכושר הישרדות בתנאים הקשים ביותר

הכביש לאורך ים המלח כולו הוא חדש יחסית. בתחילת שנות השישים ירד כביש מדימונה לים המלח והסתיים במפעלי ים המלח שנבנו בקרבת הבריכה הדרומית. באותן שנים הוקם הסכר הגדול בים המלח. סכר זה נועד להפוך את הבריכה הדרומית כולה לבריכת אידוי גדולה. מפעלי ים המלח מוקמו למרגלות הר סדום בקצהו הדרומי. הר זה, שאורכו כ-12 קילומטר ורוחבו כ–2 קילומטר, הוא הר שכולו מלח. ממראית העין ניתן לחשוב שאין זה אלא הר של סלעים ככל ההרים האחרים במדבר, אך הר סדום כולו מלח. מלח מלוכלך באבק ובחול. המלח, כידוע, סופח לחות מהאוויר ונעשה רטוב. לרטיבות זו נדבק האבק והחול הנישא ברוח.

גבישי מלח יפים ושקופים נמצאים בתוך המערות השונות בהר. בימינו אסור להיכנס למערות אלו, בגלל התמוטטויות שהיו שם ואנשים ששהו במערה נהרגו. כשהסכר החל להיבנות, נוכחתי שהעבודות גרמו נזקים עצומים לערכי טבע נדירים.

עץ שצומח על חופי ים המלח הוא ערך טבע נדיר. אדמת החוף המלוחה אינה פוריה, כמובן. היו כמה עשרות עצים שנראו עלובים למראית עין אך במבט מקרוב ניתן לראות בהם חיוניות עצומה וכושר הישרדות בתנאים הקשים ביותר. עבדו שם אנשים רבים בימים ההם וכשרצו להכין לעצמם כוס תה, כרתו עץ למדורה. החברה להגנת הטבע ניסתה למחות והתשובה הייתה שיש למפעלי ים המלח זיכיון על כל החוף. ראיתי את הזיכיון. הים, החוף על כל הכלול בו, ניתן לחברת מפעלי האשלג על-ידי השלטון הבריטי בשנת 1931. החברה רשאית לעשות כל פעולה וכל שינוי כדי לקדם את הפקת המינרלים מהים. חברת האשלג הוקמה ב-1929 ומנהלה היה מהנדס בשם משה נובומייסקי. הוא האיש שתכנן והקים את המפעל והסכרים.

מלחים, מינרלים ואנטיביוטיקה טבעית
בוץ הפלא המרפא של ים המלח [צילום: יח"צ]

פלא רפואי
הבוץ השחור נחשב לפלא רפואי. כאבי פרקים נעלמים בגללו, אפילו כאבי בטן נעשים קלים אחר שהות-מה בבוץ. אנשים שעברו אמבט בוץ של ים המלח מרגישים שנשימתם השתפרה וקולם נעשה צלול משהיה. מחלות עור כגון הרפס או פסוריאזיס נעלמות בים המלח

ים המלח מקבל לתוכו את מי הירדן, כשלוש-מאות וחמישים מיליון קוב בשנה. ים המלח מקבל גם את מימי ואדי זרקא, מימי מעיינות ונחלים רבים בצדו המזרחי והמערבי. מעיין אלישע שביריחו מפיק כארבעים אלף קוב ביום. ארבעים אחוז ממים אלו נצרכים ביריחו, היתר זורם באקוויפר תת-קרקעי לים המלח.

המים מביאים איתם מלחים ומינרלים רבים. הים עצמו סגור ללא מוצא או חיבור לימים אחרים ומימיו מתאדים. אך המינרלים אינם מתאדים, כך מתווסף עוד ועוד מלח למי הים הקיימים. ריכוז המלח כיום מגיע ל-33% - ריכוז כזה הוא בלתי אפשרי בכוס מים. אם ניקח כוס מים ונערבב בה כפית מלח, המלח יתמוסס במים. אם נוסיף עוד כפית נראה שהמלח אינו מתמוסס אלא שוקע לתחתית הכוס. כפית מלח אחת בכוס מים נותנת כחמש אחוז מליחות. יותר מזה אי-אפשר. אך כאמור, בים המלח נוצר מצב של מלחים מומסים המתווספים אל הים בעוד מימיו מתאדים ולכן ריכוז המלחים הגבוה. ריכוז זה יוצר מים סמיכים שאפשר לצוף בהם.

מי ים המלח הם אנטיביוטיקה טבעית. אין חיים במים אלו ואין חיידק שיתקיים במים אלו. לא אחת ראיתי אנשים עם פצעים על רגליהם נכנסים למים. תחושת הצריבה של המים גרמה להם לצעוק מכאבים. אך כשיצאו ראיתי שפצעיהם נעשו קטנים בהרבה. גם אפשר להיות בטוח שעור גופם עבר חיטוי מושלם.

בכמה מקומות לאורך החוף נוצר בוץ שחור. את הבוץ השחור מושחים אנשים על גופם אחר טבילה בים. יש מי ששוטף את הבוץ מגופו אחר כמה דקות ויש מי שעושה זאת אחר שעה. הבוץ נחשב לפלא רפואי. כאבי פרקים נעלמים בגללו, אפילו כאבי בטן נעשים קלים אחר שהות-מה בבוץ. אנשים שעברו אמבט בוץ של ים המלח מרגישים שנשימתם השתפרה וקולם נעשה צלול משהיה. מחלות עור כגון הרפס או פסוריאזיס נעלמות בים המלח.

ים המלח יכול היה להיות מרכז בריאות עולמי, אבל בריטניה נתנה את הזיכיון עליו לחברת האשלג. אינני מזלזל בחברה זו. היו שנים בהן האשלג היה מחצית מהייצוא של ארץ ישראל. יש בים המלח מינרלים רבים. האשלג הוא אחד מהם. אשלג הוא אשלגן כלורי. אשלגן הוא המינרל הנפוץ ביותר בעולם, בחי ובצומח. עלה של עץ אינו יכול להיות ירוק ללא אשלגן. תאי גופנו עטופים מים עם אשלגן המקשר ביניהם. אשלגן יש בדמנו. מחסור באשלגן פירושו הזדקנות מהירה, סחרחרות והקאות. עודפי אשלגן בדם עלולים להיות מסוכנים. אשלג נחוץ מאוד לדישון צמחים. צמחים בריאים ופוריים הם צמחים שיש בהם אשלגן. בריטניה היא צרכן גדול של אשלג. מפעלי האשלג של ים המלח היו חברה בריטית ששלטונות בריטניה רצו בטובתה. לבריטים יש סנטימנט חזק לערכי טבע כל עוד ערכים אלו נמצאים בבריטניה. ים המלח נמצא בארץ ישראל ובעיני הבריטים היה הים מכרה גדול למינרלים חיוניים שפטר אותם מייבוא אשלג מקנדה.

גם ברום מפיקים מים המלח. ברום אפשר לתת כתוסף לדלק. התוסף הזה יכול לעשות דלק של 150 אוקטן. ברום משמש לצרכים רבים. בין היתר אפשר להוריד בעזרתו שערות מיותרות. שנים רבות נמכרה בארץ אבקה בשם "משעי" לגילוח הפנים. באבקה היה ברום. יהודים שומרי מצוות שלא התגלחו בתער היו מערבבים אבקת "משעי" במים ומורחים על פניהם. הריח שנדף ממשחה זו לא היה נעים, אך כששטפו את פניהם היה עורם חלק ללא שערה.

הצלחת ייצור המלח הטהור ביותר בעולם
98% מלח בלבד [צילום: זיו צרסר]

המאגר הגדול ביותר בעולם של מגנזיום הוא ים המלח. מגנזיום שניתן כתוסף לברזל עושה אותו חזק מפלדה, גמיש וקל מאלומיניום. לתעשיית המטוסים נחוץ המינרל הזה במיוחד. גם לגופנו הוא נחוץ. מגנזיום עושה את שרירינו גמישים ומחסל עוויתות רגליים וכאבי פרקים. הפקת מגנזיום מים המלח כרוכה בצריכת חשמל גדולה. בגלל מחירו הגבוה של החשמל, לא הייתה הפקה של מגנזיום. כשהוקם הכור האטומי בדימונה נאמר לי שבכור הזה אפשר יהיה לייצר חשמל זול ואז נוכל להפיק מגנזיום מים המלח. חשמל זול אין לנו. חברת פולקסוואגן הקימה מפעל להפקת מגנזיום בשיתוף עם מפעלי ים המלח. איני יודע מה מידת ההצלחה של מפעל זה.

עד אמצע שנות השישים לא היה כביש אספלט מסדום לעין גדי. הייתה דרך חתחתים. היינו מגיעים מסדום למרגלות מצדה בנסיעה של שלוש שעות בגלל המהמורות והסלעים בדרך. ממרגלות מצדה עד עין גדי נסענו כשעה וחצי. אחר שהכביש נסלל אורכת הנסיעה למרגלות מצדה בחמש-עשרה דקות. משם נוסעים כעשר דקות לעין גדי. עד מלחמת ששת הימים הייתה עין גדי על הגבול עם ירדן. כשנה אחר המלחמה נסלל הכביש מקליה שבצפון ים המלח לעין גדי והתחבר עם הכביש לסדום.

אחר השלמתו של הסכר הגדול בים המלח, הוקם פסל בקרבת הסכר. פסל מודרני שאין לו דמות. עברתי לידו מספר פעמים ונוכחתי שצורת הפסל כדמות אנושית שמפנה את ראשה לאחור. אינני יודע מי האיש או האישה שפיסלו כך את אשת לוט ואני מלא הערצה ליוצר.

הבריכות של מפעלי ים המלח מנצלות את האידוי הטבעי. הבריכות נעשו על-ידי הקפת חלקות קטנות, יחסית, בסכרים. בתוך ימים ספורים היו המים מתכסים בשכבה לבנה של קרנליט. קרנליט הוא קונגלומרט של מינרלים שונים. הקרנליט מעובד במפעל והמינרלים השונים מופרדים. את הבריכה המתייבשת ממלאים במים שמגיעים בתעלה פתוחה. במפעל הצליחו לייצר מלח למאכל שמכיל 98 אחוז מלח בלבד, ללא כלור וללא כל מינרל אחר. זה המלח הטהור ביותר בעולם ואין פלא שבשנה שעברה הביא הכנסה של חמישה מיליארד שקלים.

"ראש קוסטיגן" והאונייה של מולינה

עד שנת 2000 הייתה בריכה דרומית ובריכה צפונית. הקצה הצפוני של ים המלח נקרא בשם "ראש קוסטיגן". הקצה הדרומי נקרא "ראש מולינה". קוסטיגן היה חוקר סקוטי שחקר את אזור ים המלח. הוא נהג ללון בצפון הלשון והייתה שמועה שהוא גילה באר מים חיים בלשון (אני לא ראיתי באר במקום הזה). הוא נפטר בירושלים ונקבר בבית הקברות האנגליקני בהר ציון.

מולינה היה קצין בחיל הים הבריטי. הוא הגיע לארץ בשנת 1847 והחליט לעבור לאורך הירדן כולו בסירה שלקח מהאונייה שלו. הוא אכן שט בה לאורך הירדן כולו על פיתוליו הרבים והגיע לים המלח עד הלשון. כאן היה עליו לנווט היטב, וכשהגיע לקצה הדרומי של הלשון נוכח שהוא עולה על שרטון. המים אינם די עמוקים. הוא ירד לחוף הצפוני. את הסירה העבירו בדואים על גבי גמלים לחיפה. שם הוצמד לה לוח מתכת שעליו נחרטה המפה של הירדן ונכתב בה: "הראשון שעבר בי". מולינה עצמו חלה בקדחת ונפטר אחר שובו לאונייתו. הסירה הגיעה לאנגליה ונשכחה עם השנים.

ד"ר זאב וילנאי (שממנו למדתי רבות) הגיע לאנגליה בתחילת שנות השישים. הוא אהב לקרוא את ספריה של אגתה כריסטי ובעת ביקורו באנגליה הגיע לידיו ספרה האחרון. בספר זה תיארה הסופרת אחוזה שבאחת הסככות על אדמתה יש סירה עם שלט מעניין המתאר נהר. וילנאי התלהב מהסיפור. חיפש ומצא את מספר הטלפון של הגברת כריסטי והתקשר אליה. הוא הציג את עצמו בטלפון וביקש לדבר איתה. הוא נענה שישאיר את מספר הטלפון שלו והגברת כריסטי תתקשר אליו.

מסתבר שבאנגליה לא מתנהגים כך ואישיות מפורסמת כאגתה כריסטי לא תפתח בשיחה עם פלוני אלמוני שאינה יודעת דבר על אודותיו. אך מאחר שהציג עצמו ומסר את שמו, שאלה הגברת כריסטי את מי ששאלה על אודות איש מישראל הקורא לעצמו דוקטור וילנאי. התשובות שקיבלה היו כל-כך חיוביות, שהיא התקשרה אליו והזמינה אותו אליה לביתה.

וילנאי דיבר איתה, סיפר לה על מולינה וסירתו ושאל אם התיאור שנתנה בספרה האחרון אינו מתייחס לסירה זו. גברת כריסטי הודתה שאכן ראתה ספינה כזו בתוך סככה ואף זכרה באיזו אחוזה. וילנאי נסע לאחוזה זו וגילה מחדש את סירתו של מולינה. בשובו לארץ פנה אל משרד החוץ ואל החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה. פנה לאוניברסיטה ואפילו למכון ואן ליר שיקנו את הסירה של מולינה ויביאו אותה לארץ. בסופו של דבר נקנתה הסירה והגיעה לארץ. הציבו אותה בתחילה בשפך זוהר בקרבת האכסניה. לימים התברר שסירה מעץ שהייתה שנים רבות באזור לח מתייבשת כאן והעץ מתעקם. צריך היה לשפץ את הסירה ולדאוג שלא תתבלה בשמש הלוהטת. בימינו, ככל הידוע לי, נמצאת הסירה במרכז המבקרים של מפעלי ים המלח.

הכנסות גבוהות ממרכז מרפא בינלאומי

ים המלח נמצא, כאמור, במקום הנמוך ביותר בעולם. אין לו מוצא אל הים ומימיו מתאדים. המדע מלמד אותנו שבתחילה הייתה הבקעה כולה מוצפת מי ים שהתאדו והלכו. אדמת החוואר של הבקעה היא תערובת של גיר ומלח שנותר מן הים הקדמוני. גם ללא התערבות אנושית יתכווץ הים ויקטן בגלל ההתאדות הרבה, עד שיהפוך לשלולית. אך עד שיגיע למצב זה, יעברו דורות רבים. ההתערבות האנושית בבניית סכרים לשם הפקת מינרלים בכמויות גדולות ובשאיבת מי הירדן לצרכי חקלאות, מזרזת את תהליך ההתייבשות של הים. אילו רצו השלטונות לשמר את שארית הים, צריכים היו לעצור את פעולתה של חברת כימיקלים לישראל בשנת 2004, כי בשנה זו מסתיים הזיכיון על ים המלח.

אפשר עדיין להקים מרכז מרפא בינלאומי בחופי ים המלח וייתכן שהכנסות המדינה ממרכז כזה תעלינה על ההכנסות ממפעלי ים המלח. אך כדי לעשות זאת, צריך להפסיק את עבודת המפעל ולהפסיק את שאיבת מי הירדן.

תאריך:  04/02/2012   |   עודכן:  05/02/2012
יונה סוקולובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ים המלח: פלא עצום במקום הנמוך ביותר בעולם
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכימאי
5/02/12 12:22
 
יונה סוקולובסקי
5/02/12 13:22
 
אלכימאי בריבוע
5/02/12 16:44
 
יונה סוקולובסקי
5/02/12 17:43
 
משלי
5/02/12 17:59
 
יונה סוקולובסקי
25/02/12 11:28
2
רבין ופרס.
5/02/12 15:31
3
הניה
5/02/12 16:09
 
הידרולוג
5/02/12 17:54
4
גיאוגרף בכיר
5/02/12 19:01
 
נחום שחף
24/09/12 19:50
5
שרגא - מורה דרך
5/02/12 22:24
 
מורה דרך
6/02/12 09:17
 
תיקון קליל
6/02/12 10:04
 
יונה סוקולובסקי
6/02/12 12:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל אימת ששליחי ש"ס בכנסת ובממשלה יוזמים מהלך נוסף שפוגע בין היתר במחנה הציונות הדתית, יש שנזכרים בקריאתו השיקרית של מנהיג ש"ס אלי ישי, ערב הבחירות לכנסת, למצביעי הציונות הדתית: אנחנו המייצגים האמיתיים של הציונות הדתית! - טען ישי בעזות מצח, שאמנם הפילה בפח לא מעט מצביעים ממחנה הציונות הדתית, וביניהם אפילו ישיבה 'ממלכתית' (במלעיל) חשובה אחת, שראשה הינחה את תלמידיו להטיל פתק ש"ס לקלפי.
04/02/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
אני פונה אלייך כאישה אל אישה, כחברת כנסת אל חברת כנסת, כמי שמפעפעת בה תודעה חברתית עמוקה ותחושת אחריות לאומית אל מי שמפעפעת בה תודעה חברתית עמוקה לא פחות, בהצעה לשינוי שם הוועדה שבראשותך מ-"הוועדה לקידום מעמד האישה" ל-"הוועדה לשוויון בין המינים".
האמנה הפלשתינית הידועה לשמצה מגדירה את המדינה הפלשתינית המיוחלת כמדינה חילונית, "דולה עילמניה", שתכלול את היהודים כמיעוט. הגדרת החילוניות נקבעה במגמה להמתיק את הגלולה ולזכות באהדתה של דעת הקהל הבינלאומית לרעיון המדינה הפלשתינית. הדעת נותנת כי גמאל עבדול נאצר שהיה פטרונה של תנועת אש"ף, השפיע בקביעה זו של חילוניות. הוא נלחם בקנאות המוסלמית, כינה את אמונתם: "שנאה שחורה", אסר את פעיליה ותלה ב-1966 את מדריכה הרוחני סייד קוטב. גם מפלגת הבעת' בסוריה שחיבקה את פת"ח ונתנה לו מקלט בראשית היווסדותו, היא תנועה חילונית מרקסיסטית. כתוצאה מכך, פת"ח התאים את עצמו לזרם.
03/02/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בשנה האחרונה מתגבר הדיון סביב פרויקט הגרעין האירני, ובמיוחד סביב הבחירה הצבאית של השמדת האיום על-ידי הפצצת המתקנים הגרעיניים לפני שיגיעו ליכולת לייצר פצצה. בימים אלה ממש הכריז שר הביטחון של ארצות-הברית כי הכלים המצויים ברשות המעצמה האמריקנית אין די בהם כדי להבקיע את המיגון שבנתה אירן. במאמרים שמקורות המידע שלהם מצויים בממסד הביטחוני האמריקני, יש הרהורים המבקרים קשות את עצם המחשבה להשתמש בכוח נגד אירן בשל תוצאות בלתי רצויות, כגון עליית מחירי הנפט, הקצנה של המשטר, הקצנה של האוכלוסיה, הטייה ליתר איסלמיזם בעולם הערבי, סיכון חייהם של חיילים אמריקנים במרחב, וכולי. כלי התקשורת שבהם מופיעים גלויי דעת מסוג זה הם עמודי התווך של התקשורת האמריקנית - הניו-יורק טיימס והוושינגטון פוסט - שניהם כידוע בבעלות יהודית.
03/02/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הספור המגוחך, נלעג, אידיוטי של ד"ר אחמד טיבי ודומיו - יעני חברי הכנסת - מי כאן בדיוק זכאי וראוי לשאת בתֹארים הנ"ל? אני מודע היטב לארומה העממית עסיסית מן השדה והרחוב של הבטויים הנ"ל וזו בדיוק כוונתי!
03/02/2012  |  איתן אראל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il