|   15:07:40
  ניצן הורוביץ  
חבר כנסת מפלגת מרצ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

תקועים

משרד האוצר מעריך שהמשק הישראלי מפסיד 20 מיליארד שקל בשנה עקב עומסי התנועה. וזה בלי להגיד מילה בינתיים על תאונות הדרכים, הזיהום, התשתיות, ואובדן השטחים הפתוחים. תחבורה ציבורית איכותית היא חוליה מרכזית בגישה כוללת, בהשקפת עולם, של צדק חברתי וסביבתי
05/02/2012  |   ניצן הורוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
ישראל נתונה במצב של קריסה תחבורתית [צילום: פלאש 90]

מצב הפוך
בעולם המפותח, 75 אחוז מהנסיעות היום-יומיות הקבועות של האנשים הם בתחבורה ציבורית. בארץ המצב הפוך בדיוק: 75 אחוז מהנסיעות הקבועות הם במכונית. המשמעות של ההיפוך הזה אצלנו היא הקריסה התחבורתית שאנחנו חווים

הנה משהו שעוד לא שמעתם: הנהג האמריקני הממוצע מבלה חמש שנים מחייו כשהוא תקוע בפקקים. חמש שנים תמימות. ככה זה באמריקה. גרים בפרבר, עובדים בעיר, ואת הזמן הפנוי מבלים בפקקים, סגורים בתוך קופסת פח על הכביש. לנו, לעומת זאת, יש מקור לגאווה, כי אצלנו בארץ אין אפליה כמו באמריקה או באירופה: אצלנו לא רק מי שנוהג במכונית נהנה מהבילוי הנהדר בפקקים, אלא גם מי שנוסע בתחבורה ציבורית. כי אצלנו התחבורה הציבורית, זאת אומרת האוטובוסים, תקועים עם המכוניות באותם פקקים, והרכבת שלנו תקועה בלי קשר לפקקים.

וכמה זה עולה לנו? חצי שעה, בסך-הכל, של עמידה בפקקים בכל יום עבודה - שזה פקקים קטנים יחסית, רבע שעה בהלוך, רבע שעה בחזור - עולה לנהג 600 שקלים בחודש, כולל ביזבוז שעות עבודה ועלויות הדלק והרכב. אז רק תארו לכם כמה עולה שעה של פקק, וכמה עולות שעתיים, כל יום, כל השנה, כל החיים.
משרד האוצר מעריך שהמשק הישראלי מפסיד 20 מיליארד שקל בשנה עקב עומסי התנועה. וזה בלי להגיד מילה בינתיים על תאונות הדרכים, הזיהום, התשתיות, ואובדן השטחים הפתוחים. מבחינה כספית, התלות במכונית ובמשאית כאמצעי התחבורה והתובלה העיקריים במדינה, היא עול חברתי, כלכלי וסביבתי במימדים שקשה לתאר.

הנה דוגמה עם תחזית מרנינה: בעוד שלוש שנים, ב-2015, מי שייסע בשעות הבוקר לתל אביב מכיוון דרום, נניח מראשון לציון או אשדוד, יתקדם במהירות ממוצעת של 7 קמ"ש (ועוד שלל נתונים מרתקים בכתבה הזו). את ראשון לציון, "רישון", אני מכיר היטב. זו עיר הולדתי. המרחק ממנה לתל אביב הוא 15 ק"מ, שבעבר חלפו בנסיעה קלילה בריח הדרים. זה כבר מזמן לא כך, ויש עוד למה לצפות: בקרוב, הנסיעה הזו תארך שעתיים, ונוכל להביט בעמודי החשמל העצומים שלצד הדרך ובקניונים שהחליפו את הפרדסים, ולקרוא את האותיות הקטנות במדבקות של חברות הגרר שעל מעקי הבטיחות.

מעגל הקסמים

איך יוצאים מהפקק? סוללים עוד כבישים כמובן. אבל הנה המילכוד: הבעיה רק מחריפה. בארה"ב בדקו את זה לעומק: בכל המרכזים העירוניים שהגדילו את נפח הכבישים שלהם, התארך הזמן בפקקים ב-70 אחוז! זה מעגל קסמים: עוד כבישים מושכים עוד מכוניות שמחייבות עוד חניות ועוד כבישים וכך הלאה והלאה, והתלות שלנו במכונית הולכת ומעמיקה, עד שבשלב מסוים העסק נסתם והתנועה פשוט עומדת. לא זזה. וזה בדיוק מה שכבר קורה באיילון או בכניסות לירושלים בבוקר, וזה רק יילך ויחריף ביותר ויותר שעות לאורך היום והשבוע.

אז מה לעשות בכל זאת? מי שצלח את הנתונים העגומים והגיע עד לכאן, כבר מבין לאן אני מכוון. אין שום ברירה ואין שום חלופה או המצאה או פתרון קסם, מלבד דבר אחד: תחבורה ציבורית. כל מי שביקר בפריס או בלונדון, או אפילו באיסטנבול או במוסקבה, יודע את זה. בעצם כל מי שחושב חמש דקות על הטירוף התחבורתי שלנו, מבין גם כן.

אלא שהתחבורה הציבורית שלנו מחורבנת. אין טעם לברור במילים. והציבור, או בעצם מי שרק יכול, בורח ממנה: ב-15 השנה האחרונות, יש ירידה של 25 אחוז בשימוש בתחבורה הציבורית. זו ירידה עצומה, במיוחד כשהאוכלוסיה גדלה כל כך. ומדוע הירידה? כי אפילו עם הפקקים, התאונות, וכל הבלגן של החנייה וההוצאות, פשוט אין ברירה.

מחקר מזעזע מגלה שאדם שייסע בשני אוטובוסים במרכז תל אביב יגיע רק ל-60 אחוז ממקומות העבודה שאליהם היה מגיע במכונית באותו זמן. בפריפריות זה עוד הרבה יותר גרוע. בערים כמו נתניה או אשדוד, למשל, הנתון הזה יורד עד 20-30 אחוז. זאת אומרת, שאותו מרחק, מהבית לעבודה באזור נתניה או רחובות, לוקח פי שלושה ופי ארבעה זמן בתחבורה ציבורית מאשר באוטו. ולפעמים אין בכלל תחבורה ציבורית בהרבה מקומות.

וכשמוסיפים לכל זה את סוגיית השבת - תחבורה ציבורית שמושבתת כל סוף שבוע, דבר שלא קיים בשום מקום בעולם - מבינים שהעסק עקום מהיסוד. איך נעודד אנשים לוותר על הרכב ולעבור לתחבורה ציבורית, אם ביום החופשי היחיד שלהם, הם יהיו מקורקעים? איזה חילוני שפוי בדעתו יוותר על המכונית במציאות כזו?

קריסה תחבורתית בישראל

עוד הרבה לפני שנכנסתי לכנסת, עסקתי בזה, כעיתונאי וכפעיל בארגוני סביבה ותחבורה, ואני מודה באשמה: אני פריק של תחבורה ציבורית, עם חולשה מיוחדת לאוטובוסים, חשמליות, ורכבות מכל הסוגים. גם היום אני "משתמש כבד". כי כשיש תחבורה ציבורית לאיפה שאתה צריך וכשהיא מקבלת עדיפות בדרך, והיא נקייה ומסודרת, באה בזמן ובתדירות טובה, וכשיש מקום לשבת, אז זה הדבר הכי נוח והכי נעים, וגם הכי חברתי והכי סביבתי. כי זה מהיר, זול, מתאים לכולם, גם למי שלא נוהג או שאין לו אוטו, ולא צריך לשבור את הראש עם חניות, אין תאונות, יש זמן לקרוא עיתון, ובכלל החיים טובים.

בעולם המפותח, 75 אחוז מהנסיעות היום-יומיות הקבועות של האנשים הם בתחבורה ציבורית. בארץ המצב הפוך בדיוק: 75 אחוז מהנסיעות הקבועות הם במכונית. המשמעות של ההיפוך הזה אצלנו היא הקריסה התחבורתית שאנחנו חווים.

מאז שאני בכנסת, אני רואה את הקריסה הזו בקריית הממשלה בירושלים. מולה אנחנו משקיעים מאמץ גדול להציג סדר יום תחבורתי שפוי. חשוב להבין שמבחינתנו זה לא רק נושא "מקצועי", עניין טכני שכזה. ממש לא. תחבורה ציבורית איכותית היא חוליה מרכזית בגישה כוללת, בהשקפת עולם, של צדק חברתי וסביבתי. הנה כמה דוגמאות:

השיטה - איזה סוג של תחבורה ציבורית? מה השיטה המומלצת והמתאימה לישראל? כל הפרטים באתר שלי - קישור.

שבת - נאום שלי במליאה על צביעות החרדים והליכוד סביב הצעת החוק שהגשתי לתחבורה ציבורית בשבת, וגם דברים נוקבים בעניין הקריטי הזה בפני צמרת התחבורה של ישראל "ביום תחבורה ציבורית" בת"א, ושיחה שלי על כל המאבק, במפגש של תנועת "ישראל חופשית".

קיימות - סיעת מרצ היא המובילה בכנסת באג'נדה של קיימות, על-פי המדד ב'כנסת פתוחה'.

סטודנטים הם קבוצה שזכאית להנחה משמעותית בתחבורה הציבורית. הנה הנאום שלי במליאה בהצעת החוק שהגשתי, וגם הצעת החוק לפטור והנחות לקטינים בתחבורה הציבורית.

עגלות ואופניים - הידעתם שעגלת ילדים חייבת בכרטיס נוסף? לי זה נראה לא ראוי, ולכן הגשתי הצעת חוק. ומה בעניין אופניים? באוטובוסים אפשר להכניס אותם בתא המטען. ברכבת אי-אפשר. סביר? לא ממש. אז הנה עוד הצעת חוק.

ומאיפה הכסף? אנחנו מציעים להקים קרן מהכנסות המדינה ממס הבלו על הדלק לטובת התחבורה הציבורית.

ואם מוותרים על הרכב? מדוע שלא נקבל את הטבת החנייה לה היינו זכאים ממקום העבודה? חוק פדיון הטבת חנייה יטפל בכך. ואילו חוק הקארפול, יעודד נסיעה משותפת וחלוקה בהוצאות.
אגדה אורבנית? לחלוטין לא. כל ההצעות, כל הרעיונות, כבר עובדים יפה ברחבי העולם. מי שרוצה לראות במו עיניו, מוזמן לצפות בסרט שלי.

תאריך:  05/02/2012   |   עודכן:  05/02/2012
ניצן הורוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקועים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי... .
5/02/12 11:45
2
שולמית קיסרי
5/02/12 12:22
3
דמוס נרמס
5/02/12 15:26
4
1א לנצח
5/02/12 21:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה הוא המנצח הרשמי בפריימריז שהתקיימו בליכוד. מזל טוב. המפסיד הרשמי אגב הוא לא פייגלין, אלא עם ישראל שזכה בראש ממשלה חדש - משה פייגלין. פייגלין הוא המנצח הגדול והאמיתי. הרבה מעבר לציפיות שלו. הרי הבחירה הגורפת בנתניהו משרתת את האידיאולוגיה הדתית קיצונית של פייגלין הרבה יותר טוב מאשר אם היה פייגלין באמת נבחר בעצמו. אנשי הימין הקיצוני במחנה פייגלין מבינים היטב שליכוד בהנהגת נתניהו עם פייגלין חזק משרת את המדיניות שלהם, ולכן למרות שפייגלין "הפסיד" במערכה הרי שהם למעשה ניצחו.
05/02/2012  |  יחיאל (חיליק) בר  |   מאמרים
"אינני בקיא בפרטי הדיונים באוניברסיטת בר-אילן שהביאו להחלטה לפטור את לפיד מתואר ראשון בדרכו אל השני והשלישי, אך אני בטוח - על סמך היכרותי המעטה את פועלו - כי ההחלטה היא יותר מראויה. לימודים לתואר ראשון הם בבחינת בזבוז בעבור אנשים שכמותו".
04/02/2012  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
1,200,000 הרוגים.
04/02/2012  |  בת-חן תם  |   מאמרים
קופות הגמל היו בעבר שם נפרד לחיסכון פרטי ופנסיוני. מרבית הקופות שווקו על-ידי הבנקים לציבור החוסכים. אלו ידעו היטב היכן הכסף, מי הפקיד בבנק שאליו אפשר לגשת לברר ובכל פעם שהיו מוציאים דף חשבון היו יכולים לצפות בקופת הגמל שלהם.
04/02/2012  |  שפיר קמר  |   מאמרים
לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם חבר הלאומים, שמטרתו המוצהרת הייתה למנוע מלחמות עתידיות. אין זה סוד שהוא נכשל בצורה מחפירה וסיים את חייו, יחד עם חייהם של 50 מיליון בני אדם, במלחמת העולם השנייה. המלחמה הזו הולידה את האו"ם, בדיוק עם אותה מטרה. אז מלחמות עולם באמת לא ראינו מאז 1945, אבל עשרות ומאות מלחמות אחרות ורצח עם של מיליוני בני אדם - ראינו גם ראינו.
04/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il