בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
שיח ושיג של אוהב וכואב עם המקרא
|
השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת, לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו
|
התלמידים מחילים את המסר למציאות של ימינו [צילום: זהר שיטרית]
|
|
|
|
|
יש לי שיח ושיג של אוהב וכואב עם הטקסט המקראי. בניגוד לרעיון החרם וחובת השמדת עמי כנען, אני מציין באהבה רבה את המשקל הסגולי והערכי של החינוך לערכים הומאניים הגנוזים בספר ' שהוא יקר לי , והוא יקר לכל בן תרבות. תביעת החוק המקראי לאהבת הגר - "וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (דברים י' 19), התביעה לשוויון הגר בפני החוק ככל האזרח "לֹא תַּטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר..." (דברים כ"ד 17) שובים את לבי, כאשר אני בא אל ציוויי הטכסט המקראי כאל דרך חיים מנווטת. כאל דרך חיים החותרת לקיומה של חברה , הקשובה למצוקת העני והחלש החי בתוכה, תוך השתתת הערך שכולם שווים בפני החוק . הקריאה או ליתר דיוק התביעה לקליטת בני נכר בישראל ולשיתופם בחברה: "עוֹלוֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבָּחִי" (ישעיהו נ"ו 7) היא שמנחה אותי במאבקי על דמותה של החברה הישראלית, כאשר בצקלוני חי ונושם הספר ואהבתי לספר התנ"ך . מכאן גם היותי שותף למשאלת הנביא ולתקווה "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִים. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ: לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהֹוָה אֶל בֵּית אֱלוֹהֵי יַעֲקֹב". כל זאת מתוך תכלית אחת ויחידה כדי ש"יׁוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאוֹרְחוֹתָיו". כך תתבסס הגמוניה ערכית מוסרית "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תּוֹרָה וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלַיִם". רק יישומו של מסד ערכי ומוסרי יכול להבטיח השתתת סדר מדיני חדש - "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִים וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים". סדר, שיעניק לחברה מימוש של יעד נכסף : "לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב' 2-3) מול קוטב ערכי החובק בחובו כתובים, שאיתם יש לי שיח של אוהב, ניצב קוטב החובק פסוקים לא מעטים, שאיתם יש לי שיח של כואב. במיוחד כאשר פסוקים אלו מנוצלים כיום לערוצי תרבות ותקשורת פוליטית הרת אסון. כאשר מציגים מתוך הכתובים כל מגע עם עמים זרים כגורם לטמיעה ולעבודת אלילים השיח שלי הוא שיח של כואב. יש לי שיח כואב עם המצווה -"וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אוֹיְבְךָ מִסָּבִיב ... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם, לֹא תִּשְׁכַּח" (דברים כ"ה 19) וזאת בנוסף לצו המפורש כלפי עמי כנען. יש לי שיח כואב עם צידוק בלתי מעורער בחובת השמדת כל זכר במדיין, כפי שמתואר בספר במדבר ל"א 1-12. השיח הוא מאוד כואב במפגש עם תיאור השמדת מואב בספר שמואל ב', ח' 2-3 - "וימדדם בחבל , השכב אותם ארצה, וימדד שני חבלים להמית ומלוא החבל להחיות". במלים אחרות - שני שלישים למוות ושליש אחד לחיים כדי שיהיו עבדים ונושאי מנחה. והשיח הכואב אינו פוסח על תיאור השמדת כל זכר באדום כמתואר בספר מלכים א' י"א 15-16. חומר הסברה חד-צדדי השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת , לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו . אינני יכול להשתחרר מחומר ההסברה החד-צדדי המציף את סיורי המורשת במיוחד לחברון. חומר הסברה היוצר משוואה המחייבת לראות - אויב כנעני = אויב ערבי , והדרך הנאותה ל"טפל" באויב העכשווי, כפי שטיפלו באויב הכנעני המובאות הכואבות שהבאתי ברשימה זו. את השיח הכואב שלי עם הטקסט המקראי אני מנהל בדרכו של מרטין בובר, שאינו מקבל את הכתוב בטקסט, כשהוא מנוגד לקול האלוהים הנשמע ממצפונו של האדם (בובר , תשכ"ה , עמ' נ-נ"ג).
|
תאריך:
|
06/02/2012
|
|
|
עודכן:
|
06/02/2012
|
|
איתן קלינסקי
|
שיח ושיג של אוהב וכואב עם המקרא
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מורה
|
6/02/12 16:07
|
|
2
|
|
ידידיה.
|
6/02/12 16:41
|
|
|
|
איש עצוב
|
6/02/12 17:42
|
|
|
|
סולד מאיש עצוב
|
7/02/12 13:41
|
|
|
|
איש עצוב
|
7/02/12 20:39
|
|
|
|
כדאי לצעוד בעקבות
|
8/02/12 12:32
|
|
3
|
|
יישר כוח, איתן
|
7/02/12 13:23
|
|
4
|
|
תלמיד
|
7/02/12 14:56
|
|
|
|
גיחי,גיחי
|
8/02/12 12:44
|
|
5
|
|
קלינסקי,
|
8/02/12 12:38
|
|
|
|
ידידיה
|
8/02/12 14:13
|
|
השופט בדימוס שלי טימן, פרסם מאמר ובו תקף את הנשיא השמיני, מר משה קצב, על כך ששכר את שירותיו של הח"מ, כדי לייצגו בבקשה לקיום דיון נוסף, בפסק הדין של בית המשפט העליון, שדחה את ערעורו. הח"מ קרא יותר מפעם אחת את המאמר וזאת מן הטעם הפשוט כי למקרא המאמר בפעם הראשונה, נוצר חשש אצל הקורא שמא לקה בהבנת הנקרא, שהרי לא ייתכן לכאורה שמאמר כגון דא, נכתב על-ידי שופט בישראל, שישב 27 שנים על כס השיפוט.
|
|
|
בג"ץ קיבל את עתירתו של משה אשר, פקיד השומה למפעלים גדולים ברשות המיסים, כנגד החלטתו של שר האוצר, יובל שטיינמץ, שלא להמליץ לממשלה על מינויו לתפקיד מנהל רשות המיסים. אני מכיר את משה אשר עוד כשהיה עוזרו של נציב מס הכנסה קודם, וגם בתפקידו הנוכחי כפקיד השומה למפעלים גדולים פגשתי בו מספר פעמים בנסיבות מקצועיות.
|
|
|
מִירָאז' או מראה תעתועים הוא תופעה אופטית אטמוספרית שבה רואים בבואה אחת או יותר של עצם בנוסף לעצם עצמו. שמו הלועזי נגזר מהמילה הלטינית mirari שפירושה "להיות נדהם".
|
|
|
הבעיה הקשה ביותר של יאיר לפיד בימים אלה היא שאין לו (ולנו) מושג מתי תתקיימנה הבחירות. ברור מאליו שלפיד היה מאד רוצה שהבחירות יוקדמו ככל שרק ניתן - כדי שיוכל לנצל באופן מירבי את הפופולריות שצבר עם השנים כאיש טלוויזיה ולתרגם את הפופולריות הזו למנדטים.
|
|
|
בירושלים, ורק בה, מתרחשת התופעה הפתולוגית הקרויה "סינדרום ירושלים", הגורמת לאובדן חוש המציאות ושיווי המשקל הנפשי. האומנם לקו בתסמונת גם ראשי ממשלות, שרים וראשי עיר בירושלים?
|
|
|
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
|
|
|
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|