בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מדוע הישראלי מרחיק נדוד עד הודו בחיפושיו אחרי רוחניות, במקום לפנות למסורת שלו עצמו - העתיקה ביותר בעולם? המעבר מפרשת יתרו לפרשת משפטים מספק תשובה לשאלה - וגם את הדרך לפתרון הבעיה
|
ניכור עצמי [צילום אילוסטרציה: מירב לוי]
|
|
|
|
|
|
|
|
מה אין לנו? מצפת הקבליסטית, דרך חצרות החסידים בבני-ברק ועד ירושלים המסתורית על סמטאותיה וצדיקיה. יש לנו ישיבות ציוניות ומכינות לדתיים וחילוניים. יש ישיבות מקובלים, ויש ישיבות הממשיכות את מסורת המזרח העשירה. אז מדוע, אם כך, אנחנו מחפשים את הרוחניות כה רחוק מהבית? | |
|
|
|
|
"רוחניות" היא מרכיב חשוב בתרבות בת-זמננו. כך למשל הפכה הודו לחלק בלתי נפרד מהרזומה של הצעיר והצעירה הישראלים. יש משהו משובב נפש בחיפוש אחר רוחניות אצל צעירים ישראלים, שבמקום להיכנס היישר אל חיקה החמים והנוח של הבורגנות, הם הולכים דווקא הכי רחוק שאפשר. זה לא מובן מאליו. במיוחד לא אחרי שנות שירות ארוכות בצה"ל. אגדה אורבנית ידועה מספרת על צעיר ישראלי שהגיע לגורו הודי מקומי כדי ללמוד ממנו. הלה שאל אותו מה הוא מחפש אצלו, שהרי יש לו ליהודי רוחניות עמוקה בתורת-האם שלו. עד כאן הסיפור, יש בו, כך אני מרגיש, יותר מקורטוב של אמת. זוהי תופעה מדהימה, ללא ספק. רוב צאצאיו של העם העתיק בעולם, לו שורשים רוחניים ענפים המשמשים תשתית לרוב התורות הרוחניות האחרות, מחפשים אמת במקומות אחרים. מה אין לנו? מצפת הקבליסטית, דרך חצרות החסידים בבני-ברק ועד ירושלים המסתורית על סמטאותיה וצדיקיה. יש לנו ישיבות ציוניות ומכינות לדתיים וחילוניים. יש ישיבות מקובלים, ויש ישיבות הממשיכות את מסורת המזרח העשירה. אז מדוע, אם כך, אנחנו מחפשים את הרוחניות כה רחוק מהבית? פרשה אפורה אחרי הגילוי האלוקי הרבה הסברים קיימים לשאלת הניכור העצמי המתוארת. אם מחפשים אשמים, אז ככל הנראה מדובר בכולנו: דתיים, חרדים וחילוניים כאחד, וכל אחד מכיוונו הוא. אבל יש כאן נקודה עמוקה עוד יותר. פרשת השבוע הקודמת, פרשת יתרו, מתארת את חווית הנבואה העמוקה ביותר שחווה האדם: מתן תורה שבהר סיני. שם בפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה חוו בני אדם מגע בלתי אמצעי עם התגלות אלוקית. לפי רוב הפרשנים והפילוסופים, החוויה הנבואית איננה שכלית. החוויה הנבואית היא עמוקה מהרציונליות והיא נוגעת ברובד הסובייקטיבי העמוק של האישיות. אולי דווקא בשל כך, האדם המודרני החי בדורנו מחפש מפגש שיש בו מעין הארה נבואית שכזאת. דומה הוא כמי שתר כל ימיו אחרי הגילוי של פרשת יתרו, ועל-מנת להשיג את אותו הגילוי הוא מוכן אפילו לנדוד רחוק, רחוק מאוד. הישראלי המחפש רוצה הארה, גילוי אקסטאטי. אבל לישראלי המחפש קשר עם ההשלכות של אותו גילוי, כלומר: עם מה שהיהדות דורשת ממנו לאחר אותם רגעי ההארה בודדים, קשה לו עם פרשת משפטים ה"אפורה והמייגעת" על ריבוי הציוויים והמצוות שבה. הקורא בפרשת השבוע, פרשת משפטים, יגלה מערכת מובנית של חוקים וכללים המעצבים את יחסי האדם וסביבתו. פרשה זו היא רק תחילתו של מהלך כולל, שעניינו עיצוב חיי האדם מלידתו ועד יומו האחרון, באמצעות מערכת כללי התנהגות - המצוות. היהדות היא תורת חיים של השגרה יש משהו מאוד מצמצם ומרתיע במפגש עם המצוות והחוקים. המפגש הזה נעדר כל רמז לאותן רוחניות והתעלות הקיימות בנבואה. החיים על-פי המצוות הם חיים מינוריים, פרטניים, נעדרי אותה סחיפה מדהימה שבחוויה הרוחנית. לכן במבט שטחי הם דוחים את המתבונן בהם מבחוץ, כי הם נראים טכניים. אולם מבט מעמיק מגלה, כי המצוות מטפלות בשתי נקודות משלימות. האחת היא מפגש בין הרעיון הרוחני עם החיים הריאליים כדי לתקן אותם. בשונה מתורות רוחניות אחרות, היהדות איננה דוגלת בניתוק מחיי היומיום. היהדות היא תורת חיים שבה ישנה שגרה מלאת מהמורות. נקודה שנייה קשורה בתיקון המימד השכלי. המימד הזה בא לידי ביטוי בהבנה שכלית מעמיקה של משמעות המצוות באמצעות מחויבות יומיומית לחיים מוסריים. מחויבות זו איננה תלויה במצבי הרגש המתחלפים, ולכן היא קוסמת הרבה פחות מהארה אקסטאטית. מצד שני, דווקא מחויבות זו יוצרת אדם בעל שיעור-קומה ויכולת עמידה והתמודדות. האם הישראלי הממוצע ישכיל ביום מן הימים להכיל מורכבות זו? דומה כי דווקא בשנים האחרונות ישנה התקרבות הולכת וגוברת בין הגישות, תוך ההכרה כי אין יכולת לאחוז בהארה לאורך זמן, מבלי לשלם על כך מחיר בפועל באמצעות מחויבות ועבודה קשה. התיקון השלם יבוא כאשר אלו היושבים אך ורק בבתי המדרש ישכילו להבין, כי הם זקוקים להתמודדות לא רק עם המצוות אלא גם עם דופק החיים הציבורי, ומאידך-גיסא מבקשי הרוח יבינו, כי בשביל למצוא את מה שהם מחפשים הם לא זקוקים להרחיק עד לגואה. המעשה הוא המפתח להכל. כך גם אומרת לנו פרשת השבוע.
|
|
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
|
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
|
|
תאריך:
|
15/02/2012
|
|
|
עודכן:
|
15/02/2012
|
|
הרב רפי פוירשטיין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אהוד פרלסמן
|
16/02/12 09:48
|
|
המפקח על הביטוח עודד שריג טוען בכלכליסט (14 בפברואר 2012) כי דמי ניהול של 0.7 אחוז ימוטטו את שוק הגמל. עוד ניתן ללמוד מהכתבה של רחלי בינדמן כי תחשיבי האוצר מראים כי עלות בתי ההשקעות היא 0.95 אחוז מנכסיהן ולכן האוצר מתנגד להורדה של דמי הניהול.
|
|
|
המחאה החברתית נגמרה, אבל העוני בישראל ממשיך להתפשט, כאשר לפי דוחות ה-OECD, בישראל אחוזי העוני בקרב אנשים עובדים הוא מהגבוהים בעולם המערבי. כדי להיאבק בעוני הזה, ישראל צריכה לאמץ גישה כלכלית הרבה יותר מתונה, שהיא שילוב בין קפיטליזם לסוציאל-דמוקרטיה. קפיטליזם וסוציאליזם לא "מתנגשים" אחד עם השני, אלא משלימים האחד את השני, ורק שילוב בין צדק חברתי ליעילות וצמיחה, יכול להניב כלכלה בת קיימה. צמיחה בלבד אינה יכולה לענות על הצרכים של חברה מודרנית, ובטווח הארוך הכלכלה תפגע במידה שלא תהיה השקעה חוזרת של פירות הצמיחה בחברה.
|
|
|
יש לכם אתר אינטרנט של העסק? אתם משקיעים בו זמן וכסף, מטפחים אותו כמו ילד, דואגים לו ומשתדלים להפיק ממנו כמה שיותר תועלת? אז עכשיו גוגל עורכים סידרה שלמה של שינויים, שיכולים מאוד להשפיע על העסק שלכם ועל התנועה שמגיעה אליכם לאתר האינטרנט, כדי למנוע את הדברים האלו מראש - אנחנו מגישים לכם ארבע נקודות חשובות שיכולות לשנות או להשפיע על אתר האינטרנט שלכם:
|
|
|
כמי שמוגדר כפעיל בנושא הורות משותפת מתוך ראייה של טובת הילד אני מקבל המון פניות של אנשים, חלקן פשוט לשפוך את הלב, חלקן לבקש עצה וחלקן כי אין להם באמת לאן לפנות, לפעמים מכתב אחד מהעשרות שאני מקבל יכול לגרום לי פשוט לבכות, אין במכתב שום התמסכנות והתקרבנות, יש בו אמת, אמת שמפחידה כול הורה אוהב, כול הורה שנמצא כרגע במאבק הגירושין ו/או כאלו שכבר נמצאים בהסדרי השהייה.
|
|
|
האם להגיע ביחד עם הילד לחנות? האם כדאי לרכוש אביזרים נלווים? והאם כדאי לחכות לרגע האחרון לפני פורים? - כל הטיפים לתחפושת המושלמת לילד
|
|
|
|