News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 526,892  סלולר - 1,331,088
   |   15:07:40
דלג
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
אמצעי האיכון של השב"כ: מרוב יפי נפש, אפשר להיות יפים - ובלי נפש    התקנות לשעת חירום: הממשלה לא רוצה בלבולי מוח    שלטון הפקידים: הבכירים רצים מאולפן לאולפן כי הפוליטיקאים לא עונים ע...
יואב יצחק
יואב יצחק
הדיווח יימסר לנשיא בפגישה שיערכו עמו נתניהו וגנץ יחד    נתניהו הוא שיכריז בכנסת על הקמת הממשלה ויציג את השרים ואת מחליפו בהגיע הרוטציה    בדרך זו "עוקפים" הצדדים קשיים במסירת מנדט לנ...
מחאת העצמאים בת"א [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
איתן ארז
אנו העצמאיים, שמעסיקים מאות אלפי עובדים, נאלצים לשלם על השכר נטו של עובדינו (שאנו באמת אוהבים) מס הכנסה, ביטוח לאומי, פנסיה 7% לכל עובד מגיל 20, הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורין, דמי ה...
בית חולים אברבנאל
איילת פישביין
יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל ומנהל מחלקה בבית חולים גהה, ד"ר צבי פישל, מזהיר: אוכלוסיית פגועי נפש בבתי החולים ובקהילה עלולה להפוך למוקד סיכון במגפת הקורונה    קורא להקמת מטה במשרד ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
גרסטל. בוררת [צילום: פלאש 90]
בוררת ומגשרת
הילה גרסטל. ילידת 13.6.1955, ישראל. נשואה לראובן ולהם שני ילדים.

ב-1973 סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון עירוני בהרצליה. בשנים 1975-1973 שירתה בצה
איתן ששינסקי [צילום: פלאש 90]
כלכלן
איתן ששינסקי (נולד: 29 ביוני 1937), כלכלן ואיש אקדמיה ישראלי.
תום שגב [צילום: AP]
סופר, עיתונאי
תום שגב (נולד: 1 במרץ 1945), עיתונאי, פובליציסט והיסטוריון ישראלי.
לכל הערכים במועדון+
צוחק אחרון

פרשת כי תישא: בין לוחות ראשונים ללוחות שנִיים והעגל שביניהם. וגם: על השבת וטעם של עוֹד... לא רק בדיחה - בסימן שושן פורים

▪  ▪  ▪
מי שבר את הלוחות?

בדיחה ידועה מספרת כי מפקח נכנס לכיתה ושואל את יוסי: מי שבר את הלוחות? יוסי נבהל ומשיב בהֵן צידקוֹ, שזה לא הוא. אז פונה המפקח, המאוכזב מתשובתו של יוסי, אל המורה שלו: איך זה שיוסי לא יודע את התשובה?

- בוודאי, עונה המורה, יוסי דובר אמת. לא הוא שבר את הלוחות.

המפקח, הנדהם גם מבּוּרוּת המורה, פונה אפוא אל הסמכות העליונה, מנהל בית הספר.

היודע אתה, שאלתי את יוסי מי שבר את הלוחות, אך הוא התעקש שזה לא הוא, ואף זכה לגיבוי מלא של מורו.

- אל תדאג, השיב המנהל, אני כבר אסגור איתם את החשבון.

חור בהשכלה היהודית? בוודאי. אם זה לא היה עצוב כל כך, זה היה מצחיק. בדיחה זו מצטרפת לשרשרת של בדיחות נוספות, וכולן אמיתיות; כך למשל, בשאלון ליהדות נשאלו תלמידים 'מהו מעריב?' וענו, ניחשתם, עיתון. את תפילת מעריב לא הכירו משום מה. בדומה לכך, כשנשאלו מהו מוסף, ענו כמובן המוסף של עיתון 'ידיעות' בשבת, וכלל לא ידעו שמדובר בתפילות שבת וחג אחרי שחרית, זכר לקורבנות בבית המקדש.

ואם חשבתם שהבּוּרוּת ביהדות היא נחלת הנוער בלבד, אינכם אלא טועים. מסופר על אחד מראשי הממשלה שהתכבד בעלייה לתורה בבית הכנסת. כשנדרש, בהתאם למסורת, לציין את שם אביו, יצחק בן..., הפתיע את הקהל בתשובתו: יצחק בן שבעים, לקול פרצי הצחוק של הציבור. מעֵבר לגילו הסגיר האיש את בורותו המדהימה במסורת היהודית.

לגעת בַּזהב

לגופו של עניין, דומני כי הבדיחה על הלוחות לא פחות משהיא מצביעה על היעדר תודעה יהודית, משקפת את החילון של התורה, הרווח בדורנו, והיחס אליו כאל אובייקט, כאל לוחות בלבד, לא פחות מהלוח השחור והמַשמים בכיתה.

בדיוק נגד גישה זו באה שבירת לוחות הברית, בידי משה רבינו, להתריס. הלוחות הם חסרי ערך אם אין מכירים בתוכנם, עשרת הדיברות, ומתעלמים מקיומם. מעֵבר לבגידה בדיבר הראשון "אנכי ה' אלוקיך" מבטאת הסגידה לעגל הזהב את השעבוד חסַר הטעם לחפצים חסרי תועלת והַאֲלָהָתם, המשתקפת בתפיסה החומרנית. הלוחות השניים, שנוצרו בידי משה האדם, מצביעים על אפשרות התיקון, בעקבות ההכרה בחטא וההסתייגות ממנו.

מסופר על חוטב עצים עני, שנרדם ביער מרוב עייפות. בחלומו ראה את אליהו הנביא, והוא קָבַל לפניו על עבודתו הקשה, בסופות ובסערות של מזרח אירופה.

- מה משאלתך, בני? - שאל אליהו בְּרַכּוּת.

- מבקש אני, ענה החוטב, שכל דבר שאגע בו, יהפוך לזהב!

נעתר אליהו, וברך את החוטב במגע פלאי של ידֵי זהב כבקשתו.

ואומנם מה רבה הייתה שמחתו של החוטב, שמאותו יום כל דבר שנגע בו הפך לזהב. השולחן שנגע בו, היה לזהב. הארון היה לזהב. הכיסא, החלונות, הרצפה, הבית, הכל הפך במגע יד לזהב המיוחל. "הכל זהב", מלמל האיש בהתרגשות.

אולם אז הגיעה שעת הארוחה הנכספת. רעב התיישב החוטב לאכול את ארוחת הבוקר. וּרְאֵה זה פלא. נגע בלחם, וזה הפך לזהב. נגע בביצים, אף הן הפכו לזהב. וכך הגבינה, הירקות, הממרח - כולם היו זהב.

- לא אוּכל לאוכלם, אמר החוטב הנואש בבטן מקרקרת. מה הרווחתי מעושרי הרב, ואין לי פת לחם לאכול? אכן, לא הכל זהב - סָפַק האיש בייאושו את כפיו, ונרדם. בחלומו שוב ראה את אליהו הנביא, וביקש הפעם להסיר ממנו את קִלְלַת הזהב ולחזור להיות חוטב עצים, הנהנֶה מיגיע כפיו, כמיָמים יָמימה.

גם על אלכסנדר מוקדון מסופר שהתארח פעם אחת אצל מושל צנוע בארץ אחרת. הלה הגיש למלך הרעב ארוחת מלכים: כיכר לחם עשוי זהב ומעדני זהב, ולימד אותו שיעור בהִלְכות הסגידה לעגל הזהב.

אין ספק שסיפורים אלה מקצינים את הגישה הרכושנית, ואת חוסר התועלת שֶׁבָּהּ, לידי אבסורד. וכשהרכוש הופך חזות הכל, כל החיים מתנהלים בצילו. אפילו יחסי אנוש וחיי הרוח הופכים לכלי רכושני חסר כל ערך וטעם.

תבלין של שבת

מהי אפוא מטרת המצוות? לקדש את החיים הגשמיים ולהעניק להם משמעות אמיתית. המצוות, שהן מלשון צוותא, חיבור, מחברות את האדם אל נשמתו ואל פנימיותו ומעצימות את אישיותו. האדם איננו חפץ. משום כך בשבת שובתים כולם, מהעשיר ועד לעבד ולשפחה. יחס שוויוני לכל.

השבת, כפי שחוזרת ומציינת הפרשה, היא אות בין ישראל לקב"ה, מעֵין שלט המכריז על יהדותם. מה קורה כשבעל חנות סוגר את חנותו, ונוסע לחו"ל לתקופה ארוכה? כל עוד השלט קיים, משמע החנות עדיין קיימת ותיפתח במועד, כשהבעלים ישובו בשעה טובה. כך אומר החפץ חיים מהות השבת. גם אם יש התרופפות רוחנית, עצם שמירת השבת וההתענגות בה מחזקות את הזיקה של האדם ליהדותו, לנשמתו ולבוראו, ומשקפות זיקה זו.

מנוחת השבת, הפסקת המלאכה, הנשמה היתרה, התפילות, הקידוש, הסעודות והזמירות מרוממים את נפש האדם ומטעינים את המצברים הפיסיים והרוחניים שלו. פסק הזמן של השבת, הוא כפי שהוכח, המתכוֹן ליעילות העבודה במשך השבוע. מדיטציה יהודית כבר אמרנו?

לא פלא, שעבודות המשכן, המהוות מקור לל"ט מלאכות האסורות בשבת, אינן דוחות את השבת. המשכן, כפי שהצבעתי בהרחבה אשתקד במאמרי "הלוגו היהודי", מהווה את התשובה לחטא העגל. הבנייה האקטיבית - בניגוד למראות הפסיביים במעמד הר סיני - לצד יצירת כלי קיבול להכלת ההתגלות האלוקית, הן המתכון ליציבות רוחנית. אולם הנשמה היתרה בשבת מחוללת נפלאות, ומעניקה לאדם עונג עילאי, ולכן השבת היא שדוחה את עבודות המשכן.

ולקינוח, בטעם פיקנטי: איך זה שמאכלי השבת טעימים יותר ממאכלי ימות החול? ואותו מאכל, בשבת תמיד טעים יותר (עיין ערך חמין)? שאלה זו שאל כבר אנטונינוס הרומי את ידידו הטוב, רבי יהודה הנשיא. והתשובה היא: תבלין של שבת.

שבת שלום!

תאריך:  09/03/2012   |   עודכן:  09/03/2012
ציפי לידר
מועדון הבלוגרים עוקבים: 16 לקבלת רשימות ציפי לידר לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
רשימות קודמות
בשנה פשוטה, כמו השנה, פרשת כִּי תִשָּׂא נקראת בסמוך לפורים, ולפי הכלל שהורונו חכמינו תמיד יש קשר בין פרשת השבוע לחג הסמוך לה. הנושא הכי כבד בפרשה הזאת הוא חטא העגל. כבד מבחינת התוכן וכבד יותר מבחינה מהותית. מצד התוכן - הסיפור הזה מוזר ביותר; בסוף פרשת משפטים קראנו שמשה עולה להר כדי לקבל את התורה [שמות כ"ד]: [יג] וַיָּקָם מֹשֶׁה, וִיהוֹשֻׁעַ מְשָׁרְתוֹ; וַיַּעַל מֹשֶׁה, אֶל-הַר הָאֱלֹקִים. וכדי למנוע חלל מנהיגותי, הוא השאיר את אהרון וחור כממלאי מקומו: [יד] וְאֶל-הַזְּקֵנִים אָמַר שְׁבוּ-לָנוּ בָזֶה, עַד אֲשֶׁר-נָשׁוּב אֲלֵיכֶם; וְהִנֵּה אַהֲרֹן וְחוּר עִמָּכֶם, מִי-בַעַל דְּבָרִים יִגַּשׁ אֲלֵהֶם. משה הודיע מראש שישהה בהר ארבעים יום, וכך היה: [יח] וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן, וַיַּעַל אֶל-הָהָר; וַיְהִי מֹשֶׁה, בָּהָר, אַרְבָּעִים יוֹם, וְאַרְבָּעִים לָיְלָה.
09/03/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הדיבורים על הגרעין האירני מכניסים רבים ללחץ כבד. הבלגה עלולה להתברר כטעות היסטורית. תקיפה, עלולה להחזיר למחיר הדלק את אותן עשר אגורות לליטר, שנתניהו הפחית. מה עושים? איך ניתן לצלוח בשלום את הטירוף של אחמדינג'אד? הדתיים יסמכו על אלוהים, ואלוהים יסמוך על שליחו, א.ב. יהושע.
09/03/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בין שלל הטיעונים המושמעים על-ידי עיתונאים, פרשנים ופוליטיקאים נגד תקיפה של אתרי הגרעין האירני מושמע הטיעון שתקיפה עכשיו אינה רצויה לאובמה בשנת בחירות. העלאת טיעון זה לוקה בחוסר מוסריות חמור. האם האינטרס האישי של אדם שקול לסכנה המרחפת על אומה שלמה ואולי על העולם כולו?
09/03/2012  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
אולי נתחיל בהתייחסות לנתון שקיבל את התהודה התקשורתית הגדולה ביותר בדוח גוטמן: 80% מהיהודים הישראלים הצהירו כי הם מאמינים באלוהים.
בישראל, מי שאינו מופיע בטלוויזיה או מינימום בכתבת צבע בעיתוני סוף השבוע – אינו קיים. את הכוכבים האמיתיים בשמיים לא יכולים לקבוע עורכי ומפיקי תוכניות הטלוויזיה מריאליטי ועד ראיונות פוליטיים, אבל את הכוכבים שכולם מזהים ברחוב ומוכנים לבחור בהם לראשות הממשלה גם אם רק ישבו ארבעה חודשים בבית סגור... ו/או אכלו נחשים באי טרופי... קובעים גם קובעים קופרמנים, נירים ודומיהם.
09/03/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
סיפורים חמים(72 שעות)
יואב יצחק
צוות המו"מ מנסח חוק יסוד חדש: ראש ממשלה, ראש ממשלה מיועד
עידן יוסף
יעלון: גנץ לא יכול להיות ראש ממשלה
היום לפני
רחל בלובשטיין
משוררת על שפת כנרת [1931]
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מי פה הגיבור? עמותת "להושיט יד" מפגישה מפורסמים עם ילדים שנלחמים על חייהם
כתיבת המומחים
עורך-דין אביב טסה על תמ"א 38
יום הולדת
נחושתן עידו 18/4
שוב אביעד 18/4
לאופר-חסון רמה 19/4
שרון עמירם 20/4
פרוקצ'יה אילה 20/4
שרצקי צבי 20/4
שגיא חגית 20/4
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il