|   15:07:40
  משה פייגלין  
חבר-כנסת הליכוד
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אם לא 'חץ', מה כן?

18/08/2004  |   משה פייגלין   |   מאמרים   |   תגובות

הביקורת שהשמענו על פרויקט החץ כמו גם על גדר הפרדה, מעלה את השאלה, ומה האלטרנטיבה שלכם.

כזכור -ביקורתנו לא נגעה לצדדים הטכניים של הפרויקט, אלא לתפיסת היסוד שלו, לקונצפציה. החץ הוא הישג טכנולוגי מן המעלה הראשונה ולמפתחיו הטכניים מגיעות כל הברכות. אך תפיסת היסוד על-פיה פותח החץ, היא תפיסה הרת אסון שגררה את מדינת ישראל להשקעות עתק בפילים לבנים שלעולם לא יוכלו לעמוד במשימתם האסטרטגית.

על כן החלופה שאנו מחפשים אינה בתחום הטכנולוגי. לא נציע מערכת נשק מוצלחת יותר. החלופה המתבקשת צריכה לבוא בתפיסת הביטחון הכוללת של המדינה.

בשבוע שעבר התפרסם בעיתון 'מקור ראשון' מאמר מקיף בנושא מדיניות הגרעין של ישראל והאיום האירני. במאמר רואיינו ראשי המערכות האחראיות לנושא, וכולם, ללא יוצא מן הכלל, הסכימו כי מתקפה צבאית ישראלית על תעשיית הגרעין האיראנית, אינה אפשרית למעשה. הסיבה לכך לא היתה עדיפות צבאית איראנית. הסיבה הייתה פיזורם של מתקני הגרעין האירניים וקרבתם לריכוזי אוכלוסייה.

מתקפה ישראלית משולבת עלולה להוביל למספר רב מאוד של נפגעים בקרב האוכלוסייה האזרחית האירנית, וישראל הרשמית אינה סבורה שהיא יכולה להרשות זאת לעצמה. למעשה נמצאת ישראל מול טילי השיהאב 3 ופיתוח היכולת הגרעינית האירנית, בדיוק באותה דילמה שהיא נמצאת בה מול רקטות הקסאם הנורות מבית חנון. לא היכולת הצבאית היא המחסום, אלא שיקולי מוסר ולחץ בין-לאומי. הנהגת ישראל אינה חשה כי תוכל להצדיק בפני אזרחיה פגיעה מסיבית באזרחים, וגם לא תוכל לעמוד בלחץ הבין לאומי שייווצר כתוצאה מפגיעה שכזו.

משמעות הדברים היא קיצונית. ישראל מכניסה את אזרחיה במודע לסכנה קיומית ממשית, ובלבד שלא להופיע כמדינה בלתי מוסרית ולגרור כנגדה לחץ בין לאומי. אנו נכנסים אל מצב נחות ביותר אשר במוקדם או במאוחר עלול לחסל אותנו.

ישנם הסוברים כי על ישראל להשלים עם המציאות הזו ולהיכנס במודע אל עידן מאזן האימה הגרעיני במזה"ת. אחד התומכים - פרופ' מאוניברסיטת תל-אביב - אף הסביר בשידור רדיו, שזהו מצב רצוי אשר ישים קץ לסכסוכים ולשפיכות הדמים. נראה כי הרעיון החמור הזה, מחלחל בדלית-ברירא (מחוסר קונספציה אחרת) אל ראשי מערכת הביטחון, ובעתיד הלא רחוק נמצא עצמנו מול מדינות איסלמיות קיצוניות (ובהמשך גם ארגוני טרור) הניצבות מולנו עם נשק גרעיני.

כל השוואה בין המלחמה הבין גושית הקרה, למצב שישרור בין ישראל לשכנותיה המגורענות, מופרחת לחלוטין. בכדי שיתקיים מאזן אימה, יש צורך ביריבים בעלי רציונאל קיומי מחד, ובחוסר יכולת השמדה במכה הראשונה - מאידך. שלא כברה"מ לשעבר, יהיו שכנותיה הגרעיניות של ישראל, חסרות את שני האלמנטים הללו. (למשטרן של מדינות ערב יש רציונאל קיומי, למדינות עצמן לא - מישהו יודע מי מחליפו של מובראק?)

טיל בעל ראש נפץ גרעיני אינו מחסל מדינות רגילות, לכל היותר הוא מסוגל לחסל רובע עירוני גדול, ולנטרל מעגלים נרחבים בסביבתו הקרובה (תלוי בתנאי מזג האויר ופיזור הנשורת הגרעינית). הירושימה ונגסאקי היו שתים מתוך אין ספור ערים שחוסלו בשיטתיות בהפצצות השטיח של בנות הברית. האפקט הפסיכולוגי היה אדיר, האפקט הממשי המידי לא היה שונה בהרבה מהפצצת דרזדן.

ההבדל הגדול בין ישראל למדינה רגילה נעוץ בכך שרוב אוכלוסייתה של ישראל, כלכלתה, וחיילי המילואים שלה, מרוכזים למעשה בעיר אחת בשם גוש דן. ישראל היא מטרה רכה אחת שניטרולה הוא בעצם סוף הסיפור הישראלי. גירעון המזה"ת לא יוביל למאזן אימה, אלא לשבירת המאזן הקיים היום ולאימה בצד הישראלי בלבד. במלחמת העולם השנייה נהרסו ערים בזו אחר זו. העולם הערבי יכול לעמוד בכך - ישראל לא. בל נשכח - השיקול הערבי אינו חסכון בחיי אדם אלא שרידות המשטר. אנואר סאדאת "המתון", הודיע כי הוא מוכן להקריב מליון חיילים במלחמה מול ישראל. כל מנהיג ערבי שיכניע את ישראל במחיר כמה מעריו שהתאדו בפטריה גרעינית יהפוך לצלאח א' דין מודרני, למנהיג העולם הערבי. פיתוי לא קטן.

לאור האיום הקיומי, ולאור עדיפותנו הצבאית שזמנה הולך וכלה, מדוע איננו אומרים לעזאזל העולם, חיי ילדנו חשובים מחיי אוכלוסיית האויב, ומסירים את האיום בכל מחיר. האין זה הגיוני שנעדיף את חיינו על חיי אוכלוסיות עוינות?

בהכרח אנו עוברים בשלב זה לדיון ערכי. איננו דנים יותר בראשי נפץ ובכורים גרעיניים. אנו דנים עכשיו בערכי יסוד, באתוס היסוד של מדינת ישראל. דיון זה יראה לנו שבעצם, בבסיס תפיסת הביטחון עומדים ערכים ורק אח"כ עובדות טכניות.

מדינת ישראל קמה על בסיס התפיסה הערכית המערבית/נוצרית. תפיסה זו אינה מכירה באמת מוחלטת, וממילא גם הצדק העומד לשירותה של האמת - נתון תמיד לפרשנות. כיצד עם כן מזהה המערכת הערכית המערבית/נוצרית את הצד הטוב ואת הצד הרע בסיפור. העניין הוא פשוט - החלש הוא הטוב והחזק הוא הרע.

הצלב והאיקונין שבבסיס התרבות המערבית (גם זו החילונית) מייצג חולשה, סבל, "אנדרדוגיות" במיטבה (אגב- באיסלם, החזק והאכזר הוא הצודק, ראה את סיפור חייו של נביאם, אך ישראל פועלת על-פי הקוד המערבי ולכן נתרכז בתרבות הזו). כל עוד לא התקררו לגמרי משרפות אושוויץ, וכל עוד נראתה ישראל עד מלחמת ששת הימים, כצד החלש בסיפור, הצלחנו איך שהוא לשלב בין האתוס הציוני לתרבות המערב.

אמנם אנו ממשיכים לסחוב כל אח"מ מסכן הנוחת בבן-גוריון, ליד-ושם, אך לימון השואה סחוט עד תומו וכבר לא ניתן להצדיק בסבל שלכם את סבלו של העם הפלשתיני...

חיילי צה"ל שבמחסום, אינם נראים כצד החלש בסיפור ואנו נותרנו בסתירה עמוקה, בין מערכת הערכים המערבית /נוצרית עליה השתתנו את המדינה הציונית, לבין היכולת הבסיסית ביותר לשמור על קיומנו.

הישראלי הממוצע נוטה להאמין שמה שמותר לערבי (טרור, רצח אזרחים וכדומה) אסור ליהודי, פשוט מפני שהעולם המערבי מפחד מן הכמות והעוצמה הערבית מוסלמית. זה מאוד לא מדויק. העולם המערבי מקבל כל התנהגות, גם של שבטים נידחים, ובלבד שההתנהגות הזו נטועה בתרבות עושיה.

גם בישראל, למשל, נוטים להקל בעונשם של בדואים אשר רוצחים את אחיותיהם על רקע כבוד המשפחה.

במילים אחרות - לא העוצמה המערבית קושרת את יכולת התגובה של ישראל למסגרות התרבותיות המקובלות במערב, אלא להיפך - התלות התרבותית של ישראל במערב, היא שכובלת אותה לתנאיו. מדינות טוטאלטריות השמות ללעג ולקלס את מושג 'זכויות האדם' - כגון מצרים וסעודיה, מקבלות סיוע צבאי וכלכלי גדול הרבה יותר מישראל (לא רבים מודעים לכך - אך מכל ששה דולרים אמריקניים המושקעים בנשק למזה"ת - רק דולר אחד מגיע לישראל. אילו הייתה ארה"ב מטילה כיום וטו על כל משלוח נשק למזה"ת - היה הדבר משפר מאוד את מצבנו הבטחוני).

התלות התרבותית מחייבת את ישראל לעבור לאסטרטגיות מגננה חסרות סיכוי כגון ה'חץ', גדר ההפרדה, והצדקת מאזן אימה גרעיני.

סיכום תמונת המצב הזו מראה לנו שמתוך התודעה הישראלית העכשווית, אין לישראל סיכוי לשרוד לאורך זמן.

אם יש פעולה פאסיוית הכרחית המתבקשת מן המצב, הרי שמדובר בראש וראשונה על פיזור האוכלוסייה הישראלית ובנייה כפרית מואצת בנגב, ביש"ע בגליל ובגולן. ישראל צריכה פשוט לאסור את המשך הבניה בגוש דן, ולפתח את התשתית והפריפריה כמשימה לאומית ראשונה במעלה.

ברור שישראל צריכה לחסל את מפעל הגרעין האירני, גם במחיר פגיעה באזרחים. ברור שישראל צריכה לגבות מייד מחיר בלתי נסבל מכל משטר ערבי איסלמי המכניס טילים אסטרטגיים לטווח שיגור מול ישראל. זו הקונספציה הבטחונית היחידה האפשרית, והיא תביא בהכרח לחיזוק מעמדה הבין-לאומי של ישראל, כפי שהיה לאחר ה"טבח" שערכה בצבא המצרי במלחמת ששת הימים. אולם אין טעם לדבר על מה נעשה, כל עוד לא החלפנו את הבסיס התרבותי עליו מושתתת המדינה. כל עוד אנו לא הבנו שאנו הצודקים בסיפור, לא משום שאנו חלשים, אלא משום שאנו יהודים, לא נוכל לפעול מתוך שיכנוע פנימי, ובוודאי שלא לשכנע בכך את העולם.

מסתבר שהפתרון האסטרטגי - עובר קודם כל דרך התרבות, ורק אח"כ אל שולחנות המהנדסים של התעשיה הצבאית.

תאריך:  18/08/2004   |   עודכן:  18/08/2004
משה פייגלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דן בן-דוד ("הארץ", 09.08.04) קובע ש"הדרך היחידה לשמור כאן אוכלוסייה ולמשוך לכאן יהודים היא על-ידי בניית מדינה בעלת רוב יהודי מוצק וחוסן פנימי המבוסס על שוויון זכויות, חובות והזדמנויות ברמה האישית, ויושרה ציבורית של המנהיגים". אי אפשר שלא להסכים עם קביעה זו. אבל, בן-דוד אינו מסתפק בכך. הוא משתמש בדבריו כדי לאשש את דעותיו הפוליטיות. הצצות במקומות שונים במאמרו.
18/08/2004  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
הסכמי אוסלו היו אמורים להיות תחילתה של בניית המדינה הפלשתינית. התמיכה המוראלית, הפוליטית ובעיקר הכספית חסרת התקדים שניתנה לערפאת וחבורתו כדי שיבנה את מדינתו העתידית, שקולה בהיקפה אולי רק לתמיכה שנתן העולם למדינות אירופה שלאחר מלחמת העולם השניה.
17/08/2004  |  משה אלעד  |   מאמרים
מאתיים-ושתיים משלחות צעדו בזו אחר זו, בטקס המרהיב באתונה. מאתיים-ושתיים משלחות, המייצגות מאתיים-ושתיים מדינות. למעשה אחת מהן לא היתה מדינה, אבל כבר מזמן מתייחסים אליה בזירה הבינלאומית והספורטיווית כאל מדינה לכל דבר.
17/08/2004  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
לפני זמן קטן צלצלתי לבית-ספר כל שהוא. ביקשתי, נינוח ומאופק, באדיבות מודגשת, לשוחח עם אחת מהמורות בו. שיחה היא לשון הפלגה. בסך הכל רציתי לשאול אותה שאלה. היא לא היתה. ביקשתי את מספר הטלפון הנייד שלה. המזכירה הצטערה באוזניי ואמרה " אנחנו לא מוסרים מספרי טלפון של מורים". נואש, ביקשתי לפרוט על אחרון מיתרי הרגש שלה. אולי תוכלי, הצעתי לה, למסור לי, בבקשה, את מספר הטלפון בביתה של המורה. "יש לי רק שאלה קטנה לשאול אותה", התוודיתי את שבועתי באוזניה.
16/08/2004  |  אברהם שרון  |   מאמרים
במסיבת עיתונאים בטרם תחילת השביתה, אמר השר לביטחון פנים, הממונה על השב"ס, צחי הנגבי: "מבחינתי הם יכולים לשבות... עד מוות". אמירה מאוד לא מיניסטריאלית - אבל בכיוון הנכון. מבחינתי, הייתי מציע לו נוסחה יותר דיפלומטית, מרוככת קמעה עם אותו תוכן: אם ברצונם לשבות - שישבתו על אחריותם עם כל התוצאות הנלוות.
16/08/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il