|   15:07:40
  משה חסדאי  
תחקירן, פובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

והגדת לבנך ולבתך

התכלית והמטרה העליונה של הורים, מחנכים ומורים, אחים ואחיות, בני משפחה, מדריכים בתנועות הנוער, מפקדים ומנהלים, ושל כולנו כמשפחה, כקהילה, כעם, לזכור ולהזכיר לעצמנו ולבנינו ולבנותינו מי באמת אנחנו וכמה טוב ואור וכשרון ויכולות נפלאות יש בנו. בכולנו. בכל אחד ואחת מאיתנו. ובכולנו כרקמה אנושית אחת חיה
13/04/2012  |   משה חסדאי   |   מאמרים   |   תגובות
להזכיר כמה טוב ואור וכשרון יש בנו [צילום: AP]

נביא לכל האומות
גם לעם היהודי כעם, יש אתגר בחירה ייחודי, להמשיך שרשרת הדורות ולהיות עם אחד ומיוחד שיש לו תפקיד להיות נביא לכל האומות. נביא שמביא עימו בשורה של אמת וצדק לאומי ובינלאומי

ההשראה של מאמרי, היא האזנה לעדי ארד, בתוכניתה 'ערב חג' מהבוקר, ברדיו 'גלי ישראל' הנפלא.

עדי ארד שיתפה אותי בין שאר מאזיני תוכניתה, בסיפור אישי בשידור חי, מרגש ומותיר רושם בל יימחה. לפני כל הפרסום והתפתחות הקריירה שלה לזמרת ושחקנית, היא הייתה מורה למוזיקה ולדרמה בבתי ספר, כמקור פרנסה למימון לימודיה.

היא לא תשכח את השיעור ההוא לכיתה ו' באחד מבתי הספר. נכח בשיעור הזה, אחד מתלמידיה, ושמו אלון. אלון היה נגן קלרינט ועם אישיות יוצאת דופן בכישוריו והעדפותיו לשעות הפנאי. בכיתה היו שראו בו מגה-חנון או סופר-חנון וממש התעללו בו, גם במהלך אותו שיעור.

החידוש באותו שיעור, היה תגובתה המיוחדת של עדי ארד. היא לא עברה לסדר היום, על ההטרדות המציקות לתלמיד המחונן. היא לא התעלמה. היא באה לקראת אלון, לקחה בידה את המחברת שלו וכתבה בה בטוש אדום את המילים היקרות והחשובות האלה: "יום אחד - עוד תכבוש את העולם".

עשר שנים אחרי, קיבלה עדי ארד מסר תודה מאוד חשוב. המסר בא מאותו תלמיד ושמו אלון. המסר שלו נפתח בהקדמה: למורה שהצילה את חיי. במסר מספר לה אלון, שהוא נשא בקרבו את המסר שלה מאז ועד היום ולנצח. הוא התגייס לצבא, נעשה לטייס, וכעת הוא גם מנגן בהרכב ג'אז ברחבי העולם, מהמפורסמים והמבוקשים בהרכבי הג'אז.

את הסיפור האישי הזה של עדי ארד ואת המסר של אלון, שייכה עדי לתובנה שנולדה בה בהבנה מחודשת במצוות "והגדת לבנך". עבורה זהו המסר העיקרי שעל כולנו להפנים ממצווה זו: תאמינו ביכולות של בניכם ובנותיכם ותנו ביטוי לאמונה זו באופן מילולי בכתב ובעל פה לאוזניהם של צאצאיכם ובזאת קיימתם את המצווה הזו לעומקה לאורכה ולרוחבה. קיבלתי על עצמי לקיים מצווה זו לאור תובנה זו.

לפגוש את האני האמיתי

סיפור דומה ושונה, שאותו אני משתדל לספר בהרצאות וסדנאות אותן אני מוזמן להנחות, הוא הסיפור הבא: בהיותו בשנה הראשונה לכהונתו כמורה בקהילה בפאלם ביץ' שבפלורידה, פגש מורה צעיר בנער בר מצווה שאף פעם לא ישכח. קראו לנער לואיס, והוא היה הנער הראשון שהמורה הצעיר חגג עימו בר-מצווה.

לואיס הנער והוריו באו למשרדו של המורה הצעיר, שבועות מספר אחרי בואו של המורה למקום, לפגישה שהתבררה כלא קלה במיוחד. לואיס לא נראה מרוצה. היא היה בעל משקל עודף, מוזר וחסר כישורים חברתיים. כל אותן תכונות אופי שאינן רצויות לנער בן שתים עשרה השרוע בעל כורחו בחברה השטחית של פאלם ביץ', הסוגדת לאלי הכסף והגוף החטוב.

לא די היה בהשפלות שספג לואיס מחבריו. הוריו תרמו גם הם את חלקם כדי לחבל בדימוי העצמי שלו. הוריו הודיעו למורה שלואיס אינו ילד חכם במיוחד, ושהוא כנראה יתקשה בקריאת ההפטרה, שילדים אחרים נוהגים לקריא בבר המצווה שלהם. ההורים חשבו שיהיה די בכך שלואיס יקרא את הברכות. ההורים אמרו זאת בחצאי משפטים מלאי רמיזות, בעוד בנם נוכח בחדר. כשההורים הלכו נשאר המורה כועס כמעט עד דמעות, לנוכח חוסר הרגישות של ההורים ואולי הזכירה לו המוזרות של לואיס את עצמו בגילו... ואז המורה החליט לעשות משהו בנידון.

במשך ששת החודשים שלאחר מכן, פגש המורה את לואיס כשלוש פעמים בשבוע. בדיוק אותו מספר פעמים שהיה מקדיש לכל נער בר מצווה. לשמחתו הרבה מצא המורה שללואיס היה קול יפה מאוד ושהוא מסוגל לעמוד בקריאת ההפטרה. אך המורה האמין שלואיס מסוגל אף ליותר. כך התאמנו השניים לא רק על ספר נביאים, אלא על קריאת הפרשה בתורה כולה. לא משימה קלה, בכל אמת מידה שהיא.

השניים התאמנו שוב ושוב ושוב. הגיע בוקר בר המצווה של לואיס. לואיס קם לשיר את ההפטרה, והמורה מתאר שזו הייתה ממש שירת מלאכים, והמלאכים נשאו כל מילה שלו. לואיס ממש זרח ! לואיס האיר ! החדר והשמים ממעל עמדו מתפעמים מהיופי ומהחן שהתגלמו בלואיס. המורה קם כדי לשאת נאום שהכין, אך רק מחשבה אחת מילאה את ראשו. הוא היה צריך לדבר ישירות אל לואיס, והיה צריך להיות בטוח שהוא הבין את מלוא הדרו ומשמעותו של הרגע. הקהילה כולה כאילו נעלמה.

כשהמורה פנה אל לואיס באותו בוקר בר מצווה, הוא נתן למילים לזרום מפיו בלי לצנזר: "לואיס, הבוקר פגשת את האני האמיתי שלך. זה אתה. אתה טוב, מלא חן, מוכשר וחכם. עם כל מה שאמרו לך אנשים אתמול, ועם כל מה שיקרה לך מחר, תבטיח לי דבר אחד לואיס, שתזכור שזה מי שאתה, תזכור ואף פעם אל תאבד זאת".

חודשים מספר לאחר בר המצווה של לואיס, עברה משפחתו מהאזור בו התגורר המורה הצעיר. הקשר בין המורה ללואיס אבד. אך שנים מספר לאחר מכן, קיבל המורה מכתב מלואיס. זה עתה סיים את לימודיו באוניברסיטה יוקרתית, הוא מתחיל ללמוד בבית הספר לרפואה, והוא עומד להתחתן עם ארוסתו.

המכתב של לואיס היה קצר. נאמר בו: "בית הספר התיכון היה סיוט. לפעמים חשבתי שלא אשרוד. אך קיימתי את הבטחתי. זכרתי תמיד את בוקר בר המצווה שלי, כשאמרת שזה מי שאני. אני מודה לך על כך".

האתגר מוצע לכל קהילה החפצה בחיים יהודיים

זוהי מצוות "והגדת לבנך", זוהי מצוות "והגדת לבתך", וזוהי התכלית והמטרה העליונה של הורים, מחנכים ומורים, אחים ואחיות, בני משפחה, מדריכים בתנועות הנוער, מפקדים ומנהלים, ושל כולנו כמשפחה, כקהילה, כעם, לזכור ולהזכיר לעצמנו ולבנינו ולבנותינו מי באמת אנחנו וכמה טוב ואור וכשרון ויכולות נפלאות יש בנו. בכולנו. בכל אחד ואחת מאיתנו. ובכולנו כרקמה אנושית אחת חיה.

ומן הפרט אל הכלל. הציבור והקהילה הבוחרים בחיים יהודיים יש להם גורל שהוא ייעוד. אשריי שזכיתי להיות נמנה על קהילה כזו בבית אל. קהילות כאלה נמצאות בכל מקום בארץ. האתגר הזה מוצע לכל קהילה החפצה בחיים יהודיים, שאין מילה יותר מתאימה לתארם אלא כחיים שיש להם טעם של שבת וריח של גן עדן.

גם לעם היהודי כעם, יש אתגר בחירה ייחודי, להמשיך שרשרת הדורות ולהיות עם אחד ומיוחד שיש לו תפקיד להיות נביא לכל האומות. נביא שמביא עימו בשורה של אמת וצדק לאומי ובינלאומי. אנו עם התנ"ך והתלמוד החי בארץ התנ"ך על-פי מורשת אבות ואימהות. יש לנו תפקיד היסטורי משמעותי. תכליתנו היא להיות המצפון של האנושות. זהו תפקיד לא קל. תפקיד מסוכן ויש לו מחיר גבוה. זהו תפקיד שיוצר כלפינו קנאה, שנאה ופחד. תפקיד שמושך אליו אש זרה. תפקיד שהצלחנו בו עד כה, לעיתים בעל כורחנו, ופעמים רבות מספור מתוך בחירה מלאה ומסירות נפש עילאית.

זוהי בחירה לא קלה להיות יהודי. זוהי בחירה אצילית ואחראית להיות יהודי ויותר מכל עם, הנאמן לזהות היהודית לכללותיה ולפרטיה ההלכתיים וההגותיים כאחד. זו משמעות החירות, להיות נאמן לעצמיותך כאדם, כיהודי וכעם. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. כשהנשמה מאירה גם שמים עוטי ערפל מפיקים אור נעים. קרובה היא שעתנו הגדולה. זו העת לבחור בחיים של משמעות וחירות מתוך אחריות.

תאריך:  13/04/2012   |   עודכן:  13/04/2012
משה חסדאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
והגדת לבנך ולבתך
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאתה מטיף
14/04/12 21:40
 
משה חסדאי
15/04/12 19:29
 
ינון ר
16/04/12 00:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאסר אלזעתרה, במאמרו "נפילת משטרו של בשאר - מכה מוחצת לאירן" ("אלדסתור" הירדני 3.4.2012) מעריך כי סופו של בשאר הוא רק שאלה של זמן, וכך הוא כותב:
12/04/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בתקופה האחרונה מתרבות הידיעות על כוונת הפלשתינים, ובראשם אבו-מאזן, לפרק את הרשות הפלשתינית ולחזור לימים שקדמו להסכמי אוסלו, שבהם הייתה ישראל אחראית לכל שטחי יהודה ושומרון, כולל הערים. במרס 2012 התכנסה בקהיר ועידה שכללה אישים מצריים ופלשתינים ידועים, אשר דנה בכובד ראש באפשרות זו, "בשל היעדר אופק מדיני בתקופה הנוכחית". השאלות שעמדו לדיון בוועידה היו מי מוסמך לקבל החלטה על ביטול הרשות, והתועלת שתצמח ממהלך זה לעומת הנזק שייגרם ממנו. על-פי דברי המשתתפים, כשלון הרשות נעוץ באי-יכולתה להביא לנסיגה ישראלית מלאה מכל "השטחים הכבושים" של שנת 1967, ובחוסר האפשרות של הפלשתינים לכפות על ישראל להתיר את שיבת הפליטים לתוכה.
12/04/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
קשה לחשוב על מקום מבודד ומרוחק יותר מבורות לוץ. סוף העולם ימינה עם סלסולים, זה בורות לוץ. תהליך מדוד של הידרדרות באיכות הכביש, מכביש אגרה מהיר, לסתם כביש מהיר עוקף באר שבע, לסתם כביש מסוכן עד עמק הרוחות, לכביש משובש ענוד מהמורות, לדרך כורכר שנראית כעצמות היבשות של הדינוזאורים. חבורה של גברים כרסתנים על נשיהם וטפם במכוניות שטוב היה להן אילו לא ניסו לצלוח דרכי סלעים קישחות, התקבצה לה אל אותו קצה העולם ימינה, ויצאו אל הטבע שאינו אלא שטחי מדבר חסר רחמים שהשמש אופה מדי יום ביומו לכדי לובן מבהיק, רק כדי להיווכח שגם בו צומחים פרחים. והם עוד שילמו בשביל זה טבין ותקילין, ועוד מוקדם בבוקר, בעוד שהאדם הסביר בחופשה יחשוב אולי על פקיחת עין תורנית.
12/04/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בעתירה של "שלום עכשיו" לבג"ץ, כתמיכה בטענתם של ערבים לבעלות על קרקעות שעליהן ממוקם הישוב מיגרון בחבל בנימין, ציווה בית המשפט העליון לפרק את הישוב ולהשיב את הקרקע לבעליה הערביים הנטענים. בפסק דינו מ-2006 בית המשפט מעולם לא ערער על נכונותו של הנתון העיקרי שהיה במחלוקת, והוא שהקרקע אומנם שייכת לעותרים המתגוררים בכפר דיר דיבוואן השוכן בסמוך להתנחלות. בית המשפט קיבל כנכונה את הודאתה של ממשלת ישראל כי מגרון נבנתה באורח בלתי חוקי על אדמה ערבית פרטית, כנראה על סמך ממצאיה של טליה ששון, בדוח שהגישה לממשלה ב-2005 על התנחלויות בלתי חוקיות שהוקמו ביהודה ושומרון המכונים "מאחזים בלתי חוקיים", שקיבל ללא ערעור את הטענה הערבית לבעלות על הקרקע. היות שמאז בג"ץ אלון מורה ב-1979 שבו עלתה הסוגייה לראשונה, מדיניותה של ממשלת ישראל היא לא לבנות ישובים חדשים על אדמה פרטית, פסק בית המשפט כי מטעם זה מגרון הוא עקרונית ישוב בלתי חוקי, ועל כן יש לפנותו. אך נראה כי במקרה מגרון הן הממשלה והן בית המשפט פעלו בחיפזון יתר, מבלי לבדוק את תקפותן של טענות הערבים לבעלות.
12/04/2012  |  הווארד גריף  |   מאמרים
האמת על הפוליטיקה הישראלית נהירה לכל אחד מאיתנו, אבל איכשהו זה לא עובר משלב הטרוניות לשלב המעשים. החלטתי להתאמץ ולברר להיכן הולך כספנו, כבודנו, ופתק הקלפי הדמוקרטי שלנו. התוצאה ממש מחרידה: 120 מעלות מתחת לאפס. פשוט הקפאה עמוקה...
12/04/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il