|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לפני שמכבידים את הנטל על הציבור:

החובות למדינה כפולים מהגרעון

מבקר המדינה קבע שניתן לגבות חובות בסך 60 מיליארד שקל - אך שורה של מחדלים מונעת זאת בנוסף לאמצעים עליהם מצביע המבקר, מן הראוי להטיל על החייבים סנקציות מינהליות קשות, כגון הגבלת חשבונותיהם ומניעת רשיון נהיגה ודרכון
04/06/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
שטייניץ צריך להתעשת ולגבות חובות [צילום: פלאש 90]

בעוד משרד האוצר מחפש בקדחתנות מקורות לסתימת הגרעון בתקציב, העלול להגיע השנה ל-30 מיליארד שקל, חלק נכבד מן הפתרון מצוי ממש מתחת לאפם של יובל שטייניץ ואנשיו. אם הם היו טורחים לקרוא את דוח מבקר המדינה שפורסם רק לפני חודש, במקום לקבור אותו כרגיל באיזושהי מגירה, היו מגלים שאפשר להשיג את הסכום, או לפחות חלקים ניכרים ממנו, בלי להטיל על הציבור אפילו גזירה אחת. מהיכן? פשוט מאוד: מגביית חובות.

המבקר מיכה לינדנשטראוס קבע בדוח השנתי, כי החובות למדינה עומדים לפחות על 60.7 מיליארד שקל - כפליים מן הגרעון השנה. אמרנו "לפחות", משום שלמעשה החובות מסתכמים ביותר מ-120 מיליארד שקל, אך המבקר מכיר בכך שמחצית מסכום זה כנראה לא ניתן יהיה לגבות מסיבות שונות. אותם 60 מיליארד שקל מורכבים מחובות של 20.5 מיליארד שקל לרשות המיסים; 12.5 מיליארד שקל לביטוח הלאומי; מיליארד שקל לרשות המים; 1.9 מיליארד שקל למינהל מקרקעי ישראל; 900 מיליון שקל למשרד הבינוי והשיכון; אותו סכום למשרד התמ"ת; ו-21.7 מיליארד שקל לנושים אחרים, כגון 6 מיליארד שקל לחברות הממשלתיות.

מדוע המדינה אינה גובה את החובות הללו? דוח המבקר חושף אוזלת יד ורשלנות כמעט בכל נקודה. "המבנה של מינהל הגבייה במתכונתו הנוכחית אינו בגדר מענה מקצועי הולם בתחומי הבקרה והפיקוח על תהליך גביית החובות על-ידי משרדי הממשלה", הוא קובע.

אין העברת מידע בין רשויות המדינה

אבל לפני שמדברים על גבייה, בואו נדבר על מידע - וגם כאן יש בלגן: "במינהל הגבייה אין מערכת ממוכנת למידע המאפשרת קבלה מסודרת ואמינה של דיווחים בדבר החובות הקיימים למשרדי הממשלה. זאת ועוד, טרם נקבעו נהלים המחייבים את החשבים במשרדי הממשלה לדווח למינהל הגבייה על התפתחות שיעורי הגבייה והיקפי החוב לסוגיו בזמנים קבועים ומוגדרים".

שתי פסקאות נוספות בדוח המבקר חושפות את עומק הבעיה: "העדר של העברת מידע בין רשויות המדינה השונות פוגע פגיעה של ממש ביכולת הגבייה של המדינה, מאפשר לחייבים לחמוק מתשלום חובותיהם ועשוי להביא לחלוקת כספי ציבור לאנשים שאינם זכאים לכך על-פי חוק. כאמור, על הנהלת משרד האוצר בשיתוף הגורמים הנוגעים בדבר לפעול בהקדם להסדרת שיתוף הפעולה בין הגופים והרשויות שבאחריותה ובין הביטוח הלאומי.

"סוגיית ניהול חובות המדינה ומימוש גבייתם ביעילות ובמהירות היא סוגיה מערכתית הנוגעת למשרדי ממשלה רבים, שבהם חישוב החובות וגבייתם נעשים על-פי משתנים רבים ושונים. הגבייה המבוזרת שהתבצעה עד כה בכל משרד ומשרד לא הייתה יעילה, הצטברו חובות בסכומים ניכרים עבור המדינה ונפגעה יכולת ההרתעה שלה. על משרדי האוצר והמשפטים לפעול בנחרצות כדי לבסס רשות מרכזית אחת; רשות זו תפעל לרכז את כלל המידע והטיפול בגביית החובות לממשלה ובתוך כך תיתן מענה לסוגיות השונות שבמאפייני החוב וגבייתו".

המלצת טרכטנברג עדיין ממתינה

תאמרו: בשביל לגבות חובות צריך לשכור עובדים, ואולי העסק לא יהיה כדאי. לא נכון, קובע המבקר. עוד בשנת 2009 אמור היה מינהל הגבייה לפרסם מכרז לעורכי דין העוסקים בגבייה, שאמורים היו לתת למשרדי הממשלה שירותים של גבייה משפטית ונקיטת הליכי הוצאה לפועל נגד החייבים. עורכי הדין הללו היו עובדים כנגד עמלה מתוך החובות, וכך כולם היו יוצאים נשכרים. פתרון קל ונכון. אבל נכון למאי 2012, המכרז לא פורסם.

המבקר לא היה הראשון ששם לב לאוצר הטמון בחובות. ועדת טרכטנברג המליצה להקים צוות בראשותו של מנהל רשות המיסים להעמקת הגבייה בין היתר תוך בחינת שימוש נרחב במערכות המידע הממוחשבות המצויות בידי הממשלה. "המלצה זו מונחת בפני הממשלה בשלב זה", נמסר למבקר. למה? אין הסבר.

לינדנשטראוס סיכם: "הביקורת העלתה ליקויים רבים וחמורים בהליכי רישום החובות למדינה, בהליכי המעקב והפיקוח בעניינם ובשיטות גבייתם. התהליכים הננקטים כיום לרישום החובות ולניהולם פוגעים קשה ביכולת המדינה לגבות את חובותיה וגורמים לאובדן של מיליארדי שקלים לקופת המדינה. נוסף על כך, הזמן הרב העובר ממועד החיוב הראשוני ועד תחילת הפעולות לגבייתו פוגע פגיעה של ממש ביכולת לגביית החובות ובמימושם ומעיד על אוזלת יד, ולעתים אף על רשלנות בגבייתם.

"לדעת משרד מבקר המדינה, על הממשלה להידרש לסוגיה זו ולפעול ללא דיחוי ובנחרצות להקניית סמכויות וכלים שיאפשרו גבייה יעילה של החובות. מן הראוי שפעולות אלה יבוצעו לפי הצורך בתיקוני חקיקה, בנהלים, בהגדרת הסמכות והאחריות, בנושאי איגום המשאבים וריכוז המאמצים במסגרת גוף שלטוני מרכזי אחד ויעיל עם סמכויות אפקטיביות, תוך כדי יצירת שיתוף פעולה בין רשויות השלטון הנוגעות בדבר. נחרצות הממשלה בגביית חובותיה בסכומים של מיליארדי שקלים אמורה לתת בידיה מקורות כספיים רבים שיוכלו לממן, בין השאר, פתרונות כלכליים וחברתיים העומדים על סדר יומה; זאת ועוד, גבייה נחושה תרתיע את החייבים לה, תתרום לכיבוד החוק ותבטיח מינהל תקין".

לחייבים לא מגיעות זכויות

יורשה לנו להוסיף כמה הערות משלנו. מדובר בחובות חלוטים, שכל מה שצריך לעשות הוא לגבות אותם. לא צריך ללכת לבית המשפט, לא צריך להגיש תביעות, לא צריך כלום. פשוט להרים את הכסף ולקחת אותו. לכן, הדרך הנכונה ביותר לטפל בחובות הללו היא באמצעים מינהליים, והנה תקדים מכיוון שונה לחלוטין.

לפני מספר שנים הועברו תיקוני חקיקה לטיפול בסרבני גט. לא עוד כליאה לשנים ארוכות, אלא פגיעה ישירה ומיידית בזכויותיהם הכספיות והאזרחיות. סרבני גט מגלים שחשבונות הבנק שלהם מעוקלים, שאין הם יכולים להוציא רשיון נהיגה ושאין הם יכולים לקבל דרכון. אפשר להפעיל בדיוק את אותם אמצעים כלפי מי שחייבים כסף למדינה, ואז נראה מי יהיה הגיבור או החכמולוג שימשיך להתחמק. אין סיבה שלא להגביל את חשבונו של מי שאינו פורע את חובותיו לכלל, בדיוק כפי שנעשה כלפי מי שאינו פורע את חובותיו לפרט. אין סיבה שמי שאינו משלם למדינה יוכל להמשיך ליהנות משירותים שאין הוא חייב לקבל, כגון רשיון נהיגה או דרכון.

לפני שמטילים עוד נטל על האזרחים הישרים שאין להם ברירה אלא לחרוק שיניים ולשלם, חובה על המדינה להכות את מי שמרמים אותה וגונבים מכולנו: לא רק מי שאינם משלמים מיסים, אלא גם מי שאינם פורעים את חובותיהם. זה פשוט וזה צודק.
מאזן המדינה ל-31.12.10 - חייבים ויתרות חובה
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ בחוק מבקר המדינה [נוסח משולב], התשי"ח-1958, נקבע כי מדי שנה בשנה ימציא שר האוצר למבקר המדינה את מאזן זכויותיה והתחייבויותיה של המדינה (להלן - מאזן המדינה) לתום שנת הכספים שחלפה. במאי 2011 הגיש שר האוצר למבקר המדינה את "הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל ליום 31 בדצמבר 2010" (להלן - הדוחות הכספיים). מאזן המדינה הכלול בדוחות הכספיים נקרא "דוחות על המצב הכספי". הדוחות הכספיים כוללים הסתייגויות רבות בדבר המידע המוצג בהם ובדבר המידע החסר בהם. בדוחות הכספיים המאוחדים הוצגה יתרת חייבים ברוטו בסך של כ-60.7 מיליארד ש"ח. היתרה בסעיף זה היא נכס האמור לייצג, על פי כללי החשבונאות המקובלים, את שווי כלל החובות של חייבים שונים לממשלת ישראל. היתרה כוללת את מרכיבי החייבים מסוגים שונים לרבות חובות לרשות המסים . דוח זה עוסק בבדיקה של יתרות סעיפי החייבים במשרדי הממשלה, בחברות ממשלתיות ובגופים נבחרים בסכום של כ-17.3 מיליארד ש"ח ברוטו .. בביאור לדוחות הכספיים מצוין סכום נוסף של כ-7 מיליארד ש"ח, המייצג חייבים נוספים למשרדי הממשלה ולגופים שנבדקו ועדיין לא הוכר בדוחות הכספיים. פעולות הביקורת בחודשים אפריל-ספטמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של מינהל הגבייה באגף החשב הכללי במשרד האוצר (להלן - מינהל הגבייה או החשכ"ל) ושל יחידות החשבות במינהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י), במשרד הבריאות, ברשות המים, במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת), במשרד המשפטים, בחטיבה להתיישבות שבמשרד ראש הממשלה (להלן - החטיבה), במוסד לביטוח לאומי (להלן - בטל"א) ובמשרד הבינוי והשיכון (להלן - משהב"ש), בכל הנוגע לנאותות הסיווג והרישום החשבונאי של יתרות החייבים בדוחות הכספיים וליעילות הגבייה של חובות אלו. עיקרי הממצאים 1. למרכז ההשקעות במשרד התמ"ת יש יתרת חייבים בסך של 2,516 מיליוני ש"ח. נמצא כי המרכז לא פעל כנדרש כדי להבטיח את הגבייה וקבלת התשלום מחברות שקיבלו ממנו סיוע בעבר. 2. לרשות המים יש יתרת חייבים בסך של 1,082 מיליוני ש"ח (ברוטו). עוד נמצא כי יש איחור ניכר בקריאות המונה של מפיקי המים; משרת מנהל ההכנסות והגבייה אינה מאוישת; טרם הוחל בקליטת מודול הגבייה במרכב"ה . 3. נתוני ההלוואות שהעניקה החטיבה, שיתרתן במאזן עומדת על 558 מיליון ש"ח, נוהלו במערכת שאינה עומדת בכללי החשבונאות הממשלתית. התברר כי הנתונים אינם מטויבים , וחלקם נמצא בידי צד שלישי המסרב להעבירם לידי החטיבה. 4. במבנהו הקיים מינהל הגבייה אינו מסוגל להתמודד עם היקף הפעילות הנדרשת. הדיווח של החשבים והבקרה של מינהל הגבייה לגבי התפתחות החובות והגבייה לוקים בחסר בשל היעדר נוהלי דיווח ואי-חיבורו של מינהל הגבייה למערכת דיווח ממוכנת ואמינה. 5. מינהל הגבייה טרם פרסם מכרז לעורכי דין לתחום הגבייה, למרות חשיבותו ועל אף שתוכנן לצאת אל הפועל בתכנית העבודה שלו לשנת 2009. 6. אגף החשכ"ל טרם פרסם הוראת תקנות כספים ומשק (להלן - תכ"ם) ובה הנחיה ברורה ומחייבת בדבר העברת יתרת החובות עבור משרדי הממשלה לטיפולה של רשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים. כמו כן, חסרות הנחיות ברורות בעניין הרישומים החשבונאיים הנדרשים בנסיבות אלה. 7. לבטל"א יתרות חייבים מהותיות. נמצא כי המוסד אינו מצליח להתגבר על תופעות כמו "גלגול חברות" ואינו מוציא לפועל את ייעול הגבייה מחייבי מזונות באמצעות עורכי הדין כפי שנדרש בהחלטת הממשלה. עוד נמצא כי בטל"א לא שותף במידע של רשות המיסים ושל מינהל הגימלאות שבמשרד האוצר המנועים מלהעביר את הנתונים ללא שינויי חקיקה. 8. בממ"י הועלו ליקויים הנוגעים לחוסר טיוב נתונים לגבי יתרות החייבים ואמינותן. 9. נתוני יתרות החייבים של חברות ממשלתיות בסך כ-6 מיליארד ש"ח אוחדו במאזן הממשלה על סמך דוחות כספיים לא סופיים, דבר הפוגע באמינותם של נתוני יתרות החייבים במאזן המדינה. עוד נמצא כי רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר לא פרסמה חוזר או הנחיה לחברות הממשלתיות בעניין הבקרה, הדיווח ודרך הטיפול שלהן בגביית חובות.

תאריך:  04/06/2012   |   עודכן:  06/06/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החובות למדינה כפולים מהגרעון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
4/06/12 08:32
 
מחסומים בכבישים
4/06/12 15:09
 
חשדנית
5/06/12 09:57
2
משפטן המכיר ויודע
4/06/12 09:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כשבועיים, החליטו בדנמרק ובדרום אפריקה, בהתאמה, ובהחלטה שרירותית, להטיל חרם על מוצרים מההתיישבויות ביהודה ובשומרון ולמעשה לסמן מוצרים אלו. הסיבה לכך, לפחות על-פי דרום אפריקה, היא ש"ממשלת דרום אפריקה מכירה במדינת ישראל רק בגבולות שסומנו על-ידי האו"ם ב-1948". החרם, אם כן, מגיע כדי לנסות ולפגוע במדיניות ה"כיבוש" הישראלית ולהפסיק את הפגיעה בערבים הפלשתינים שבשטחים אלו.
04/06/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
היום הקובע הינו היום לפיו מאזן בית המשפט/בית הדין את המשאבים המשותפים של בני הזוג. עד יום זה, הזכויות והחובות של בני הזוג, אשר נצברו במהלך החיים המשותפים - משותפים, ומהם והלאה - חלה הפרדה ביניהן
03/06/2012  |  עו"ד אריאל דרור  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - עשה היסטוריה, נשגב, שניים, סמינר על המלחמה, נגד הממסד המשומן וכיכר
03/06/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ביום 8 בינואר 2012 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים בעמ"ה 9048/05, גריידי אלונה וגריידי יצחק נ' פקיד שומה ירושלים 1, בו נדחה ערעורם של נישומים על שומה שקבע להם פקיד השומה בגין דמי אש"ל בחו"ל (ללא קבלות) שהתקבלו מהמעסיק ושלא הוצאו בפועל על-ידי העובד (הנישום) בחו"ל.
בשנת 1953 כשחוקק חוק חינוך ממלכתי, חלקו של המימון הציבורי בתחומי החינוך היה 100%. במהלך השנים חל כרסום מתמיד במימון הציבורי, במיוחד בתקופת שלטון הליכוד. בימי ממשלת רבין השנייה חלה בלימה בכרסום ותקציב משרד החינוך רק התקרב ל-95% מימון ציבורי ו-5% כספי הורים.
03/06/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il