בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אנו צריכים לנצל את ההחלטות השונות של בתי המשפט בתחומי דת ומדינה כדי להגביר עוד יותר את הקשר שבין הדוד והרעיה, הקב"ה וכנסת ישראל ● על ההכרה ברבנים הרפורמים
|
לקרב הבריות בחוכמה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
לא בתי המשפט יקבעו את זיקת עם ישראל לאביהם שבשמיים. בהתעלם מהשאלה האם בית המשפט התערב שוב בעניין לא לו ובניסיון לקבוע את זהותה של מדינת ישראל או שלא הייתה לו כל אפשרות אחרת והוא היה חייב לנהוג חלוקה הוגנת בתקציב המדינה - אנחנו צריכים לסגל לעצמנו את ההכרה כי המערכה אינה מתנהלת במקומות האלה. קירובו של עם ישראל לריבונו של עולם מתרחש היום במרחב הפתוח. כיכר השוק פתוחה לכל, והבחירה החופשית היא הכלי העיקרי של הזיקה העמוקה למסורת האומה ולהתקרבותה. מכוח אמונתנו העמוקה באמת שאנו נושאים בתוכנו ובכך שסוף האמת לנצח וש"ניכרים דברי אמת", אנו צריכים לנצל את ההחלטות השונות של בתי המשפט בתחומי דת ומדינה כדי להגביר עוד יותר את הקשר שבין הדוד והרעיה, הקב"ה וכנסת ישראל. "שיהא שם שמים מתאהב על ידך" חז"ל לימדו אותנו את הכלי העיקרי בתחום זה - איהוב שם שמיים על הבריות. לא זו בלבד, אלא שהם גם לימדו אותנו כיצד עושים זאת: "ואהבת את ה' א-להיך - שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה. אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה - ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר 'ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר'" [יומא פו ע"א]. ביום שבו תהיה זהות בין היות האדם דתי ושומר מצוות בנאמנות ובקפדנות עצמית, ובין היותו של האדם מוסרי ומאיר פניו לבריות - יתאהב שם שמיים על הבריות. דרך זו היא הדרך הסלולה מקדמא דנא, ושם אנו צריכים לפעול בראש ובראשונה. בשורה גדולה לעם ישראל מכאן אנו פונים לקירוב של ממש. לא ניתן להתמודד על נפש האומה אם בתי הכנסת שלנו אינם מזמינים את כולם להיות שם. זה מחייב אותנו לעבור שינוי משמעותי ולרצות בכך כי בית הכנסת יהיה בית הכנסת של הקהילה כולה ולא של ה"חברים" בלבד. במקום בו אין מזמינים את הבריות ואין מקומות מיוחדים לאנשי השכונה; במקום בו הקהילה מתמרמרת על כך שמציינים בר מצווה לחילוניים בשבת, בשל אי-הנעימות המצטרפת תדיר לאירועים אלה; במקום בו רב הקהילה אינו מנחם אבלים ושותף בשמחות של כל הגרים האזור; במקום בו לא מנגישים את בית הכנסת לבעלי מוגבלויות פיזיות ונועלים את העלייה לתורה בפני בעלי מוגבלויות נפשיות - אנשים בוחרים באלטרנטיבה האחרת, בין אם היא מגדירה את עצמה כיהדות "מתקדמת", ובין אם היא התעלמות מוחלטת מהקשר לאמונתם. לא זו בלבד, אלא שאנו מגלים שיש שפות נוספות של קירוב ישראל לאביהם שבשמיים: בין אם מדובר בשפה התרבותית והאמנותית, בין אם מדובר בתלמוד תורה בהמון, בדרכים שונות ומגוונות; בין אם מדובר בארגון אירועים קהילתיים משותפים והשתתפות בהם; בין אם מדובר בהבאת השיח האמוני וההלכתי לכל שטחי החיים - עוד ועוד שערים נפתחים בעת הזו, ובשערים אלה מתאפשר לנו להיכנס - בענווה, בצניעות ובדיאלוג - ושם לחולל את הבשורה הגדולה. האור הגדול שאנו הולכים בו, ופתחון הלב לבריות - למצוקתם, לשמחותיהם ולתרבות חייהם - הם מקור החוסן והחוזק שמכוחם אנו מסוגלים לפעול, ולמלא את השליחות הגדולה שמוטלת עלינו בעולמו של הקב"ה - לאהב שם שמיים על הבריות. הבה אפוא ננצל את הדחיפה שאנו מקבלים לצורך זה, ואת תשומת הלב העיקרית שלנו נפנה לשדה הזה, שממנו תצמח בשורה גדולה לעם ישראל.
|
תאריך:
|
10/06/2012
|
|
|
עודכן:
|
10/06/2012
|
|
הרב יובל שרלו
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א.
|
10/06/12 13:30
|
|
כותרות מושכות עיניים זעקו השבוע לרגל שבוע הספר העברי, כי מצב התגמולים קפוצי היד לחכמינו שכתיבתם אמנותם ימיט "חורבן על הספר העברי ועל השפה העברית". ספר עברי - ניחא, ודאי כי סופרינו, ואף הטובים שבהם, יזדעקו לתבוע את עלבונם מידי המו"לים הנוהגים בהם זילות וניצול, והדברים ידועים. אבל שפה עברית תקנית? ממתי היו הסופרים העבריים לשומרי הלפיד ולתובעי תיקונה של השפה העברית? הרי הכל מכירים את הכותרת השערוריתית שנתנה אחת מסופרותינו המוערכות והמוכשרות לאחד מטובי ספריה: "למאטיס יש את השמש בבטן".
|
|
|
שלמה זנד, "מתי ואיך הומצאה ארץ ישראל " , הוצאת זמורה ביתן . אני מבקש לנהל שיח ושיג קצר מאוד עם התייחסותו להוויה הלאומית היהודית.
|
|
|
חבשתי כיפה ויצאתי לחפש עבודה. "ראיונות העבודה" התקיימו בדירות שקירותיהן ראו ימים לבנים יותר. ההצעה הראשונה הייתה להיות נהג. נהג? רק אם אוכל להעביר מריחואנה כמו שעשה נהגו של השר. ההצעה השניה הייתה להיות חבר בכנופיית פרוטקשן. כן, זה קיים גם אצל חובשי הכיפות. רק שכאן זה נעשה בחסות ובכשרות מלאה - למהדרין. אם כבר להיות פושע, אז למה להסתתר מאחורי הדת? למה לא להיות פושע בעל שם? יש כאלה שעשו קריירה, הון ומוניטין. יש גם את השלב בו פושע מחליט לחזור למוטב. הוא מתחיל לגדל זקן, לחבוש כיפה, לברך במקום לקלל. לא מפתיע שפושעים חובשים כיפה ומביעים חרטה (בדרך כלל רק מול התקשורת), זו דרך של בריחה או הסבה מקצועית.
|
|
|
יש חרדים, חרדים-ספרדים, ליטאים, חסידים, יש סרוגים, יש מסורתיים, וכולם-כולם יהודים בני ישראל. אז מה הבעיה עם הרפורמים? למה זה כל-כך מפריע ליהדות האורתודוקסית? למה זה מפריע לי?
|
|
|
בתחילת מאי השנה הועברה בצו ממשלתי הרפורמה בבריאות הנפש, במסגרתה יועבר תחום בריאות הנפש לסל השירותים שבאחריות קופות החולים, וייכלל ב'חוק ביטוח בריאות ממלכתי'. ארגונים חברתיים רבים – "עוצמה", "בזכות", "רופאים למען זכויות אדם" – תומכים ברפורמה, בין השאר בשל ההבטחה )של הממשל(, שעם החלת הרפורמה יוזרמו כספים למערכת שירותי בריאות הנפש, שבמהלך 17 השנים האחרונות עברו תהליך של ייבוש קיצוני. ואולם עמדה כזו אינה נותנת מספיק את הדעת לכך שמדובר בדרך פעולה שיטתית של הממשל, המשרתת את האידיאולוגיה הניאו-ליברלית, הדוגלת בצמצום המגזר הציבורי.
|
|
|
|