|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

תחת השטיח של אלוהים

לפני שבע שנים (ביולי 2005) הלך לעולמו אחינו הבכור, אלי חקק ז"ל, שהיה בעל תסמונת דאון. בשעות שלאחר מותו כתבתי את ההספד עליו, ונשאתי אותו בבית ההלוויות בהר המנוחות בירושלים. ההספד הופיע אחר כך במסגרות שונות והפך למסמך חברתי במוסדות חינוך רבים. כעילוי נשמה לאלי ז"ל אני מעלה שוב לזכרו את ההספד, כקריאת תיגר על יחס החברה לחלשים ולאנשים המוגבלים ובעלי הצרכים המיוחדים
09/07/2012  |   בלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות
אלי חקק ז''ל

אלי בשורה העליונה בין הוריו מתחת הרצל, בלפור ויהודה, 1950

תתגדל ותתקדש
הרצל חקק
במשך שנים ראינו איך החברה מתקשה לקבל ילדים פגועים, ילדים שונים ואחרים. היינו צריכים להגן על אליאס בכל מקום. לפני שבע שנים נפטר אליאס ונשאתי על קברו את השיר הבא, תפילת הספד ועילוי נשמה לאח היקר, אליאס חקק זכרונו לברכה
לרשימה המלאה

איך הפך אחי אלי תסמונת דאון לאפיקומן בהגדה
בלפור חקק
אחי ז"ל, שלקה בתסמונת דאון, ביקש להיות מפורסם כאחיו * משאלתו התגשמה ושיר על אודותיו נכנס להגדה של עמותת "מעגלי צדק"
לרשימה המלאה

בני משפחה וחברים,

שעת פְּרידה מאדם, שעת פרידה מאחינו האהוב אלי - היא שעה קשה לכולנו. ואנו מחויבים להעלות דברים לזכרו של ההולך מעימנו. לכאורה יאמרו האנשים: מה יש להגיד על ההולך מעימנו? לכאורה הָלך מעימנו אדם פְּחוּת עֵרך. תִסמונת דאון. מה יש לאמר על אדם תסמונת דאון?

לא היה לנו כאחים קל לגדול עם אָח תסמונת דאון. אִם נשלחו ילדי תסמונת דאון לָעולם כדי לבחון את המין האנושי, אנו יכולים לאמר לכֶם שהמין האנושי נִכשל. בכל מקום שאֵלי הלך, אנשים בָּזו לו וצִיערו אותו. זה היה קשה להיווכח עַד כמה הרוע האנושי אין לו תִכלה. בסֵפר בְּראשית כָּתוב משפט מדהים: "ויַרא ה' כי רַבּה רעת הָאָדם", ומה התגובה של אלוהים לָרוע האנושי? "וַיִתעצב אֶל לִבּוֹ"(בראשית ו, 6).

התגובה של האלוהים היא מצַמררת: ויתעצב אל לבו. למה האל צריך להתעצֵב? הוא יכול היה לברוא עוֹלם מושלם, ולא הייתה אז סיבה לעֶצֶב. אבל הוא העניק לאדם את הבחִירה החופשית, והאדם- כָּשַל ! בכל פעם שבני אדם פוגשים אנשים שונים מהם, חריגים ומוגבלים, תמיד יש כאלה שבָּזים להם ומתאכזרים להם. כשאתה נתקל בכך, קשה לך לראות עד כמה רַבה רעת האדם. כמה סֵבל ומרורים סָפג האיש ההולֵך היום לעולמו. שְעת המוות שלו היא שְעת חֶשבון נפש לכולנו.

מַלאכים שנָפלו

אֵלי נולד כבן בכור, ולא קל לזוג הורים לספוג מַכּה כזאת. אביהָ של אמא שלנו, סבא יצחק, קיבל את אלי כנכד ראשון שלו וראה בלידתו זכוּת. הוא קרא לבתו סעידה ואמר לה: "בתי, יש לך זכות מיוחדת שנולד לך ילד כזה. כל הילדים האלה הם מַלאכים שנָפלו ובאו לעולם לעשות תִיקון. ועַד שיַשלים את התִיקון שלו, אַת צריכה לנהוג בו ביראת קודש". וכך אמא שלנו נהגה. היא גידלה את אלי כמו שמגדלים מלאך בבית. במשך השנים ראיתי התבטאויות של מקובלים שונים שֶכּתבו שילדֵי תסמונת דאון בכל העולם יש להם מראה דומה והם כולם מלאכים שבאו לעולם לעשׂות תיקון.

מעניין, שבאחד האירועים שֶקרו לפני תשע שנים, אמר אֵלי משפט מסוים שכמו אִימת את דבריו של סבא. זה היה בקיץ 1996, תשנ"ו. אמא ניסתה לטפל בו והוא היה מר נפש והתנגד, ואז היא כעסה עליו ואמרה לו בערבית "מנֵן אַללא גַ'בָּאק?"(מאיפה אלוהים שלח אותך?) והִשלימה את דבריה בעברית: מאיפה שלחו אותך אליי, מאיפה באת ? אלי שתק ולא הגיב. ואז אני שאלתי אותו: אֵלי, אמא שואלת איפה היית לפני שבאתָ אליה. הוא הסתכל בשנינו ואמר משפט מדהים: "הייתי תחת השטיחַ של אלוהים". שום משורר לא יכול להמציא משפט כזה. שאלתי אותו שוב: ומי היה לידך שם? והוא ענה: המשיח.

כתבתי אז בעקבות האירוע הזה את השיר "מלאך בירושלים".

מלאך בירושלים

לְאָחִי הַבְּכור קורְאִים בָּרְחוב:
מְפַגֵּר.
קורְאִים לו גַּם: מונְגְלואִיד.
וְהוּא שְמו אֵלִי.
אֲנִי יָכול לְהָעִיד.
הָיִיתִי עֵד לְיָדֶיהָ שֶל אּמִּי
שֶמָּשְחוּ תְּרוּפָה עַל עורו
וְנַפְשו הָיְתָה לו מָרָה מִן הַדְּרָכִים
וְהִיא מִתְפּורֶרֶת מִכַּעֲסו
וְהִיא מִתְפּורֶרֶת לוּחַ זְכוּכִית.

וְאַחַר כָּךְ בְּעודו שותֶה
כְּאֵבָיו נִסְתָּרִים
שָאֲלָה אותו אִמָּא לִבָּהּ דַוָּי
בְּרֶגַע שֶל שֵבֶר מְרורִים:
לָמָּה הִגַּעְתָּ אֵלַי?
אֵיפה הָיִיתָ
לִפְנֵי שֶבָּאתָּ אֵלַי?
מִתְפּורֶרֶת מִכְּאֵבָהּ שֵבֶר זְכוּכִית.
וְהוּא עונֶה לָהּ בְּתַמְצִית החָכְמָה
הַמַּלְאָכִית
דְּבָרִים מֻפְלָאִים:
הָיִיתִי תַּחַת הַשָּטִיחַ
של אֱלהִים.

(מתוך: זריחה בין הזמנים, עמוד 60)

לאלי הייתה אהבה מיוחדת למשפחה. הוא אהב את המפגשים המשפחתיים והעניק חום ואהבה לאחיו ואחיותיו ואחייניו. אני זוכר שכאשר גרנו במבשֶׂרת ליד אמא שמונה עשרה שנה באותה כניסה באותו בניין, היינו יוצאים לא פעם לבילוי או יוצאים העירה. אֵלי היה עומד בחלון שלו בחזית הבניין מסתכל עלינו ומסמן לנו בידו שראה אותנו. הוא היה נשאר בחרדה ובדאגה ליד החלון עד שוּבנו. כשהיינו שָבים, הוא היה מסתכל ומסַמן לנו ביד שראה אותנו ופונה לאחור לחדרו.

כתבתי אז את השיר "אחי הבכור":

אָחִי הַבְּכוֹר הוּא סוֹד שחוֹר:
הוּא מונְגְלוֹאִיד נֶחְבָּא מֵעֵבֵר לַחַלּוֹן
מִתְבּוֹנֵן בַּמְּנוֹרוֹת הַשְּלֵמוֹת שֶל הַאֲנָשִים.
וְלוֹ נָתַן אֱלוֹהָיו מְנוֹרַת חֶסְרוֹנוֹת
לִרְאוֹת בָּהּ אֶת יִסוּרָיו יָמִים עַל יָמִים
לִרְאוֹת בָּהּ מֵחַלּוֹנוֹ הַשָּבוּר
אֶת שִׂמְחַת הָאֲנָשִים השלֵמִים.

(מתוך: אגדת הדבש המר, עמוד 41)

סבל וייסורים

אלי תמיד אָהב לסַדר הכּל אחרת. בכל פעם שבא לַבית התחיל להזיז חפצים מכאן לשם ומשם לכאן. פעם אמא חיפשה חפץ כלשהו, והוא לא זכר היכן הניח אותו. הוא ראה שהיא כועסת ורצה לפייס אותה. הוא ניגש אליה במבט תמים ואמר לה: אמא, מה אני אשם שאלוהים ברא אותי ככה?

בחודשיים האחרונים ידע אֵלי סבל וייסורים, ואין לדעת למה היה צריך להשלים את תיקונו בסבל כזה. אנו ניסינו להנעים לו את שנותיו עלי אדמות. בכל השנה היה מחכה ליום ההולדת שלו. וכשהייתה מסתיימת, מיד היה מדַבר על יום ההולדת הבא שלו. יכולתָ לשבת לידו, והוא היה אומר: בחנוכה יום הולדת שלי. והיינו אומרים לו: אלי, זה עוד הרבה זמן, והוא היה עונה בתמימות: אז מה, אז מה. והוא חיכה ליום הזה כיום גדול שבו כולם מברכים אותו ונותנים לו מתנות. עד לפני חמש שנים נהגו כל הקרובים והדודים מתל אביב להגיע במיוחד ליום ההולדת שלו.

בחמש השנים האחרונות, עקב סכסוך טריוויאלי במשפחה, הנוהג פסק. איש מהקרובים לא הגיע בחמש השנים האחרונות לחגיגת יום ההולדת של האיש האומלל, שכּה חיכה לדודים שלו. בכל יום הולדת ישב מר נפש ולא הבין למה קרובי משפחתו מחרימים אותו. הוא היה לוחש "למה הם שונאים אותי". היום במותו של אלי אינני יודע מה לומר על כך. אני רק בשר ודם, ואני יודע שנגרם לו צער בשנותיו האחרונות.

בבית החולים שָכב עִם ידיים קשוּרוֹת לצדדים, כיוון שהיה מחובר לאינפוזיה ולמכשירי הַנשמה. הוא לא יכול היה לסבול את המכשירים וניסה להוציאם מעליו. הרופאים נאלצו לקשור אותו. ראינו אותו חסַר ישע. הוא התבונן בכולנו כשאנו מסתובבים לידו חופשיים. והוא שכב שם חף מכל עוון, צדיק תמים בדורותיו, לא מבין למה קושרים אותו, למה דוקרים אותו כל הזמן. וכל הזמן היה לוחש: אני רוצה הביתה, אני רוצה הביתה. היינו סביבו כולנו כל הזמן: הרצל ויהודה ורינה ואילנה.
אני זוכר שאחותִי רינה אמרה לי: תראה אותו, שוכֵב כמו חיה קשורה.

לאחר מותו בשבת, הרגשתי צורך לכתוב את השיר על מותו. וזכרתי את הדימוי הזה: כמו חיה קשורה.

כתבתי את השיר "קרבן אדם".

קָרְבָּן אָדָם


הוּא שָׁכַב כְּמוֹ קָרְבָּן אָדָם
עָקוּד עַל מִזְבֵּחַ מִסְפָּר אַרְבַּע
בַּחֲדַר טִפּוּל נִמְרָץ.
אֲנִי לֹא הָאַיִל, לָחַשׁ נֶאֱנַח
אֲנִי לֹא הָאַיִל
אֲנִי המַּלְאַךְ.

הוּא שָׁכַב כְּמוֹ קָרְבָּן בּוֹעֵר
וְנִפְנֵף בְּאֶצְבְּעותָיו הַקְּשׁוּרוֹת:
תְּנוּ לִי לָעוּף
תְּנוּ לִי לָעוּף
אֲנִי מַלְאַךְ עִם כְּנָפַיִם
נִסְתָּרות.

וְהֵם
שֶׁהִבִּיטוּ בּוֹ בְּתוֹךְ סְבַךְ
חוּטֵי אִינְפוּזְיָה, חַמְצָן
וָחֲבָלִים לַיָּדַיִם
שָׁלְחוּ יָדָם לְהַתִּיר אוֹתוֹ
מִכָּל הַחוּטִים וְהַצִּנּוֹרוֹת
רַק לְאַחַר שֶׁנּוֹכְחוּ לָדַעַת
שֶׁהוּא כָּבוּי וְדוֹמֵם
וּכְנָפָיו -
שְׁבוּרוֹת.


אלי אהובנו אנו נפרדים ממך היום. אמא שלך גידלה אותך כמו אישה גיבורה. והיא יכולה להיות גאה שהיא קיבלה פיקדון שלם והיא מחזירה אותו שלם. התיקון נשלם. אנו יודעים אהובנו לאן אתה הולך מכאן. אנו יודעים שאתה לא תשכּון עפר, כי נשמתךָ נחצבה ממָקור עליון. הרי גיליתָ לנו את סודךְ בעודךְ חי עימנו עלי אדמות. אתָה שב היום אל המקום שממנו באתָ. אתה שב לשכון תחת השטיח של אלוהים. ושם, אֵלי אהובנו, שם כשתהיה מתחת לשטיחַ, מתחת לכיסא הכָּבוד, תלַמד זכות על כולנו, על כל אלה שאהבו אותךָ.

אנחנו לא נשכח אותךָ.

(ההספד נישא על-ידי בלפור חקק בבית ההלוויות הספרדי הר תמיר, גבעת שאול ירושלים, יולי 2005)
תאריך:  09/07/2012   |   עודכן:  12/07/2012
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחת השטיח של אלוהים
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן קלינסקי
9/07/12 13:50
2
ריקי להב
9/07/12 15:31
3
אדלינה קליין
9/07/12 16:50
4
יפה לורנצי
9/07/12 17:06
5
יהושע רוזנברג
9/07/12 17:29
6
ברבי דוד
9/07/12 18:54
7
בלפור חקק
9/07/12 22:08
8
חיה בנצל
9/07/12 22:56
9
מורד עזרא
10/07/12 10:20
10
חנה בר
10/07/12 12:25
11
מיכל משיח
11/07/12 00:19
12
בלפור חקק
11/07/12 10:08
13
שינשין
11/07/12 12:05
 
בלפור חקק
11/07/12 15:21
14
דינה לוין
11/07/12 13:10
15
שושנה ויג
11/07/12 13:37
16
שושנה ויג
11/07/12 13:47
17
איציק ברוך
12/07/12 12:20
18
יעל ברנהולץ
12/07/12 18:44
19
hayag3
9/06/13 17:47
 
בלפור חקק
12/08/16 22:59
20
דקלה ח
13/08/15 15:40
21
צדוק עלון
13/08/15 22:55
22
אהרון הופמן
21/08/15 10:27
23
אוולין כץ
13/07/16 13:52
24
ישראל ליטמן
9/07/20 11:39
25
רחל ארזני
13/10/23 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחים ישראלים החיים בחו"ל, למעט עובדי מדינה, שליחי המוסדות הלאומיים וימאים, אין להם זכות בחירה לכנסת. נימוק מחוקקי החוק הוא שלא יעלה על הדעת שישראלי החי בחו"ל, אינו משלם מיסים ואינו משרת במילואים, יתייצב ביום הבחירות בשגרירות ויכריע עבור החיים כאן בנושאים קיומיים.
09/07/2012  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
לצד הידיעות על הצורך בהעלאת מסים לכיסוי הגרעון בתקציב הממשלתי לשנה הקרובה, בסדר גודל של עשרה מיליארד ש"ח, התפרסמו ידיעות ומאמרים על גודלו של ההון השחור בישראל. בין היתר פורסם על ריכוז גביית המס בקבוצות מצומצמות ובשכירים, על החלטה ששר האוצר נדרש לקבלה לגבי סכום המס שיגבה מרווחים שהצטברו בחברות אחדות ( 20 או 40 מיליארד ש"ח). הדברים מעלים תהיות רבות לגבי יעילות ומדיניות אכיפת גביית מס ההכנסה בישראל, על-פי החוקים הקיימים.
09/07/2012  |  יוסף שטח  |   מאמרים
אני לא מצליח לפצח את הקוד הגנטי שמאפשר לצבועים את היכולת לא להיגעל מעצמם. רובם שמאלנים. יוסי שריד הוא מהבכירים שבהם. תחת הכותרת "וינוגרד ושמולי - שתי אכזבות" (הארץ, 6.7.12), הוא מותח ביקורת קשה על יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, רק משום שלקח תרומה מהטייקון נוחי דנקנר.
09/07/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים וסיכונים רבים, יתכן ובתקופה הקרובה נידרש כולנו למבחנים קשים ביותר הקשורים לקיומנו בארץ הזו. חוסנה של החברה בישראל נבחן במוכנות כלל מגזריה השונים לשאת בנטל הקיום היום יומי, ובהשקעת משאבים לבניית עתיד משותף טוב יותר לכולנו.
09/07/2012  |  ד"ר איתן לסרי  |   מאמרים
מצער, שלאור משנתו החברתית של הרב קוק, קשה למצוא את הציונות הדתית לאומית בין הנוטלים חלק משמעותי בנטל המשימה של המאבק לצדק חברתי.
09/07/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il