|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

בבית העריסה יורשים המתים את החיים

בית העריסה הוא בית העריסה לאמונה באלוהים. הוא גם בית עריסת כל המידות. בית עריסת כיבוד הדין. בית עריסת כיבוד האדם באשר הוא אדם. בית שלטי הדרכים שיציב אדם בצמתים של חייו. בית אהבת הרע. בית פיתוח תחושת השייכות לחברה, למולדת, לאומה, לאנושות. בית יסוד היסודות לכל מי שבוחר ביסוד היסודות וינייטה לפרשת פנחס התשע"ב
11/07/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
עריסת הבית היא עריסת הלאום ועריסת האמונה במי שנתן לנו חיי עולם

נרם יאיר
כיבוד אב ואם אין לו שיעור. כל עוד נרו של אדם בוער, להבת כיבוד אב רוטטת בשלהבת. אפילו קרע אדם קריעה על אביו ואימו שנרם שלהם כבה, בנרו שלו נרם עוד מאיר

אין יש מאין באדם. הוא לא יצר את עולמו ולא את בני מינו ולא את עצמו. הוא בן-חורין לבחור, בין הטוב לבין הרע, בין החיים לבין המוות, בין הישר למעוקל, בין העכשיו לבין המחר, כל בחירה, בכל צומת, בכל זמן, אבל הוא לא בן-חורין לבחור להיות. מעולם לא היה. יש ויוהרה המנתקת אותו מן המציאות מדיחה אותו לחוש ולומר: "לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי" [יחזקאל כ"ט, ג'], בראתי מרוחי את מחוזות חיי ומכוחי את עצמי, אולם כמוהו כפרעה שהעיד על עצמו כן, אם כך יאמין בעצמו, הוא הופך נושא ללעג או לרחמים. "שלושה שותפין הן באדם: הקב"ה, ואביו, ואמו" [קידושין דף ל' עמוד ב'], האלוהים שהדליק כביכול את "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" [משלי כ', כ"ז] הראשון, ממנו מדליקים נר מנר האב והאם את נר נשמת בר בטנם, הוא נעלה מעם, נסתר מעין, אבל האם והאב הם בית העריסה בה גדל הילד ואותם הוא רואה ושומע וחש כי ליבם הולם בליבו.

הם אוהבים אותו ואהבתם מלמדת אותו לאהוב, ובאהבת שני השותפים האלה וכיבודם, נאהב גם השותף הנעלה הנעלם. כך אמרו חכמינו זכרונם לברכה: "בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני" [שם]. כל כמה שהאמונה בבורא עולם מעוגנת בתשתיות ההכרה, העוגן עצמו מקורו בבית אבא. יעקב אבינו בנדודיו נכסף לשוב לאביו ולאימו והוא נודר נדר: "וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים" [בראשית כ"ח, כ"א], לא תנאי בחינת אם אשוב אמליך עלי את האלוהים, אלא הבנה עמוקה כי בית העריסה הוא בית העריסה לאמונה באלוהים. הוא גם בית עריסת כל המידות. בית עריסת כיבוד הדין. בית עריסת כיבוד האדם באשר הוא אדם. בית שלטי הדרכים שיציב אדם בצמתים של חייו. בית אהבת הרע. בית פיתוח תחושת השייכות לחברה, למולדת, לאומה, לאנושות. בית יסוד היסודות לכל מי שבוחר ביסוד היסודות. על כן כיבוד אב ואם אין לו שיעור. כל עוד נרו של אדם בוער, להבת כיבוד אב רוטטת בשלהבת. אפילו קרע אדם קריעה על אביו ואימו שנרם שלהם כבה, בנרו שלו נרם עוד מאיר.

ההכרה הזאת לנה ביסוד לשון התפילה "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו שתעלנו לארצנו" ובלשון תפילות הרבה וברכות הרבה בהם "אלוהינו" הוא "אלוהי אבותינו, אלוהי אברהם, ואלוהי יצחק, ואלוהי יעקב". אין בכך בהכרח אמירה שאמונתנו מתחייבת מפני שאבותינו בחרו בה או מפני שהקב"ה בחר בהם, אלא בעיקר ובראש ובראשונה מפני ששורש האמונה הטבעית נטוע בקרקע של בתי אב, בקרקע של המשפחה. "שתעלינו לארצנו" מתחיל "באלוהי אבותינו".

המתים יורשים את החיים

בין יציאת מצרים לבין ירושת הארץ עברו ארבעים שנה. מי שיצא תם לגווע במדבר, מי שנכנס לא ידע את מצרים. הארץ ניתנה לעם, אולם העם מה הוא, כל ישראל, ישראל לשבטיו, שבטים לבתי אבותיהם? מתי נולד העם? בשעה שעינו את צאצאי שבעים הנפש שפרו ורבו במצרים, בשעה שעלתה צעקתם למרומים, "וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹהִים" [שמות ב', כ"ד-כ"ה]? אז, רק אז? בשעה שאמר להם "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים" [שם, י"ב, ב'] ונתן להם זמן שלהם, גדור בתוך הזמן המצרי? בשעה שלקחו "אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת" [שם, ג'] וסימנו, כל משפחה ומשפחה, את מזוזות משכנם הפרטי בדם קורבן אישי? או שמא לא בבית העריסה שבמצרים, לא בעבדות שבמצרים, לא במזוזות בתי האב שבמצרים ולא בזמן שבידל אותם במצרים אלא מרחם הרעיון המדיני שהבשיל במדבר יצא העם, וחדש כל כולו, רחוק מדור האבות שלא ידע לא צבאות אדום ולא מלחמות עמלקים ואמורים ומדיינים, עמד לרשת את הארץ ולחלקה לשבטים ולבתי האב שגיבשו את לאומיותם בארבעים שנות המתנה ונדודים בישימון?

מתוך חיבוטי השאלות האלה נולד הפסוק "לִשְׁמוֹת מַטּוֹת אֲבֹתָם יִנְחָלוּ" [במדבר כ"ו, נ"ה] ועל פיו אומר רבי יאשיהו במסכת בבא בתרא [דף קי"ז, א']: "ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ... שינה הכתוב נחלה זו מכל הנחלות שבתורה, שכל הנחלות החיים יורשים את המתים וכאן מתים יורשים את החיים". הרעיון נראה מהפכני, אפילו הזוי, בהתבוננות הראשונה. היאך יורשים מתים את החיים, איה הם לרשת ואיך באים אליהם בניהם להוריש?

באי הארץ נכנסים לשבטיהם לארץ כנען וכל יחיד ויחיד נוטל חלקו, אבל בטרם יהיה לבעליו, הוא מוריש אותו וירטואלית חזרה לאבותיו שנפטרו כבר לבית עולמם כאילו הם חיים. אם שני אחים הם, הם מורישים שתי נחלות לאביהם המת, ועתה הוא המוריש כביכול על-פי חוקי הירושה את שתי הנחלות שהיו לאחת בידו לצאצאיו. לבכור הוא נותן שני חלקים, לקטן בבניו - חלק אחד. במהלך הדו-סטרי השתנתה הארץ לנחלותיה. הכפלת מטה אב אחד לכל מטות האבות כולם וחלוקת הארץ ליוצאי מצרים אינה דומה עוד כלל וכלל לחלוקה שהייתה מתקיימת על-פי מפתח באי-הארץ. נחלות המתים ביד החיים קושרות את מציאות היש, ההווה, למציאות ממנה נרקם היש, ממנה יצא ההווה לדרך.

אבל לא החשבון הוא קו המים בין הפוסקים כי ליוצאי מצרים נחלקה הארץ לבין הפוסקים לא כי, לבאי הארץ נחלקה. הרעיון כי ביסוד העם עומד בית האב, כי עריסת הבית היא עריסת הלאום ועריסת האמונה במי שנתן לנו חיי עולם, הוא מרכזי והוא שמנחה את תורתו של רבי יאשיהו. גם החלוץ ההולך לפני המחנה שואב את כוחו מאבותיו שחלמו את חלום הלאום בנכר. כשם שאבותיהם הורישו להם מה שהשאירו בעולם הזה כאשר נפטרו לבית עולמם הבא, כך מורישים הבנים לאבותיהם את מה שנחלו הם, והופכים את הזקנים שהיו בחייהם אבות ואימהות לעבדים ושפחות, לזקנים הנחים על משכבותם והם עכשיו אבות ואימהות לנסיכי ונסיכות החירות. איזו מתנה...!

תאריך:  11/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בבית העריסה יורשים המתים את החיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנם השופט אדמונד לוי וחבריו לצוות עשו ככל יכולתם במלחמתם המשפטית ההרואית להסיר את הלוט מעל מערכת המשפט; בית המשפט העליון, הפרקליטות והמנהל האזרחי כתמנון רב זרועי וגזעני שכל כולו אינו קיים אלא כדי להפלות יהודים ולגרשם מארצם. שוב מתגלה והפעם בבהירות רבה תוך נתונים רבים שהמערכת המשפטית פועלת כסוכנת אויב לכל דבר.
11/07/2012  |  הלל ויס  |   מאמרים
לא כולם מבינים את המשמעות של חשיפה ממושכת לעישון פאסיבי. מדובר בסכנה הזהה לסכנה הקיימת בקרב מעשנים ובכלל זה מחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה וכדומה. כמובן שהסיכון גבוה יותר ככל שהחשיפה רבה יותר. על-מנת להגן על הציבור בישראל, הסובל מרמת חשיפה גבוהה יחסית לעישון כפוי, מרחיב משרד הבריאות את המקומות הציבוריים בהם לא ניתן לעשן ויש לו יוזמות נוספות בכדי לצמצם את התופעה.
11/07/2012  |  חגי לוין  |   מאמרים
מאות בני נוער מכל רחבי הארץ העומדים בפני גיוסם לצה"ל השתתפו אמש (ג', 10.7.12) בפסטיבל "יותר" המסורתי שנערך בפארק "גני יהושע" בתל אביב מטעם האגודה למען החייל.
11/07/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
לאחר ששמעתי את גזר הדין והבנתי שבעצם ירושלים שבה לסורה ושוב נטפלה ל"שה האלוהים" התורן מתוך כוונה לשפדו ולצלבו על אחת מהגבעות הסובבות את העיר ובכך לאפשר לשועי העיר להכריז על המקום כאתר שימור עולמי, הריני להכריז שהייתה לי הארה שמיימית, השראה אוניברסאלית והרגשה כללית כזו שעפאס, אצבע אלוהים ממש נגעה בפי ולהלן מה שהורני האל למסור לנאמניו.
11/07/2012  |  יהודה כסיף  |   מאמרים
בעקבות פסק הדין בעניינו של אהוד אולמרט, כל אזרח במדינה ששלטון החוק יקר לו חייב לחזק את ידי הפרקליטות במאבקה הבלתי מתפשר בשחיתות השלטונית. אנשי הפרקליטות ניצבים בחזית, בקרב הקשה על דמותה המוסרית והערכית של מדינת ישראל. הם ניצבים מול חשודים מתוחכמים להפליא, תקשורת עוינת, יחצנים יצירתיים ובכירי עורכי הדין בישראל.
11/07/2012  |  חיים שיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il