|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

גווילי חיינו לא נכתבו ואותיותיהם לא קודשו

העם לא היה זקוק למסעות החיים לאתרי החורבן. מסעות החיים שלו היו בטקסט. הטקסט לא זכר את המתים. הטקסט זכר את החורבן. הטקסט לא הקים אנדרטאות. הוא היה אנדרטת האנדרטאות. מסע החיים היה בין ספסלי בתי הכנסיות והמדרשות בכל תפוצות ישראל.לחורבן של השואה אין טקסט. אין קדיש. אין דבר המחבר את עם ישראל בארץ ובגלויות לזיכרון הספר, לזיכרון הטקסט, שאין ביהדות זיכרון אמין ממנו
27/07/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
כל אות בכל יריעה מיריעות ספר התורה קבועה בו עולמית [צילום: פלאש 90]

היהדות היא טקסט. היא לא "עם הספר" מפני שהעניקה לעולם את ספר הספרים אלא בעיקר מפני שהיא זוכרת כספר הזוכר מה שכתוב בו. אם כתוב בו "בראשית", או אז המציאות היהודית היא שבורא עולם ברא את השמים והארץ 'בראשית'. אם כתוב בו "וינח ביום השביעי ויקדשהו", קודש יום השבת מפני שכתוב כי קודש, וכלל ישראל, בכל דור ובכל מקום בין הם שומרים את היום בין אם הם רואים עצמם בני חורין להיפטר מלציין אותו בקדושתו, אין להם יום קדוש אחר ואין בעולם מנוחה אחרת שהקדוש ברוך הוא נח אותה. אם עשרת הדברים הוריד משה בידו מהר סיני הם מונחים בלוחות ובשברי הלוחיות בארון אף על-פי שאין יודע היום ארון זה איהו. הרבה ידיעות יש בקרב חכמי ישראל והאומות אבל ידיעה אחת היא הידיעה שהטקסט יודע אותה תוכה כברה.

כל אות בכל יריעה מיריעות ספר התורה קבועה בו עולמית, כל ניקוד, כל הטעמה, כל החסרות וכל היתרות, כל המרווחים בין אות לאות, בין תיבה לתיבה, בין שורה לשורה, שווים בכל ספרי התורה שבכל בתי הכנסיות שבעולם. אם ניטשטשה אות עד שקשה לזהות אותה, אם קפצה, אם לא נכתבה מפני טעות סופר כפי שנכתבה בספר שאנשי הכנסת הגדולה אחר החורבן קבעו ברוב כי הוא נכתב על-פי שלושה ספרי תורה שהיו בעזרה וניצלו מן החורבן, הספר פסול לקריאה וממתין בארון הקדש לתיקונו ואם יתמהמה גם אז יחכה לו.

לא מדובר בנאראטיב. לא מדובר בסיפור מעשה על-פי מסורת. מדובר בטקסט. החורבן שרף את בית המקדש הראשון, את בית המקדש השני, החריב את ירושלים, שמט מתחת לרגליה של האומה את אדמת המולדת, תלש מתוכה את ריבונותה, אבל היא נתקיימה מפני שהטקסט היה לחבל בו נקשר עוגן קיומה.

רבי מנחם בן שלמה למשפחת מאירי, (פרובנס 1249-1315), פותח את ספרו "קריית ספר" העוסק בקדושת הטקסט המהודר והמחייב של ספר התורה בקינה על החורבן: "כאשר התעו אותי אלוהים מבית אבי/ בחרות עלי אפו וחמתו אכלה כל סביבי/. אותי נהג ויולך חשך ולא אור נתן בניי פליטים ובנותי בשבי/. נאסף מבית אלהינו שמחה וגיל ויהי לאבל כנורי/, לקול בוכים עוגבי/. גמר חסיד פסו אמונים חדל כהן ונביא/. ובני עמי גורשו מהסתפח בנחלת ארץ הצבי/. וילכו בלא כוח לפני רודפי ומשובבי/. נע ונד בארץ אויבי. מהרסי ומחרבי/". הכל חרב. הארץ. הבית. הריבונות. מה שנשאר הוא הטקסט. הטקסט שכלל גם את זכר החורבן. הטקסט שכלל גם את האמונה בנחמה. הטקסט המחייב. מילה במילה, באותן מילים בקרב כלל ישראל.

לא רק המילים. גם הצום, כי צום המחייב על-פי ההלכה הפסוקה לכלל ישראל הוא טקסט. גם מנהגי האבלות, כי מנהגי האבלות שהיו לדינים הם טקסט. התלמוד פוסק: "כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו בסיד, ומשייר בו דבר מועט. וכמה? אמר רב יוסף: אמה על אמה" (בבא בתרא דף ס' עמוד ב' ). האמה על אמה הערומה בכותל סמוך לכל פתח בית מבתי ישראל באשר הם שם, מקולפת מצבע ומסיד להזכיר בכל שעה משעות כל יום ויום את החורבן - היא טקסט. היא אומרת כי לזכור זה בבית. לזכור זה פרטי.

לזכור הוא לא טקס. הוא טקסט. בית הכנסת, אין משאירים בו אמה על אמה. לא רק מפני שכתוב <>B"סד אדם את ביתו" ולא בית הציבור, אלא מפני שבית הכנסת בו מונח הטקסט של האומה, הספר, הסידור, שחרית מנחה וערבית, התקיעות בראש השנה, הוידוי ביום הכיפורים, השמחה בחג הסוכות וכהנה, הוא האנטי חורבן האולטימטיבי, הוא הבניין ששום נבוכדנצאר ושום טיטוס ושום צר ואויב מן הרבים שקמו לכלות את ישראל מעם, לא יכלו לו. הוא טקסט הזיכרון וטקסט הקיום.

הטקסט הוא המציאות שמעבר למציאות. המציאות היא מציאות שדל קדרות. הגמרא ( ברכות נ"ט,עמוד א') אומרת "אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא: מיום שחרב בית המקדש לא נראית רקיע בטהרתה, שנאמר "אַלְבִּישׁ שָׁמַיִם קַדְרוּת וְשַׂק אָשִׂים כְּסוּתָם" (ישעיה נ',ג'). חכמי ישראל ידעו שהיו גם היו ימים בהם לא הייתה עננה בשמים. אבל החורבן כיסה את התכלת בעננה של חרדה. הקדרות הייתה קיומית. גם הנביא יואל (י"ד פסוק ט"ו) אומר, "שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ קָדָרוּ וְכוֹכָבִים אָסְפוּ נָגְהָם", וחכמים מייחסים את הקדרות הזאת למציאות של חיים בעידן החורבן.

זאת קדרות ההופכת גם היא לטקסט. אבודרהם, מגדולי חכמי המגרב, פוסק ב"סדר תפילת התעניות", "ליל תשעה באב חולצין מנעליהן כאבלים והולכים לבית הכנסת ואין מדליקין נרות רק נר אחד לומר לאורו איכה". הוא מבסס פסיקתו על המדרש האומר כי מלך בשר ודם' מה הוא עושה בשעה שהוא מתאבל בממלכתו?"מכבה את הפנסין" (על-פי ממדרש איכה רבא פרק א'). הצום, הקינות, קריאת מגילת "איכה", הסרת מנעלים כדרך האבלים ההולכים יחף (על-פי המדרש), כל אלה הם הטקסט המתקיים על-פי ספרי ההלכות והמנהגים בכל דרכיה האבלות של ההיסטוריה ובכל נתיבותיה העקלקלות של הגלות. בית הכנסת בו נשמר הטקסט היה לבניין, למקדש המעט שלא החליף אבל קיים את זכר מקדש העד. עם זכר זה, קיים את האומה ואת תקוותה.

העם לא היה זקוק למסעות החיים לאתרי החורבן. מסעות החיים שלו היו בטקסט. הטקסט לא זכר את המתים. הטקסט זכר את החורבן. הטקסט לא הקים אנדרטאות. הוא היה אנדרטט האנדרטאות. מסע החיים היה בין ספסלי בתי הכנסיות והמדרשות בכל תפוצות ישראל.

לחורבן של השואה אין טקסט. אין מילה אחת בסידור של כלל ישראל בו פוסק 'שולחן ערוך' של כלל ישראל פסיקה, בודדת אפילו, לו אחת. אין יום צום. אין קינה. אין איכה. אין קדיש. אין דבר המחבר את עם ישראל בארץ ובגלויות לזיכרון הספר, לזיכרון הטקסט, שאין ביהדות זיכרון אמין ממנו. הניסיונות ליצור תחליפים לטקסט אינם נחלת האומה כולה. לא הצפירה. לא קריאת השמות ביד ושם. לא המוזיאונים אפילו הנודעים והראויים שבהם. לא ניסיונות להגיש לבאי בתי כנסת ליקוטי דברים שאין להם כל סטאטוס קנוני.

אין בנמצא מי שמעז להיות סמכות ואין בנמצא מי שנכון לקבל סמכות. האיומה בנוראות שמצאו את עמנו בימי השואה והמופלאה בתחיות שזכינו בה עם קימומה של ריבונות יהודית בארץ ישראל, מתרחשים מחוץ לטקסט. מי יודע, מי יודע, אם יודעים אנו לזכור יחדיו , מי יודע, מי יודע, אם יודעים אנחנו לרנן ולהודות ולקוות יחדיו. גווילי חיינו לא נכתבו ואותיותיהן לא קודשו.

אויה.

תאריך:  27/07/2012   |   עודכן:  27/07/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גווילי חיינו לא נכתבו ואותיותיהם לא קודשו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-1990 דרש שר הימייה האמריקני מיו"ר תת-וועדת ההקצבות לענייני ביטחון, הסנטור אינוייה, לבטל את התיקון לחוק שקרא לשדרג את נמל חיפה לצרכי הצי השישי: "אני שר הימייה, ואני קובע שלצי השישי אין צורך בשדרוג נמל חיפה. אינוייה ירה חזרה: "לפי החוקה האמריקנית הרשות המחוקקת מפקחת על הרשות המבצעת, ואני קובע שהשדרוג חיוני לצי השישי!" נמל חיפה שודרג למרות התנגדות חריפה של הנשיא בוש ומזכיר המדינה בייקר - ביטוי לעוצמת המחוקקים במאבק הכוחות היומיומי מול הנשיא.
27/07/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
ערב תשעה באב השנה מצאתי עצמי מעיין בספר ירמיהו. נביא שמצא עצמו מוקע על-ידי חלק הארי של החברה, כי כל חטאו היה אומץ ליבו לאמר ללא חת לחברה בה הוא חי את האמת הפוליטית שלו.
27/07/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
לא מדובר בשרלוק הולמס הבלש המפורסם. מדובר בג'יימס הולמס, הרוצח המפורסם ומבצע הטבח שבו נרצחו 12 בני אדם ועשרות נפצעו. 11 מהם עדיין במצב קריטי. הוא ירה למוות במבוגרים, ילדים ותינוקות.
27/07/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
"אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית", כך קרא יצחק רבין בנאומו האחרון ב-4 בנובמבר 1995. האלימות היא פגיעה לא רק בדמוקרטיה כי אם גם בחברה. צפיתי, או למען הדיוק הקשבתי לדוברים בתוכנית שעסקה בנושא האלימות בערוץ 2. גם בין הדוברים הייתה התנהלות אלימה במידת מה. הדוברים ניסו להסביר כי המחסור התקציבי הוא המכשול בטיפול בבעיה הגואה. היה זה אלון גל שניסה להסב את תשומת הלב, ובצדק לדעתי, לנושא החינוך. מבין כל המרואיינים לא עלה ולו פעם אחת הביטוי סדר עדיפויות. כשבאים להתייעל נוהגים לקצץ, להטיל גזירות כלכליות ולתרץ זאת בסיבות גלובליות שאינן נוגעות לאדם הבודד. אותו אזרח שחי מהיד לפה ואף אלה המכונים מעמד הביניים לא רואים עין בעין את הסיסמאות של מנהיגינו. כשראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריז "אין ארוחות חינם" ברור היה שהגיעה העת שנשלם. ואתה, ביבי, לא תשלם על כשלונותיך? ובכך שהחרגת משרדי ממשלה מסוימים מקיצוץ רוחבי בתקציב, זה תעדוף.
27/07/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
כנראה שארגון בצלם נקרא כך, בגלל המצלמה שהולכת אתו לכל מקום, ומתעדת את ילדינו, ואחינו הממלאים משימה קשה - שמירת הסדר בשטחים, ושמירה על חיינו מפני אוטובוסים מתפוצצים.
27/07/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
ט"ו באב ביקב דלתון עם יין הקינוח אנה  /  דורית שמואלי
ערב ט"ו באב - כשיאיר פגש את רוני  /  ענבר קוונשטוק
ט"ו באב במלון ענבל  /  אריאל איתן
מאמרי מקדש: לא בשמיים היא  /  עקיבה לם
ענוותנות מזויפת אחריתה חורבן  /  מנחם רהט
הרהורים על תשעה באב בתשע"ב   /  הרצל ובלפור חקק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il