|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

צדק חברתי במקומותינו מהו?

צדק חברתי איננו סיסמה. צדק חברתי הוא מצב שבו מבטיח השלטון המרכזי לתושבים - במעשה או במחדל - בטחונות הנוגעים לקיום כלכלי, איכות חיים ורמת חיים, על-ידי יצירת מציאות כלכלית, חוקית וחברתית, שבתוכה יכולים הפרט והחברה לפעול באופן חופשי למקסם את הישגיהם. הואיל ואין שוויון טבעי אמיתי בין כל הפרטים בחברה, חייב השלטון לפעול למניעת פערים בכל תחומי החיים שיפוררו את המרקם החברתי
18/09/2012  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
היתפסות שגויה לסיסמאות המחאה החברתית - מרשם בדוק להגדלה מואצת של אי-הצדק החברתי

במסגרת "מסעות הצלב הכלכליים" של עיתונים כלכליים כדה-מרקר או נספחים כלכליים במעריב ידיעות אחרונות ועיתונים אחרים, הם מפרסם מאמרים המנסים לעסוק ב"צדק חברתי". תרומה אינטנסיבית מאוד לכך תרמה "המחאה" החברתית בקיץ 2011, אבל לא היא המציאה של הנושא. משום מה שוכחים העיתונים והכותבים בהם, ש"צדק חברתי" איננו בדיוק מה שביקשה לראות בו "המחאה" החברתית. הוא מושג מורכב, לא אינטואיטיבי ובניגוד למשתמע ממאמרים שונים איננו מובן מאליו.

בסוגיית מאבקי המעמדות המתקשרים לפעמים למושג הצדק החברתי, שוגים הכותבים מכל וכל כאשר הם מאמצים, כל אחד בסגנונו, לאחר יד, הנחת-יסוד לפיה ה"עוול לצעירים" אינו מוסרי, אבל "עוול לקשישים" ולקשי יום אחרים, עוול לא פחות חמור יש לומר, הוא מוסרי, כלומר: צודק. זהו היפוכו הגמור של "צדק חברתי".

בדרך מוזרה כלשהי, מצליחים כותבים רבים "לשכוח" ומנסים בכך גם להשכיח, שכל מה שיש לצעירים כיום נבנה, נהגה, נוסד, יוצר, פותח, הוקם, טופח ונישמר שנים ארוכות ובקשיים רבים דווקא ע"י המבוגרים והקשישים. עצם העובדה שהמדינה ממשיכה להתקיים נוכח איומי אויביה וכל מה שיש בה ברמת הפרט וברמת הכלל, נובעים משנות שירות רבות של הקשישים בסדיר ובמילואים, משנות עבודה פוריה רבות שלהם במשק הלאומי ומתרומה מתמשכת לקהילה בדרכים שונות.

מבוגרים וקשישים שיש להם כיום בסיס קיום כלכלי סביר, הם לרוב אנשים שעבדו קשה במשך עשרות שנים, חסכו בקרנות פנסיה ובכלים פיננסיים אחרים, ודאגו כל חייהם הבוגרים לא לבזבז כל מה שהרוויחו ולא לחיות ברמת חיים שאינה תואמת את יכולותיהם הכלכליות, דהיינו: ההוצאה חייבת תמיד להיות נמוכה מההכנסה הקבועה. רבים מהם הרשו לעצמם לצאת לחו"ל בפעם הראשונה כאשר גילם היה כפול ופי שלושה מגיל הצעירים העושים זאת כיום, ולא נגרע מכבודם דבר; ההיפך הוא הנכון.

ציפיות אינן מייצרות תפוקות במשק

נכון, הזמנים השתנו, הציפיות הן אחרות, קצב החיים שונה, הסיפורים מעבר לים קוסמים והקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לממש כיום נסיעה לכלכ מקום בעולם - מפתה. אולם הקסם הוא לעיתים קרובות מציאות מדומה, ואמריקה - מודל העל לחיקוי עד לא מכבר, היא המדינה שבה פערי ההכנסות וחוסר הצדק החברתי הם הגדולים ביותר. גם לסקנדינביה המעטירה חולשות חברתיות רבות משלה ודי אם נזכיר את שיעורי ההתאבדות הגבוהים מאוד בה, את התנוונות התא המשפחתי ואת הדעיכה הדמוגרפית שמאיימת לאיין את הייחוד הסקנדינבי תוך דור או שניים.

אולם ציפיות ומציאות מדומה אינן מייצרות תפוקות במשק. מגזרים רחבים בישראל אינם עובדים למחייתם ואינם חיים מיגיע כפיהם. כשלושה שנתונים של צעירים המגוייסים לצבא או לומדים עד גיל "זיקנה ושיבה" ואינם תורמים כלל או תורמים תרומה מינורית לתוצר הלאומי ומאידך-גיסא צורכים משאבים רבים. תוחלת החיים הולכת ועולה והריבוי הטבעי מגידול טבעי ומעליה לארץ תופח - כל אלה מוסיפים נצרכים וצרכים, אבל לא מקורות וכך הופכת השאלה האמיתית להיות שונה לחלוטין: לא עוד כמה משכורות נדרשות לרכישת דירה בת"א, אלא כיצד בכלל אנו יכולים להתקיים לאורך זמן במציאות כזו.

מנקודת ראות של "צדק חברתי", התהליכים הטבעיים בהם נתונים הצעירים ומהם מושפעים לאורך זמן המבוגרים והקשישים, הפוכים במהותם. הצעירים מתחזקים, מתפתחים, משתפרים, מסתגלים, מתקדמים, מתמחים, מרוויחים יותר ומתמרנים בין עיסוקים, מקומות עבודה והזדמנויות כלכליות חדשות. הבוגרים לעומתם, ללא אפקט האם היהודיה והאב הדואג או ה"משוויץ", צועדים מכל הבחינות הללו בדרך הפוכה, לאחר שעברו את שיאם או יעברוהו תוך שנים ספורות. אין ספק שיש יוצאים מן הכלל כאן ושם, אבל אלה הם היוצאים מן הכלל ועל כן הם אינם מייצגים את המגמות היסודיות. הוסף לכך את העובדה שפנסיה היא תמיד חלק מההכנסה הרגילה של אדם עובד במשרה מלאה, שפנסיות אינן מתעדכנות כפי שמתעדכן השכר השוטף במקומות מאורגנים ובלתי מאורגנים ואת הנחת הרשויות שקשישים הם "ממילא זן נכחד בתהליך הכחדותו" ולכן גם אין לו ערך כלכלי ו/או אלקטורלי שווה לזה של הצעירים, ועד מהרה תראה היכן באמת מצויים האיים הקשים והחמורים ביותר של אי-צדק חברתי.

לאי-הוודאות במשק תורמים לא מעט מנהלי המערכות הפיננסיות הגדולות בדרכי התנהלותם, מנגנוי הפיקוח והבקרה הכושלים של הרגולטור והתלות הבלתי סבירה של המדינה ב"שגעונות" הגלובליזציה. השפעות אלה קשות ומזיקות יותר לחוגים החלשים יותר מבחינה כלכלית, דהיינו למי שאינם עובדים (מובטלים לא מתוך בחירה חופשית) למי שאינם יכולים לעבוד (נכים וחולים) או אינם מורשים לעבוד (גימלאים מאונס) ולמי שגילם ומגבלותיהם כופים עליהם להקצות נתחים הולכים וגדלים מהכנסותיהם לטיפולים רפואיים, לתרופות ולעזרי קיום חיוניים. אם מדברים על "צדק חברתי" או על "אי-צדק חברתי" קל מאוד להבין שלא מעמד הביניים ובוודאי לו סטודנטים או משפחות שבהם שני בני זוג עובדים ומשתכרים שכר מלא, הם אלה הסובלים מאי-צדק חברתי. האי-צדק הגדול באמת קיים בשכבות אחרות לגמרי של האוכלוסיה הישראלית. היתפסות שגויה לסיסמאות המחאה החברתית של קיץ 2011, היא מרשם בדוק להגדלה מואצת של אי-הצדק החברתי בישראל.

החברה הישראלית מגוונת מאוד ובתוך הקבוצות החלשות מבחינה כלכלית וחברתית קיימות קבוצות חשלות מאוד. כאלה הם למשל ניצולי השואה הקשישים, המוגבלים והערירים. המשק הישראלי אינו המשק היעיל ביותר והמפותח ביותר, וביורוקרטיה בלתי נסבלת, בעיות מבניות קשות דוגמת העדר תחרויות ופירמידות כלכליות הרפתקניות, לצד רגולטור חלש ומבולבל, מקשים על חיי כולם. גם כאן הסובלים ביותר הם החלשים ביותר, וכאמור המתלוננים הצעקניים ביותר של זמננו אינם בהכרח הסובלים ביותר; בעייתם אינה נגזרת בראש לראשונה מקושי אוביקטיבי אמיתי, אלא מפער-ציפיות חסר אחיזה במציאות.

חמישה צעדים כלכליים-חברתיים ליישום

חשוב לחזור ולומר בפה מלא שרבות מהמצוקות אינן מחוייבות המציאות, אבל הן בהחלט תוצאותיה. ביכולתה של מדינת ישראל לקדם צדק חברתי בתוכה גם כיום. אין צורך לחכות למשיח. האחריות לכך היא על ממשלתה הנבחרת. לשם כך יש ליישם ללא דיחוי חמישה צעדים כלכליים-חברתיים מרכזיים:

  • לסמכות, פישוט וטיוב תהליכי רישוי והחלטה והפרדת רשויות ברורה וחד-ערכית;

  • צמיחה כלכלית מושתתת על תחרות ויזמות;

  • קשר חד-ערכי בין עבודה להכנסה, תוך חתירה להגדלת ההכנסה הפנויה של משפחה;

  • הקטנה משמעותית ומתמשכת של חלקה של הממשלה בניהול העסקים במשק, והגדלת חלקה בפיתוח תשתיות ושירותים ופרויקטים ממלכתיים בנושאי ליבה נבחרים ובהם - חינוך, בריאות, ביטחון הפנים, ורווחה;

  • היישום יהיה מושתת גם הוא על שיקולי "צדק-חברתי", דהיינו: העדפה ביישום של סקטורים חלשים בחברה.

אחרי שאמרנו כל אלה, חייבים לציין שאין פתרונות מידיים לשינויים מקיפים מן הסוג הנדרש במהלך יישום הצעדים הנ"ל. אין ספק שיהיו קשים, חילוקי דעות, ביקורת וויכוחים רבים. אין רע בכך, אולם אסור שהביקורת והוויכוחים יהפכו מכשול על דרך קבלת ההחלטות או הביצוע. אסור לבצע ללא תכנון יסודי ואסור לחרוג מהתכנון באמצעות חלטורות תחיקתיות, אישיות, משפטיות, כלכליות ו/או אחרות. כל עוד הויכוחים והביקורת נשמעים ונדונים, הרי משנפלה החלטה מוסמכת, יש לישר קו ולבצע! על הממשלה להערך לניהולך יעיל ומחייב של תהליכים אלה, משום שבלעדי ניהול כזה, גם הרצון הטוב ביותר והכוונות הטובות ביותר יפלו קורבן למהלכים מניפולטיביים.

אחד המבחנים הראשונים של הממשלה יהיה קביעת אחראי-ביצוע אחד לכל החלטה שלה המיתרגמת למשימה, ומעקב ביצוע אפקטיבי על המשימות, תוך דרישת דין וחשבון אופרטיבי ואישי מאחראים על הביצוע שלא עמדו ביעדיהם; זו בברור אחריות של ראש הממשלה ושל מזכיר הממשלה.

צדק חברתי איננו סיסמה. צדק חברתי הוא מצב שבו מבטיח השלטון המרכזי לתושבים - במעשה או במחדל - ביטחון פיזי מאיום חיצוני (ועל כך לא דננו הפעם) ובטחונות הנוגעים לקיום כלכלי, איכות חיים ורמת חיים, על-ידי יצירת מציאות כלכלית, חוקית, וחברתית, שבתוכה יכולים הפרט והחברה או קבוצות בתוכה לפעול באופן חופשי למקסם את הישיגיהם במגבלות שקוצבים להם חוקי המדינה והנורמות המקובלות. הואיל ואין שיוויון טיבעי אמיתי בין כל הפרטים בחברה, חייב השלטון המרכזי לפעול למניעת פערים בכל תחומי החיים שיפוררו את המרקם החברתי, והוא מנצל לשם כך, תוך שיוויון התיחסות לכל אזרחי המדינה, את סמכויותיו החוקתיות והחוקיות.

תרגום כלל זה ליישום אופרטיבי פרטני הוא פונקציה של מאזן כוחות פוליטי פנימי, אופי המשטר והאידיאולוגיה הכלכלית-חברתית השלטת (ובוודאי כך בדמוקרטיה). יהיו אלה אשר יהיו, אסור לו להרשות שהיישום האופרטיבי יכשל במבחן המרכזי שלשמו קיימת המדינה - שימור לכידות המרקם החברתי.

תאריך:  18/09/2012   |   עודכן:  19/09/2012
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צדק חברתי במקומותינו מהו?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזהרה?
19/09/12 17:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תתעודד חגי עמיר. גם על תגובתך בדף הפייסבוק הרשמי של עצרת לזכרו של ראש הממשלה שאחיך, יגאל, רצח אותו ואתה סייעת לו בתכנון והוצאה אל הפועל של המבצע הכה מוצלח שלכם, לא תינזק. חבריך כה רבים עד כדי שהם מכסים את הארץ מדן ועד אילת. טוב שאתה, חגי עמיר, יקיר חורשי המזימות והקונספירציות, שטופי מוח ופנאטים שלא היו מביישים את משמרות המהפכה באירן וכותבי נאומיהם של נסראללה וחבריו, מודה בפה מלא ש"אם מעשיו של רבין נחשבים להבעת דעה, אז גם הרצח הוא הבעת דעה".
18/09/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מועצת העיתונות שוב מתעלה על עצמה, היא מתכוונת לשנות את תקנון המועצה, ולאסור בשל ניגוד עניינים, על עיתונאים, לכתוב נאומים לפוליטיקאים.
18/09/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
יכול להיות שהמשפט "עניין של תחושות" מפיו של נתניהו בראיון ראש השנה שנתן לעיתון "ישראל היום", יישאר בין האמירות הכי זכורות שיצאו מפיו של ראש הממשלה במהלך כהונתו השנייה. מיד נחזור למילים אלה ולהקשרן בראיון הנ"ל. אבל השאלה הראשונה שנרצה לשאול את ראש הממשלה וגם את עצמנו, היא למה ראש הממשלה לא פונה בשיחה אל העם בטלוויזיה (ערוץ 1 - בשביל מה הוא קיים בעצם?) בערב ראש השנה? זה עניין אנושי, שייך לעולם הרגש של עם שחי חיים קשים ומאוימים בתחומים שונים. למה ראש הממשלה נותן ראיון רק לעיתון מסוים אחד שלא כולם קוראים אותו, ולא לכל עם ישראל כולו לקראת ראש השנה?
18/09/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
ב"משחק" שבין ישראל לארה"ב פועלת ארה"ב בעיקר בכדי להבטיח ששום דבר לא יפריע לבחירתו מחדש של אובמה, גם אם הדבר כרוך בסיכון חמור ביותר לבטחונה של מדינת ישראל.
18/09/2012  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בארבע בבוקר 25 ביוני 1950 חצו כוחות קוריאה הצפונית את קו הרוחב 38 ופלשו לדרומה. הם השתלטו על מרבית המדינה. סיאול, בירת הדרום, נכבשה, וארצות-הברית נאלצה לשנות את מדיניותה, ולשלוח את חייליה להגן על עצמאות קוריאה הדרומית, שכוחותיה יחד עם האמריקנים הצטופפו במתחם פוסאן בדרום-מזרח המדינה.
18/09/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il