|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

המחדל הדיפלומטי

סיכול המתונים היא אסטרטגיה שתכליתה סיכול ממוקד של תהליך השלום. הדרמה הטלוויזיונית "חטופים" נכתבה על ממשלת ישראל הנוכחית, והחוטפים הם הקיצוניים, האחים המוסלמים והאחים היהודיים. הכהניזם חוזר, בגדול. עכשיו מונחת לפתחה של ממשלת ישראל החובה לפתור את הבעיה שיצרה בעצמה, למוטט את שלטון החמאס, לכבוש מחדש את עזה, ולממש תהליך דיפלומטי אמיתי של שלום מעמדה של כוח. כי בהיעדר סיכוי, כל סיכול הוא אשליה ולא תקווה
19/11/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   מבצע עמוד ענן   |   תגובות
ליברמן. להרחיק אותו מהזירה הדיפלומטית [צילום: פלאש 90]

חזון ליברמן
ככל שישראל מובילה עצמה לעבר השוליים הקיצוניים של הפעילות הדיפלומטית, היא מוצאת עצמה מגשימה את החזון של ליברמן, ומתחבקת עם הדיפלומטיה הבוגדנית של סין ורוסיה. ליברמן רואה בחזונו את ישראל יוצאת מתדמיתה המקובעת כבת-בריתה של ארה"ב, ונסמכת יותר ויותר על המעבר הבלתי נמנע לקראת התחזקות הכלכלות האסיאתיות. ליברמן רואה את ישראל משחקת בשני מגרשים דיפלומטיים, גם האמריקני וגם הסיני-רוסי

סיכול ממוקד לפתרון הסכסוך

ממשלת ישראל עשתה הכל כדי להחריב את הרשות הפלשתינית, ועל-ידי כך חתרה תחת האינטרס הישראלי לפיתוח בני ברית לתהליך שלום בקרב הפלשתינים. זהו הדבר הגרוע ביותר שעשתה ממשלת ישראל הנוכחית, שהביא לחיסול התקווה הפלשתינית, באמצעות הרס הרשות הפלשתינית המתונה, בשם שאיפות הטירוף הלאומני-משיחי של קהל "הבייס" של נתניהו.

המחדל הזה, של ממשלת ישראל הנוכחית, הפך אותה לשותף הבכיר והטוב ביותר של החמאס. היא חנקה את המתונים, ובעשותה כן, טיפחה את הקיצוניים. הסיכול הממוקד הזה, חיסל את התקווה של המתונים בגדה, וממילא גם את הפוטנציאל לתקווה העזתית. את כל אלה עשתה ממשלת ישראל במקום לטפח את התקווה, ובמקום לבנות את המחנה הפלשתיני המתון.

המציאות, שיצרה ממשלת ישראל הנוכחית, סילקה את האופציה היחידה להשכנת שלום בטוח. באמצעות חיסול התובנה שמי שזונח את הטרור נהנה משגשוג כלכלי ולאומי, כולל הגשמת היעד המדיני של הקמת מדינה, שירתה ממשלת ישראל הנוכחית את הגרועים שבאויבי-ישראל, חיסלה את המתינות, הפרתה את הקיצוניות והזינה את הדוקטרינה של הטרור.

לא לבלוע ולא להקיא

המודל הלאומני של פיחות זוחל, התגנבות יחידים של התנחלויות, תפיסת גבעות ביו"ש, כניסה לבתים בחברון והקמת מאחזים על כל גבעה ומאחורי כל שיח, זכה לעדנה מחודשת של גיבוי, הסכמה בשתיקה, ולעיתים אף עידוד גלוי, במהלך הקדנציה של ממשלת הלאומנות הנוכחית.

הפייגליניזם של הליכוד, כתופעה בולטת, המושכת תשומת לב, היא תופעה קלה, באופן יחסי לתופעות הקשות יותר - המתרחבות בקרב הלאומנות האידיאולוגית בימין. התפתחותם של תאים מסוכנים בתוך הימין מתרחבת מיום ליום. ביטויה האחרון של הסלמה זו, המתבטא בהקמת מפלגת אלדד-בן-ארי, אפילו אינו בין החמורות שבתופעות אלה. הכהניזם חוזר, ובגדול.

המציאות של הימין הולכת ומקצינה מרגע לרגע. חבורת חברי הכנסת של הליכוד, במסגרת הקרב על הרייטינג של הטירוף המשיחי, כבר ביצעה את המרוץ לחברון. שר ה"תחבולה", ישראל כ"ץ, השיג את כולם והגיע ראשון. על כן הוא קיבל את הכבוד המפוקפק לקבוע מזוזה בבית המריבה.

התולדה של המציאות הזו היא השבת החזון האנטי-ציוני של הימין המשיחי. מניעת ההיפרדות בין העמים על בסיס של קוממיות ממלכתית וגדרות גבול, מחזירה את המציאות הריאלית של מדינה דו-לאומית. זהו מימוש בפועל, בשיטת הפיחות הזוחל, של המודל האנטי-ציוני מבית המדרש של הימין של טרום הקמת המדינה.

ליברמן, הכוח העולה המוביל את הלאומנות הזו, כבר לא מנסה להסתיר את שאיפתו להפיל את בית המלוכה ההאשמי לטובת הפיכת ירדן למדינה פלשתינית. ככל שהמחשבה הזו היא רומנטית ומעוררת תהיות נוגות, היא נושאת בחובה סכנות גדולות יותר מאשר יתרונות, ואין זה המקום להיכנס אליהן או לפרטן. המשיחיות היא ניתוק מן המציאות וניסיון לשחזר את העבר על חשבון העתיד. המשיחיות הזו מולידה מציאות של "לא לבלוע ולא להקיא".

ערוצים סגורים

הערוצים הדיפלומטיים הולכים ונסגרים בפני מדיניות החוץ הישראלית שמוביל שר החוץ, המוקצה מחמת מיאוס בעולם המערבי. המדיניות הזו דוחקת את ישראל ממרכז הזירה הדיפלומטית, בה שיחקה כשחקן ראשי במשך מרבית שנות קיומה. דחיקת ישראל מזירת הדיפלומטיה הבינלאומית באה לידי ביטוי בהתחזקות מעמדן של מדינות כמו טורקיה ומצרים.

ככל שישראל מובילה עצמה לעבר השוליים הקיצוניים של הפעילות הדיפלומטית, היא מוצאת עצמה מגשימה את החזון של ליברמן, ומתחבקת עם הדיפלומטיה הבוגדנית של סין ורוסיה. ליברמן רואה בחזונו את ישראל יוצאת מתדמיתה המקובעת כבת-בריתה של ארה"ב, ונסמכת יותר ויותר על המעבר הבלתי נמנע לקראת התחזקות הכלכלות האסיאתיות. ליברמן רואה את ישראל משחקת בשני מגרשים דיפלומטיים, גם האמריקני וגם הסיני-רוסי.

שקיפות המהלך הזה מביאה לתוצאה ההפוכה. האמריקנים מתחילים להפגין מדיניות "מאוזנת" יותר בגישתם לישראל, ובמקביל, הדיפלומטיה הרוסית לועגת לניסיונות ההתקרבות, והדיפלומטיה הסינית עושה מניפולציות על החיבוק הליברמני. העובדות מדברות בעד עצמן. ארה"ב לא ממהרת לתקוף באירן, בעוד שסין ורוסיה ממשיכות לתמוך באירנים במסווה, וגם בגלוי. המדיניות הליברמנית הזו מולידה תהליך של התקרחות "מכאן ומכאן".

מכלול התהליכים הללו, ועוד כמה כאלה שמוביל שר החוץ הישראלי (למשל ההתעלמות המופגנת מיוזמת השלום הערבית של נסיכויות המפרץ), מולידים את המציאות שבה מצרים וטורקיה משחקות על המגרש העזתי באין מפריע. ביקורים דיפלומטיים מעניקים לעזה חזות מהוגנת של ממלכתיות, בעוד שהנציג הנבחר והמתון מתדפק על דלתה של ישראל באין מענה.

ממשלת הלאומנות הישראלית אינה פנויה לחיזורים של מתונים, היא מעדיפה את הקיצוניים, את תומכי הטרור, את אלה שיספקו לה הצדקה להמשיך עם המנטרה של "אין פרטנר", ועם מדיניות הכיבוש של הפיחות הזוחל עד להיווצרותה הבלתי נמנעת של מציאות המדינה הדו-לאומית.

מאסטרטגיה של סיכול לאסטרטגיה של סיכוי

ממשלת ישראל נכנסה לתסבוכת מול עזה מכל הסיבות הלא נכונות. האסטרטגיה של בניית שותפות גורל בין הקיצוניים משני הצדדים נכשלה כישלון חרוץ, והובילה לכניסה למערכה שהיא דרך ללא מוצא חזרה.

סיכול המתונים (ובניית הקיצוניים), היא אסטרטגיה שתכליתה סיכול ממוקד של תהליך השלום, וחיסול של כל אפשרות לבניית מערך של מתונים. הדרמה הטלוויזיונית "חטופים" נכתבה על ממשלת ישראל הנוכחית, והחוטפים הם הקיצוניים, האחים המוסלמים והאחים היהודיים.

המודל שהוביל מציאות של "לא לבלוע ולא להקיא" הוא בדיוק מה שבנימין נתניהו (לכאורה) התרעם לגביו, והוא בדיוק נמרץ המציאות שעליה התחייב בווידאו המפורסם שלו במבואות אשקלון, עם מופע ההבטחות הפופוליסטיות שתכליתן הבלעדית הייתה להביא לנפילת ממשלת אולמרט, תוך כדי כך שהוא יודע במפורש שהוא מבטיח הבטחות שווא, שאין לו יכולת לקיימן.

הנה ההזדמנות לתקן העוול המצולם והמתועד ההוא, והנה ההזדמנות במקביל גם לעשות צעד אמיתי וממשי לקראת פתרון מציאותי. הדרך אל הפתרון עוברת בחיסול ממוקד של המודל האסטרטגי של ההזיה המשיחית של "כולה שלי", והתרחקות של ממשלת ישראל מהשד המשיחי שהשתלט עליה. בדרך, תצטרך ממשלת ישראל לפתוח את הערוצים הדיפלומטיים ולהשיב את ישראל למרכז הזירה הבינלאומית כיוזמת, ולא כיישות קיצונית הנגררת אחר הטרור ומעודדת אותו. הרחקת ליברמן מהזירה הדיפלומטית תסייע רבות לשחזור מעמדה הדיפלומטי של ישראל, ולבניית כוח הרתעה דיפלומטי (כי כוח הרתעה הוא לא רק כוח צבאי), והשבת החוסן החברתי על-ידי מרכוז ומעבר מאסטרטגיה של סיכול לאסטרטגיה של סיכוי.

עכשיו מונחת לפתחה של ממשלת ישראל החובה לפתור את הבעיה שיצרה בעצמה, למוטט את שלטון החמאס, לכבוש מחדש את עזה ולממש תהליך דיפלומטי אמיתי של שלום מעמדה של כוח.

כי בהיעדר סיכוי, כל סיכול הוא אשליה ולא תקווה.

תאריך:  19/11/2012   |   עודכן:  20/11/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחדל הדיפלומטי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקן
20/11/12 09:23
 
תגובה לזקן
20/11/12 12:07
2
אביבה רבי
20/11/12 11:35
3
מתי עלה החמאס?
20/11/12 23:33
פורום: מבצע עמוד ענן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטה 1101 אשר עסקה בשימושים לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים בנחלות, אושרה בבג"ץ בחודש יוני 2011, לאחר דיונים ארוכים ולאחר שהוגשו עתירות מכל קשת המגזרים כנגד הוראות ההחלטה. במסגרת פסק הדין, ביטל בג"ץ את הסעיף המרכזי בהחלטה מבחינת המגזר החקלאי (סעיף 5), אשר קבע, כי ניתן להשכיר את המבנים אשר אושרו לתעסוקה לא חקלאית.
השקרנים נתניהו והנייה יכולים להמשיך ולרקוד טנגו, ואנחנו (הישראלים כמו העזתיים) יכולים רק לבהות בהם בלי יכולת תגובה.
19/11/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
תנאים להפסקת לחימה דו צדדית, להבטחת שקט במשך x שנים - יראו זאת כנופיות הטרור כניצחון שלהם, ולימים או לשנים יחדשו את ירי הרקטות לעבר שטחה הריבוני של מדינת ישראל במטרה להרוג יהודים במינון כזה או אחר.
19/11/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ל"סמול טוק" יש חשיבות רבה בסביבת הפעילות העסקית. בעזרתה אנשי עסקים, עצמאיים ומנהלים, יכולים לשאוב וללמוד פרטים חשובים על האדם עמו הם מעוניינים ליצור קשר עסקי. היכולת לשוחח שיחת חולין על נושאים שאינם קשורים לעבודה, היא חלק בלתי נפרד מיצירת וביסוס קשרים עסקיים וכן מיצירת אמינות עסקית שלכם ושל הארגון אותו אתם מייצגים.
19/11/2012  |  ירדן נוי  |   מאמרים
מודל עסקי הוא אִפיון של הדרך המרכזית, אשר בה חברה יוצרת ומספקת ללקוחותיה ערך. במאמר הנוכחי, אנו נשיב על שלוש השאלות הבאות:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il