|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לחזור להיסטוריה הישראלית

כיום מוכנים רבים בציבור הדתי להודות שהעיסוק המתמיד בהתיישבות דחק הצידה סוגיות חשובות לא פחות, שאליהן יש לשוב ולהתייחס; וכיום מבינים רבים כי למרות המחלוקות האמתיות שבינינו, עלינו להתאחד כדי לשוב ולהוות גורם השותף לעיצובה של החברה, של המדינה, ושל העם. לא בכפייה, לא בהתרסה, כי אם בשותפות אמתית בהנהגה
02/01/2013  |   ראובן גפני   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
נפתלי בנט. לחזור לבית היהודי [צילום: פלאש 90]

לתבוע את מקומנו
מאה ועשרים שנה לאחר "החזרה להיסטוריה" של הלאום היהודי כולו, עלינו "לחזור אל ההיסטוריה" הישראלית, לתבוע את מקומנו הראוי בעיצובה, ולהיות מוכנים לשלם על כך גם מחירים לא פשוטים: בפשרות אידיאולוגיות, בפתיחת השורות של העולם הדתי למשתתפים נוספים, מסורתיים וחילוניים, ובנכונותנו להזדהות באופן פומבי ובקול רם עם זהותנו

כשעלה ארצה סבי, בשנות העשרים של המאה הקודמת, והצטרף מיד לתנועת הפועל המזרחי, לא עמדה בראש מעייניו דווקא תנועת ההתיישבות בארץ ישראל. אמנם, הוא האמין בכל לבו בזכותנו המשפטית, ההיסטורית והדתית על כל רחבי הארץ, ואף כתב על כך את ספרו היחיד. ואולם, הסוגיה שהטרידה אותו ואת חבריו יותר מכל, ואשר עליה כתבו ונאבקו כמעט בכל צורה אפשרית, הייתה האופן שבו יש לעצב את הישות המדינית ההולכת ומתהווה בארץ ישראל, כבית יהודי ולאומי של ממש. וכך, ואולי גם מחמת חלישות פיזית, השקיע סבי את כוחו לא בהתיישבות בפועל, כי אם בפעילות ציבורית מגוונת בערים הגדולות: בירושלים, בתל אביב, ובכל מקום שבו ניתן היה לשאת באותם הימים את דברה של הציונות הדתית הלאומית.

תשעים שנה לאחר עלייתו, אני חש להוותי שהמאבקים שניהלו סבי וחבריו לתנועה, רלוונטיים כיום לא פחות, ואולי גורליים עוד יותר. יתירה מזאת: לא אחת נראה שכיום היינו מסתפקים גם בהרבה פחות ממה שתבעו הם עצמם, וכי בסוגיות רבות שהיו בעבר מובנות מאליהן, הניף הציבור הדתי מזמן את הדגל הלבן: הפרהסיה היהודית שלה הטיפו הדורות הקודמים הולכת ונעלמת מחלקים נרחבים של המדינה היהודית; המערכת החינוכית הופכת יהודית פחות ופחות וסטרילית יותר ויותר; ערכי המשפחה היהודית המסורתית הופכים כמעט למילה מגונה; התקשרות האלקטרונית המתירנית והאלימה אינה מתירה לנו ולילדינו לעשות בה שימוש; ומוסדות דוגמת הרבנות הראשית, שבעבר הייתה עליהם תפארתנו, נבעטים ככלי אין חפץ בו, בידי הציבור החילוני והדתי כאחד. מעל כל אלו, דומה שעצם הגדרתה של המדינה היהודית ככזו, הוא זה המצוי כיום בסכנה הגדולה ביותר.

כל זאת, כמה מצער, נזקף לא רק לחובת הציבור שאינו מזוהה כדתי או כלאומי, אלא במידה רבה גם לחובתנו אנו.

הסוגיה ההתיישבותית אינה העיקרית

אמנם, דווקא בזירה ההתיישבותית דומה שהצלחנו לעמוד על שלנו, ולהשיג במידה רבה את המטרות שהוצבו בראשית הדרך: ההתיישבות בכל רחבי הארץ הנה עובדה כמעט מובנת מאליה, וגם אם מפעם לפעם קמים עליה להרסה, הרי שכיום קשה לדמיין מצב שבו יצליח מישהו לעקרה מן השורש. גם אותם אלו הממשיכים לפזם מנטרות קבועות בנושא זה, לעיתים כמעט בעל כרחם, דומה שאינם מאמינים עוד לעצמם. אלא שבעיני, לפחות, הסוגיה ההתיישבותית אינה העיקרית, ואינה זו המצויה כיום במרכז שולחן הדיונים. כיום איננו מתמודדים עוד עם הצורך לבצר את ביתנו היהודי הפרטי, בכל מקום שיהא, כי אם בצורך לעצב - עבור עצמנו, עבור חברינו, ועבור עמנו - בית יהודי לאומי של ממש. במשימה זו, לפחות, אנו רחוקים עדיין מלעמוד.

כיום מפתיע מעט להיזכר בעובדה, שדווקא המהפך השלטוני הנכסף של שנת 1977, שלאחריו יצאו רבים מאיתנו לרחובות בשמחה אמתית - ובצדק מוחלט! - היה הפתח לאבדן זהותה היהודית של המדינה כולה. כיום לא נעים להזכיר שדווקא הליכוד, שנישא אל השלטון גם על כנפי מאות אלפי בוחרים דתיים ומסורתיים, אומנם ביצר לאורך השנים את המעש ההתיישבותי הלאומי, אולם הפקיר כמעט לחלוטין - ובאופן עקבי! - את הזירה התרבותית והיהודית המדינית, ובמידה רבה הביא אותנו למצב שבו מצויים אנו כיום: שבו אין אנו יכולים לחוקק ולו חוק אחד בעל ניחוח יהודי-לאומי, מאחר שייפסל באופן אוטומטי באחד ממוסדות המשפט; שבו גם שר חינוך לאומי אינו מצליח להחדיר באופן ממשי תכנים יהודיים לכלל בתי הספר בארץ, מחמת חסמים שונים ודיקטטורה אקדמית כלל-ארצית; שבו איננו מעזים לומר את אשר אנו מאמינים על מבנה המשפחה היהודית וערכיה, מחשד שנוקע כגזענים, כחשוכים, כנבערים; שבו איננו מעזים לדבר על כשרות או על שמירת שבת במקומות ציבוריים שונים, מאחר שעצם אזכורה של אותם המילים גורר אחריו - באופן אוטומטי - "דיון" על שחיתותה של הרבנות, ובמשתמע- גם של כלל הרבנים.

הזהות היהודית-לאומית כבר אינה מובנת מאליה

אמנם, אינני מאלו הסבורים כי הליכוד עצמו תמך בכל אותן התפתחויות, וכי אותו ורק אותו ניתן להאשים בדברים. נהפוך הוא: בעשרות השנים האחרונות כיהנו כחברי כנסת מטעם הליכוד עשרות אנשים טובים, ישרים, ויהודים בכל לבם. אלא שעובדה היא שבאותן שנים ממש, הפקירה תנועתם את המעש הדתי והתרבותי בארץ לשני כוחות ציבוריים מנוגדים, שהובילו בצוותא לכרסום המתמשך בדמותה של המדינה היהודית: מחד, הפקירה מפלגת השלטון באופן עקבי את המוסדות הדתיים בידי מפלגות חרדיות, שדבר אין להן עם צביונה היהודי של המדינה כולה, ושמחויבותן נתונה כל כולה לבוחריהן ולרבניהן. מאידך, הפקיר השלטון את הנעשה בזירה המשפטית, החינוכית, התרבותית והאקדמית לכוחות ליברליים רדיקלים, שאינם מחויבים לצביונה היהודי של המדינה, משום שאינם מאמינים בו כלל. וכך, מוסדות דוגמת הרבנות הראשית או משרד הדתות נתרוקנו לחלוטין ממשמעותם הציבורית המקורית, והמערכת המשפטית והאקדמית, מן העבר השני, הפכה לקרדום שבאמצעותו ננגסה פיסה אחר פיסה מאותה זהות יהודית ולאומית, שבעבר הייתה כה מובנת מאליה.

ואנו עצמנו? היכן היינו אנחנו כשכל זה התרחש?

מעט מביך לענות, אך ככל הנראה בעשרות השנים הראשונות להתרחשותו של המהלך, לא ממש שמנו אליו לב. עסוקים היינו במשימות חשובות כשלעצמן, בזירה הפרטית, המשפחתית או המדינית, ולא חשנו כלל כיצד הקרקע התרבותית והלאומית שאותה עיצבו הורינו וסבינו - בצוותא עם כלל הציבור הישראלי בדורות קודמים! - הולכת ונשמטת מתחתינו כמעט ללא הפסקה. משהתעוררנו - והדבר התרחש כבר לפני כמה וכמה שנים - היה הדבר כמעט מאוחר מדי: המפלגות החרדיות השתלטו - ברגל גסה, ובחסות השלטון המרכזי - כמעט על כל תפקיד רלוונטי במערכת הדתית הלאומית, רוקנו אותו מתוכנו, והפכוהו לקרדום לקידום מטרותיהן הממוקדות; המערכת המשפטית, האקדמית, והחינוכית עוצבו באופן כה מוקפד, שלשנותו תידרשנה שנים ארוכות; והמפלגות שייצגו אותנו עצמנו, הפכו באותן שנים ממש לבלתי רלוונטיות: מחמת גודלן ההולך ומצטמצם; מחמת הפילוגים הבלתי פוסקים שהתחוללו בסביבתן; ומחמת העובדה שהדגל ההתיישבותי הצניע - גם אם שלא בכוונת מכוון - כמעט כל דגל אחר, לאומי, יהודי, או דתי.

להאבק מחדש על הדרך

כיום, לראשונה לאחר כמה עשרות שנים, דומה שהדברים מתחילים להשתנות, אם גם באיחור מסוכן. כיום חש הציבור הדתי כולו - או לפחות כמעט כולו - כי עליו להיאבק מחדש ובאופן פומבי על אמונתו, על דרכו, ועל זכותו להיות שותף ממשי ומשפיע בעיצובה של המדינה, כמדינה יהודית ודמוקרטית, המחויבת באותה המידה ממש לכל אחת משתי הצלעות האידאולוגיות שלאורן הוקמה. כיום מוכנים רבים מאיתנו להודות שהעיסוק המתמיד בהתיישבות - המוצדק כשלעצמו ! - דחק הצידה סוגיות חשובות לא פחות, שאליהן יש לשוב ולהתייחס; וכיום מבינים רבים כי למרות המחלוקות האמתיות שבינינו, עלינו להתאחד - למצער מבחינה פוליטית - כדי לשוב ולהוות גורם השותף לעיצובה המתמיד של החברה, של המדינה, ושל העם. לא בכפייה, לא במלחמה, לא בהתרסה; כי אם בשותפות אמתית בהנהגה, בנשיאת תפקידים במערכת השלטונית, ובעיקר בראיית עצמנו כאחראים לכלל הנעשה במדינה, גם אם ברגע זה ממש מרוחק הוא מאיתנו מבחינה פיזית ותודעתית.

מאה ועשרים שנה לאחר "החזרה להיסטוריה" של הלאום היהודי כולו, עלינו "לחזור אל ההיסטוריה" הישראלית, לתבוע את מקומנו הראוי בעיצובה, ולהיות מוכנים לשלם על כך גם מחירים לא פשוטים: בפשרות אידיאולוגיות, בפתיחת השורות של העולם הדתי למשתתפים נוספים, מסורתיים וחילוניים, ובנכונותנו להזדהות באופן פומבי ובקול רם עם זהותנו: אנו מחויבים לערכי המסורת היהודית, אנו מחויבים לערכי התנועה הלאומית, ואנו סבורים כי את המדינה היהודית היחידה בעולם יש לעצב באופן שישקף את המטרות שלשמן הוקמה, ואת עמדתם האידאולוגית של הרבה יותר ממחצית מתושביה.

כל זאת, לא תוך מחיקת הדגל ההתיישבותי והעלמתו, ואף לא תוך התעלמות מכל מי שאינו כמונו וחי בארץ ישראל. ואולם המאבק על המשך קיומה והתפתחותה של תנועת ההתיישבות, ומאידך ההקפדה על מתן זכויות אזרחיות מלאות לכל אזרחי המדינה, יהודים כערבים, איננו יכול למנוע מאיתנו לפעול בזירה הציבורית האמתית, שהיא עיצובה התרבותי, החוקי, החינוכי, והרוחני של המדינה כולה. זו, להבנתי, המערכת האידאולוגית שלשמה הוקמה ועוצבה מחדש תנועת "הבית היהודי", והיא זו שבעטייה תומך אני באותה תנועה עצמה, שלא כמו בחלק מן המערכות הקודמות.

אמנם, למרת שאיני מכיר באופן אישי ולו אחד מן המתמודדים, דומה שרשימת התנועה לכנסת איננה מושלמת, למרות שהיא מרשימה ללא ספק. אלא שכמו המציאות כולה, גם הפוליטיקה - ואולי בייחוד הפוליטיקה - היא עולם של פשרות; עולם שבו מוכנים אנו לראות את המטרה הגדולה, שהיא החזרתה של הציונות הדתית והלאומית לשיח הישראלי הציבורי, ולהתעלם לצורך כך מדמותו האישית של מתמודד זה או אחר.

התביעה העצמית שלנו לשוב אל ההיסטוריה הישראלית, ואל עמדות הנהגה והשפעה בתוכה, היא זו שכה מטרידה את שדרת ה"תרבות" המרכזית הישראלית, העושה בשבועות האחרונים כל שביכולתה על-מנת להגחיך ולעוות את דמותו של הציבור הדתי הלאומי כולו. היא זו שבעטייה מקפידים כלי תקשורת שונים לדון אך ורק בסוגיית המאחזים הבלתי חוקיים ויחסם של חברי התנועה אליהם, גם כאשר לכל ברור כי לא אלו הם העומדים במרכז יעדיה ומצעה של התנועה. ואולם מאבק-מאסף זה של התקשורת, הנלחמת באופן אוטומטי בכל ציבור שאינו מוכן לכפוף את דמותו בפניה, אל לו לסמא את עינינו שלנו: אנו מחויבים למדינה היהודית הישראלית, אנו אחראים לכלל הציבור המרכיב אותה, ומשום כך איננו חוששים עוד לתבוע את עיצובה ואת צביונה הציבורי. לא באמצעות התגנבות-יחידים אל רשימת הליכוד וניסיון לשנות את אופייה בהחבא, כי אם תוך קריאה לכל שדרות העם להצטרף אלינו ואל תנועתנו. אין לנו עוד את הזכות להיסגר בדל"ת אמותינו ולעסוק רק בשלנו. זהו הבית היהודי של כולנו.

הכותב הוא תושב שדמות מחולה (נשוי +4), הוא תלמיד לתואר שלישי בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית, עורך כתב העת עת-מול ביד בן-צבי, ואיש מכללת הרצוג-גוש עציון
תאריך:  02/01/2013   |   עודכן:  02/01/2013
ראובן גפני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחזור להיסטוריה הישראלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
2/01/13 14:22
2
אהוד פרלסמן
3/01/13 01:07
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, החליט (31.12.12) לקבוע בהגרלה את סדר תשדירי התעמולה של המפלגות ברדיו ובטלוויזיה.
01/01/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת הליכוד החליטה להדיח את משה איפרגן מחברותו בתנועה. זאת לאחר שפרסם את מודעת 'הגטו היהודי' נגד יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט.
01/01/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) פנה אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, וביקש ממנו להורות באופן מיידי על הסרת מודעות 'הגטו היהודי' שפורסמו היום.
01/01/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
צחוק הגורל הוא שדווקא בן-גוריון, שהסכים בימי הקמת המדינה להסדר של "תורתם אומנותם", מפריד היום בין החרדים לחילונים. בן-גוריון הרחוב, לא האדם, הוא החוצץ בין שני העולמות - בני ברק שליבה במזרח ורמת גן בפאתי מערב. ועל-אף העובדה כי המרחק הגיאוגרפי בין שני היקומים הנפרדים האלה קצר ביותר, ממש כמטחווי ירי חץ מקשת, הפער המהותי-אידיאולוגי-אמונתי ביניהם בלתי ניתן לגישור.
01/01/2013  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הגרעין הקשה של הליכוד הם ילדיהם ובני משפחתם של אנשי חרות מן העבר, תלמידי ז'בוטינסקי ואנשי המחתרות אצ"ל ולח"י. אנשים טובים שמנסים ללכת בדרכי הוריהם מתוך תחושה שהליכוד הוא מפלגת ההמשך של חרות והמחתרות ההיסטוריות, ציונים אוהבי הארץ. מאז התחברה ליכוד ההיסטורית עם ישראל ביתנו - מפלגה חדשה יחסית - אני חשה כי אם הייתי מצביעת ליכוד אמיתית הייתי מרגישה פגועה ונעלבת.
01/01/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי  
יו"ר ועדת הבחירות לעורכים: תנו ביטוי לכולם  /  איציק וולף
"החקלאות המשגשגת היא בזכות הערבים"  /  עידן יוסף
מצא: התמשכות חקירת ליברמן - שערורייה  /  מחלקה ראשונה
מה קורה לביבי?  /  אפרים הלפרין
אלט-הולילנד מול ארץ חדשה  /  דן אלון
דרוש: ראש ממשלה חלש  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il