|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שחוק ודמע משמשים בערבוביה

ההישג של הציונות הדתית שכוחה יותר מהוכפל, אינו מושלם, לנוכח הציפיות שהרקיעו לשמיים אך נתקלו בתקרת זכוכית העם 'שילם' לליכוד על קמפיין נגטיבי נבזי ויהיר הפינקלשטייניזם, אבי שיטת הקמפיינים הנגטיביים, הובס בקלפי
23/01/2013  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
בנט. פנה לציבור בשפה עכשווית [צילום: פלאש 90]

כשישבתי מול מסך הטלוויזיה במוצאי יום הבחירות וראיתי את תוצאות המדגם הראשוני, התקשיתי להחליט אם עלי לשמוח תחילה ואחר כך להצטער, או להפוך את הסדר ולהצטער תחילה ואחר כך לשמוח.

לבסוף החלטתי ללכת על גם וגם. הייתה רק מפלגה אחת שההישג שהניבה, מספק עילה לצחוק ודמע גם יחד. זוהי רשימת הבית היהודי, בראשות נפתלי בנט. מצד אחד מספקת מפלגת הציונות הדתית סיבה לגאווה, מפני שהיא יותר מאשר הכפילה את ייצוגה של הציונות הדתית בכנסת הבאה עלינו לטובה, וזה כשלעצמו הישג חסר תקדים. נפתלי בנט וחבריו הפכו פגר פוליטי לגוף שבכל קונסטלציה צריך יהיה להתחשב בו.

מצד שני, ההישג קטן מן הציפיות. אומנם יוכלו ידידיי הטובים ששוחחו עמי בשבועים האחרונים להעיד, כי שמעו ממני מפורשות שאני 'קונה' ללא היסוס 12 מנדטים בכנסת ה-19. אבל קיוויתי שאתבדה. הציפיות נשענו על סחף אדיר בציבור הרחב לטובת הבית היהודי, בהיקפים שמעולם לא חזינו. חילוניים לאין מספר, ובהם מצביעים פוטנציאליים של הליכוד, הודיעו כי הפעם יבחרו בבית היהודי. "תמיד הייתי ליכוד, אבל עם ליברמן שמייצג את אוכלי 'הדבר האחר', איני יכול להצביע ליכוד, ואני הולך עם בנט", אמר ביום הבחירות תעשיין חילוני מהרצליה. וכמוהו היו ללא גבול.

כל אלה העלו את רף הציפיות לשמיים, עד כדי תחושה שהפעם הציונות הדתית תהיה המפלגה השנייה בגודלה, מיד לאחר הליכוד. התקווה הזו התבדתה והמציאות מוכיחה כי עדיין נבצר מן הציונות הדתית – שהיא גורם מוביל בישראל על-פי כל פרמטר, ובכל תחום: אקדמיה, צבא, כלכלה, חברה, אמנות ועוד – לנפץ את תקרת הזכוכית במדינת ישראל 2013. תקרת הזכוכית הנעלמת הזו, שבנט יצטרך לתת את הדעת על הדרכים להבקעתה, עדיין חוסמת את דרכה ומונעת ממנה להתמנף למעמד המפלגה השנייה בגודלה, גם כשהתנאים הסביבתיים היו הפעם האידיאליים ביותר מבחינתה.

ובכל זאת, ולמרות זאת, יש מקום לשמחה. הציונות הדתית עשתה עליית מדרגה. היא יצאה מן המרתף הפוליטי אל מרכז הבמה. "זה היום עשה ה', נגילה ונשמחה בו". היא יותר משהכפילה את כוחה, ועדיין לא נספרו קולות החיילים. השליח שנבחר להוביל את הנצחון החשוב של הציונות הדתית כולה, הוא הקטר שהוביל את המערכה, נפתלי בנט, שהשכיל לדבר אל הציבור בשפה חדשה, עכשווית, יהודית, ישראלית, אופטימית. אחי, בוא נבנה בית יהודי חדש.

התרסקות הליכוד
נתניהו. הליכוד בראשותו - בשפל [צילום: פלאש 90]

סכינים ובגידות
הליכוד-ביתנו תקע סכין חלודה בגב הציונות הדתית, באמצעות קמפיין שלילי נבזי ומכוער מאין כמוהו. הליכוד-ביתנו, בגד בכיפות הסרוגות. הפינקלשטייניזם הריקני, שאותו קנו בעיניים עצומות נתניהו ולבנת, סער וארדן, התגלה במלוא קלונו

ומכאן להתרסקות הליכוד-ביתנו, שנותר אומנם המפלגה הראשונה בגודלה, אבל מצומקת בכעשרה ח"כים, ועוד מעט קט יחל בתוכו מחול החרבות של יד איש באחיו בהטחת האשמות בעניין האחריות לתבוסה. ככה זה כשבמקום לראות נכוחה את המציאות, מתמכרים לספינים הזויים מבית מדרשו של ארתור פינקלשטיין. ככה זה כשמתנפחים מרוב יהירות חלולה, ושוכחים שהיהירות מהשטן ואל יתהלל חוגר כמפתח.

אין שמחה כשמחה לאיד: הליכוד-ביתנו, שניהל קמפיין נגטיבי מרושע להחריד, בא על עונשו והפך לדמות הטרגי-קומית של בחירות 2013. מבחינת הציונות הדתית, שתמיד הייתה שותפתו הטבעית, זהו עונשו של כמעט-אח, שבגד בה ברוב חוצפה ובעט ברגל גסה בשותפתו הנאמנה, והפך אותה לאויבו הגדול. הליכוד-ביתנו תקע סכין חלודה בגבה, באמצעות קמפיין שלילי נבזי ומכוער מאין כמוהו. הליכוד-ביתנו, בגד בכיפות הסרוגות. הפינקלשטייניזם הריקני, שאותו קנו בעיניים עצומות נתניהו ולבנת, סער וארדן, התגלה במלוא קלונו.

ואגב, התפיסה הפינקלשטייינית, שדוגלת בהטלת בוץ ביריב, גם אם הבוץ הזה בנוי על שקרים עלובים, פשטה את הרגל בבחירות 2013 לכל אורך הדרך. מפלגות שעסקו כל הזמן בחיפוש המגרעות של האחר, הובסו, ראו הליכוד, קדימה, 'עוצמה לישראל'.

צריך לומר את האמת: הליכוד ונתניהו התבלבלו. לא זיהו את היריב הפוליטי האמיתי. במקום להיאבק בסחף של מצביעים מאוכזבים לחיקם של לפיד, שלי וציפי, הוא סימן את בנט כאויב. בבתי הספר לקצינים קוראים לזה טעות מרה בלסמן את האויב האמיתי. הליכוד ירה 'אש ידידותית' לעבר כוחותיו, והזניח את הטיפול ביריבים האמיתיים. כפי שהיטיב לצייר זאת בנט, נתניהו ירה בתוך הנגמ"ש במקום לירות החוצה. נקודה למחשבה לנתניהו ולבנת, סער וארדן, אבות התבוסה, מהחמורות שידע אי פעם הליכוד, שהותירה את הליכוד עם 19 מנדטים נטו (בניכוי ח"כי ישראל ביתנו שהם חייליו הנאמנים של ליברמן ולא של נתניהו, ועלולים בכל יום לקום וללכת ו/או לצחוק לנתניהו בפרצוף, וזאת במקום 27 ח"כים נטו בכנסת היוצאת). איזה ביזיון. יריתם על כוחותיכם.

הבוחר הישראלי שילם להם על מעלליהם הנואלים, וערק מהם ימינה ושמאלה: חלקם ברחו בשמחה לבנט, וחלקם השמאילו דווקא ליאיר לפיד, שלפי בדיקה של מינה צמח, 50% מבוחריו הצהירו על עצמם מזוהים עם הימין! לזכותו של נפתלי בנט, שהיה הקמפניונר הראשי של קמפיין הבית היהודי, ייאמר כי הוא נהג בקור רוח למרות כל ההכפשות. הוא שתק, ובצדק, מול ילקוט הכזבים שפיזר הליכוד בזדון לב ובידיעה שמדובר בשקרים, בחצאי אמיתות. בנט הניח לליכוד להתבוסס בקיאו ובכיעורו.

המתקפה הנגטיבית המכוערת החלה בהאשמתו של בנט כי קרא לסירוב פקודה (שקר מוחלט!), ונמשכה בטענה הכוזבת בדבר הדרת נשים ברשימת הבית היהודי (אף שבסיעת הבית היהודי דווקא עשו כבוד לנשים יותר מן הליכוד: בליכוד-ביתנו הציבו רק אישה אחת בעשירייה הראשונה, סופיה לנדבר, וגם היא הוצנחה לשם בזכות השיריון, והיא בכלל לא מהליכוד אלא מישראל ביתנו; ואילו בבית היהודי כפול הייצוג הנשי בעשירי הראשונה: איילת שקד במקום החמישי ואורית סטרוק בעשירי).

הקמפיין השלילי נמשך בשקרים מן הסוג השפל והבוטה. כמו למשל שהרב דב ליאור הוא העומד מאחורי הבית היהודי (שקר: הרב ליאור קרא להצביע ל'עוצמה לישראל'); או שח"כ הרב אלי בן דהן קרא לביטול הוועדה למעמד האישה (שקר: הוא קרא לאחד אותה עם הוועדה למען הילד ולעשותה לוועדה לענייני המשפחה); או שח"כ אורית סטרוק קראה להנהיג 'תג מחיר' נגד חיילים ושוטרים (שקר: היא השתמשה בביטוי זה לפני שנולדו פעולות תג מחיר המכוערות, כשלא הייתה לביטוי זה שום קונוטציה שלילית, מה גם שפעילותה הצודקת אילצה חיילים ושוטרים להוריד את סף האלימות והגסות כלפי אזרחים); או שח"כ מוטי יוגב גרם להפרדת בנים-בנות בבני עקיבא (שקר: הפרדה בוצעה רק ב-15 סניפים מבין מאות, וגם זאת על-פי דרישת ההורים).

אבל הבגידה הגדולה שעלתה על כולנה היה המאמץ של הליכוד לקשור את הרוצח חגי עמיר לציונות הדתית. הנה כך כתב כרמל שאמה הכהן בדף הפייסבוק שלו: "לרוצח יגאל עמיר הרי לא חסר זמן לחשוב ותפיסת עולם קיצונית ומעוותת. ישב הרוצח חשב וחשב, והחליט להצביע לבית היהודי, ואף לקרוא לקרוביו לעשות כן. מה זה אומר על רשימת הבית היהודי? אחיות ואחים יקרים ושפויים, מה שמתאים ליגאל עמיר לא אמור להתאים לכם". מסתבר שאין גבול לנבזות ולשפלות.

ולכיעור הזה היה מחיר. הליכוד-ביתנו הצטמק בכשליש (אוי לאותה בושה!) וטוב שכך. הציבור הביע אי-אמון בנתניהו ובליכוד. בנימין נתניהו יצא מן המערכה עם זנב מקופל, עם תדמית של פוליטיקאי מובס, ויירשם בהיסטוריה כמי שכמעט הפעיל בליכוד מנגנון השמדה עצמית. התבוסה גדולה ממה שנחזה במספרים הראשונים, מפני שבניכוי 12 המקומות של נציגיו הנאמנים של ליברמן שנשתלו בתוך 31 המקומות הראשונים, נותרו לליכוד נטו רק 19 מנדטים. כבר שנים שלא היה לליכוד שפל כזה. ככה זה כשיורים בזדון לב בתוך הנגמ"ש, מר נתניהו.

ההישג של לפיד
לפיד. נחל כוח גדול [צילום: פלאש 90]

נטל שוויוני?
נראה שבמצב הנוכחי לא יוכל ראש הממשלה החדש-ישן להתחמק מלהיענות לתביעתו של לפיד בעניין השוויון בנטל, מה שאומר שבממשלת נתניהו-לפיד לא יהיה מקום ל'יהדות התורה', אך ייתכן מקום לשס, שאצלה סרבנות השירות אינה מובנית, והיא אף מעודדת אותו לגבי מי שבאמת אינם לומדי תורה

קשה היה להחליט אם להצטער או לשמוח על נצחונו של לפיד. מצד אחד, טוב שהקולות שנחתו בחיקו, לא נחתו שמאלה ממנו. גם זה הישג מסוים לשפויים שבינינו. מצד שני, הם העניקו לו עוצמה אדירה, שתאפשר לו להכתיב את דמות הממשלה הבאה ותעשהו לאיש החזק של הממשלה הבאה. נצחונו זוהר על-רקע העובדה, שתוך שנה אחת בלבד הוא נסק למעמד המדהים של המפלגה השנייה בגודלה בכנסת ה-19.

אם נאמץ את קביעת מינה צמח בדבר היותם של מחצית מבוחריו אנשי ימין, כי אז יש להניח שהבסיס העיקרי לנצחונו הייתה תביעתו לשוויון בנטל. כך שיש לראות בנצחונו של לפיד כרטיס אדום ששלף הציבור כלפי המפלגות החרדיות. אם יתמידו בהתנגדותן לגיוס לצה"ל או למצער לשירות אזרחי-לאומי, של חרדים שסרבנותם אומנותם (מבחינתו, לא כולל את המוסרים נפשם באמת על לימוד התורה, שלהם מן הסתם יהיה לפיד מוכן לוותר, אלא בכל אותם משתמטים בטלנים), כי אז בבחירות הבאות עשוי לפיד להכפיל כוחו. רישמו לפניכם: הציבור מסרב לשאת הלאה את הנטל המכביד על גבו.

נראה שבמצב הנוכחי לא יוכל ראש הממשלה החדש-ישן להתחמק מלהיענות לתביעתו של לפיד בעניין השוויון בנטל, מה שאומר שבממשלת נתניהו-לפיד לא יהיה מקום ל'יהדות התורה', אך ייתכן מקום לשס, שאצלה סרבנות השירות אינה מובנית, והיא אף מעודדת אותו לגבי מי שבאמת אינם לומדי תורה. בניגוד ליהדות התורה, שאצלה הסרבנות היא אידיאולוגית ובלתי מותנית בשום דבר, יודעת שס להפריד בין לומדי תורה לסתם בטלנים. שס, שנכון לעכשיו שמרה על כוחה, יכולה על-אף זאת לרשום לעצמה נצחון מרשים, על-רקע העובדה ששתי מפלגות שוליים, של הרב אמסלם ושל אמנון יצחק, זינבו בה.

ומילה אחרונה לגבי תופעת מפלגות האופנה: מפלגת האופנה האחרונה קדימה, שצנחה מהיותה המנצחת בבחירות 2009 למפלגה שולית שנלחמת על שני המנדטים האחרונים שלה, הלכה בדרך קודמותיה: שינוי, הגימלאים, הדרך השלישית ורבות אחרות. בקדנציה הנוכחית יצטרכו 'יש עתיד' והבית היהודי לעמול קשה מאוד, כדי שהישגיהן לא יהיו אפיזודה אופנתית חולפת.

תאריך:  23/01/2013   |   עודכן:  23/01/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שחוק ודמע משמשים בערבוביה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
23/01/13 16:04
 
ברוך שטיין
23/01/13 17:53
 
אהוד פרלסמן
23/01/13 23:54
 
אייל הקורא
23/01/13 19:24
2
ב_שמואל
23/01/13 16:10
3
איש יהודי
23/01/13 18:51
4
הניה
23/01/13 20:37
5
ישמעאל
23/01/13 21:12
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
יושב-ראש ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אומר כי על-מנת להבטיח את יכולת המשילות ואת יציבות הממשלה שתקום, יש להנהיג באופן מיידי עם הקמת הממשלה את ה"חוק הנורווגי" שיאפשר גם לשרי הממשלה וגם לחברי הכנסת למלא את תפקידיהם על הצד הטוב ביותר. מדובר בחוק המחייב את השרים המכהנים מן הממשלה להתפטר מן הכנסת.
23/01/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
איגודי ההיי-טק יוצאים בבוקר שלאחר הבחירות בקריאה לראש ממשלת ישראל למנות שר לענייני היי-טק. איל ליפשיץ, שותף בקרן הון סיכון "פרגרין" המכהן כיו"ר איגוד משקיעי הסיד וראש ועדת קשרי ממשל באיגוד תעשיות ההיי-טק ומדעי החיים (IATI), אמר (יום ד', 23.1.13) כי "הגיעה השעה שהממשלה החדשה והעומד בראשה יכירו בצורך לתת תשומת לב ממוקדת לתעשיית היי-טק הישראלית, שמובילה את הכלכלה הישראלית, אך זוכה למעט התייחסות ממשלתית".
23/01/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האוויר שאנו נושמים הוא אוסף גדול של מולקולות המורכבות מיסודות שונים, בריכוזים שונים, חלקם בריאים יותר וחלקם בריאים פחות, והדינמיקה הפנימית – הכוחות הפנימיים מאזנים אותם באופן שבו הם מתפזרים באופן יחסית אחיד. למדנו כבר שכמות רבה של משתנים רנדומאליים עם קשרים ביניהם מקבלת תצורה של משהו הגיוני, משהו מאוזן, עד שבא גורם חיצוני ומפר את האיזון.
23/01/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בראש ובראשונה אני חייב לציין כי כל מה שאני כותב נשען על תוצאות המדגם בערוץ 2, והעברת מנדט אחד או יותר לקואליציית השמאל תשנה את התמונה מן היסוד.
23/01/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
רצה הגורל ושני חגים נחגוג השבוע. הראשון בסדר הוא יום הבחירות לכנסת ה-19, חגיגה דמוקרטית ישראלית, והשני - ט"ו בשבט חג האילנות. מה הקשר בין שני אירועים אלו? מה יכול חגה של הדמוקרטיה הנחגג אחת לכמה שנים וכל פעם במועד אחר ליטול מחג האילנות אותו מציינים וחוגגים מדי שנה?
23/01/2013  |  אלישי בן-יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il