|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

שמיני תשע"ג

שבע, שמונה, עשר

השכל הוא שמוליד את המידות; והראיה - כשהשכל מצומצם, אצל קטנים למשל, המידות הן בהתגברות, חסרים איזונים, וככל שמתבגרים ו"מקבלים שכל" מצליחים יותר לשלוט בנטיות הטבעיות. העבודה שלנו היא לחתור לתיקון ולזיכוך המידות בהתאם להנחיות התורה
05/04/2013  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

הגענו לפרשת שמיני, הפרשה מספר כ"ו בתורה, ו-כ"ו, כידוע, זו הגימטרייה של השם המפורש, שם הוי'ה ברוך הוא. לכן המספר הזה הוא משמעותי מאוד בלשון הקודש ובכל מקום, מילה או משפט שהוא מופיע מנסים למצוא את המסר הפנימי. למשל, המושג 'חִנּוּך' מתחלק לשתי מילים, 'חן כ"ו'. כלומר, הדרך להשיג תוצאות חינוכיות ראויות, עוברת בנתיב שבו המגמה היא חיבור של המחונך לשם הוי'ה ברוך הוא, שזו הגימטרייה של שמו כנ"ל. וכך גם בשמות ובמושגים נוספים. בדרך כלל אין אנו עוסקים ברמזי המספרים כי זה לא צד חזק אצלנו; ומה שמביאים לפעמים רמז מספרי, כמעט תמיד זה ממורנו הרב גינזבורג שליט"א. אלא שהפעם הרמז הזה ממש קפץ לי מול העיניים בהקשר למאמר חסידות של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' לפרשה זו. נלך לפי סדר וננסה להסביר את הרעיון בע"ה.

שבעה ימים, מעגל שלם

הפרשה פותחת בפסוק [ויקרא ט']: [א] וַיְהִי, בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי, קָרָא מֹשֶׁה, לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו--וּלְזִקְנֵי, יִשְׂרָאֵל. כידוע, ליום השמיני קדמו שבעה ימים, שעל כן הוא שמיני, ושבעת הימים שקדמו לו הם שבעת ימי המילואים של חנוכת המשכן, כמו שמפרש רש"י: שמיני למלואים, הוא ר"ח ניסן שהוקם המשכן בו ביום, ונטל עשר עטרות השנויות בסדר עולם. בשבעת ימי המילואים תירגלו את הקמת המשכן ופירוקו וכן את העבודות שעושים בתוכו. הבאנו בעבר את השאלה, מדוע מכונה יום זה שמיני, כאשר ימי המילואים הם במספר נקוב, שבעה. הבאנו גם את הסברו של ה'כלי יקר' שמעלתו של היום השמיני היא בכך שבו היה גילוי השכינה לעיני כל העם, כמסופר בפרשתנו. ועדיין נדרש ביאור, אומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', מה יום מיומיים, במה נתייחד היום השמיני שדווקא בו ירדה השכינה בגילוי.

מסביר כ"ק אדמו"ר בשם הרשב"א, ששבעה ימים הם שבעת ימי ההיקף, מעגל שלם, כמו שהקב"ה ברא את העולם שלם; "עולם על מילואו נברא" כלשון חז"ל במסכת שבת [פז/ב] והשמיני הוא שומר על ההיקף, כלומר, הוא מקיף את העיגול של השבע ושומר על שלמותו. מעגל השבע מתבטא בכך שהשבת היא הנקודה המרכזית של השבוע כאשר ששת ימי המעשה מתחלקים לשלושה לפני ושלושה אחרי השבת. לכן, אם נניח חפץ עגול כלשהו, מטבע למשל, ונקיף אותו בעיגולים זהים, נקבל בדיוק את זה, אחד במרכז ושישה מסביבו. כי כך ברא הקב"ה את העולם, בשבעה ימים, מעגל שלם. לכן בכל שבוע חוזרים למנות מהיום הראשון, כי היום השביעי סוגר את המעגל, וביום ראשון מתחיל מעגל חדש. לסיכום, המספר שבע מייצג את העולם כפי שנברא, מושלם, בששת ימי בראשית, והמספר שמונה, מה הוא מייצג, מה תפקידו?

ובכן, המספר שמונה הוא מעל שלמותו של העולם כפי שנברא והוא "שומר את ההיקף", שומר שהמעגל יישאר בשלמותו. כלומר, המספר שמונה, בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי, אומנם מעל העולם, אבל יש לו שייכות אל העולם, שעל כן הוא צמוד אליו, אל המעגל השלם של השבע, ושומר על שלמותו. ומכיוון שהוא לגמרי מעל העולם ורק שומר עליו מלמעלה, הריהו מוכשר לכך שתהיה בו ההתגלות הגדולה. וזהו ההסבר לכך שהאור הזה התגלה במשכן בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי למילואים כפי שמצטט רש"י מחז"ל; כי לכאורה, ימי המילואים היו רק שבעה, אז מהיכן יש פתאום יום "שמיני למלואים"? כי התגלות האור של היום השמיני יכולה הייתה לבוא רק על-רקע עבודת ההכנה בשבעת ימי המילואים, בתוך מסגרת המעגל; כאשר העבודה הזאת נעשית בשלמות, אפשר לזכות לגילוי של השמיני.

והנה, רש"י אינו מסתפק בביאור מקורו של הכינוי "שמיני" ליום הזה והוא מוסיף שאותו היום "נטל עשר עטרות השנויות בסדר עולם". צריכים לנסות להבין מה עושה כאן המספר עשר ומהי שייכותו ליום השמיני. וגם, הלשון "עשר עטרות" שזה עשרה כתרים, עניין נעלה ביותר, גם זה שייך ליום השמיני דווקא? מסתבר שאכן כן; כאשר פועלים בשלמות בתוך מסגרת המעגל, מתגלה האור של השמיני וגם נפתח השער אל הדרך שמובילה אל העשירי. את זה מסביר הרבי על יסוד דברי חז"ל ביחס לכינור שהיה בבית המקדש, שהיה של שבעה מיתרים. אומרים חז"ל שבימות המשיח, לכינור יהיו שבעה מיתרים (נימין בלשונם) ולעתיד לבוא הכינור יהיה של עשרה נימין. 'כנור' זה "נר כ"ו" נר הוי'ה, כמו הרמז דלעיל לגבי 'חִנּוּך'. ומספר הנימין מלמד על עוצמת ההארה של כ"ו בתקופות השונות.

שלוש מדרגות בעבודת האדם

עניינו של בית המקדש הוא השלמות של העולם, שהרי בו שרתה השכינה ומשם האירה לכל העולם. בבית המקדש היה גילוי של שם הוי'ה ברוך הוא באופן של נר שהאיר לכל העולם, וזהו בפנימיות, עניינו של הכינור, נר כ"ו כנ"ל. אומנם שם הוי'ה הוא מעל העולם, כמו שהשמיני הוא מעל השבע, וכמוהו הוא מקיף ושומר על העולם; שכן כידוע העולם נברא בשם 'א-להים' בגימטרייה 'הטבע', בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. וזהו "עולם על מילואו נברא" ו"עולם כמנהגו נוהג" שהכל טבע (מתחרז עם 'שבע') אבל זה רק ברובד הגלוי, הטבעי. בבית המקדש האירה העובדה שהוי'ה אלוקים עשה את העולם, כמו שכתוב בפרק השני בבראשית: בְּיוֹם, עֲשׂוֹת ה' אֱלֹקִים--אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. אומנם במסגרת השבע-טבע, אבל עם הארה של מעל הטבע, שהייתה גלויה רק בבית המקדש. אבל לעתיד לבוא, יהיה כינור של שמונה נימין ואחר כך של עשר נימין כי העולם יתעלה ויקבל הארות נעלות יותר.

ואיך כל הנ"ל שייך אלינו, לעבודת ה' שלנו? ובכן, בעבר הזכרנו לא אחת את עשרת כוחות הנפש: חוכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. או בקיצור: חב"ד חג"ת נהי"מ. שלוש הראשונות במוח, כוחות השכל, ושבע האחרונות בלב ובכבד, רגש וטבע. השבע האלה נקראות גם "שבעת ימי הבנין" כי הן מקבילות לשבעת ימי הבריאה, שכל יום נברא במידה המקבילה אליו. הסברנו גם שעיקר העבודה בעולם הזה היא העבודה באותן שבע, עבודת המידות. שהרי עיקר פעילותו של האדם בעולם הזה מוּנעת על-ידי המדות, השכל הוא רק משרת להן, לכן זו העבודה שאנחנו מצווים לעשות גם כעת, לפני התגלות המשיח. וזוהי אגב גם העבודה העיקרית בשבועות אלו שבין פסח לשבועות, עבודת זיכוך המידות לקראת קבלת התורה. זה מעין תרגול שנתי לעבודה היומיומית הנדרשת מאתנו בכל ימות השנה, כדי לזרז את התגלות המשיח.

ומה תפקידו של השכל בעבודה הזאת? הרי לא ייתכן שכנ"ל, הוא רק משרת של המידות. אומנם למרבה הצער לפעמים זה מה שקורה בפועל, שהשכל הוא רק משרת המידות, אבל מכאן ועד לחייתיות אנושית הגרועה מכל חייתיות על ארבע - קצרה הדרך כידוע. תפקידו של השכל בעבודת ה' הוא להנחות ולעצב את המידות. כל אחד שייך לעבודת המידות, לקיום מצוות בפועל ובייחוד מצוות שבין אדם לחברו. באלה אין ואסור שיהיו הבדלים ניכרים בין יהודי למשנהו, זה שייך לכולנו. ההבדלים בין בני אדם קיימים במדרגת השכל, בשלושת הכוחות הראשונים שבנפש; יש מי שמסוגל להעמיק מאוד בהתבוננות, להבין עניין לאשורו ועל בוריו, ויש מי שפחות, אבל אין מי שפטור מהמאמץ להנחות ולעצב את מידותיו על-ידי השכל.

הרי השכל הוא שמוליד את המידות; והראיה - כשהשכל מצומצם, אצל קטנים למשל, המידות הן בהתגברות, חסרים איזונים, וככל שמתבגרים ו"מקבלים שכל" מצליחים יותר לשלוט בנטיות הטבעיות. העבודה שלנו היא לחתור לתיקון ולזיכוך המידות בהתאם להנחיות של התורה הקדושה, וזה אומר שהשכל הוא שינחה ויעצב את המידות שלנו. יוצא מזה בעצם, ששבע המידות הן המעגל השלם והשמיני, המקיף ושומר, זה השכל שמעצב את המידות, מנחה ומדריך אותן. וכתוצאה מעבודת השכל על המידות, האדם נהיה חי יותר, ערני. עבודת ה' שלו נעשית בחיות ובשמחה, ולא כ"מצוות אנשים מלוּמָדָה". זוהי מדרגת השמיני, עבודת השכל ('מוחין' בלשון החסידות) בעיצוב המידות.

יש גם עבודת המוחין מצד עצמם, אבל על זה - עדיין לא כולנו מצווים, כי זה שייך לימות המשיח ולגאולה האמיתית והשלמה. בינתיים, כל עוד לא זכינו לגאולה, רק יחידי סגולה זוכים ליכולת הזאת של עבודת ה' במוחין. כמובן, מדובר במי שהשלימו מכבר את עבודת המידות, זיככו לחלוטין את מידותיהם ואף הגיעו למדרגה בה הלב מנחה אותם בדרך הנכונה. זו המדרגה של עשר שלאחר השבע והשמונה, מדרגה של עשר עטרות (כתרים). אחרי שמשלימים את העבודה במעגל שבע המידות ואף מחדירים לתוך המעגל את האור של השמונה, אור השכל, לפעמים זוכים לעבודת ה' שכולה תענוג צרוף, עבודת המוחין מצד עצמם, זהו מצב בו כל עשרת כוחות הנפש פועלים בהרמוניה מושלמת ביחד עם הגוף.

תאריך:  05/04/2013   |   עודכן:  05/04/2013
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבע, שמונה, עשר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
7/04/13 10:30
 
נסים ישעיהו
7/04/13 20:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסוגיה באבחנה שבין ג'נוסייד לבין השואה עומדת במרכז דיונים ועיונים, לעתים סוערים. באחרונה, מסגרת ההתייחסות הזאת קיבלה תהודה חדשה בספרו של ההיסטוריון טימותי סניידר: "Bloodlands: Europe between Hitler and Stalin - basic books 2010" (נכון יותר בפרסומו העברי בהוצאה "כתר" 2012: "ארצות דמים: אירופה בין היטלר לבין סטאלין"). ספר זה עוסק מאוד בשואה, אבל מנקודת ראות רחבה יותר, כפי שניתן ללמוד משמו. ב"שואה", כפי שאנו רואים אותה, נספו שישה וחצי מיליון יהודים, והיא ייחודית ליהודים. ספרו של סניידר עוסק ברצח 14 מיליון בני אדם, ולא רק על-ידי הנאצים בהנהגת היטלר אלא גם על-ידי הסובייטים בהנהגת סטאלין, ולא רק יהודים, אלא הרבה לא-יהודים. זאת עובדה היסטורית מבוססת שאין עליה עוררין. סניידר גם מפרט באלו שיטות נרצחו האנשים על-ידי שני העריצים הללו ובאלו סוגי אוכלוסיה מדובר, עד כדי פירוט דקדקני של נתונים שנחקרו.
05/04/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
להיות קשיש בישראל זה להיזרק לכלבים, ללא כל חמלה מינימלית. על הנייר הוא משויך, אומנם, לגיל הזהב, אבל בפועל מנת-חלקו אינה אלא תוגה בהחלט לא נוצצת.
05/04/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ממסיבה אחת לשנייה, אנחנו תמיד מפספסים את הרגע, שבו, בזמן שאנחנו רוקדים לצלילי החליל של השרלטן התורן, וכל תשומת הלב מופנית לאירוע הרגעי, בזמן שמישהו, בירכתי הזירה, שולח יד ארוכה ונעלמה אל תוך הקופה הציבורית, ושולף משם צרור עסיסי של שלמונים. למחרת בבוקר, אנחנו מתעוררים למציאות שבה שוב הקופה ריקה, ואנחנו נדרשים לשלם את החשבון.
05/04/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
שתי הערות בעקבות תחילת הפקת הגז הטבעי משדה "תמר" לבעלות הברית היו ספינות - אבל לא בשביל יהודים המשבר בקפריסין מזכיר משום מה פוליטיקאי ישראלי הצעה לקראת תחילת עונת הרחצה ברוב ליגות הכדורגל הולכים לים כבר באפריל
05/04/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
במסגרת המתיחות ההולכת וגוברת, הודיעה קוריאה הצפונית כי תבצע ניסוי גרעיני - בניגוד להחלטת מועצת הביטחון - וחרף האיומים, בעיקר מצד העולם המערבי, החליט המנהיג הצעיר של הצפון, קים ג׳ונג-און, להוציא את הניסוי לפועל. הדבר גרר סבב סנקציות נוסף מצד מועצת הביטחון - הסנקציות החריפות ביותר שהוטלו עד כה על המדינה הענייה והנחשלת. זו בתגובה, העלתה הילוך והחלה לחדש את הכור הגרעיני ביונגביון, לאחר שהושבת בשנת 2007.
05/04/2013  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
יהונתן דחוח הלוי
יהונתן דחוח הלוי
הרשות הפלשתינית לא תסכים לקבל את השלטון ברצועת עזה על כידוני צה"ל, אלא בנתיב המוביל להקמת מדינה פלשתינית    הטרור באיו"ש נגד ישראל משרת את הרשות הפלשתינית הנתפס בעינה כחיוני להמחשת ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il