כל חברה מחזיקה היום דף עסקי ברשת החברתית, אך רובם הגדול עומדים נטושים ובודדים. אז למה? התשובה מאוד פשוטה: אתם לא באמת חייבים להיות שם. אם אתה מנהל שיווק או בעל עסק שלא שייך ל-20 המותגים מובילים בישראל - אתה מוזמן למחוק את הדף העסקי שלך בפייס, הוא רק מזיק לך.
איך יכול להיות שדף הפייסבוק מזיק לך?
הפייסבוק לא הופך את המבקרים בו ל
לקוחות. שלושה מחקרים שונים שיצאו בשנה האחרונה, סיכמו את הבעיה עם הרשת החברתית בצורה מאוד ברורה: "הפייסבוק, נכון לשלב זה, לא מצליח להמיר גולשים ללקוחות". אני מזמין אתכם לראות את דף הפייסבוק של בנק דיסקונט. לכאורה המון לייקים, אך בתכלס אפס תועלת, דומה יותר לאתר תערוכות. כמה תועלת יוצאת מזה לבנק? מעט מאד.
במילים אחרות: הפייסבוק עוד לא הצליח להבין איך לגרום למבקרים בדף העסק, לעבור לאתר העסק ולבצע רכישות. רק שתבינו, מנהלי פייסבוק מוכנים להתאבד כדי להצליח להרים את היחס המרה בין ההשקעה בפרסום בפייסבוק, לבין השורה התחתונה בהכנסות.
רשת הפייסבוק אכן יכולה ליצור חשיפה אך בינתיים לא מצליחה לעזור למפרסמים בה להרוויח כסף. אם אתה מנהל שיווק, למה בעצם אתה צריך פרסום שלא הופך לרווחים בשבילך?
דוגמה נוספת לנזק: הפייסבוק שודד את אתר האינטרנט שלכם. מחקר מפורסם שפורסם לפני כשנתיים בארה"ב, מסכם את הנתונים: "דף פייסבוק פעיל עלול במקרה קיצוני, להוריד את התנועה לאתר האינטרנט שלכם ב-70%".
אז תנסו להבין לעומק מה קורה כאן: באתר האינטרנט שלכם אתם מרוויחים כסף, אתם יודעים בדיוק כמה כסף אתם משקיעים בשיווק ופרסום, וכמה בדיוק אתם מרוויחים כתוצאה מזה. לעומת זאת, בפייסבוק אין לכם מושג כמה אתם משקיעים בדיוק, אבל כן יודעים שככל הנראה לא תרוויחו מזה כלום. אז למה בכלל לעשות זה? תרמו את תקציב השיווק שלכם לצדקה ולא לצוקרברג.
שאלת המיתוג בפייסבוק
ותשובה שלישית לשאלת הנזק: חשיפה, מיתוג ומיצוב אלו סתם מילים מיותרות - כחלק מאותו טרנד, התחלנו לשמוע הרבה מאוד מילים שהן מאוד כלליות, מאד אופנתיות, אך בתכלס חסרות משמעות אמיתית.
מה זה בכלל מיתוג? הכוונה היא להפוך את החברה או את שם החברה שלך למילה גנרית בשוק. אם לחברה שלך קוראים למשל 'דונימים', אז מיתוג מוצלח הוא תהליך שיהפוך את המילה דונימים לשם מוכר בכל בית בישראל.
עכשיו שאנחנו מבינים מה זה מיתוג, בוא וננסה להבין יחד איך בכלל 1,000 לייקים יגרמו לזה לקרות? אולי 10,000 או 100 אלף לייקים יגרמו לזה לקרות? בתשובה קצרה, הם לעולם לא יגרמו לזה לקרות. יכולתי עכשיו להראות לכם עשרות ומאות דפים עסקיים של חברות שמעולם לא שמעתם עליהן ולא תשמעו גם כן, עם עשרות אלפי לייקים. אז איפה המיתוג?
למי שלמד קצת שיווק, וגם למי שלא, הרשו לי להזכיר: לא ניתן למתג חברה שאף אחד לא מכיר. תהליך המיתוג יכול להתחיל רק אצל חברה הנהנית מבסיס עשיר מאוד של לקוחות מרוצים, שצברה תקציב גדול ונכבד לפרסום. במילים אחרות: המיתוג נעשה רק אצל חברות באמצע הדרך שמחזיקות בתקציב פרסום משמעותי. לייקים לא הופכים שום דבר למותג. באמת כלום.
יכולתי להמשיך לכתוב עכשיו לפחות עוד 10 סיבות שבגללן אין לכם שום סיבה להשקיע בפייסבוק אלא באתר האינטרנט שלכם, אך אם קראתם עד עכשיו, אתם ודאי מבינים כבר שאתם לא מרוויחים כסף, אלא למעשה מפסידים ואפילו לא זוכים למיתוג.