|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

פורום החמישייה

המלחמה העכשווית

העולם מתקשה להבין שהטרור הוא בעיה צבאית בינלאומית ושלפיכך התשובה חייבת להיות צבאית בינלאומית. מאפגניסטן ועד מאלי, מבוסטון ועד עזה - האינטרסים האנוכיים מסכלים את מה שחייב להיות מאבק עולמי נחוש ומתואם
16/05/2013  |   אריאל י. לוין   |   מאמרים   |   תגובות
זו ממש לא רק הבעיה שלנו [צילום: פלאש 90]


מרתון של טרור
שני אחים שהושפעו מאל-קאעידה [צילום: AP]

אימרה ידועה קובעת, כי גנרלים נלחמים את המלחמה הקודמת. אני חושב שהעולם כולו נלחם את המלחמה הקודמת. אם בעבר המלחמה הייתה מול צבאות סדירים בעלי מטה מרכזי אחד, היום הבעיה העולמית היא תאי טרור הפרוסים בכל רחבי העולם. ומאחר שזוהי בעיה צבאית עולמית, גם הפתרון חייב להיות צבאי עולמי.

בעבר, לאירועי טרור הייתה מטרה נקודתית כמו שחרור אסירים, או אסטרטגית כמו קבלת זכויות. כיום המטרה היא אחת ויחידה: לפגוע באנשים ולא משנה מי הם. הטרור העולמי הולך ומתגבר. ישנם מקרים שבהם קשה לשים את האצבע ולזהות מחבלים פוטנציאליים, כי הם כבר לא בהכרח חברים בארגון טרור כזה או אחר; הם אנשים בעלי אידיאולוגיה מסוימת, שחושבים שיוכלו לפעול לטובת אידיאולוגיה זו אם יבצעו פיגוע. דוגמה לכך ראינו בפיגוע בבוסטון. במקרה זה היה מדובר בשני אחים שהושפעו מהאידיאולוגיה של אל-קאעידה ולכן עשו את מה שעשו.

השילוש המוזר
אל-קאעידה החל להשתלט על מאלי [צילום: AP]

השלב הראשון הוא מתן סיוע של מדינות לארגוני טרור. דוגמה ראשונה לכך היא ציר אירן-חמאס-חיזבאללה. אירן כידוע לא ממש מחבבת את ישראל, ולכן היא מממנת ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה שיפגעו בה. ההינתקות מעזה יצרה שליטה מוחלטת של חמאס ברצועה שהחל להרוויח גם במישור הפוליטי הפנים-פלשתיני. חמאס הקים ישות איסלאמית-רדיקלית ברצועה שנתמכת על-ידי אירן וסוריה (אם כי נראה שהסיוע מסוריה הופסק עם תחילת הלחימה במדינה). הדבר אינו מובן מאליו, שהרי חמאס הוא ארגון סוני ואירן היא מדינה שיעית. ארגון סוני אחר, אל-קאעידה, לא נמצא בקשרים עם אירן ואפילו מתנגד לה. ואולם, "אויב אויבי הוא ידידי" ואירן ממשיכה להעביר נשק לחמאס ל"שעת הצורך".

הקשר בין אירן לחיזבאללה מובן עקב הדעות האידיאולוגיות הדומות. חיזבאללה מתפקד כסוג של "פיקוד מערב" של אירן, שכנראה גם הוא יפעל ב"יום הפקודה". תאים של חיזבאללה פרוסים בכל העולם, ודוגמה לכך ראינו בפיגוע בבורגס. גם כאן היה מדובר בשני אזרחים שכנראה הושפעו מהאידיאולוגיה של חיזבאללה וקיבלו סיוע מאירן. נוסף לכך האבסורד שבו מדינות אירופה עדיין לא החליטו שחיזבאללה הוא ארגון טרור; האידיאולוגיה של חיזבאללה היא נגד מדינות המערב כשבראשן ארה"ב וישראל. נראה שהדבר היחיד שישנה תפיסה זו הוא פיגוע קטלני נגד מטרה אזרחית רגילה באחת מבירות אירופה.

השלב הבא הוא קיומן של מדינות טרור. דוגמה לכך הן אפגניסטן ומאלי. לאחר פיגועי 11/9 האשימה ארה"ב את אפגניסטן במתן סיוע לאל-קאעידה. ארה"ב ובעלות בריתה פלשו לאפגניסטן והפילו את שלטון הטליבאן במדינה. במאלי התבססו כוחות של אל-קאעידה ולמעשה החלו להשתלט על המדינה. מאלי ביקשה עזרה וקיבלה אותה מצרפת. ככל הידוע, אל-קאעידה איבד מכוחו ומשליטתו במדינה, אבל המלחמה עדיין נמשכת.

קים קם וכאן
בפועל העולם מחזק אותו [צילום: AP]

השלב החמור ביותר הוא סיוע של מדינות למדינות טרור. אחד האיומים הגדולים על שלום העולם כיום הוא קוריאה הצפונית. לשליטיה של מדינה זו לא אכפת מכלום חוץ מאשר להישאר בשלטון, ומצידם כולם יכולים למות (מה שלמעשה קורה במדינה). קוריאה הצפונית מצליחה להשליט פחד על מדינות אחרות, מחשש שמא תשתמש בכלי הנשק הגרעיניים שבידה. לשם כך נוקטות מדינות העולם פעולות כדי למנוע את השימוש בנשק גרעיני, כשלמעשה פעולות אלו מחזקות את קוריאה הצפונית, והנה מספר דוגמאות.

  • בפברואר 2012 הסכימה קוריאה הצפונית במו"מ עם ארה"ב להשהות את תוכנית הגרעין, בתמורה ל-240,000 טונות של סיוע במזון. כך משיגה המדינה חימוש גרעיני שמאיים על אויביה, ומוביל אותה לעמדת מיקוח שבה היא משיגה סיוע לאזרחיה בתמורה להפסקת החימוש, שכמובן ניתן לחדשו בכל עת.

  • רוסיה הסכימה בספטמבר 2012 למחוק לקוריאה הצפונית כ-90% מחוב בסך 11 מיליארד דולר מהתקופה הסובייטית, ותשקיע מחדש כמיליארד דולר בסיוע למדינה בתחומי אנרגיה, בריאות וחינוך.

  • סין היא בת-בריתה העיקרית של קוריאה הצפונית, ויש לה תפקיד צבאי וכלכלי. מבחינה צבאית, סין מעוניינת לשמר את הסטטוס קוו ולמנוע סיטואציה שבה קוריאה מתאחדת וארה"ב מתחזקת. סין תעשה הכל כדי לסייע לבת-בריתה לשרוד, מפני שהיא רואה בקוריאה הצפונית נכס אסטרטגי מול האינטרסים הפרו-מערביים והנוכחות הרוסית באיזור. מבחינתה, קוריאה הצפונית מהווה מדינת חיץ בינה ובין המערב ומסייעת לה לשמור על המשטר הקומוניסטי הסיני. הצבא העצום, הנשק הגרעיני והטילים הבליסטיים של הצפון מהווים הרתעה אפקטיבית וזולה מכיוון גבולה הדרומי.

מבחינה כלכלית, רוצה סין להמשיך ולהתפתח ולהפוך לכלכלה הגדולה בעולם. מן ההיבט הזה, עליה למנוע את נפילת משטרו של קים, שעשויה להביא לנהירה של מאות אלפי פליטים מורעבים לשטחה ולפגוע בשגשוגה הכלכלי. במסגרת שני תפקידיה מספקת סין לצפון מזה כמה עשורים הן תמיכה דיפלומטית למניעת הטלת סנקציות בינלאומיות ותמיכה פיננסית. כיום, 90% מצורכי האנרגיה של קוריאה הצפונית, 80% ממוצרי הצריכה ו-45% מהמזון של המדינה מסופקים על-ידי סין.

התפתחויות אלו ודומותיהן מסכנות את שלום העולם. מכיוון שהמטרה של הטרוריסטים היא לפגוע בכמה שיותר אנשים, לא אכפת להם מי הם אותם אנשים, מה דעותיהם והאידיאולוגיה שלהם. העולם צריך להתעורר מהר ולהבין שמשהו השתנה. העורף הפך לחזית ואף אחד לא יכול להיות בטוח.

זה לא היה ביבי
דרוש ארגון בינלאומי [צילום: פלאש 90]

האמת היא, שממש לא המצאתי פה את הגלגל. התפיסה שהטרור הוא גלובלי ולכן המלחמה בו צריכה להיות גלובלית, הופיעה כבר ב-1986 בספרו של בנימין נתניהו "הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח". ביבי עמד שם על המאפיינים של הטרור וקבע, שהדרך היחידה בה יכול המערב לנצח במלחמה נגדו היא גיוס כל המשאבים ופעילות צבאית בלתי מתפשרת נגד הטרוריסטים ומי שנותנים להם סיוע, כולל מדינות.

ועכשיו תנחשו מי כתב את השורות הבאות, המופיעות בספרו של נתניהו: "התגובה על טרור בינלאומי כגון זה צריכה להיות בינלאומית. על המערב מוטלת החובה למצוא דרכים חדשות לשיתוף פעולה נגד רשת הטרור... ארצות, שבוחרות לתאם את פעולותיהן נגד הטרור הבינלאומי, צריכות להקים ארגון בינלאומי מיוחד לתכלית זו... בלי מרכז בינלאומי, שינצח על הפעולות נגד הטרור ויתאם אותן, לא תיתכן התקדמות של ממש במלחמה בו... יש להבהיר לארצות היוזמות טרור, שתועמדנה בפני חזית מאוחדת ומאורגנת של מדינות ושאיגוד זה יהיה מוכן לנקוט אמצעים, שארץ מותקפת אחת לא תוכל לנקוט לבדה". לא, זה לא היה ביבי וגם לא אביגדור ליברמן ולא משה יעלון. כתב את הדברים יצחק רבין.

כולם קשורים
"קשה לדעת, אדוני השר"

אפשר ללכת עוד יותר אחורה – לתחילת שנות ה-80. באחד מפרקי "כן, אדוני השר" מתגלה שמו של השר ג'ים האקר ברשימת חיסול של ארגון טרור. האקר שואל מיהו אותו ארגון, וסר האמפרי אפלבי משיב: "קשה לדעת, אדוני השר. זו יכולה להיות קבוצה פורשת אירית, או באדר-מיינהוף, או אש"ף, או ספטמבר השחור. אלה יכולים להיות מטורללים מתוצרת בית – אנרכיסטים, מאואיסטים, או אולי לובים, אירנים או הבריגדות האדומות האיטלקיות". וראש הלשכה, ברנרד וולי, מסכם: "מכל מקום, כולם קשורים בעצם אלו לאלו".

המדור נכתב בסיועה של דנה טי.
תאריך:  16/05/2013   |   עודכן:  16/05/2013
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלחמה העכשווית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ער אחיאונן
16/05/13 16:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תארו לעצמכם פושט רגל, הטוען שאינו יכול לפרוע את חובותיו, ואז מתברר שהוא מוציא 100,000 שקל בחודש לבילויים. אדם כזה היה מאבד מיד את הגנת בית המשפט ונשלח לממש את כל נכסיו כדי לשלם לנושיו. אם זו הייתה חברה, אפשר היה לתבוע את מנהליה על ניהול בתרמית ועל העדפת נושים. אבל מאחר שמדובר בערוץ 10, לא יקרה כלום, או שיאשימו את בנימין נתניהו.
16/05/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נכבדי מר יאיר לפיד, אתה דובר עברית רהוטה ונהדרת, וגם אני דובר עברית אך לפעמים אני מצטמרר להיווכח כי נדמה שאחד מאיתנו דובר מאדימית, והשני דובר את שפת נוגה. כי הנה, מר לפיד: כן. אני רוצה שמחיר דירתי יירד לחצי. כי זה אומר ששני ילדיי הגרים בשכירות יצטרכו להשתעבד (זו המילה והיא אפילו לא אליגוריה ) רק לעשרים ולא לארבעים שנות משכנתה כדי לרכוש לעצמם דירה, וזה אומר שאם אני ארצה לשדרג את דירת 54 המ"ר בה אני מתגורר, שנבנתה על-ידי עמידר בימים בהם עוד היו בארץ חברות שנולדו לא כדי לעשות כסף אלא כדי לבנות דירות, השידרוג יעלה לי רק בעשר שנות שיעבוד ולא בעשרים.
16/05/2013  |  אריה גל  |   מאמרים
לאחרונה, פורסם חוזר מס הכנסה שמספרו 1/2013 בו נקבעו הנחיות בנושא כללי החשבונאות המקובלים שיחולו במסגרת הגשת דוחות שנתיים. במסגרת מבזק זה נביא את עיקרי החוזר כדלהלן;
מסורת חכמים ותיקה מארץ בידינו כי התורה קדמה לבריאת העולם. משל למה הדבר דומה, לבית העומד על תילו והמתבונן בו אינו זוכר כל רגע לדעת כי קדמה לו תוכנית המהנדסים שהייתה מונחת לפני הבנאים וכל לבנה שהניחו וכל קורה שנטו וכל עמוד שהציבו - על-פי אדנות האידיאה המופשטת שקדמה להגשמה עשו. הנה כי כן דרשו חכמינו במדרש תנחומא על הפרק הראשון בספר בראשית, "כשברא הקב"ה את עולמו נתייעץ בתורה וברא את העולם". הם סמכו דרשה זו על הפסוק "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה" (משלי ג', י"ט) אותו הוציאו כביכול מפשוטו הראשוני שראה בבריאה עדות לחוכמתו ולתבונתו של אדון כל שהפקיד את חוקי הטבע על היקום הסב על ציריו המופלאים בתואם מושלם, ומעתה או בתיבה "חָכְמָה" תיבת אחות ל"תורה" ובתיבת "תְבוּנָה" תיבה מקבילה לחוקיה ולמשפטיה בהם נועץ כדי להבטיח כי עולמו "עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תהלים פ"ט , ג').
14/05/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אחת השאלות המרכזיות המונחות לפתח המנהיגות הפוליטית החדשה של תנועת שס היא שאלת הבחירות לרבנות הראשית. אם נודה על האמת, העניין שמעוררים שני הדיירים בבית יהב בקרב הציבור הכללי דומה לעניין שמעוררים דיירים אחרים בבית אחר.
14/05/2013  |  רועי לחמנוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il