בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מוסר, תרבות וזכויות בעלי החיים
|
הסבל והצער שנגרם הינו לבעלי החיים שחייהם מומתים. ניתן לומר גם שהם נרצחים. המילים הללו המעידות על סיום חייהם נושאות משמעויות שונות ושונות זו מצביעה על העמדה המוסרית כלפי פעילות זו
|
שחיטה. שינוי בגישה דורש שינוי בהתייחסות החברתית [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בהמשך לכתבה בעיתון הארץ של נטע אחיטוב "תנובה מודה: בעלי חיים נלקחים לשחיטה כשהם גוועים באימה, הציבור מעדיף להדחיק" 20.5.13: "בעוד שצרכן של מוצרי צריכה אחרים יכול לסבור שייצורם אינו כרוך בגרימת סבל ופגיעה לעובדים המשתתפים בכך, צרכן של מוצרי בשר אינו יכול להניח הנחה דומה לגבי בעלי החיים שמבשרם הם מופקים, שהרי שחיטה מעצם טיבה גורמת לבעלי החיים סבל וצער קשים". מי אמר זאת? פילוסוף הדוגל בזכויות בעלי החיים? אתר "אנונימוס"? לא ולא. הציטוט הזה שייך באופן מפתיע לחברת תנובה בעלת משחטת "אדום, אדום" לייצור בשר בקר וטלה והוא מופיע במסמך שהגישה החברה לבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שחייבה לתת דעתה לשתי תביעות ייצוגיות שהוגשו כנגדה ע"י עמותת "אנונימוס" ועמותת "תנו לחיות, לחיות" (הארץ מיום 20.5.13). בתביעות הייצוגיות נטען "כי נעשתה הטעיית צרכנים על-פי חוק להגנת הצרכן.וכי "תנובה התעשרה שלא כדין על גבם של לקוחות רבים, אשר לא היו רוכשים את מוצריה, אילו היו מודעים למעשים ולמחדלים הנתונים במפעלה", תוך דרישת פיצויים לקבוצת הנפגעים - מי שרכש בשבע השנים שטרם להגשת הבקשה מוצר בשר מתוצרת החברה". הסוגיה העומדת על הפרק הינה מוסרית ולא חוקית או דתית, באשר החוק מאפשר ומסדיר את נושא שחיטת בעלי החיים, וההלכה מגדירה את השחיטה הכשרה. הסבל והצער שנגרם הינו לבעלי החיים שחייהם מקופדים. הם מומתים. ניתן לומר גם שהם נרצחים. המילים הללו המעידות על סיום חייהם נושאות משמעויות שונות ושונות זו מצביעה על העמדה המוסרית כלפי פעילות זו. כיצד יש להתייחס מוסרית לסוגיה הזו? ראשית יש לציין שלפי ההלכה השחיטה צריכה להתבצע ע"י סכין שיחתוך את הושט ואת הקנה, מה שגורם ייסורים לבעל החיים לעומת המתה בהמום (מה שהביא לאסירת או רצון לאסירתה במספר מדינות באירופה). נניח שהשחיטה תהיה בצורה בה כמה שפחות יגרם נזק לבעל החיים. האם אז מבחינה מוסרית צריך לקבלה? התשובה הינה שלילית. חפצון בעלי החיים לתועלת האדם מתעלם מצרכיהם ומעבר לכך מכפיף את עצם קיומם לגחמותיו. מכאן ברורה מוסריות הצמחונות מעצם רגישותה לצרכי בעליי החיים ולזכותם לחיים (ולרדיפת אם לא האושר הרי העשב). אולם הצמחונות איננה מקובלת על כל החברה האנושית. יש תרבויות שהיא משמעותית בהן ויש כאלו שהיא שולית או לעיתים יותר מרכזית בשל טרנד זה או אחר. מהי המשמעות הנובעת מכך? כדי לעמוד על המשמעות המוסרית של מצב זה יש להפנות המבט לנוראות השואה שהביאה את הסופר בשביס זינגר לטעון שבשביל בעלי החיים כל יום הוא טרבלינקה. האם הוא צודק בהשוואת זו של בעלי החיים לחברה האנושית בתקופת השואה? בעלי החיים הרי אינם יכולים לדעת מהי טרבלינקה או מהו רצח לעומת הריגה אבל הם חשים כאב וסבל עת ניטלים מהם חייהם. האם מוסרי לגרום לבעלי חיים כאב וסבל? אם לבעלי החיים זכות לחיים ולרווחה (מבחינת מילוי צרכיהם) הרי ברור שהתשובה הינה שלילית. אם אסור לגרום להם כאב וסבל, מדוע אין הצמחונים מאלצים את המערכת המשפטית למנוע זאת? שאלה זו קושרת את תחום המשפט לסוגיה התרבותית חברתית. אולם הסוגיה אינה משפטית אלא מוסרית תרבותית מעצם החשיבה שעדין שולטת בכיפה, שהאדם עומד במרכז הבריאה לעומת הטבע אותו הוא יכול לנצל לטובתו. זוהי תמצית ההשקפה ההומניסטית האנתרופוצנטרית. לעומתה הצמחונות רואה האדם ובעלי החיים כבעלי זכויות מעצם מהותם. גם אם יש העדפה ערכית לאדם, בכל זאת התפיסה המוסרית גורסת שניתן לצמצם הסבל וכאב בעלי החיים בדרך בה האדם מממש את צרכיו השונים. כל עוד בעלי החיים הם חפצים תועלתניים לאדם חסרי אישיות, ואין הם יצורים חיים בעלי רגשות וצרכים, לא ניתן לשנות את ההתייחסות החברתית אליהם. לכן מבחינה זו גישת עמותות " אנונימוס" ו"תנו לחיות, לחיות" הייתה טקטית מקבלת התפיסה המשפטית והמקובלות התרבותית הרואה את בעלי החיים כפונקציה לבני האדם (הגם זכות מסוימת הנוגעת לדרך המתתם). שינוי תרבותי מוסרי יתאפשר רק אם אכן תהיה מהפכה תודעתית אנושית. רק זו תוכל לעקר את טענת האמת של תנובה ש"האחריות המוסרית לסבל בעלי החיים מוטלת על צרכני הבשר ולא על יצרניתו".(כל הציטוטים הינם מהארץ מכתבת נטע אחיטוב, 20.5.13). שוחטי היונקים (הסובלים מהשחיטה הכשרה המקפדת את חייהם, שהייתה מוגדרת כרצח לו הייתה מוחלת על בני אדם), הם הזרוע האלימה של החברה הנורמטיבית של ימינו שהיא חברת אוכלי בשר. מבחינה זו דומה שיש קרע שלא ניתן לאיחוי בין תרבות ומוסר הצמחונים לאלו של הקרניבורים.
|
|
הכותב הוא פובליציסט (מנסה להיות טבעוני ולא רק צמחוני)
|
|
תאריך:
|
10/06/2013
|
|
|
עודכן:
|
10/06/2013
|
|
יוסי ברנע
|
מוסר, תרבות וזכויות בעלי החיים
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עידןסובול
|
12/06/13 22:21
|
|
|
|
מגיב
|
13/06/13 08:29
|
|
2
|
|
משה בן אבו
|
13/06/13 07:41
|
|
שימוש בתנור אפיה וצליה לעיני כל - אינו שימוש סביר ורגיל, וראוי כי ייעשה בצנעה ולא בפרהסיה. כבר נפסקה הלכה בעניין זה, ראה ע"א 549/73 וינטרס נ' זמורה פד"י כ"ח (1) 645 - להלן ציטוט:
|
|
|
כפי שגילו לאחרונה אזרחי ארה"ב, הממשל הפדראלי ובעיקר סוכנויות הריגול והביטחון שלו, ניהלו מעקב ברשת האינטרנט, תוך שימוש במספר אתרים פופולריים ורשתות חברתיות רבות-משתמשים, אחרי תושבים בארה"ב לצורך מניעה וניטור של פעילויות חשודות בטרור או בפגיעה בבטחון המדינה.
|
|
|
הישראלים הוכיחו את עצמם בעבר כקונפורמיסטים למדי בבחירת הרכב בו הם ירצו לנסוע: מכונית משפחתית, ארבע דלתות, עם חלונות חשמליים ותיבת הילוכים אוטומטית. זה החל בערך מסוף שנות השמונים, אז הטעם הישראלי התקבע לו כמעט ולא חלו שינויים בדרישות אלו. מספר שנים אחורה, כאשר מסתכלים על מספר המכוניות בעלות הגיר הידני שנמכרו באותן השנים, מוצאים כמות רכבים אותה ניתן לספור על אצבעות כף יד אחת, ולעתים אפילו לא על כף יד אחת. לאחרונה, חל שינוי בטעם הנהגים הישראלים. יותר ויותר קונים בוחרים לחזור אל הגיר הידני, ומרכבים משפחתיים עוברים לרכבי מיני.
|
|
|
70 עורכי דין עובדים מסביב להסתבכות החברות של נוחי דנקנר ובעניין החוב הענק שיש לו לכל העולם: 8 מיליארד שקל! איך הגיע הטייקון הישראלי שהונו מוערך היום ב-25 מיליון שקל בלבד (כסף קטן, בקושי יספיק לתשלום לעורכי דין) למצב הנוכחי? בעזרת הסכום הזה ועוד כל מיני הוקוס פוקוס, מנסה הטייקון לשעבר לשכנע את כל העולם כי יחזיר את החובות ובכלל, שהוא ורק הוא נועד לטפל בפירמידה שלו, עמוסת החברות בכל תחום, שרכש בדרכים שונות ומשונות.
|
|
|
נוחי דנקנר - יליד 13.11.1954
|
|
|
|
|
|
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
|
|
|
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה כמובן, כדי שלא תהיה
|
|
|
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|