|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
"המשחק נגמר". אזרחי מצרים חוגגים [צילום: AP]

המזרח התיכון החדש

אם ביבי אינו צורח על אובמה ואומר לו: "על מה אתה מדבר? תראה מי הם המוסלמים? איך הם הורגים איש את אחיו!" – אז אולי יש דברים שאני לא יודע
05/07/2013  |   יוסף דיין   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

שורות אלו לא נכתבו על-ידי מזרחן או מומחה לעולם הערבי. איני מתמצא בנבכי הכתות האיסלאמיות לסוגיהן. איני מבדיל בין סוני לשיעי או בין עלאווי לבין סלפי. אני בקושי עוקב אחרי התהפוכות הפוליטיות במדינות הערביות הסובבות אותנו. נהרות הדם המוסלמי הניגר בלא הפסק מדריכים את מנוחתי רק כשעולה השאלה הנצחית האם זה טוב ליהודים אם לאו. אני גם מתקשה לרדת לעומק שיקוליהם של מנהיגי המעצמות ונבצר מבינתי מהו ההיגיון לפיו הם משרטטים את קווי האסטרטגיה המנחים אותם.

אני כותב את מאמרי זה על יסוד ההנחה שמרבית האנשים שיקראו אותו הם כמוני במובן הזה.

יש לי אך ורק דאגה אחת: כיצד להביא את הדברים לידיעת יהודים שרוצים להבין איפה אנו חיים, ולידיעת 'חכמי חלם' שבתוכנו. אולי זה יועיל.

ובכן:

מצרים, "הגדולה והחזקה במדינות ערב", כלשון הקלישאה שהחדירו לנו לתוך הווריד במשך שנים, מתפוררת לנגד עינינו. שנה אחרי "מהפכת הכיכר" מתחוללת "הפיכת הכיכר". מורסי מושלך אל הכלבים ופרשנינו מריעים וקובעים שהמהלך של החונטה הצבאית עתיד להביא למצרים "דמוקרטיה אמיתית".

סוריה, מדממת והדם ניגר שם בכמויות שהעלו כבר את מפלס הים התיכון בכמה סנטימטרים. אסד, הרופא שפרשנינו פיארו אותו עד בלי די כי הוא "גולש באינטרנט", ריסק את המדינה שהותיר לו אביו צמא-הדם, ולא נותר למשטרו סיכוי כלשהו לשרוד.

לבנון, שקועה מאז ומתמיד בסכסוכים אינסופיים המפלגים אותה וקורעים את כל רקמותיה לחתיכות. חיזבאללה, שהחדיר את אנשיו לכל שלוחות השלטון והקים כוחות מזוינים עצמאיים, מתבוסס בדמו בסוריה ועכשיו אף בתוך לבנון עצמה.

לוב, היא המדינה שהמערב שלח אליה כוחות סיוע למורדים בקדאפי, עד שהללו רצחו באכזריות את הרודן לעיני המצלמות. מאז אין בלוב רגע דל. מכוניות תופת, מלחמות שבטים עוינים זה את זה, ומאבק רווי דם על משאבי הטבע ועל שליטה טריטוריאלית.

עירק, שסועה ושותתת דם מאז הפלישה האמריקנית אליה וחיסולו של הקצב סדאם חוסיין. מן האימפריה שבנה לא נותר כל זכר. הצלקות של המלחמה בת שמונה השנים בינה לבין אירן טרם הגלידו, למרות שחלפו מאז עשרים וחמש שנים.

אירן, מבודדת מן העולם כפי שלא הייתה מאז ומקדם. מלחמות האייתולות, בינם לבין עצמם, מתחילות לערער את מעט היציבות הפנימית שממנה נהנתה בעבר, מכוח הכפייה הדתית של האיסלאם השיעי הקיצוני. אומנם היא ממשיכה בתוכנית העשרת האורניום. אבל זאת, רק משום רפיסותה של אמריקה והשתעבדות ההנהגה בישראל לרפיסות זו. יום השמדת הכורים שלהם קרוב מתמיד.

תוניס, עוד לא התחילה להשתקם מבשורת "האביב הערבי", שנפל בחלקה להיות חולייתו הראשונה. היא נאנקת בבעיות כלכליות שאין לאמוד את גודלן או את חריפותן. לפיתת האחים המוסלמים בהגה השלטון אינה מבשרת שקט ורוגע לאורך זמן.

שתי המעצמות האיסלאמיות החשובות, שבוחשות במרץ בכל סכסוך בעולם הערבי, סעודיה וקטר, שולטות בנתיניהן בכוח הטבות חומריות ולא בכוח הזרוע. העושר האגדי השופע ממעמקי האדמה מאפשר להן לקיים את משטרן המלוכני ביציבות סבירה. אך לא לעולם חוסן. גם הגיל עושה את שלו. לפני פחות משבועיים הודיע אמיר קטר שהוא מעביר את השלטון לבנו. גם חאפז אל אסד העביר את השלטון לבנו, וחוסני מובארק התכוון לעשות כן, אך לא הספיק כי הורידו אותו מן השלטון והשליכוהו לכלא. עבדאללה, השליט בפועל בערב הסעודית, נכנס כבר לעשור העשירי של חייו. הוא משמש כנסיך במונרכיה האבסולוטית מפני שאחיו-למחצה, המלך פהד, חולה אנושות.


מדינות קצת אחרות


ויש עוד שתי מדינות מוסלמיות שלא דיברתי עליהן עד כה. הן שונות מכל האחרות במובנים רבים:

האחת היא טורקיה, שאיננה מדינה ערבית. שליטהּ ארדואן אינו מסתיר את שאיפותיו, לא בפרט – כלפי ישראל; ולא בכלל – כלפי האימפריה העות'מאנית שאבדה והוא חותר לחדשה. ארדואן שולח זרועותיו נגד אסד בסוריה ובעד איסמעאיל הנייה בעזה. ובין לבין מתגרה בלי סוף בישראל. אז עכשיו יוצאים ההמונים החילוניים לכיכרות ומתריסים נגד שלטונו. אין שם שקט – וגם לא יהיה.

השנייה היא ירדן. אבל כאן אני מבקש לתקן עצמי. ירדן איננה מדינה, ירדן הוא נהר. הממלכה המלאכותית הזו שרדה רק מכוח הגיבוי והלגיטימציה שהתנועה הציונית נתנה לה במשך השנים. גם בה העביר המלך חוסיין את הכתר לבנו, ואחיו (הדוד של המלך הנוכחי, עבדאללה) טרם שכח וטרם אמר את המילה האחרונה. התסיסה בירדן גדולה אך משככים אותה בכדורי הרגעה למיניהם. אבל ימיה של ירדן קצובים. לעבדאללה אין יכולת לדכא מרד לכשיפרוץ – והוא יפרוץ.


שתי המדינות החסרות


זו מפת המזרח התיכון החדש של פרס. חסרות בו רק שתי מדינות שלא הוזכרו. מדינת החמאס בעזה, והמדינה השנייה, שכה משתוקקים להקים במחוזות היהודיים ביותר עלי אדמות: חברון, שכם, בית לחם, בית אל, שילה וירושלים. שמות רוויים זיכרונות, כיסופים והיסטוריה. מקומות גדולים, ענקיים בתודעתנו, אך זעירים על פני הגלובוס.

דווקא שם רוצים להקים מדינה ערבית נוספת. על עקירתם דיבר נתניהו במשתמע בנאום בר-אילן. לזה חותר שר החוץ של אובמה, קרי, שמכין כבר מסע דילוגים נוסף בין אבו מאזן לבין ביבי. זו משאת נפשה של ציפורה, בתו של איתן לבני מהאצ"ל. על זה דיבר המתנשא פרס ליד קברו של הרצל – דווקא שם. זה התרגום האפשרי היחיד של "תהליך מדיני", של "התקדמות במגעים", של "הכיבוש משחית", של "אם לא נגיע להסדר – הָלְכָה הציונות".


מעיינות חוכמה סתומים


אחרי שקראתי את הדברים לצורך הגהה, שאלתי את עצמי: מה? רק אתה מבין וכל מנהיגי העולם כולם מטומטמים?

  • אם ביבי אינו צורח על אובמה ואומר לו: "על מה אתה מדבר? תראה מי הם המוסלמים? איך הם הורגים איש את אחיו!" – אז אולי יש דברים שאני לא יודע.

  • אם המומחים שהכשירו את עצמם להבין את העולם הערבי סוברים כי לא טוב שאסד יפול, כי איש אינו יודע מי יבוא במקומו – אז מי אני שאחשוב שאכן טוב שהוא יפול, משום שחמינאי ונסראללה תומכים בו?

  • אם נתניהו הביא את לבני לממשלתו והפקיד בידיה את ניהול המו"מ עם יו"ר 'הרשות' – אז אולי אני לא מצוי בכל הפרטים?

  • אם ב"בית היהודי" שותקים – שמא מצוי בידם מידע שלא הגיע אלינו?

אולי אני הוא זה שנסתמו לו מעיינות החוכמה? לא! אחרי קריאה מחודשת של המאמר, אני אומר לעצמי, בלי צל של צניעות מזויפת: טוב שיש בי דחף לומר את האמת. טוב שאני רואה את התמונה הכוללת.

וכדי להמחיש זאת (את התמונה הכוללת), אני מביא מפה קטנה של שטח עצום המכונה בטעות 'המזרח התיכון'. השטח בו קֶרי – בשליחות אובמה ובהסכמת נתניהו – מבקש להקים עליו מדינה איסלאמית נוספת. המדינונת המדומיינת תתקיים לפרק זמן קצוב קצר, עד שתיקרע לגזרים מבפנים, ככל המדינות האיסלאמיות האחרות.

והיכן הם חותרים להקימה? על פני הנקודה האדומה שבמפה המצורפת.

נו... באמת?! מעיינות החוכמה של מי נסתמו?

מפת המזרח התיכון [צילום: גוגל מפות]
תאריך:  05/07/2013   |   עודכן:  05/07/2013
יוסף דיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המזרח התיכון החדש
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
---->
5/07/13 23:57
2
מאמר מעולה !
6/07/13 17:25
3
נתין של פרס
6/07/13 18:06
4
חכם שעיניו בראשו
6/07/13 18:11
5
שוחר-שלום
7/07/13 22:08
6
צנחן
8/07/13 00:10
7
מאמר מצוין!
8/07/13 17:40
 
סימי
7/11/13 18:06
8
גדי אשל
8/07/13 22:27
9
ראיס-פוטין-טיל400
11/07/13 16:14
10
ראיס-פוטין-טיל400
11/07/13 16:24
11
מזכיר_המדינה
12/07/13 14:59
 
ראיס-פוטין-טיל400
19/04/14 21:33
12
סימי
21/11/13 14:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
האיסלאם הקיצוני הוא סכנה לעולם המערבי. האיסלאם הוא אסון ולא פתרון גם לעולם הערבי.
03/07/2013  |  מתי דוד  |   יומנים אישיים
ב-16 במאי 2013, חטפו שבעה חיילים מצריים באל-עריש. בדיווחי העיתונות המצרית נמסר, כי תנועה סאלפית ג׳האדית המסונפת לאל-קאעדה, ביצעה את החטיפה. השיח' מחמד אל-ט'וואהרי הודיע, שהסיבה לחטיפת החיילים היא אחזקתם של אנשי התנועה הסאלפית בכלא אל-טורה בתנאי עינויים קשים. התגובה ברשתות החברתיות הייתה שמדובר בעוד עסקה קלאסית של טרוריסטים תמורת חיילים.
כשהוא אוחז בדגל מצרים בימינו ובדגל האופוזיציה הסורית בשמאלו, נכנס נשיא מצרים, מוחמד מורסי, לאודיטוריום הגדול בקהיר, לקול תשואות הקהל הנלהב. 20 אלף הריעו לנשיא המצרי במהלך עצרת "ניצחון סוריה" שכינסו מטיפים סונים.
30/06/2013  |  אסף גבור  |   כתבות
יש משהו מעורר כבוד בנוכחות השקטה והתקיפה של אייאן חירסי עלי, שעה שהיא מפציעה מאחורי הקהל ועולה להרצות. הביוגרפיה המסובכת של חירסי עלי מתחילה במשפחה מוסלמית בסומליה. בגיל 5 עברה מילת נשים ועד שנות בחרותה הייתה מוסלמית אדוקה. בראשית שנות ה-20 לחייה, כשנודע לה שמשפחתה מתכוונת לחתן אותה עם גבר זר מקנדה שלא רצתה, ברחה וביקשה מקלט בהולנד. היא למדה באוניברסיטת ליידן והחלה לפרסם מאמרי ביקורת מושחזים על האיסלאם ועל מצב האישה המוסלמית ובנושאים נוספים.
28/06/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
בשאלה כיצד להתמודד עם סיוט הסהר השיעי, דן הסופר הסעודי בעל המוניטין ג'מאל ח'אשקג'י. במאמרו ("אל-חיאת" 16.6.13) הוא פותח בהצגת תרחיש שבו ישרוד משטרו של בשאר אסד לאחר מעורבותם בלחימה של חיזבאללה, של לוחמים שיעיים מעירק ושל משמרות המהפכה מאירן. בעקבות ניצחון זה, יקום לתחייה הסהר השיעי שישתרע מטהרן, דרך בגדד ודמשק, עד לביירות.
21/06/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מהומות באירן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
נסראללה: נמשיך להגן על סוריה לצד אסד  /  עופר וולפסון
סקר: רוחאני מוביל בבחירות באירן  /  עופר וולפסון
יעלון: יש לנו 3 קווים אדומים מול סוריה  /  עופר וולפסון
ניצחון אלוהי   /  מנשה שאול
האומנם "אביב טורקי"?   /  מרדכי קידר
שובו של השועל הזקן  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il