|   15:07:40
  רפי פוירשטיין  
חבר הנהלה ארגון צהר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כשההיגיון פוגש באמונה

צחוקם של אברהם ושרה למשמע הבשורה על הולדת יצחק, חסר מאוד בחיים הדתיים שלנו. צחוק המבטא את ההכרה בכך שהאמונה אינה סותרת את התפישה ההגיונית, צחוק ממנו יש ללמוד שלכולם יש מקום של כבוד
16/10/2013  |   רפי פוירשטיין   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
עקידת יצחק נוגדת לכאורה את ההבטחה [ציור: רמברנדט]

כשחושבים על זה, חיים של שמירת תורה ומצוות מצטיירים לרוב כחוויה כבדה. צחוקם של אברהם ושרה לבשורת לידתו של יצחק מפי אלוקים, נעדרת מהחיים הדתיים שלנו כפי שאנו מכירים אותם. השניים שומעים את הבשורה על לידת בנם כאשר אברהם בן מאה ושרה בת תשעים. לא בדיוק גיל ללדת בו. אך מה יותר מוצק וממשי מההבטחה האלוקית?

זאת ועוד: הרי בפרשת השבוע שלנו, פרשת "וירא", אברהם גם עומד לעקוד את בנו יצחק מתוך נאמנות לקול האלוקי. לכאורה תרתי דסתרי. ובכל זאת, כשאברהם שומע את ההבטחה האלוקית, הוא צוחק בלבבו. כולו תימהון והשתוממות: "ויפול אברהם על פניו ויצחק, ויאמר בליבו: הַלְבֶן מאה שנה ייוולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד?".

שרה מגיבה באותו האופן: "ותצחק שרה בקרבה לאמור: אחרי בלותי הייתה לי עדנה ואדוני זקן?!". שניהם צוחקים, אך משום מה דווקא שרה מקבלת גערה אלוקית על צחוקה, שאם אתרגם את תוכנה של אותה גערה לשפתי הדלה היא אומרת, פחות או יותר: האם אין לך אמונה? האם נבצר מה' לבצע נס שכזה? שרה מגיבה בהכחשה. היא מכחישה את צחוקה הפנימי, אקט מעניין לכשעצמו, לאור העובדה שדבר לא נסתר מעיני האלוקים.

את הכחשתה של שרה תירץ ר' ישעיה הלוי (בן המאה ה-17) הטמון בטבריה. זוהי תשובה שאני אוהב מאוד, וכך הוא כותב בספרו:
"והנה ראתה שרה דברים סותרים לפי שִכלה. על כן צחקה". במילים אחרות: האמונה של שרה אינה מכחישה את חשיבתה הרציונאלית-הגיונית. היא שומרת על נקודת מבט אנושית, על ההיגיון, והיא משתמשת בהם. כאשר היא מגיעה למצב של סתירה בין האמונה לשכל, היא אינה מתכחשת לסתירה. אדרבה, היא מישירה מבט צלול, שמקבל ביטוי רגשי בדמות צחוקה הפנימי.


כמו להפסיק להיות אדם


אני מרגיש שהצחוק הזה חסר לנו בחיינו האמוניים. האיש המאמין מרגיש לא פעם קרוע. עליו להכריע בין אמונה תמימה שאין בה שאלות, לכפירה שאין בה אמונה. "עד מתי אתה פוסח על שתי הסעיפים?", שואל האדם את עצמו שוב ושוב. "נו, תחליט כבר! איך יכול להיות שבחייך האישיים אתה עושה כל העולה בדעתך, אך לפני עסקה חשובה אתה הולך לכותל או לקבל את ברכתו של הרב?! איך יכול להיות שאתה צם ביום הכיפורים, אבל מחלל שבתות? תחליט כבר: אתה דתי או חילוני? וגם, למה אתה מתעקש שילדיך יינשאו בחתונה של 'צהר', הרי אתם ממש לא אנשי הלכה?", ועוד על זו הדרך.

באופן אישי אני יהודי שמשתדל לחיות באופן עקבי את ההלכה. אין הדבר אומר שאני מתעלם מכך שישנם אנשים אחרים החיים בסתירות. אם אברהם ושרה חיים בסתירה, ואף צוחקים בקרבם אל מול הבטחה אלוקית מפורשת, רק משום שהיא סותרת את העקרונות הבסיסיים ביותר של הביולוגיה - אנו למדים מכאן שיש לגיטימציה לסתירות בחיינו. התביעה מהאדם להחליט, שקולה פעמים רבות לתביעה להפסיק להיות בן אדם!

אני פוגש יותר ויותר מאמינים שמפחדים מהשאלות. עצם קיומה של שאלה נתפש בעיניהם ככפירה בעיקר. אני גם מכיר כופרים שמפחדים מהאמונה, כשכל גילוי של אמונה בליבם, מאיים על שלמותם הנפשית ועל הבהירות השכלית שלהם. מבחינה זו, אני חושב שדווקא המסורתיות המזרחית, זו שנתפסה במשך שנים כשטחית ורדודה ("בשבת בבוקר הם בבית הכנסת ואחרי-הצהריים במכונית בדרך לים"), מייצגת מקום שיש לכבד אותו, ולו משום שהחברה הישראלית יכולה להתכנס סביבו.


אני מקנא בעדות המזרח


אני כל כך מקנא בבתי הכנסת של עדות המזרח, בהם לכולם יש מקום של כבוד. בתי כנסת מהם כולם שואבים את זהותם, ללא התנשאות, מדרגים והגדרות סוציו-דתיות. המסורתיות הזו איננה רדודה (וכל זה למרות שאני מאמין שאסור לנסוע לים בשבת), ולו משום שהיא ביטוי לקונפליקט פנימי לא-פתור, לצד יכולתו של האדם להישיר מבט ולומר: "אני אומנם לא תמיד מסוגל להכריע, אבל אני גם לא מוכן לוותר על-אף אחד מהעולמות הסותרים בהם אני נמצא".

נדמה לי כי זהו השלב בו אנו נמצאים בבניית הזהות היהודית במדינת-ישראל. עברו חלפו להם הימים בהם איימו עלינו ב"חזרה בשאלה" או לחלופין ב"חזרה בתשובה" המוניים. הרצון הקיים כיום בשטח הוא למרחב רוחני-יהודי משותף, של אנשים בעלי עמדות שונות ואפילו הפוכות, המסוגלים להפוך את המסורת היהודית לנקודת חיבור. יש כאן יכולת לייצר בית כנסת אחד, שבו יש מהבאים המקבלים את השבת רק בשירה מרוממת של "לכה דודי", וישנם כאלה הבוחרים להישאר לכל התפילה מראשיתה ועד סופה. ועדיין כולם אוהבים זה את זה ומכבדים זה את זה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא סגן יו"ר מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  16/10/2013   |   עודכן:  16/10/2013
הרב רפי פוירשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
אברהם כבן שבעים ומשהו, מהלך ערירי בעיר המסחר - חרן. רחובותיה סואנים, שוקקים סחורות, בני אדם ובהמה. הרעש כמו מדגיש את בדידותו שלו ושל רעייתו שרה. אומנם לוט, בן אחיו, נמצא אתו והוא לו כבן, אבל אחרי הכל מדובר בחצי אחיין, שהוא כבר אדם בוגר ועצמאי.
08/10/2013  |  הרב איתן זן-בר  |   מאמרים
התיאבון הבריא של ענקי הכלכלה הישראלים אחר הגדלת ההון, מביא רבים מהם לחפש אוצרות טבע להשתלט עליהם, תוך גריפת הון רב על חשבון הציבור. את ניסיונם של כמה פרלמנטרים "חברתיים" לצמצם את רווחיהם, באמצעות הגדלת התמלוגים לטובת הציבור, הטייקונים הללו רואים כעין רעה לשמה. הדוגמה האחרונה והמתוקשרת ביותר לכך הם קידוחי הגז מול חופי ישראל.
02/10/2013  |  הרב ד"ר בני לאו  |   מאמרים
בחדרים שלך השמש משרטטת
17/09/2013  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
אחת המצוות המרכזיות של עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים היא ה"שעיר לעזאזל”: הכהן היה לוקח שני שעירים (זכר של עז), ומשלח את השעיר שעלה בגורל למדבר "ונשא השעיר עליו את כל עוונותם אל ארץ גזרה" (ויקרא ט"ז, כ"ב).
12/09/2013  |  משה זלצברג  |   מאמרים
פרשת "כי תבוא" עוסקת באחד המעמדות היותר מסתוריים שעליהם ציוותה התורה; מעמד שאמור להתרחש מיד עם כניסת בני ישראל לארץ. הציווי על קיומו של המעמד נאמר לבני ישראל על-ידי משה, עוד כשהם היו בערבות מואב, בעבר הירדן המזרחי.
19/08/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
לא תוכל להתעלם  /  הרב יובל שרלו
על מיסטיקה ועסקים  /  הרב יובל שרלו
לדבר את שפת הדור  /  הרב רפי פוירשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il