|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שעיר לעזאזל

מה מסמל שילוחו של השעיר לעזאזל במרכזה של עבודת יום הכיפורים? כדי להבין זאת, יש לזכור שהכהן הגדול היה לוקח שני שעירים - ומכאן שיש הבדל בין שני סוגי חטאים והכפרה עליהם. יש לכך גם לקח מוסרי ממשי לכל אחד מאיתנו
12/09/2013  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
למחול בלב שלם [ציור: איזידור קאופמן]

   רשימות קודמות
  הרוב קובע או הרוב קבוע
  מנהיג נולד
  רילוקיישן נוסח אברהם
  "בקטנה"
  מקוששי המיילים

אחת המצוות המרכזיות של עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים היא ה"שעיר לעזאזל”: הכהן היה לוקח שני שעירים (זכר של עז), ומשלח את השעיר שעלה בגורל למדבר "ונשא השעיר עליו את כל עוונותם אל ארץ גזרה" (ויקרא ט"ז, כ"ב).

מזה שנים, הפך הביטוי המקראי "שעיר לעזאזל" לתופעה שמשמעותה הטלת אשמה על אדם או קבוצת אנשים אחרת, הנלמדת בעשרות מחקרים בתחום הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. מטבע הדברים, התופעה קיימת גם בעולם העסקי והתאגידי, כך שיש אומרים, כי "מציאת שעיר לעזאזל נכון ועדיפה לפעמים מפתרון הבעיה".

אגב, טכסים דומים היו קיימים גם בתרבויות אחרות. בתרבות יוון, בעת מגיפה, מתקפת אויב או רעב, היו מכובדי העיר בוחרים איש משולי החברה - נכה, עבד או פושע - ומייחדים אותו כ"פארמקוס" (pharmakos). איש זה היה משולח אל מחוץ לעיר, נרגם באבנים ומת, ובכך סברו היוונים שהבעיה נפתרה. ממש "שעיר לעזאזל" אנושי.

לכאורה, כמה תמוה הוא ששעיר לעזאזל הוא מרכיב כל-כך מרכזי ביום כיפור! האם הטלת אשמה על מישהו אחר, אדם או חיה, היא הדרך לכפר על דברים בהם כשלנו? אלא שלמרות הדמיון המסוים בין הטכסים, הנוהל היהודי מציג הבדלים מהותיים. הראשון כמובן הוא שאין מדובר בקורבן אדם, אלא בחיה. אולם ישנם הבדלים נוספים. הזכרנו לעיל שהשעיר לעזאזל היה אחד משני שעירים. אחד נשלח למדבר, ואילו חברו נשאר במקדש.


לא במקום אלא לאחר


ובכן, במקרה היווני, האדם הנבחר היה משולי החברה, שונה בתכלית מהאנשים שנשארו בעיר ושעליהם הוא כביכול "מכפר". מאוד קל להטיל את האשמה על אדם שעומד הרחק מאתנו, במובן חברתי, כלכלי, דתי או פוליטי. כמאמר נשיא ארה"ב, דווייט אייזנהאואר: "לצוד שעיר לעזאזל הוא אחד ממסעות הציד הקלים ביותר". בתורה על שני השעירים להיות זהים בכל, כשרק הגורל מבדיל ביניהם. השעיר האחד שימש לכהן הגדול לשורה של פעולות בבית המקדש, המכונות "עבודת יום הכיפורים".

לפני שליחת השעיר השני למדבר, הצטווה הכהן לסמוך את ידיו על ראש השעיר ולהתוודות "את כל עוונות בני ישראל ואת כל פשעיהם לכל חטאותם" [ויקרא ט"ז, כ"א]. במילים אחרות: במסורת היהודית, השעיר לעזאזל לא בא במקום קבלת אחריות ותיקון מה שנדרש (כפי שאולי היה ביוון), אלא הוא בא רק לאחר שהכהן מכיר בעוונות בני ישראל ועובד קשה כדי לכפר עליהם. או כדברי הרמב"ם: "שעיר המשתלח מכפר על כל העבירות שבתורה, הקלות והחמורות...הכול מתכפר בשעיר המשתלח. והוא, שעשה תשובה. אבל אם לא עשה תשובה, אין השעיר מכפר לו אלא על הקלות" [הלכות תשובה, פרק א'].

אם כן, אם מה שחשוב הוא מה שנעשה לפני כן. ובכל זאת: מה טעמו של השעיר לעזאזל? אם העיקר היא התשובה ותיקון המעוות, אז מה תפקידו של שילוח השעיר למדבר? לאורך הדורות פרשנים הציעו מספר הסברים למצווה זו, חלקם מיסטיים.


סליחה אחרי המאמץ


ברוח הדברים לעיל נראה, כי ניתן להסביר כך: לאחר שאדם כשל, מעד, חטא לה' או פגע בזולתו, עליו להשקיע את כל המאמצים כדי לתקן את המעוות, לחזור בתשובה, לבקש סליחה ולכפר על מעשיו. מאמץ זה מסומל על-ידי השעיר הראשון, שעיר שעליו עושים עבודת יום הכיפורים.

אבל לעיתים הפגיעה היא כזאת שלא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה באופן מוחלט, הכתם הוא כזה שלא יורד לגמרי בכביסה, גם אם מתאמצים. השעיר השני משולח למדבר, למקום בו אין חיי אדם, לאזור בו האדם לא שולט. כביכול אומר הקב"ה: אם עשית מאמץ כן לתקן, גם אם לא הצלחת - זה בסדר, לא על הכל יש לך שליטה, תשובתך מתקבלת!

כאנשים שרוצים להידמות להקב"ה, גם עלינו לקבל את הנורמה הזאת: כיחידים וכחברה, עלינו לצפות מאנשים שכשלו שיכירו בטעותם ויתאמצו לתקן את דרכם. אבל משלב מסוים, עלינו להבין שלא את הכל יוכלו לתקן, וצריך לדעת לשחרר ולפתוח להם דרך תשובה. וכדברי הרמב"ם: "לפי שאסור לאדם שיהיה אכזרי ולא יתפייס, אלא יהיה נוח לרצות וקשה לכעוס, ובשעה שמבקש ממנו החוטא למחול, מוחל בלבב שלם ובנפש חפצה; ואפילו הצר לו הרבה וחטא לו הרבה, לא יקום ויטור" [הלכות תשובה, פרק ב'].

אין כאן בריחה מאחריות, והטלת אשמה על מישהו אחר. אלא יש כאן דרישה מאנשים שיהיו אחראים על מעשיהם מחד-גיסא. ומאידך-גיסא, משעשו מאמץ כן לתקן - יש כאן סליחה ומחילה. גמר חתימה טובה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרסטו הנדסה.
תאריך:  12/09/2013   |   עודכן:  12/09/2013
משה זלצברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שעיר לעזאזל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המרה חטא בפשע
16/09/13 09:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
שבת, למה שבת, למה מפולשת, למה זוחל אל תוכה באין רואה צילו של יום הכיפורים, למה בא, למה לא ראה שבת ונכלם והלך אל מחוז הרוחין שמשם לא שבים, איך נשא באין רואה בחיקו תכריכים שקופים ופתע התנפץ על הרי החול במדבר ומצוקי הסלע בחרמון
11/09/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
משרד הבריאות מודיע לציבור הרחב ובפרט לאוכלוסיית הקשישים, כי על-פי דיווח של השירות המטאורולוגי, ישרור בימים הקרובים (14.9-11.9) גל חום באזורים שונים בארץ וישנה סכנה לשריפות.
11/09/2013  |  יפעת גדות  |   חדשות
לצד האמונה בא-ל אחד, שהנחילה היהדות לעולם כולו, העניקה תורת ישראל לבאי עולם את רעיון התשובה: היכולת, שכלל לא הייתה מובנת מאליה, למחוק לחלוטין, באמצעות הליך נפשי של חזרה בתשובה, את כל חטאי העבר, ולפתוח דף חדש במערכת היחסים שבין האדם לבוראו. חידוש ענק זה, לא רק שאומץ בידי דתות אחרות, אלא אף נלקח בידיהן למחוזות הזויים (למשל, רכישת שטרי מחילה מן הכנסייה בכסף מלא).
11/09/2013  |  מנחם רהט  |   כתבות
יום הכיפורים איננו חג דתי. יום הכיפורים הוא סמל אזרחי שהחילונים אינם מתעמתים עימו, והדתיים מתכסים בו.
10/09/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
לקראת ראש השנה יקב הפרימיום "1848" משיק "שרדונה רזרב -2011 ". היין שרדונה רזרב -2011 זכה במדליית זהב בתחרות "אשכול הזהב" שנערכה לאחרונה.
09/09/2013  |  עדי וילדר  |   הודעות כלליות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים    / 
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
לקראת הטיולים בחול המועד סוכות  /  סיגל אוברמן
לכבוד החגים  /  סיגל אוברמן
ראש השנה במלונות: תפוסה כמעט מלאה  /  מירב ארד
יום הכיפורים שנת תשע"ד  /  צילה שיר-אל
אי-אפשר להריץ לאחור  /  נורית גרינגר
מדריך מד"א לצום יום כיפור  /  זכי הלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il