|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת תולדות

חקר המקרא

הבנת המקרא בתפיסת חז"ל מדוע קיבל יעקב את הברכות? הכל על קול יעקב
01/11/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו על בול בעיצובם של משה פרג ואשר קלדרון


מבוא - גישת היהדות לספר הספרים

היהדות נתנה לעולם את התנ"ך, המאַגד ערכים אוניברסליים של מוּסר והומניות, סובלנות, צדק סוציאלי וגם את השבת, יום המנוחה השבועי. מעַניין כי ארצות הברית, מעוז הדמוקרטיה וּמבצר זכויות האדם, חרתה על דיגלה את עקרונות הצדק והחירות לאור מורשת התנ"ך.

המקרא הוא לא רק ספר היסטוריה או סִפרות, כפי שהוא קיים בתפיסה החילונית. התנ"ך הוא בראש ובראשונה טקסט דתי, הכולל את תרי"ג המצוות, אשר לאוֹרן נבחנו גדולי האומה, ובכך סוד נצחיותו. התנ"ך הוא סינתזה של קודש וחול, אקטואליה ומוסר, דברי אלוקים חיים שניתנו לבני אדם.

ריבוי הפרשנות הקלאסית תורם להבנת התורה כהלכה, בד-בבד עם סיפוק הסקרנות האינטלקטואלית באשר לצד הרעיוני. זו היא גישת היהדות הנכונה לסֵפֶר הסְפרים.

אומנם שִבעים פנים לתורה, אך זאת בכפיפות לפרשנות חז"ל ולרוּחה. הפרשנות חלה על האגדה בלבד, ולא על ההלכה שהיא חד- משמעית (המחלוקות בחז"ל הן על מנהגי ההלכה בלבד). דוגמה קלאסית לפרשנות ברוּח חז"ל היא פרשת דוד ובת- שבע. דוד המלך טרם צאתו לַקְרָב, כמנהג הימים ההם, נתן גט לאשתו (כדי למנוע את עגינותה אם יפול בשבי). כל האומר אפוא דוד חטא אינו אלא טועה.

בעקבות פרשת תולדות

הַצָּגַת יעקב אבינו בפרשתנו כרמאי מקצועי, על-רקע נטילת הברכות מאביו, במקום עשיו, מצביעה על תפיסה פשטנית ושטחית של הנושא, שאינה משַקפת את התפיסה המקראית באוֹר היהדות.

העקרונות המַנחים את תפיסת המקרא הם שניים:

א. האמת הנצחית של התורה.

ב. מֵעֵבֶר לסיפורים אישיים, סיפורי אבותינו משַקפים מַהֲלָךְ היסטורי לאומי רחב, כחלק ממהלך כולל של ההשגחה העליונה, ובאוֹר זה יש לבחון אותם. כך למשל, יעקב התגלגל לבית לבן, כדי להקים עם בנותיו את שנים- עשר שבטי ישראל. דוגמה אחרת, מכירת יוסף סללה את הדרך לגלוּת ולגאולת מצרַים, ובעקבותיהן לשאר הגלויות. לאוֹר שילוב עקרונות אלו יש לבחון את תולדות יעקב.
ארחיב בסוגיית האמת.

האמת האנושית, בניגוד לאמת האלוקית המוחלטת, המַנְחָה את התורה, היא מוגבלת מֵעצם טיבה, בהתאם למגבלות התפיסה האנושית. משום כך חלים עליה סייגים שונים, ובמקרים מסויימים חז"ל התירו לשַנות מן האמת. מקרים אלה הם:

א. למען השלום, כפי שה' אמר לאברהם, ששרה אמנו צחקה על זקנותה, ולא עליו, כאשר התבשרה על לידת יצחק. גם כדי לא לפגוע, מותר לומר על בגד שהוא יפה, אף אם אין הדבר נכון.

ב. למען פיקוח נפש, כך למשל מותר שלא לומר לחולה סופני את האמת על מצבו, אם הדבר יפגע בבריאותו.

ג. דיוק בזמן, כפי שמשה רבנו הצביע על העיתוי של מַכַּת בכורות 'כחצי הלילה', בעוד שה' ציין את הזמן המדויק 'בחצי הלילה'.

ד. מידה כנגד מידה, כדברי הפסוק (תהילים י"ט 26 -27): עם חסיד תתחסד ועם עִקש תתעקש". כך נהג יעקב כלפי לבן הרמאי, כשברח ממנו עם משפחתו, לאַחַר שזה הונה אותו בשכרו ובנישואי לאה במקום רחל.

ה. אחרון אחרון: מלחמה בפגאניזם, בפולחן אלילי, או באידיאולוגיה שקרית ("דרך שקר הסר ממני", תהילים קי"ט), כברירת מחדל כאשר האמצעים הכשֵרים הם בלתי יעילים - דוגמת אברהם אבינו ורחל, שהשמידו את אלילי אביהם, אף במחיר של דְּבַר שֶׁקֶר. בכך סללו את הדרך לאמונה באל אחד, שהיא יסוד האמונה היהודית.

מהלך היסטורי אלוקי

הוא הדין לנטילת הברכות על-ידי יעקב, במקום עשיו, כדי להנחילן לעם ישראל, בהתאם למַהֲלָךְ ההיסטורי האלוקי. אילו חס ושלום עשיו היה מקבלן, הייתה נגרמת קטסטרופה לאומית ורוחנית לעם היהודי, תוך ערעור מַהֲלָךְ זה. בעוד שיצחק, שגדל בסביבה טובה, הוּלך שולל על-ידי עשיו, שהתחזה לשומר מצוות, הרי לאור הרקע המשפחתי השלילי של רבקה ויעקב, הם למדו לעמוד על מהותו של עשיו הרשע ועל סכנתו הרוחנית, ועל הברכות המיועדות ליעקב. יתכן כי בהלבישה את בגדי עשיו ליעקב, ביקשה רבקה לרמוז ליצחק לא להסתכל בקנקן , אלא בתוכן הפנימי. ואומנם יצחק למד להפנים את המֶסֶר, וּלְאַחַר שזיהה מֵעֵבֶר לבגדים את בנו יעקב על-פי נימוסיו, ובעיקר על-פי קולו - הַזְכָּרַת שֵׁם ה', אמונה בהשגחה פרטית, וריח גן עדן שנדף ממנו - מסר לו במוּדע את הברכות.

יעקב זכאי היה לברכות גם כבכוֹר, לאחר שעשיו מכר לו את הבכורה במכירה מפורשת לאור יום. טענותיו של עשיו על רמאותו הכפולה של יעקב בעניין גניבת הבכורה והברכות הן אפוא משוללות יסוד. יתֵרה מזו, אף שָׂרוֹ של עשיו אישר ליעקב כי קיבל אותן בדין, וכדי לנטרל את שמו מכל קונוטציה של מרמה, שינה אותו לישראל. אגב, שמו של יעקב נקרא על שם שאחז בעקב עשיו, לצאת ראשון מרחם אימו, כדי לזכות בבכורה בפולחן המקדש, ולא על שם עקוב - מרמה.

גם בליל הכלולות, כאשר רחל הוחלפה בלאה ויעקב נדהם, רמזה לו לאה כי כשם שנטילת הברכות הייתה מַהֲלָךְ חיוני מבחינה לאומית, אף נישואיה ליעקב הם חלק ממהלך אלוקי להקים את שבטי ישראל, בהתאם לתפיסה המקראית.

תאריך:  01/11/2013   |   עודכן:  03/11/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשיחות האלה ניתנה הקצאת זמן. למרות הסודיות, מתוך איסוף מידע באינטרנט, דרך הצהרות וראיונות במיוחד בצד הפלשתיני, מתבהרת לה תמונה על עמדת הפלשתינים. אולי היא איננה שלמה אבל ברורה וגם לא נראית כדיס-אינפורמציה. הרושם המתקבל הוא שבעמדה הפלשתינית אין מדובר על מתווה קלינטון. הפלשתינים לא קבלו עמדה זו "אז", בימי ערפאת, בימי קאמפ דיויד, בימי אוסלו "העליזים" וגם לא עכשיו. לפלשתינים יש להם סדר יום אחר לגמרי. בספרו "השלום החסר" כתב דניס רוס על עמדת ערפאת אז
01/11/2013  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
ההנחה שישראל נלחמת בטרור מחד-גיסא אך משחררת מחבלים מאידך-גיסא - זה דבר והיפוכו. מצדם של הפלשתינים, ההנחה היא שהם חותרים לשלום מחד-גיסא, אבל מאידך-גיסא ממשיכים להאדיר ולהעלות על ראש שמחתם זה גם דבר והיפוכו. אין ספק שלגבי ישראל, שחרור הטרוריסטים הוא רוח נגדית בהרתעה של הטרוריסטים ואין ספק שלגבי הפלשתינים ההצלחה בסחיטת שחרור הטרוריסטים היא רוח גבית לעוד ועוד טרור, סחטנות ולחץ נגד ישראל.
01/11/2013  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כידוע, סעיף 1 לתוספת השלישית קובע, כי "השבחה" הינה: "עליית שוויים של מקרקעין עקב אישור תוכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג".
מתוך "ויקיפדיה" האנציקלופדיה החופשית ברשת: "כור היתוך הוא ביטוי מטאפורי לדרך בה מתפתחות חברות הטרוגניות, בה אנשים מרקעים תרבותיים ודתיים שונים משתלבים יחד ומצמצמים את מאפייניהם התרבותיים המקוריים לכדי יצירת חברה אחידה תרבותית. ניתן לכנות תהליך זה גם כ"התבוללות תרבותית" או "היטמעות". בחברה הישראלית הופעלה מדיניות "כור היתוך" בשנותיה הראשונות של המדינה; הייחוד בכך הוא כי בשונה מהצורה הרווחת של כור היתוך לא היה מדובר בתיאור תהליך, כי אם במדיניות ממשלה רשמית". כאמור, זהו "ביטוי מטאפורי" כלומר כינוי מושאל מתחום אחר. בתורה אנחנו מכירים את "כור הברזל" שזה מה שהייתה עבורנו ארץ מצרים, שהסבל שהיה מנת חלקנו שם, זיכך אותנו, השיל מעלינו את כל הפסולת וכך זוככנו עד כדי מוכנות לקבל את התורה במעמד הר סיני.
01/11/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מה היה קורה אילו? ההיסטוריה לא אוהבת את השאלה הזאת, מפני שלא ניתן להוכיח את התשובה. ולמרות זאת, אנחנו "חוטאים" בשאלה, מפני שהיא דוחקת בנו לבחון עמדות קיימות. במסגרת ההסתה נגד הימין, מעריצי רבין לא מפסיקים לנג'ס עם התשובה לשאלה הזאת, כדי שנדע מה החמצנו בגין הרצח המתועב.
01/11/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il