|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

גן עדן הדומה יותר לגיהינום

אלמאליכי מעוניין בעיקר במל"טים אמריקניים מסוג "פרדטור" ("טורף") שיאפשרו לשלטון לתקוף פעילי ג'יהאד סוניים מבלי לסכן טייסים. אך מה אם אלמאליכי יאפשר לאירנים לבדוק את המל"טים הללו כדי להכין אמצעים נגדם? ומה יקרה אם האירנים ישתפו בסודות המל"טים את חבריהם הרוסים והסינים?
01/11/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מסורת ארוכת דורות של מאבקים ונקמות דם [צילום: AP]

שניים מארבעת נהרות גן העדן - על-פי ספר בראשית - נמצאים בעירק. הפרת והחידקל נובעים בהרי טורקיה, זורמים דרך סוריה ועירק, מתאחדים בשט אלערב ומה שנותר ממימיהם נשפך למפרץ. בין הנהרות נחפרו תעלות רבות והן "העורקים" (בערבית "אלעירק") - עורקי החיים, המאפשרים לקיים חקלאות שלחין במדבר החם והיבש. ללא הנהרות והתעלות שביניהם, הייתה עירק מדבר צחיח ויבש. מי שרוצה לשרוד במדבר העירקי הלוהט חייב לחיות בקבוצה מלוכדת, חמושה, אלימה ומוכנה לקרב, כדי להגן על מקור המים והמחיה שלו.

לאורך הדורות התיישבו בעירק קבוצות רבות, והן מהוות כיום את אוכלוסיית המדינה. יש בה ארבע קבוצות אתניות: ערבים, כורדים, טורקמנים ופרסים, המחולקים ליותר משבעים קבוצות שבטיות, שמונה דתות (מוסלמים, נוצרים, יהודים, זורואסטרים, צבאים, מנדעים, יזידים, בהאאים) ואין ספור עדות (המוסלמים מחולקים לסונים, שיעים, סלפים, צופים ואחרים, והנוצרים מחולקים לעדות קתוליות: קלדאית, סיריאנית, ארמנית, לטינית וביזנטית; עדות אורתודוכסיות: סיריאנית, ארמנית, מזרחית קדומה, אשורית, ביזנטית, קופטית (פליטים ממצרים); עדות פרוטסטנטיות: לאומית ואשורית, בנוסף לאדוונטיסטים ושומרי שבת (סובוטניקים).

לענייננו חשוב לציין כי רבים מבני עירק המוסלמים רואים בבני הדתות האחרות אנשים המאמינים בדתות הלא נכונות, ועונשם משתנה בין חיים כ"בני חסות" ("אהל ד'ימה") כפי שנגזר על היהודים והנוצרים, ובין הברירה להתאסלם או להישחט בשל היותם כופרים.

החיבור בין תנאי המחיה במדבר ובין ריבוי הקבוצות האתניות, השבטיות, הדתיות והעדתיות יוצר אוכלוסיה מפולגת ומקוטבת, מסוכסכת ואלימה, בעלת מסורת ארוכת דורות של מאבקים ונקמות דם. זהו מקור צרותיה של עירק.



אירן וסעודיה מאחורי הקליעים

הבריטים, בעלי המנדט על עירק, המליכו ב-1921 את פייסל על עירק, ואת אחיו עבדאללה כאמיר אמירות עבר הירדן. היה זה מעֵין "סידור עבודה" לבניו של השריף חוסיין מהחיג'אז, בתמורה לסיוע שהגיש להם במלחמת העולם הראשונה נגד האימפריה העותומנית. לכך שפייסל דיבר בניב סעודי ובני עירק הערבית מדברים בניב עירקי, לא הייתה משמעותית בעיניהם. בני עירק מעולם לא קיבלו את בית המלוכה שהשליטה עליהם בריטניה, כמו גם את העובדה שבריטניה קבעה את גבולות המדינה על-פי האינטרסים שלה - בעיקר הנפט - ולא על-פי רחשי ליבה של האוכלוסיה.

המאבקים שליוו את כל תולדות עירק המודרנית - ובראשם המאבק בין הממשלה הערבית והחבל הכורדי והמתיחות הקבועה בין המיעוט הסוני והרוב השיעי - היו התוצאה המתחייבת מן ההרכב הדמוגרפי של עירק. לכן מדינה זו נשלטה לאורך 90 השנים האחרונות על-ידי קבוצות דיקטטוריות שכל אחת מהן דיכאה ביד רמה ובאגרוף ברזל את כל מי שלא השתייך לקבוצה השלטת.

בשל אופי השלטון, שמרו חלקי האוכלוסיה על הנאמנות לקבוצה המסורתית, שכן זו הקנתה סוג של הגנה לחבריה מפני זעמו של השלטון, בשל יכולתו של הקולקטיב המסורתי המלוכד להחזיק כוח מגן, ולשאת ולתת עם השלטון המרכזי על חלוקת העוצמה.

כדי לא להיות בעימות מתמיד עם הקבוצות השונות, מצא השלטון המרכזי דרכים לקנות את ראשי הקבוצות באמצעות זיכיונות כלכליים ותפקידים במערכת השלטונית. במושגים מערביים, התנהלות כזו נתפסת כשחיתות, בעוד שבמזרח התיכון היא כורח המציאות ונתפסת כטבעית.

שני השליטים שעיצבו את תולדות עירק במחצית השנייה של המאה ה-20 היו אחמד חסן אלבכר (1968 - 1979) וסדאם חוסיין (1979 - 2003). אידיאולוגית וארגונית הם ביססו את שלטונם על רעיונות הבעת' והמפלגה שקמה להגשימם, אך בפועל הם ביססו את שלטונם על מערכת של איזונים בין דיכוי קשה וקניית מתנגדים פוטנציאליים, תוך יצירת יריבויות בין מתנגדיהם במטרה למנוע קואליציות נגד השלטון המרכזי.

מדינה בלתי לגיטימית הנשלטת על-ידי שלטון בלתי לגיטימי זקוקה לאויב חיצוני שיאחד את המתנגדים לשלטון תחת המטרייה שלו. עירק מצאה באירן את האויב הזה, ולאורך שנים ניהלה נגדה מלחמות עקובות מדם: האחת בשנים 1974- 1975 נגד השאה והשנייה בשנים 1980 - 1988 נגד שלטון האיותאללה.

במגמה להגביר את כוחה הכלכלי והמדיני של עירק על חשבון שכנותיה, כבש סדאם את כווית ב-1990. הוא חשב שהעולם יגנה את הכיבוש, אך יקבל זאת בסופו של דבר כעובדה מוגמרת. הוא טעה. במלחמה שארכה חמישה שבועות בינואר-פברואר 1991 הוא אולץ לסגת מכווית כשלצבא ולתשתיות האזרחיות של מדינתו נגרמו נזקים אדירים. אלא שהמלחמה ומשטר סנקציות שהוטל על עירק לא הביא לנפילתו של סדאם, כי דיקטטורים יודעים להפנות את הסבל אל האוכלוסיה, בעוד שהם לרוב נותרים ללא פגע.

ב-2003 התגבשה קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב שתקפה את עירק. סדאם נעלם, וב-2004 נעצר, הועמד למשפט וב-2006 הוצא למוות בתלייה. אלא שהטרגדיה של עירק היא שלמרות שהקואליציה הבינלאומית שחררה את אוכלוסיית המדינה מהשלטון הדיקטטורי, לא התפתחו בה מנגנונים אזרחיים ופוליטיים המשוחררים מדפוסי החשיבה, ההתנהגות וההתנהלות המבוססים כולם על הנאמנות המסורתית לשבט, לקבוצה האתנית, הדתית והעדתית.

על פני השטח קיימות מפלגות, נערכות בחירות, פרלמנט פועל וממשלה מתפקדת, אך בדיקה לעומק מגלה כי מנגנונים מודרניים אלה שהקנה להם השחרור מסדאם מייצגים באופן כזה או אחר מסגרות מסורתיות ומשמשים לניהול המאבקים המסורתיים ביניהן. אך הגרוע הוא שלמערכת, בעיקר מאז נסיגת הצבא האמריקני בסוף 2011, אין כוח אחד מאזן, המסוגל לכפות את סדר היום שלו על כל הגורמים המסוכסכים. כתוצאה מכך הממשלה אינה מתפקדת, חלקים מהמדינה, ובראשם החבל הכורדי, מתנהלים כמו מדינות עצמאיות, וארגוני ג'יהאד סוניים מפוצצים מכוניות תופת בשכונות שיעיות, ובתגובה כנופיות ג'יהאד שיעיות מפוצצות משאיות נפץ בשווקים של ערים סוניות.

האנדרלמוסיה החברתית, הכאוס הפוליטי והריק השלטוני מזמינים השפעה של כוחות חיצוניים, ושתי שכנותיה של עירק שקועות עד צוואר במרחץ הדמים של ארץ הנהריים: סעודיה מממנת, מחמשת ומאמנת את המיליציות הסוניות, ואילו אירן מספקת את הכסף, הנשק והאימונים למיליציות השיעיות. בערוצים הרחבים של הפרת והחידקל, שניים מהנהרות שהשקו במימיהם את גן העדן, זורם כיום דמם של בני עירק ומזכירים דווקא את הגיהנום.



היעד: ה"טורפים" של וושינגטון

בכל אחד מחודשי 2013 נהרגו בפיגועים בעירק כמה מאות אנשים. כוחות הביטחון חדורים בסוכנים הפועלים למען ארגונים העוינים את המדינה, ולכן יכולתם להילחם ביעילות נגד הפיגועים והמפגעים מועטה. פוליטיקאים רבים הם אנשים שידיהם מגואלות בדם יריביהם, ומסירותם האלימה לבני קבוצתם היא זו שאפשרה להם להיבחר, "באופן דמוקרטי" כמובן. וכיוון שבעירק יש רוב שיעי, שולטת בה קואליציה שיעית בחסות אירנית, תוך דחיקת המיעוט הסוני לשולי הפוליטיקה, הכלכלה והחברה.

פעילים פוליטיים סוניים נעצרים ונעלמים במרתפי עינויים שאינם נופלים בחומרתם ממרתפי העינויים של סדאם חוסיין, אלא שבמרתפים אלה התחלפו היוצרות: אז סוהריו של סדאם הסוני עינו שיעים, וכיום הסוהרים השיעים של נורי אלמאליכי, ראש הממשלה השיעי, מענים את הסונים. כמה מנהיגים סונים שהיו מזוהים בעבר עם מפלגת הבעת' ונמצאים כיום במאסר, עלולים להיות מוצאים להורג בתלייה.

בינתיים סוריה, שכנתה של עירק ממערב, הצטרפה לרשימת מדינות "הכאוס הערבי" שהחל בתוניסיה בדצמבר 2010, וגם היא הופכת לבריכת דמים. סעודיה הסונית הווהאבית מסייעת בכסף, בנשק ובלוחמים לארגונים הסוניים הסלפים הג'יהאדיסטים הפועלים בסוריה נגד הדיקטטורה העלאווית, בהשראת רעיונות "אל-קאעידה", גם אם אינם נושאים את שמו המפורש על שפתותיהם.

האמריקנים עומדים מול המתרחש בעירק משתוממים וחסרי אונים. אומנם אובמה מתפאר בכך שהוציא את הצבא האמריקני מעירק, אך "הדמוקרטיה" העירקית הופכת לנגד עיניו לבית מטבחיים, בהשפעה אירנית גוברת והולכת, ואין לו שום חשק לחזק שלטון עירקי כזה.

מצד שני, אם השלטון בעירק יהיה חלש, עלולות מיליציות "אל-קאעידה" ו"המדינה האיסלאמית של עירק וסוריה" להשתלט על חלקים מהמדינה, בעיקר על חבל אלאנבאר שבמערבה המיושב בשבטים סוניים, שיהפוך לאפגניסטן חדשה, ואליה יצטרף חבל דיר א-זור שבמזרח סוריה לאחר שזו תתפרק.

על-רקע זה מגיע נורי אלמאליכי ראש ממשלת עירק לביקור בוושינגטון לספר לאובמה על ההישגים של ממשלות עירק - ובמיוחד זו שלו - בשנים האחרונות: השיפור בהפקת הנפט ועליית ההכנסות ממנו; ירידה בשיעורי העוני ובממדי האבטלה; חזרה של פליטים שברחו מהמדינה בעשור האחרון; עלייה באיכות התזונה של ילדים ומבוגרים במקביל לירידה בתמותת תינוקות; שיפור באיכות מי-השתייה; עלייה בשיעור הילדים המקבלים חינוך סדיר; שיפור במעמד האישה ומתן הזדמנות לנשים להיבחר לפרלמנט; חיסול מחלת המלריה כמעט לחלוטין; קיום בחירות לפרלמנט ולשלטון המקומי באופן דמוקרטי וסביר.

על-מנת לשמור על הישגים אלה וכדי להתקדם להישגים נוספים, זקוק אלמאליכי לנשק אמריקני שיאפשר לו להילחם ביעילות נגד הכוחות המאיימים להפוך את עירק לג'יהאדיסטן סונית בהשראה סעודית. הבעיה היא שנשק אמריקני, אם יימסר לממשלה השיעית, עלול לסייע לשיעים ההולכים איתה להפוך את עירק לג'יהאדיסטן שיעית, שתפעל בהשראה אירנית.

אלמאליכי מעוניין בעיקר במל"טים מסוג "פרדטור" ("טורף") שיאפשרו לשלטון לתקוף פעילי ג'יהאד סוניים מבלי לסכן טייסים. מל"טים אלה הוכיחו את יעילותם בתימן, בפקיסטן ובאפגניסטן. אך מה יקרה אם אלמאליכי יאפשר לחבריו באירן לבדוק את המל"טים הללו כדי להכין אמצעים נגדם? איך יוכלו האמריקנים להפעיל נשק זה נגד אירן, אם וכאשר יחליטו לעשות זאת בעתיד? ומה יקרה אם האירנים ישתפו בסודות המל"טים את חבריהם הרוסים והסינים?

הסכם שיתוף-הפעולה האסטרטגי שנחתם בין עירק וארה"ב ערב הנסיגה האמריקנית יהיה ברקע השיחות, שכן ארה"ב מחויבת ליציבות השלטון בעירק גם אם התנהגותו אינה מושלמת ואינה משקפת את ערכיה הדמוקרטיים של ארה"ב ואת האינטרסים האזוריים שלה. על אלמאליכי יהיה לגייס את כל כושר השכנוע שלו כדי להשיג את הסכמת ארה"ב - העייפה ממלחמות וממעורבות במשברי המזרח התיכון - לנקוט צעדים משמעותיים העלולים לסבך שוב את ארה"ב בביצה העירקית.

גם המשבר בסוריה יהיה חלק מהדו-שיח עם אובמה. אלמאליכי מייצג את העמדה האירנית, ונוכחותו בוועידת ג'נבה השנייה, אם זו אכן תתכנס, עלולה להטות את הכף לטובת אסד. מצד אחד, אובמה אינו נלהב משיתוף הצמד עירק-אירן בוועידה, שכן הוא רואה באירן חלק דומיננטי מהבעיה, אך לא בהכרח חלק מהפתרון. מצד שני ברור כי אין טעם להחלטות שתתקבלנה בוועידה, אם צמד מדינות זה לא יכבד אותן ויפעל נגדן.

השאלה העומדת ברקע ההתרחשויות בעירק היא האם יחדל הדם לזרום בפרת ובחידקל, בסוריה ובעירק, ומימי הנהריים ישובו להשקות את גן העדן כפי שעשו בתחילה?

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".

תאריך:  01/11/2013   |   עודכן:  01/11/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גן עדן הדומה יותר לגיהינום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ח"כי כנסת ישראל.
3/11/13 16:43
 
למרבה הצער
4/11/13 01:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
סירובה של סעודיה להצטרף כחברה זמנית במועצת הביטחון של האו"ם הוא האחרון1 בשורה של חילופי מהלומות דיפלומטיות, לרוב מאחורי הקלעים, בינה לבין ארצות הברית שנועדו לאותת לזו האחרונה על חוסר שביעות רצונה של הממלכה ממדיניותה המזרח תיכונית. הברית הלא כתובה אשר מחברת בין שתי מדינות שונות אלו, דמוקרטיה ליבראלית ומונרכיה אבסולוטית, התבססה על העיקרון לפיו ארצות הברית זוכה בגישה לכלכלת המפרץ (תוך התעלמות מהיעדר חופש פוליטי וממצב זכויות האדם בממלכה), ובתמורה, היא מספקת לממלכה "מטריית הגנה" מפני איומים חיצוניים. אולם, אירועי ה"אביב הערבי" מעמידים, שוב, למבחן את היחסים המורכבים בין השתיים.
במחצית הראשונה של שנת 2011 עוד קראו לזה "האביב הערבי" ואילו לקראת סוף השנה, כאשר התקיימו בחירות לפרלמנט הן בתוניסיה והן במצרים, החל להישמע בישראל המונח "חורף איסלאמי"1 לתיאור הגל המרתק של שינויים שסחף ועודו סוחף את המזרח התיכון.
29/10/2013  |  קסניה סבטלובה  |   מאמרים
סנאטורים וצירי בית הנבחרים בוושינגטון מקבלים פניות נואשות ממנהיגי סעודיה ומדינות המפרץ הרואים בעוצמה האמריקנית את ביטוח החיים שלהם. המנהיגים חרדים מהשלכות קטלניות של הכרסום הדרמטי בכוח ההרתעה האמריקני, המאפיין את הידברות וושינגטון עם טהרן. הם נדהמים מנסיגת ארה"ב מבסיסי הטרור האיסלאמי המקרבת את הטרור האיסלאמי לאדמת ארה"ב.
29/10/2013  |  יורם אטינגר  |   כתבות
המשטרה במצרים ירתה גז מדמיע כדי לפזר עימותים בין מתנגדיו ותומכיו של הנשיא האיסלאמי המודח מוחמד מורסי בעיר החוף המצרית אלכסנדריה, כך מדווחות (יום ו', 11.10.13) סוכנויות הידיעות ממקורות ביטחוניים.
11/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
טורקיה הטילה עיצומים כספיים על כ-350 בני אדם ועל עשרות ארגונים שנמצאו ב"רשימה השחורה" של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר קשורים לכאורה לאל-קאעידה או לטליבאן.
11/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
חמושים חטפו את ראש ממשלת לוב  /  איציק וולף
לפחות 42 הרוגים בפיגועי תופת בטריפולי  /  עופר וולפסון
נסראללה: "אני מוכן לצאת להילחם בסוריה"  /  עופר וולפסון
מוות במסגדים  /  מנשה שאול
תסיסת הג'יהאד   /  מרדכי קידר
פרס נובל איסלמי  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il