|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

בדרך לאנרכיה?

בעיתונות החלו להופיע כותרות-אש ומאמרים המעלים עשן עם החשש הנורא מכל - 'אנחנו בדרך לאנרכיה'. אם כבר, הכותרות צריכות להיות 'אנחנו באוטוסטראדה לאנרכיה'
15/11/2013  |   אורי שרגיל   |   מאמרים   |   תגובות
איפה המשטרה? [צילום: פלאש 90]

באה כשקוראים לה
אתם מחפשים משטרה באשדוד, בקריית מלאכי, בנתיבות, בשדרות? מה יש למשטרה עם אופקים לחפש שם? אתם בכלל הייתם שם? כמו שאתם באים לשם – גם המשטרה באה כשמזעיקים אותה. המשטרה הרי הולכת לכל מקום שאתם הולכים אליו כדי ליצור בכם תחושה תמידית שהיא בכל מקום נכון ואתם באופן תמידי מוגנים

מכוניות מתפוצצות ברחובות העיר. בכל עיר, כמעט בכל שבוע, כמו בכל הגרלה. מתרגלים לזה כמו לכל חוק שריר וקיים שמפגין שרירים. עכשיו כבר ממתינים בשקט בבית קפה סמוך להודעה חדשה ברדיו ולתמונה מפוצצת בעיתון. כולנו דרוכים, מתי והיכן יתרחש הפיצוץ הבא. זה לא פיצוץ שכולם חושבים אך ורק על פיצוץ? פעם קהל של חצי מיליון יצא להפגין ברחובות משום שגברת דפני ליף לא הצליחה למצוא שכר דירה מתאים לכיסה. אז פיצוץ לא יוציא אותו?

בנק הדם עומד להוציא לשוק אפליקציה מסחרית המדווחת מיד, בשידור חי, למשתמש המאושר: "התרחש פיצוץ ברחוב 'זהו-זה' והתפנו חמישה מקומות חניה ומשרת קופאית במכולת סמוכה, אז קדימה!"... במקביל, כל בעלי כרטיס אדי נכנסים לכוננות ספיגה ואי-ספיקה. התרגשות מחלחלת בכל כליה פגומה ולב רוטט. כל פיצוץ בחוצות, אפשר לומר, מביא באמתחתו גם איברים פנימיים בשפע, לכל הרוחות.

בעיתונות החלו להופיע כותרות-אש ומאמרים המעלים עשן עם החשש הנורא מכל - אנחנו בדרך לאנרכיה. ראשית, זה עלבון חברתי לדבר על 'דרך' כשהממשלה בונה אוטוסטראדות למכביר וגם קווי רכבת המפלחים כל עמק וכל גבעה במנהרות משוכללות (?) 'דרך' - זה מושג פרימיטיבי ואנכרוניסטי שעובר עליו רק כלח. על 'דרך' דורכים חמורים, כרכרות, והיא מעלה אבק. אם כבר, הכותרות צריכות להיות 'אנחנו באוטוסטראדה לאנרכיה'. קצת מודרניזם מתבקש גם מעורכי חדשות ופולמוסנים.

אני טוען שמכוניות מתפוצצות ברחובות זה בסך-הכל סוג של 'שפה' חדשה. אולי לא בדיוק כמו רוסית, פולנית, ערבית ומרוקאית שיש בהן המון קללות. אם זה מזעזע אתכם, אהיה מוכן להתפשר על המושג 'סלנג' שכבר מקובל למדי ונפוץ בחוצות. סלנג נורמטיבי, אמרנו? בארץ שאין בה גבולות גם השפה משוחררת בערבות מכבלים חברתיים ותודעתיים, יורדת לכביש ומפוצצת. ממש כמו הפיצוציות שמפוצצות את המוח על המדרכה. היום הכל ברחוב או בכביש. זו שפה אלימה, תגידו? נכון, אך מיוחדת במינה, סלקטיבית כמו שרירי מאבטחים בפתח מועדוני הלילה. תמורת סכום צנוע הם יפתחו מיד. או את הדלת או את הראש... זה ביטוי לוגי מושכל ל'יד החזקה'. אומנם לא ביטוי מזוכך של הרמב"ם מורה הנבוכים, אבל – לא לשכוח - רמב"ם זה גם בית חולים קולט נפגעים המומים, בעלי מומים ונבוכים. גם 'תל השומר'. יש שם תל בכניסה ליד השער והשומר מתחתיו.

האקדמיה ללשון והמשטרה עדיין אינן מוכנות להשלים עם הממצאים המחקריים האלה. מה פתאום שפה? סלנג? אם כך, מוטב שאשתמש במונח 'ניב'. סליחה, לא מדובר בחיות. לא מדובר פה בברדלס, נמר, אריה, חזיר בר או גברבר שתמיד חושפים את הניבים שלהם בגני החיות. הניבים שאני מדבר עליהם נחשפים בצמצום מרבי (כמו מתן סטירה בסתר) אך ורק ברחובות הערים ועל כמה מדרכות. וגם זאת רק לצורכי 'לא יחרץ', חסות ופרוטקשיינלע. לא בכנסת או בסניפי בנקים, כמובן. עדיין לא מדובר במסניפים.

אם לא תניחו לי השתמש במונח 'ניב' אולי תקבלו על עצמכם את הביטוי 'מטבע לשון'? אחרי הכל, פיצוץ מכונית ברחוב זו באמת תופת וביטוי למציאות חדשה שמטביעה רושם מסוים בתודעה הציבורית, לא? תראו, כדי להטביע במישהו רושם לא חייבים להכניס את הרגליים שלו לחבית בטון, לא ממש. כי אם במקום לפוצץ כל שבוע מכונית ברחוב הם היו מטביעים כף יד או רגל בחבית בטון - לא היו לנו חופי ים להשתזף בהם. הים היה מתרחק לקפריסין... אתם אולי תאשימו את הפוחזים המפוצצים שהם אולי, כביכול ולכאורה, פושעים, אולי – אבל הם בהחלט לא אידיוטים. גם להם יש יאכטה קטנה ונורמטיבית עם שאכטה הגונה עוגנת במפרץ וגם הם רוצים להשיט אותה באופן נורמטיבי בשבת. ואיך יוכלו לתמרן את השבת בין כל חביות הבטון שהוטבעו לכאורה? מה שהתאים לנו בסרטים לפני שנות דור ב"צ'יקאגו" לא מתאים עכשיו באשדוד או באופקים. אז איפה המשטרה?

תרבות של העלמת עין

אתם מחפשים משטרה באשדוד, בקריית מלאכי, בנתיבות, בשדרות? מה יש למשטרה עם אופקים לחפש שם? אתם בכלל הייתם שם? כמו שאתם באים לשם – גם המשטרה באה כשמזעיקים אותה. המשטרה הרי הולכת לכל מקום שאתם הולכים אליו כדי ליצור בכם תחושה תמידית שהיא בכל מקום נכון ואתם באופן תמידי מוגנים. אבל עכשיו, כשמכוניות מתפוצצות גם לעורכי דין ולתובעים – יש התובעים שהיא תתפוצץ גם לשוטרים. ריאליטי עד הסוף עם תוצאות.

נכון, רוב השוטרים הם אנשים מן השורה – אבל גם את השורה צריך ליישר. יושר תמיד הכרחי כשאתה משתמש בסרגל. עכשיו יש לנו דימוי של שלושה שוטרים יחדיו, כמו בבדיחה הידועה - אחד קורא, שני כותב ושלישי סרגל. אחרי הכל, הם מקבלים משכורת אחת כדי לעמוד בפרץ. המשטרה תמיד נמצאת בדרך לחזית – אבל היא מגיעה לשם תמיד אחרי המלחמה כדי לנפץ בנחישות את השברים והשבויים שאיש אינו סופר אותם. פה בדיוק נמצא העוקץ.

משטרה נמצאת בכל תוקף החוק במגרשי הכדורגל, מגינה על השופטים. שוטר נורמטיבי לא יכול להרשות לעצמו כרטיס כניסה למגרש ולכן המשטרה שולחת אותו לשם בתפקיד. הוא נמצא גם ליד בתי הספר כדי שתלמידים יפנימו שיש בחוץ חוק והוא לא ייכנס פנימה. כי איך קורה שתלמידים עושים למורים ולשוטרים בית ספר ומצליחים להגניב סמים וסכינים לכיתות? חינוך נמצא בבתי הספר בחינם ולכן אף אחד לא מרים לו את החצאית. החינוך אשם לדעתי ברוב הצרות שלנו כי הוא מרכז את כל הילדים בבתי ספר ממש מול תחנות הסמים והפיצוציות. אני אומר שיש לפזר את התלמידים לכל הרוחות – זה יקשה מאוד על הסוחרים והסרסורים לאתר אותם. זה גם יקטין את מעשי האונס ואת הדקירות. להורים, שתמיד יכולים לקנות אלה כבדה בחנות ממול בית הספר לפני שהם נכנסים פנימה כדי להכות – יהיה קשה מאוד למצוא מורה אלים מפוזר...

לא, הפשע בהחלט לא משתלם, אבל הוא משלם. המון. שימו לב כמה עורכי דין מסתובבים סביבו עם הלשון בחוץ ממתינה למטבע לשוני. שימו לב לחליפות שלהם, לתסרוקות שלהם, למכוניות שלהם, ל"מזקירות" שלהם. הם בסך-הכל עורכי דין של עולם פשע פלילי חסר מצפון, תחתון, לא יותר. הפשע אולי בכלל לא משתלם, אבל אנחנו נקים גם בשבוע הבא עוד קולג' ועוד מכללה למשפטים כי יש לנו כל כך הרבה מרצים, פרופסורים ומשפטנים שצריך להכליל אותם, להעסיק גם ברגעים שהפשע לא ישלם את הרווחים הכלואים.

עכשיו ברצינות. מדברים על אנרכיה? זה מושג הלקוח מאנציקלופדיות של מילים ללא משפטים. זה מושג הלקוח ממלקוח, מפוליטיקה, מאבולוציה דרוויניסטית, מאיי גלפאגוס, מחיי הטבע – לא מהאזרחות. אנחנו בחיים שלנו לא נתקלנו בגילויי אנרכיה וגם לא ניתקל בהם לעולם ועד, כי אנחנו עם תרבותי להפליא. התרבות שלנו - חוסר תגובה. לא להגיב, לסובב את הגב ולעבור למדרכה בצד השני. אנחנו אנשי הצד השני. אנחנו תמיד בדרך לצד השני ברגע שמאתרים אותו. התרבות שלנו להתעלם ולהעלים עין. לשתוק ולנסות לזרום הלאה. לא להיות מעורבים, חס וחלילה, ולא להתערב בכלום. מה, נפסיד יום עבודה ונלך להעיד? מישהו ישלם לנו? נראה לכם שיש לנו תלונה נגד מישהו? מה יצא לנו? התרבות שלנו היא תרבות הגב. אף אחד לא משלם פה בשביל תחזוקה שוטפת. נשבר לנו.


ולסיום סיפור פיקנטי של חופשה בבית מלון יוקרתי למכביר באילת. מלון הכל-כלול. לחדר האוכל המפואר והמהודר ברמה אירופאית איכותית, לקול מוזיקה קלאסית רוגעת ורבת השראה, מגיעה משפחה של חמש נפשות טובות. השומר בכניסה קד קידה, מסתכל ברשימה שלו, אומר: יחידה 101 רשום אצלי שלושה, אז איך זה שאתם חמישה בלבד? האב מגלגל עיניים והאם מאדימה. האב מתבונן בילד שלצידו ואומר לשומר בפסקנות: זה לא איתנו, הילד הזה. ולילד הוא אומר, תלך מפה, ילד. אבל הילד לא מבין את הקומבינה. הוא פוער עיניים כואבות ואומר: "אבא, למה אתה מגרש אותי?" האב מתעלם ממנו ואומר לשומר: "אני לא מכיר אותו בכלל", ונכנס פנימה לחדר האוכל... נו, מה סיפור יומיומי כזה קשור לעולם הפשע? המשך בשבוע הבא וגם בשנה הבאה, בכל שנה, בצד השני.

תאריך:  15/11/2013   |   עודכן:  15/11/2013
אורי שרגיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדרך לאנרכיה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מייק זילבר
16/11/13 18:22
 
א.ש.
17/11/13 07:56
2
בנושא הכתבה
17/11/13 10:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברור לי שמדובר בצעד חסר תקדים. אבל במבט רציונאלי דווקא ג'ון קרי מעל בשארית האמון שרחשנו לו, כמתווך בלתי מוטה לעניין הגרעין. תדרוכיו האנטי ישראלים פוסלים אותו מלשמש נציג שיגשר על הפערים בין המערב לאירן.
15/11/2013  |  מרק בריל  |   מאמרים
בלי שנרגיש, ישראל נמצאת כיום בשלב קריטי מאוד מבחינת קיומה. זו אינה (עדיין) מלחמה פיזית, אך זהו הכורח לעצירת פיתוח של נשק גרעיני באזור. יש לא מעט מדינות שמחזיקות כיום בפצצות גרעין. אבל הכל תלוי באלו ידיים מדובר ולא בכמה פצצות אטום יש בארסנל.
15/11/2013  |  מרק בריל  |   מאמרים
בסוף הפרשה הקודמת ראינו שיעקב אבינו מטיח בפניו של דודו-חמיו את האמת על מעלליו הרעים לאורך שנות ההיכרות והקשר ביניהם, ועל הסבל שהיה מנת חלקו של יעקב בשנים אלו [בראשית ל"א]: [מ] הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב, וְקֶרַח בַּלָּיְלָה; וַתִּדַּד שְׁנָתִי, מֵעֵינָי. [מא] זֶה-לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה, בְּבֵיתֶךָ, עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ; וַתַּחֲלֵף אֶת-מַשְׂכֻּרְתִּי, עֲשֶׂרֶת מֹנִים. עשרים שנה הוא סבל בשקט כי ידע ששום דיבורים לא יעזרו, זו דרך החיים שבחר לבן ואין טעם להתווכח איתו, כי זה לא יכול לעזור. יעקב רק דאג להגן על עצמו בשקט מפני נכליו של לבן; במפגש האחרון ביניהם הוא בכל זאת מתפרץ ומציין את העובדה שעבד עבורו בנאמנות, הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב, וְקֶרַח בַּלָּיְלָה; וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי בשמירת הצאן שלך, וכל הזמן הזה אתה עמלת למצוא דרכים יצירתיות לרמות אותי.
15/11/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
  • נפצעת, נפגעת - או שאתה סתם מספיק פגום שכלית כדי להתקשר אלינו...
15/11/2013  |  ארווין קליין  |   מאמרים
1. המלך עירום. בסוף השבוע האחרון איים ג'ון קרי באינתיפאדה שלישית אם לא נזדרז להסכים לתוכנית ההתאבדות המדינית שממשלו רוקח עבורנו. לא ייאמן, אבל המסר הסמוי של מזכיר המדינה האמריקני לערביי האזור הוא שאם יפתחו עלינו במתקפת טרור, גם אם נשמע גינוי אמריקני, מאחורי הקלעים יתקבל הטרור הזה בהבנה.
15/11/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il