|   15:07:40
  לאה טרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

יומן תרבות 24

האופרה הישראלית מארחת

תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט שב לישראל לראשונה עם ההפקה המלאה של האופרטה "נסיכת הצ'רדש" מאת אמריך קלמן
04/12/2013  |   לאה טרן   |   מאמרים   |   תגובות
בודפשט. תיאטרון האופרה חוזר [צילום: מיקה]

אחרי שני ביקורים בלתי נשכחים באופרה הישראלית בשנת 2007 ו-2009 וקבלת פנים חמה מצד הקהל הישראלי חוזר תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט לאופרה הישראלית והפעם לראשונה בהפקה מלאה של האופרטה "נסיכת הצ'רדש" מאת המלחין ההונגרי קלמן.

ההופעות יתקיימו בתאריכים: 12.12.13-21.12.13 בבית האופרה במשכן לאמנויות הבמה בת"א בהפקת ענק ססגונית זו משתתפים 150 איש: זמרים, רקדנים, מוסיקאים ומקהלה- אליהם תצטרף תזמורת סימפונט רעננה שתלווה בלהקה צוענית.

תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט הוא בית היוצר המרכזי באירופה להפקות מז'אנר האופרטה שבודפשט היא מולדתו. התיאטרון נוסד בשנת 1923 ועם פתיחתו החלה "תקופת הזהב" של אמנות זו בבודפשט.

לאורך ההיסטוריה שלו ועד היום שם התיאטרון דגש על מסורת ארוכת שנים של אופרטה קלאסית המשולבת בפתרונות אמנותיים מודרניים. משנות ה- 60 הרחיב התיאטרון את פעילותו והתמחה גם במחזות זמר. בין היתר הועלו במסגרתו: "גברתי הנאווה", "הלו דולי", "סיפור הפרברים", "כנר על הגג", "מצחיקונת", "קברט", "כלוב העליזים", "צלילי המוזיקה", "אליזבט", "אותו הזמן בשנה הבאה" ומחזמר הפופ בברודוויי- "Alter Boyz".

נדבך חשוב בפעילות התיאטרון הוא הסיורים הבינלאומיים ברחבי העולם. הסטנדרט הגבוה בשילוב איכות אמנותית יוצאת דופן ושמחת חיים הונגרית-כבר זכו להצלחה בינלאומית גדולה בסביבות שפה משתנות לקהל ברחבי העולם. בשנים האחרונות הופיע בית האופרטה, בין השאר, בבלגרד, מינכן, רומא, אמסטרדם, לונדון, וינה, סט פטרסבורג, פרנקפורט, תל אביב וערך סיורי הופעות בארה"ב, קנדה ויפן.

נסיכת הצ'רדש

אומרים שלא חולפת דקה ברחבי העולם מבלי שמושמעת על הבמה, בטלוויזיה, ברדיו או בקונצרט גאלה מוזיקה מאת המלחין ההונגרי אמריך קלמן (יליד 1882).

"נסיכת הצ'רדש" -האופרטה הפופולרית ביותר שהלחין הפכה את קלמן לאחד המלחינים הבולטים בתקופתו. לאחר הבכורה שהתקיימה בתיאטרון יוהאן שטראוס בוינה בנובמבר 1915, הועלתה עוד מאות פעמים (533 פעמים). המוזיקה של קלמן זכתה לשבחים מפי התמלילן המקומי פ. ג. וודהאוס, לדבריו: "המוזיקה של קלמן אינה רק המוזיקה הטובה ביותר שכתב המלחין ההונגרי מימיו, אלא גם המוזיקה הטובה שנכתבה אי פעם..."

על-אף תלאות מלחמת העולם הראשונה המשיכה "נסיכת הצ'רדש" להציג באותה שנה גם בשוודיה, פינלנד, פולין, רוסיה ואיטליה, ושנה מאוחר יותר בבודפשט ואף בברודווי.

עלילת "נסיכת הצ'רדש" עוסקת באהבתם חסרת התוחלת של הדוכס אדווין וסילבה ורסקו- כוכבת קברט. משפחתו של אדווין מתנגדת לזיווג בשל מוצאה החברתי הנחות של סילבה והוריו עושים כל שביכולתם כדי להחזיר את אדווין לווינה, שם ממתין לו שידוך ראוי - הרוזנת שטזי. אך הרוזן הכסיל והחביב בוני מחליט לעזור לנאהבים, ויחד עם המלצר מישקה ופרי פון קרקש, ידידו מן התיאטרון, הם מוכנים להרחיק לכת כדי להשיג את מטרתם...

בהפקה זו של תיאטרון האופרטה מבודפשט הזוכה להצלחה רבה ברחבי העולם משתתפים הכוחות האמנותיים המובילים של בית האופרטה הממלכתי של בודפשט.

במאי ומנהל תיאטרון האופרטה מיקלוש גאבור קרניי, הידוע גם בכינויו Kero, הוא במאי מוביל בעולם התיאטרון המוסיקלי בהונגריה. במשך עשור היה במאי באופרטה הלאומית של הונגריה. ב-2001 מונה לבמאי תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט בבו הוא מביים את רוב ההפקות. ההפקות שביים סיירו בעולם וזכו להצלחה בלונדון, מינכן, אמסטרדם, לייפציג, וינה, ניו-יורק, שיקגו, טורונטו ועוד. בין השאר ביים את האופרות "מאדאם בטרפליי", "מקבת", "דון קרלו" ומחזות זמר ובהם "מיס סייגון", "רומיאו ויוליה" ו"אליזבת". כמו-כן ביים לתיאטרון הלאומי של זלצבורג לפולקס אופרה בוינה ועוד. בשנת 2008 זכה בפרס האמן המצטיין של רפובליקת הונגריה.

המנצח לאסלו מקלרי מנצח מאז 1979 בתיאטרון האופרטה מבודפשט. בין השאר ניצח על האופרטות "האלמנה העליזה", "הרוזנת מריצה", "נסיכת הצ'רדש", "העטלף", "לילה בוונציה", "מאדאם פומפדור" ומחזות הזמר "סיפור הפרברים", "אוויטה", "קטס", "פנטום האופרה", ו"מיס סייגון". הוא משמש גם כמנצח אורח באופרה הלאומית של הונגריה ומופיע בקונצרטים רבים ברחבי העולם.

בתפקידים הראשיים בהפקה זו של "נסיכת הצ'רדש" משתתפים כוכבי תיאטרון האופרטה של בודפשט:

בתפקיד הרוזנת שטזי- אנהמרי דנץ' הזמרת המפורסמת והפופולרית ביותר בטרנסילבניה, שהחלה דרכה ב-1996 כזמרת פופ, ומאז הקליטה יותר מ-130 שירים ועשרה אלבומי סולו. מ-2007 היא שרה באופרטות. ב-2010 הופיעה לראשונה בתיאטרון האופרטה מבודפשט כרוזנת שטזי. בתפקיד זה תופיע גם סילבי סנדי מהזמרות הצעירות של תיאטרון האופרטה מבודפשט שמאחוריה השתתפות בהפקות "האלמנה העליזה", "הרוזנת מריצה", "צלילי המוזיקה", "ריקוד כלולות", "מעגל הגיר הקווקזי", "נסיכת הצ'רדש" ועוד.

בתפקיד הרוזן בוני - דוד סאבו, בוגר הסטודיו של תיאטרון האופרטה מבודפשט המופיע מאז באופרטות ומחזות זמר ("סיפור הפרברים", "רומיאו ויוליה", "אליזבת", "נסיכת הצ'רדש", "חלום ליל קיץ" ועוד). ב-2007 זכה בפרס מרשל לאמנים צעירים, והגיע לרביעיית הגמר בתחרות הכישרונות "אקס-פקטור" ב-2012. לסירוגין בתפקיד זה יופיע גם מאטה קרניי מיקלוש שהשתתף באופרטות ומחזות זמר רבים ובהם: "חלום ליל קיץ", "נסיכת הצ'רדש", "רומיאו ויוליה" ו"האלמנה העליזה. ב-2008 זכה בפרס מרשל לאמנים צעירים וב-2010 בפרס Imre-Soós. כמו-כן זכה במקום השני בתחרות השירה הבינלאומית ע"ש פרנץ לאהר ובמקום הראשון בתחרויות השירה הבינלאומיות Sylvester Lévay.

בתפקיד סילבה ורסקו - מוניקה פישל בוגרת האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט. תפקידה המוכר ביותר הוא זה של סילבה ב"נסיכת הצ'רדש", אותו שרה בהצלחה מרובה גם בפסטיבל האגם באוסטריה ב-2001 ובתיאטרון הרנסנס בווינה ב-2002. בתפקיד זה תופיע לסירוגין גם ברברה בורדאש זוכת המקום השני בקטגוריית הפרימה-דונה בתחרות השירה הבינלאומית ע"ש פרנץ לאהר לשנת 2010 ובפרס מרשל לאמנים צעירים.

בתפקיד אנהילטה- בורי קלאיי המופיעה מ-2008 בתיאטרון האופרטה מבודפשט- בין השאר ב"נסיכת הצ'רדש" עמה סיירה באוסטריה, איטליה, הולנד, אנגליה ואוסטרליה. ב-2005 זכתה קאלאי בפרס האמן המצטיין בהונגריה וב-2008 בפרס מפעל חיים.

בתפקיד אדווין רונלד-ז'ולט ואדאש, המופיע כשחקן וזמר בתיאטרון האופרטה ובתיאטרון הלאומי של מיסקולק ותיאטראות נוספים בהונגריה. בתפקיד זה יופיע גם דניאל ואדאש המופיע מאז שנת 2000 כחבר בתיאטרון האופרטה מבודפשט וכאורח באופרה הלאומית של הונגריה.

בתפקיד פרי פון קרקש -תמאש פולדש בוגר הסטודיו של התיאטרון הלאומי של הונגריה שהופיע במחזות הזמר "אוויטה", "עלובי החיים" ו"מיס סייגון" והשתתף בין השאר בהפקות, "העטלף", "נסיכת הצ'רדש" ו"אופרה בגרוש". ב-2005 הוציא לאור את אלבום הסולו הראשון שלו וזכה ב-בפרס אהבת הקהל וב-2012 בפרס Sugo Csiga Artisjus.

בתפקיד מישקה- אנדראש פרגו שמאז 1997 הוא חבר בתיאטרון האופרטה מבודפשט, והשתתף בין השאר בהפקות "זורבה", "קן הקוקייה", "נסיכת הצ'רדש", "ישו כוכב עליון", "הרוזנת מריצה" ו"העטלף". כמו-כן כיכב במספר הפקות טלוויזיה וסרטי קולנוע.

שירה בהונגרית - תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית | מאת אדם ברואר

בימים אלו עולה על בימת תיאטרון החאן ההצגה "האדרת",
מאת ניקולאי גוגול, בעיבודה של שחר פנקס ובבימויה של שיר גולדברג.

ביום ראשון 15.12 בשעה 21:00 וביום שני 16.12 בשעה 18:00 ובשעה 21:00 תציג "האדרת" באולם בית ציוני אמריקה בתל אביב..

תיאטרון החאן מעלה את ההצגה "האדרת", מאת גוגול. את הסיפור עיבדה למחזה שחר פנקס וביימה שיר גולדברג. בהצגה משתתפים אדי אלתרמן, אריה צ'רנר, דודו בן זאב, יואב היימן ויעל טוקר.

"האדרת" מספרת על שגרת יומו של הפקיד הזוטר אקאקי אקאקייביץ׳ באשמאצ׳קין המופרת, שעה שהוא מבקש להתקין לעצמו אדרת חדשה כדי להתגונן מפני הקור העז בסנט פטרבורג.

סיפורו הקלאסי, הטרגי-קומי של גוגול, בעיבוד דרמטי חדש, על פקיד זוטר, על לעג החברה שבה הוא חי, על מותו ועל רוחו המתה השבה לבקש נקם.

זו ההפקה השנייה שמעלה תיאטרון החאן בה משתפות פעולה שיר גולדברג, הבמאית ושחר פנקס, שעיבדה את הסיפור למחזה. זאת, לאחר שבשנת 2012 עלתה ההצגה "תהילה" במסגרת פסטיבל "לילות עגנון", אשר זכתה להצלחה גדולה בקרב הקהל וכן לשבחי הביקורות.

בהצגה משתתפים: אדי אלתרמן, אריה צ'רנר, דודו בן זאב, יואב היימן, יעל טוקר.
עיבוד למחזה: שחר פנקס
בימוי: שיר גולדברג
תפאורה: שני טור
תלבושות: פולינה אדמוב
מוזיקה: דניאל סלומון
תאורה: רוני כהן


שירה על ציר הזמן
בְּמָקוֹם שֶּׁאֵין בּוֹ אָדָם הֱיֵה אָדָם
לֹא זְאֵב
בּוֹחֵן כְּלָיוֹת וְלֵב תַּרְבּוּתֵנוּ
בְּלָשׁוֹן נְקִיָּה מְדַיֶיקֶת
מִתְעַלֶּפֶת עַל הַנְיָיר
בְּלִי הֲרָמַת גַּבַּהּ
סוּג שֶׁל פַטְרִיוֹטִיוּת
מַחְזִירָהּ אֶל הַבַּיִת פְנִימָה
חַלָּה וְיַיִן לְקִידוּש
רֶקַע -קֶרַע דָּתִי בַּנְּשָׁמָה
קַסְקֵט נִצְחִי
עֵינַיִּם מְצַלְמוֹת מַצָּבֵי צְבִירָה
יִשׂרָאֵלִיִּם יְהוּדִיִּים אֱנוֹשִׁיִּים
מְנַעֲנֵעַ רֹאשׁוֹ לְשָׁלוֹם
מֵתָיו מַלְאָכִים
גִיבּוֹרֵי תַּרְבּוּת
סוֹכְנֵי זִכָּרוֹן
שָׁלוֹם לְךָ אָדָם
שָׁלוֹם יַקִּירִי

תאריך:  04/12/2013   |   עודכן:  04/12/2013
לאה טרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האופרה הישראלית מארחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ותיק
6/12/13 10:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדיון במכון למחקר ביטחון לאומי אשר עסק בנושא האירני והלקחים לאחר הסכם הביניים שנחתם בז'נבה הפך להיות זירת התגוששות בין אולמרט לבין נתניהו, באמצעות שליחו-איש סודו, צחי הנגבי. ראש הממשלה הנמצא בחו"ל לא יכול היה להתאפק והשיב להאשמות אולמרט במסיבת עיתונאים שכינס. כל המעמד הזה מבזה את כל אלה אשר נטלו חלק בביזיון הזה. גרוע מכך הוא הדיון הציבורי, כביכול, בנושא כה קריטי למדינת ישראל.
04/12/2013  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים

04/12/2013  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
גם במרום-שנותיהם אין בני גיל הזהב של היום שוקטים על שמריהם. שלא כבעבר, הם מרבים בפעילות גופנית, ואפילו אינם מרימים ידיים מפעילות מינית. בשונה מן הסבא והסבתא של פעם הם נלחמים בעקשנות בגילם ולא בוחלים בניתוחי "אנטי-אייג'ינג.
03/12/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מאז קיבל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, בשנת 1986 את טענתו של העיתונאי לשעבר ואיש יחסי הציבור בהווה, בן-ציון ציטרין, לפיה קיים לו חיסיון עיתונאי ואסר על בית-הדין המשמעתי של לשכת עורכי-הדין, לפגוע בחיסיון זה, חלפו קרוב ל-27 שנים. השופט, מאיר שמגר, קבע תקדים בהכירו בחיסיון חלקי של עיתונאים שלא לגלות את מקורותיהם, שכן חיסיון זה לא נקבע, כלל וכלל, בחוק, דוגמת חיסיון המוענק לעורכי-דין, אנשידת, פסיכולוגים ואחרים במקרים מסוימים.
03/12/2013  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
במלון "נווה אילן" שבפרוזדור ירושלים התכנסו ובאו כ-80 איש מבכירי משרד החינוך ועוזריהם ובראשם שר החינוך, הרב שי פירון ומנכ"לית המשרד, מיכל כהן, ל-2 "ימי עיון להנהלת המשרד בנושא: תכנון אסטרטגי ותוכניות עבודה של משרד החינוך". בן הבאים: מנהלי מחוזות, מנהלי אגפים, ראשי מינהלים וכן אנשי מטה במשרד החינוך ואנשי לשכתו של השר.
03/12/2013  |  אלי אלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il