|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

חברת החשמל - אפס הפסדים, רק רווחים

אין בישראל חברה בעירבון מוגבל כחברת החשמל. לא רק שהיא חברה מונופוליסטית מוכרזת כמונופול על-פי הוראות חוק, אלא דומה שלעולם לא תסבול עוד חברה משפחתית זו מהפסדים כלשהם
24/12/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
אין כמו לעבוד בחברת החשמל [צילום: פלאש 90]

אלעזר לוין
חברת החשמל ביטחה הכל - חוץ מהכבלים

מחסני ענק אזוריים יוקמו למקרה אסון טבע
עידן יוסף
מרכז השלטון המקומי מקים צוות עצמאי למוכנות העורף לנזקי הטבע * מנכ"ל חברת החשמל מעריך: עלות נזקי הסופה לחברה תגיע למיליארד שקל
לרשימה המלאה

פעם ידעה כל אם עברייה, כי לאחר השירות הצבאי הסדיר, עליה "לסדר" עבודה לבן היקיר שלה באחד מתאגידי התעבורה בארץ ואחת היא אם מדובר בקונצרן "דן" אם מדובר בקונצרן "אגד". מי שהיה בעל מניה באחד מקונצרנים אלה נחשב למי שהינו "מסודר" בחיים. עכשיו יודעת כל אם עברייה, כי אין תחליף לעבודה בחברת החשמל ישראל בע"מ.

בכלל, חברה זו - מלבד היותה חברה בעירבון מוגבל, הרי היא אחת מן החברות המשפחתיות ביותר בישראל. אב מביא לעבודה בחברה משפחתית זו את בנו. חמות מביאה לעבודה את כלתה ותקצר - תקצר היריעה מלפרט ולפרוס כלל קשרי המשפחה של עובדי חברת החשמל בישראל, לפרטי פרטים ולענפי דקיקות העץ המשפחתי שלהם, לדורותיהם, עד דק מן הדק.

אין בישראל חברה בעירבון מוגבל כמו חברת החשמל. לא רק שהיא חברה מונופוליסטית מוכרזת, כמונופול על-פי הוראות חוק, אלא דומה שלעולם - לעולם לא תסבול עוד חברה משפחתית זו מהפסדים כלשהם. אם יבצבצו באופק, אי פה, אי שם, סימני סימנים להפסדים, הרי הפסדים אלה יכוסו - כולם וגם/או מרביתם - מקופת הציבור. האם כתבנו כבר שחברת החשמל הינה חברה משפחתית? כתבנו. אז בואו נראה להם משפחתיות של חברה זו, מהי.

חיסרון במזומנים
אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל [סיון פרג']

עוד זכור היטב בתודעה הציבורית הניסיון "לארגן" לעובדי חברת החשמל את הפנסיה שלהם, על חשבון קופת הציבור. משהתברר כי בקופתה של חברה זו אין די מזומנים כדי לממן פנסיה שמנמנה ודשנה לכלל פורשי חברת החשמל, בבואם לגיל פרישה וסיום עבודתם בחברה, היה מי שהציע כי יעלו "במקצת" את תעריפי חברת החשמל. העלאת תעריפים זו הייתה אמורה לממן חוסר המזומנים בקופה. כך הוצע להבטיח פנסיה ראויה לכלל פורשי חברת החשמל על חשבון ציבור לקוחותיה של חברה זו בכוח, קרי - כלל ציבור צרכני החשמל בארץ - ושלום על ישראל.

עתה מתרגשת עלינו פרשה חדשה של חסרון מזומנים בקופתה של חברת החשמל. זה עתה התפוגגו הדיה של הסערה האחרונה שפקדה את הארץ וראשי חברת החשמל התפנו לערוך בדק-בית וסקר נזקים שגרמה להם סערה זו. מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, צוטט, לאחרונה, בעיתונים - אגב סיור של חברי ועדת הכלכלה של הכנסת במתקני החברה - והודיע שבקופתה של חברת החשמל יחסרו כמיליארד שקלים כדי לכסות נזקיה של סערה זו.

מנכ"ל חברת החשמל אמר - בהתייחס להיערכות חברת החשמל בקשר לסופה האחרונה - כי אין ספק שבשבוע האחרון הייתה התנהלותה של חברה זו התנהלות צבאית, כי החברה נערכה לחורף מאז חודש אפריל 2013 וערכה גם תרגיל ממוקד החירום שלה לפני כחודש ימים. באשר לפעילות מוקד החירום של החברה שקרס במהלך הסערה, ציין המנכ"ל, כי החברה בודקת את פעילות מוקד 103, אולם בשיא הסערה היו 60 אלף לקוחות בלי חשמל ולא ניתן להכין מוקד שיוכל לעמוד בעומס הזה.

בהתייחס למצבה הפיננסי של חברת החשמל, הסביר המנכ"ל כי בחברת החשמל קיימת תוכנית מסודרת להפחתת החוב. "ב-2015 תעריף החשמל יכול לרדת כי נכסה את הערבויות שלקחנו ונחזיר את החוב", הסביר. "הורדת התעריף לפני 2015 תכניס את החברה למשבר. התעריף יירד בעשרות אחוזים אבל לא צריך להפחית אותו ב-30%". מנכ"ל חברת החשמל זכה לסיועו של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, שאמר כי "הכשל היה של הנהגת המדינה, אין בממשלה גורם אחד שעליו מוטלת אחריות לנהל את האירוע ולתאם בין כל הגורמים".

מונופול רגשי

למרות החזות השאננה והבוטחת שמציגה מערכת יחסי הציבור המשומנת של חברת החשמל כלפי חוץ, הרי מתברר ומסתבר, כי לא הכל שפיר ומושלם, כפי שרוצים בחברת החשמל כי כך ייראו דברים בבת-העין הציבורית.

לפני פחות משבוע ימים התראיין האלוף (במיל.) דורון רובין ל"מוספשבת" של מעריב והגיב בכעס על התנהלות חברת החשמל, שלא יישמה את מסקנות דוח הביקורת החריף של הוועדה שבראשה עמד ושבדקה את התנהלותה בקשר לסופה שאירעה בשנת 1992. "חשבתי שחברת החשמל הפנימה את הדוח שלי, אבל מתברר שכולם התנהגו פה בהיסטריה לאומית במקום לזהות את המשבר ולהיערך לקראתו, ולא רק לבלבל את המוח", מחה האלוף.

בראיון לכתבת מעריב, שרה ליבוביץ-דר, אמר אברי ארביב - דובר חברת החשמל שכיהן בתפקידו במהלך הסערה הקודמת, באותם ימים, שהודח מתפקידו בידי ועדת רובין, יחד עם מנהל מחוז ירושלים של החברה, דני כהן - "בכירים בחברה לא הסכימו לפעול על-פי ההנחיות שלי. המנכ"ל סירב לעלות לירושלים ביום חמישי אף שביקשתי ממנו לעשות את זה. ציוו עליי להודיע לציבור שעד מועד מסוים החשמל יחזור, ואני סירבתי. המנכ"ל היה מהנדס חשמל, אבל לי היו עיניים בראש וגם איי-קיו לא נמוך. אנשי השטח אמרו לי שהחשמל לא יחזור עד אותו מועד, ולא רציתי לשקר לציבור".

חברת החשמל מסרה תגובתה באותה כתבה באלה המילים: "יומיים לפני פרוץ הסערה, חברת החשמל הכריזה על הפעלת חירום כך שכל החברה נערכה מבעוד מועד להתמודדות עם מזג אוויר חורפי. מרגע שבו מזג האוויר הפך לאירוע חורף קיצוני הוקם חמ"ל וחדר מצב, נוצר קשר ושיתוף פעולה מלא עם גורמי הביטחון וההצלה ועבדנו איתם בשיתוף פעולה מלא. עושה רושם שמי שמעלה טענות לא שהה בדרכים במהלך הסערה.

"צירי התנועה שפונו נחסמו מחדש בתוך דקות על-ידי שלג שנערם לגובה של 60 ס"מ עד מטר. בדרכים ננטשו רכבים תקועים, ואלפי עצים שקרסו חסמו את דרכי הגישה. המעבר בין שכונה לשכונה בתוך העיר בליווי משטרה ונגמ"שים נמשך למעלה משעתיים וחצי. כלי רכב כבדים, כמו גם התחבורה הציבורית, שקעו בשלג, בוץ או החליקו על קרח גם לאחר פיזור מלח על הכבישים. חברת החשמל עברה מהפכה בעקבות המשבר של 92' ודוח ועדת רובין. הדוח נלמד ויושם במלואו, כפועל יוצא בוצעו השקעות נרחבות ברשת החלוקה שהורידו את דקות האספקה מכ-1,000 דקות ללקוח בתחילת בשנות ה-90 לכ-150 דקות בשנה כיום. מערך ההסברה ונוהלי החירום של החברה שונו בעקבות הדוח, וכן גם תפיסת ההפעלה של מטות החירום והמוקדים הארציים".

בסוף השבוע שחלף "זכו" צרכניה-בכוח של חברת החשמל לפרסום תודה, מטעמה של חברת החשמל. במודעות ענק - שפורסמו בהבלטה רבה בשלושת העיתונים: ידיעות אחרונות, מעריב והארץ, דווקא בשטחי הפרסום היקרים, בעמודי הכותרת של עיתונים אלה ובערב שבת דווקא - נכתבו מודעות שכותרתן המילה "תודה".

בשל חשיבותן של מודעות אלה שפרסמה חברת החשמל, מבחינת מודעותה הציבורית לרחשי לב הציבור, בעקבות התנהלותה בתקופת הסערה האחרונה, רואה אני לצטט הכתוב במודעות אלה, שנכתב תחת שני צילומי עובדי חברה זו המתקנים נזקי הסופה, וצילום שלישי של עמוד חשמל שקרס אל השלג, כדלהלן:

  • "תודה

    תודתנו לכם, לקוחותינו, על הסבלנות ועל אורך הרוח שהפגנתם, למרות ימים ולילות ארוכים ללא חשמל.

    תודתנו על שידעתם להעריך את הנחישות והמאמץ האדיר של אלפי עובדי חברת החשמל שיצאו לשטח בתנאים קשים ומורכבים ולעיתים תוך סיכון חיים, כשמטרה אחת בלבד מול עיניהם: להחזיר את אספקת החשמל הסדירה לכל משפחה ולכל בית.

    אנו מתנצלים בפני כל מי שנותר ללא חשמל בימי הסופה, ומעריכים מאוד את החום שאתם מפגינים כלפי אלפי העובדים שלנו, שעבדו סביב השעון בלי מנוחה כדי להתמודד עם נזקיה של הסופה הקשה ויוצאת הדופן שפקדה אותנו.

    החזרנו את אספקת החשמל לכל לקוחותינו, אך יחלוף עוד זמן עד שנשקם את כל נזקי הסופה. האמון שנתתם בנו מחמם את הלב ומזכיר לנו כל פעם בשביל מי אנחנו כאן.

    תודתנו לעובדי החברה שהתגייסו ועבדו סביב השעון בתנאים הקשים".


בשל העובדה, כי חלק מעובדי חברת החשמל זוכים - במסגרת תנאי העסקתם בחברת החשמל - לתנאי שכר מופלגים וחלק מהם אף נהנים מצריכת חשמל חינם אין כסף, ללא כל הגבלה שהיא, מה-גם שאין משכורות מרבית עובדיה של חברה זו בגדר של משכורות המינימום המשולמות למגזרי עובדים רבים במשק; ציפיתי כי בשולי מודעה זו יופיע הכיתוב: "מודעה זו מומנה בכספם האישי של עובדי חברת החשמל".

כיתוב זה - בשולי מודעות ענק אלה - חשבתי לעצמי, היה מחמם לי את הלב, הרבה יותר מהמונופולין שנטלה לעצמה חברת החשמל, המונופוליסטית מכוח החוק, גם על רגשותיי הפרטיים, תוך שהיא החליטה, על דעתה שלה - כמפורט במודעות אלה - כי הציבור העריך את הנחישות והמאמץ האדיר של אלפי עובדי חברת החשמל שיצאו לשטח בתנאים קשים ומורכבים ועיתים תוך סיכון חיים, כשמטרה אחת בלבד מול עיניהם: להחזיר את אספקת החשמל הסדירה לכל משפחה ולכל בית.


בשולי מודעות אלה הופיע דווקא הכיתוב הבא:
"חפשו אותנו ב- (כאן הופיע הסימן לפייסבוק) חברת החשמל העמוד הרשמי".

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  24/12/2013   |   עודכן:  24/12/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חברת החשמל - אפס הפסדים, רק רווחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דג
24/12/13 21:57
2
מקס פאואר
25/12/13 12:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בקמפיין המואץ לשחרורו של המרגל הישראלי יונתן פולארד משביו, שוב נעשות כל השגיאות האפשריות, והפעם דווקא בידי מי שנמנים עם ה"מי ומי" במדינה. בעוד שבעבר היה זה, בעיקר, קמפיין תקשורתי, שלא הניב את השחרור המיוחל - מתגייסת עתה למשימת החילוץ ממשלת-ישראל, בראשות בנימין נתניהו, וקוראת להחזיר את פולארד הביתה, אף שמעולם לא חי בארץ.
24/12/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המרפסת שנפלה מן הקומה השמינית בעיר חדרה מתווספת לרשימה אינסופית של חלקים ואלמנטים לבניה שצנחו מבניינים לאורך השנים בישראל. מדובר במחדל פיקוח שגובה קורבנות, אך משרד הבינוי והשיכון על גלגוליו, הרשויות המקומיות וגורמי הפיקוח מזלזלים בו ומפקירים את הנושא כמו את הנפגעים ממנו.
24/12/2013  |  דרור עמית  |   מאמרים
אבנר ומלכה תושבי השרון הגיעו לפגישה בדירה אותה רצו לקנות, לאחר לחצים שהופנו אליהם מצד המתווך והמוכרים הסכימו השניים לחתום על זכרון דברים. המתווך שלף מסמך מודפס ומילא את פרטי המוכרים והקונים, הסכומים ותנאי התשלום והצדדים חיש קל חתמו על המסמך מתוך אמונה כי המסמך אינו מחייב.
24/12/2013  |  גילעד ושדי  |   מאמרים
זה אינו מו"מ, זהו מסע לכיפוף ידיים שמקבל שמות שונים ומשונים. אולם משום שישראל היא המוותרת בו ויתורים בלתי הפיכים, הריהו למעשה "בליץ-קריג" אנטי ישראלי, או מסע להכנעת ישראל ומכאן סכנתו העצומה. את המרוץ המטורף הזה חייבים להפסיק עכשיו ולהחזיר את השיח לפסים המקוריים שלו - מו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים.
24/12/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
האם המשאבים שהושקעו בחינוך מנוצלים ביעילות ומביאים לתוצאות הראויות, להן מצפה החברה ולהן מצפים התלמידים הרבים?
24/12/2013  |  מרדכי שחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il