|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מצוקה פיזית ונפשית נוראה [צילום: פלאש 90]

"אנשים שקופים"

קשישים ערירים, ללא בית משלהם, ללא קרוב ומודע, במצוקה פיזית ונפשית נוראה לקראת הסוף כאן במדינת ישראל, גם כאשר הם במסגרת רפואית רשמית, הם מצויים ב"גטו" מיוחד - גטו נפשי
31/01/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות

אילו שאלתם אותם מהו יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שחל ביום שני שעבר, הם לא היו מבינים על מה מדברים. קרוב לוודאי שלא היו שומעים את השאלה. אפשר וכלל לא היו רואים את השואל. אלה קשישים ערירים, ללא בית משלהם, ללא קרוב ומודע, במצוקה פיסית ונפשית נוראה לקראת הסוף. גם כשהם כאן במדינת ישראל וגם כאשר הם במסגרת רפואית רשמית, הם מצויים ב"גטו" מיוחד - גטו נפשי. הם "מוגנים" גם מתשומת לב ראויה. אין להם נפש חיה שתבוא אליהם מדי פעם, שתשים לב אליהם ולמכאוביהם בשעת השקיעה של חייהם.

"מדובר בניצולי שואה שהגיעו לישראל כשהם סובלים מבעיות נפשיות קשות במהלך השואה.הם אושפזו בשנות החמישים והשישים בבתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים ופרטיים. רובם הגיעו בגפם ואין להם קרובי משפחה או חברים. עם השנים הפך בית החולים לביתם. היום הם בעשור השמיני לחייהם ומעלה, וחלקם סובלים מבעיות נפשיות ותפקודיות. "אלה אנשים שקופים", מאחורי שערים סגורים, רדופים על-ידי העבר ומורחקים על-ידי החברה."- אומר אלירן קרן בן לניצולי שואה אשר הגה, הקים ומנהל את המסגרת של מתנדבים במעונות לניצולי השואה ו "משפחה מחבקת"
והוא מסביר את הרקע לכך." עם השנים, חלחלה לתודעה הציבורית והממסדית ההבנה שרבים מניצולי השואה קוטלגו כ"חולי נפש" בשל אבחנות שגויות וחוסר נכונות של המדינה הצעירה להתמודד עם הטראומה שחוו בשואה.רק בסוף שנות התשעים, בין השאר בעקבות ועדת בזק לבדיקת מצבם של חולי נפש ניצולי השואה, הוחלט להקים הוסטלים לבריאות הנפש עבורם, הכפופים למשרד הבריאות".
אלה שמוגדרים כסובלים מבעיות נפשיות, מתגוררים בשלושה הוסטלים לבריאות הנפש שהוקמו במיוחד בעבורם: "שער מנשה", "פרדסיה" (לב השרון) ובאר יעקב." המדינה פיצתה בכך מעט על חטאיה ואפשרה לניצולים להזדקן במסגרת ובסביבה, המאפשרת טיפול, ריפוי בעיסוק וחיי חברה. במימון של ועדת התביעות נבנו מבנים נאים וסביבה ירוקה בסמוך לבתי החולים הפסיכיאטריים, במטרה שהמסגרות החדשות ישמשו מעין בתי אבות"- אומר אלירן.

בבתי חולים לחולי נפש מאושפזים 725 ניצולי שואה, שרובם סובלים ממחלות שנגרמו או הוחמרו בשל עברם הקשה. רובם גלמודים ונותרו בשוליים.הם חיים במוסדות לחולי נפש למרות שאינם צריכים להיות שם. נקבע כי משרד הבריאות ומשרדי ממשלה נוספים שנוגעים בדבר חייבים לגייס כל אמצעי כדי לשפר את איכות חייהם של ניצולי השואה.

אלירן: "המדינה נתנה לבתי החולים הפסיכיאטרים לנהל את ההוסטלים והמעונות לניצולי השואה .בתי החולים, לצערי,מנהלים את ההוסטלים לניצולי השואה כמו עוד מחלקה בבית חולים.. שכן מדובר בניצולי שואה שנפגעו פיזית, אך בעיקר נפשית מהזוועות, רובם עריריים, ואלו שיש להם משפחות - ברובם לא בקשר איתם. זאת הסיבה שהקמתי מערך המתנדבים: "מתנדבי מעון ניצולי השואה" . אלה משמשים כמשפחתם היחידה" .אלירן מנהל את מערך המתנדבים שהקים למען פעילות בפרויקטים שמטרתם לשפר את רווחתם של ניצולי השואה במעון. עד כה הוא פעל כאדם יחיד . לא כעמותה.


אלירן קרן
אלירן קרן

אלירן קרן בן 42 נולד לאם ניצולת שואה שנפגעה נפשית ולא הייתה מסוגלת לגדל אותו. אביו גם הוא ניצול שואה. סיבוך קשה בלידה גרם לו לנכות בידו. את שנות הילדות שלו הוא בילה בפנמיות. אולם בשלב מאוחר יותר של חיו הוא גם "גילה", את אימו באמצעות המעונות הללו. זה היה כבר אחרי שהוא בסס את חייו ואת פרנסתו ופרנסת משפחתו על יָזָמות פרטית. את העיסוקים בתחום הכלכלה ועסקים הוא למד בעצמו והקים משרד מצליח. אך הנושא של ניצולי השואה הבודדים במעונות לא נתן לו מנוח והוא החליט לעשות מעשה. הוא סגר את המשרד שלו, עבר עם המשפחה לפרדסיה, ובעזרת מתנדבים הוא אימץ את מעונות נפגעי הנפש של ניצולי השואה. הוא גילה בדידות נוראה, אנשים שקשה מאוד להגיע אליהם וצריך לעשות מאמצים אדירים כדי לפתוח איזה סדק לנפשם. אחרי כול כך הרבה שנים של בדידות, החומה הנפשית שהייתה קיימת הוגבהה עוד יותר, חוזקה עוד. צריך לעשות מאמצים גדולים כדי להגיע אליהם.

אלירן מגיע לביקור במעון לעתים כמה פעמים ביום.הוא דואג לעיסוקיהם השונים של המטופלים שחלקם בבחינת "ריפוי בעיסוק". מלבד משחקים ופעילות פנימית מוזמנים אמנים, מקהלות, מספרי סיפורים. אלה שמסגלים מוצאים לטיולים ואף למסעדות.בין הפרויקטים "סדר יום ששי", "קבלת שבת" "פרויקט חגים",ביקור סטודנטים ותלמידי בתי ספר,חוגים שונים ועוד .כל זאת בתאום עם הנהלות בתי החולים.כיום אלירן כבר מייצג את דיירי שלושת המעונות בארץ, ונאבק לאפשר לעוד ניצולים שנותרו בקהילה להיכנס אל הבתים ולקבל טיפולים רפואיים ופסיכולוגיים. בשנת 2013 היו במעונות לניצולי השואה כ-3000 מתנדבים בפרויקטים השונים. אלירן הוא היחיד שדואג לרווחתם ואיכות חייהם ומקדיש לכך את חייו. בנוסף למערך המתנדבים.

"אני מייצג רשמית את 'האנשים השקופים'. אין לי מערך כספי. הכול בא מתרומות ישירות.כשחסר כסף אני פשוט מביא מהבית..צרכים רבים עדיין לא נענים כגון: טיפולים משמרים, טיפולי פיזיותרפיה, פסיכולוג, פסיכותרפיסט, טיפולים משלימים שונים, הנגשת שירותים כמו בדיקות שמיעה, בדיקות ראייה.הכשרת הצוותים ותמיכה בהם להתמודדות עם השחיקה ועוד... יש הרבה עשייה לקיים במעט זמן שנותר,אשמח לסיוע כלכלי מכספים ייעודיים שנתנו גם למענם או לכל סיוע אחר" – (בפייסבוק של אלירן קרן) מסכם אלירן את החלק הזה של הביקור. ואני תוהה היכן הארגונים הטובים והיפים, כמו ארגוני הנשים, "ויצו", "הדסה" "נעמת" שמתוכם מצויות מתנדבות בבתי החולים השונים.

הביקור

באותו יום שישי שביקרתי באו ארבע נשים צעירות חברות "מעגל נשים תל מונד: איילת הילל, שלי לנדסמן, שולי דרעי ושרון גודש. הרביעייה באה מדי יום ששי לעסוק בכול סוגי הדרכה. הפעם זאת הייתה הדרכה באפיית עוגות. כול מטופל שמסוגל יושב ליד שולחן והנשים מראות כיצד לָשים את הבצק, מרדדים את העלים ואחר כך אופים. הכול בנועם, בחיוך, בסבלנות, ולעתים תוך נטילת יד המטופל כדי שיגע בבצק.

לקראת האירוע הקבוצתי שבא לאחר מכן ובהנחה שאני לא מעוניין ללמוד על אפיית עוגות הפגישו אותי מארחיי עם ק. הוא הכוכב של החבורה, בכך שבשעה שרובם בעיקר שותקים, הוא מדבר. הוא מדבר לעניין, וכל זאת מדפי ההיסטוריה שלו.

ק. נולד בזגרב כיום קרואטיה וכשפרצה המלחמה היה בן חמש. הוא זוכר זאת בבהירות רבה. לא רק את ההפצצות אלא גם שאלה היו מטוסי שטוקה." הם ירדו עלינו מן השמיים והפציצו, והפציצו ומסביב היה אש ולהבות ועשן ולא נתנו לילדים לצאת". כשהוא מדבר על ה"שטוקות" אני חש רעד בגופו. שכן הזמזום של מטוסי ה"שטוקה" שהטריף חושים וערער עצבים, הרעיד את הגוף הרבה יותר מאשר הפצצות עצמם. בכך התנסיתי גם אני כנער. על השאלה איך עברה עליו המלחמה הוא מרכין את הראש ולא עונה.

"אם ככה באת לארץ כשהיית בן 10 "- אני אומר לו והוא מתקן אותי בגערה קלה:: "בן 9 הייתי.באתי עם אחותי וסבתי." מכאן ברור שכל השאר נספו בשואה. הם נקלטו בקיבוץ "עין המפרץ" של השומר הצעיר שם נמצאת אחותו עד היום אבל היא לא יכולה כבר לנוע.

הוא זוכר את האירועים הגדולים של מפ"ם, שתנועת "השומר הצעיר" הייתה הבסיס שלה.הוא זוכר מפגשים עם מנהיגי התנועה האגדיים: מאיר יערי ויעקוב חזן. הוא זוכר את הקאמרי שהיה בדיזנגוף ליד פרישמן. הוא נמנה עם אלופי השח בארץ והוא מזכיר את בית הקפה שבו הוא שיחק - "המדורה", אם אני לא טועה. זה היה בית קפה שפעל בשנות החמישים בתל אביב. הוא שכן במרתף פינת הרחובות ריינס וגורדון. בבית הקפה נהגו להיפגש אמנים תל אביביים מהתקופה, פעילי מפ"ם,סופרים ומשוררים .ק. היה כתב ספורט. לא שאלתי אותו באיזה עיתון כתב, ואילו אמר לי לא הייתי מפרסם, שכן בכך הייתי פוגע בפרטיותו. על זה, אגב, מאוד מקפידים, ובעיקר אלירן. אבל אין ספק שהוא אכן היה כתב ספורט. כאשר סיפרתי לבתי איה, שגם היא פעילה באותה מסגרת,והיא זאת שקשרה אותי עם אלירן, על השיחה עם איזה גבר רחב כתפיים, היא אמרה: "אה, אתה בטח מתכוון ל-ק'". מסתבר שהוא האיקון האיש שאוהב לספר. אלא שכמו במקרים רבים, הזיכרונות הם אשכול, כשכול קטע הוא מסוג אחר. החיבור הוא באמצעות עצימת עין חזקה מאוד כדי להיזכר, וזאת יכולה להיות, כאמור, אפיזודה שונה לחלוטין מקודמתה, אבל עומדת בפני עצמה כאנדרטה היסטורית על כול התיאור הציורי שבה. בין לבין הוא יכול לספר על דברים שהוא כנראה אימץ.

בשעה שאני שוחחתי עם ק', האיש שישב מאחוריי נגע כלות בכתפיי, והראה לי כרטיס פרסומת שעליו שם של חברת אשראי. גם הוא רצה תשומת לב. לאחר פרק אפיית החלות בא החלק הבידורי. הגיטריסט והזמר יוני קלר הנעים במנגינות והמתנדבים ואנשי הסגל הצליחה לשתף חלק מן המטופלים למעגל הרוקדים.

עם המתנדבים נמנים אנשים מכול הקשת החברתית, תרבותית וכלכלית של ישראל ממקומות שונים, בעיקר מן השרון. עדי יעקובזון, סטודנטית בשנה ב' לחינוך מיוחד לגיל הרך במכללת לווינסקי, הגיעה להתנדבות במעון דרך פרסום של אלירן בפייסבוק. היא באה מדי יום ששי עם כלבתה זואי. היא הביאה אותה בכוונה ברורה שמא הייצור החביב הזה יגרום למטופלת לתקשר. וכה אכן קרה. המטופלת אימצה את הכלבה וראתה בה ילד שלה ודרך הכלבה היא התקשרה אל עדי. אפשר שאי פעם הייתה לה כלבה. הסיסמה של אלירן היא כמו של קופירייטר: "אנשים רוצים לתת, רק תן להם צ'אנס".

אשר לצ'אנס, סיפרתי על הביקור שלי לילי הבר, שעוסקת בהתנדבות בכמה וכמה תפקידים בכול הקשור להיבטים השונים של הניצולים, ועל החוויה שלי. על כך הגיבה: "מה שאתה אומר לי נשמע כהזוי. אילו באת למפגש שהיה לי היום בתל אביב (שקשור לניצולים) היית רואה את המציאות ומקבל בחילה".

הפרויקט של אלירן זכה לחשיפה בערוץ 10. שאלתי אותו אם בעקבות השידור היו תגובות ממשיות ובראש ובראשונה עזרה כספית. לאחר היסוס הוא סיפר לי שניצולת שואה חברת קיבוץ שחסכה במשך שנים, שקל פה ושקל שם, החליטה לתרום 100,000 שקל. בכסף הזה הוקמה מבואה חיצונית יפה למעון, ידידותית לסביבה ונעימה למבקרים. חיכיתי להמשך רשימת התורמים, אבל זהו. תורמים חמלה נטו. עד כה אלירן התמקד בעיקר במציאת "משפחות חובקות" והוא מתקרב לסיום מטלה זאת. עכשיו הוא זקוק לתרומות להרחבת הפעילות ומתקנים. לשם כך הוא חייב להקים עמותה. בעיקר לצורך קבלת תרומות.

סיום הסיור

יש עוד מחלקות במעון בפרדסיה. הוכנסתי לאולם שבו היו כורסאות וכסאות מותאמים ועליהם שכבו, ישבו, התפתלו - דמויות שונות שרובם לא הראו סימני חיים. היו כאלה שהיו בתנוחה של עובר. היו שראשם היה שמוט, היו שידיהם היו תלויות חסרות תנועה, היו שרגליהם נפלו על צידה של הכורסה וראשם בצד השני. רובם כנראה ישנו או נמו. קרוב לכניסה ישבה אישה, קטנה, צנומה, כמעט שלד של אדם. ראשה היה רכון על החזה ועיניה היו עצומות. רגליה היו מושטות קדימה. אלירן ניגש אליה והניח עליה, כמעט בריחוף, את כף ידה. "רבקהל'ה (שם בדוי), מה שלומך, איך את מרגישה". האישה לא ענתה ולא זזה. אלירן שם את שתי ידיו על ברכיה של האישה. האישה לא הראתה סימני חיים. ואנו מחכים לתוצאות המישוש החם הזה, כמה דקות - וכלום. אלירן כרע על ברכיו, הניח את הראש על ברכיה של האישה, כשידיו מלטפות פניה: "רבקהל'ה, כאן אלירן". ואז קרה משהו. האישה התחילה למלמל בלחש שאני לא שמעתי אבל אלירן שמע, והוא לא רק חייך אלא עודד אותה וגם את מילותיו הלוחשות לא שמעתי. אבל שמתי לב שלאט-לאט, בלא להרים את הראש השמוט, הריסים החלו לנוע וסדק הופיע בעין ואחר כך עיניה נפתחו והיא הרימה קצת את המבט וראתה "בן אדם".

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  31/01/2014   |   עודכן:  31/01/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האקדמיה מחפשת חופש, משרד התיירות מחפש תיירים והשאור של השולמית
31/01/2014  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
יוסי יהושוע (ידיעות אחרונות, 29.1.14) מדווח על עלייה משמעותית בגיוס בנות דתיות לצבא. מהיקף גיוס של 935 בנות דתיות בשנת 2010 להיקף של 1,616 בנות דתיות בשנת 2013. עיקר העניין לדעתי הוא לא במספרים שהם ברוכים לכשעצמם, אלא בהתייחסות הבנות הדתיות לצבא כפי שיהושוע מצטט.
31/01/2014  |  עפר דרורי  |   מאמרים
אחרי שנים ארוכות של בזבוז, מתכנן סוף-סוף צה"ל רפורמה נרחבת, שבה יקוצר השירות הסדיר ביחידות העורפיות ובשירות המילואים באותן יחידות שאינן חיוניות לו.
31/01/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"מערכת החינוך" ותוצריה אינם יורדים מכותרות כלי התקשורת; הנה רשימה חלקית מהימים האחרונים: אלימות קשה, התעללות מינית ומורה שנקרא לשימוע על כי שלל באוזני תלמידיו את היסודות הרעיוניים של המדינה. את הצירוף "מערכת החינוך" הכנסתי למרכאות כי כבר מזמן אני טוען שלאמיתו של דבר אין היא מחנכת, ופה ושם אפילו כיניתי אותה מערכת האין-חינוך או אף האנטי-חינוך. ובאמת – אם חינוך פירושו הנחלת ערכים מוסריים, חברתיים, לאומיים למחונך – ואני מניח שזו אכן הכוונה כשמדברים בעברית המודרנית על חינוך – איך בכלל אפשר לחנך? האם במערכת החינוך הממלכתית יש הסכמה על גבולותיו של איזשהו ערך? מישהו יכול להצביע על ערך אחד מהמנויים לעיל, שמוסכם על כל המחנכים? ואפילו אם נניח שברובד העליון של המערכת יש הסכמה, האם זה מספיק?
31/01/2014  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הסיבה האמיתית בגללה בית המלוכה לא יבוטל, הבריטים לא מתביישים שניצחו במלחמות מוצדקות, נותנים לספרים את הכבוד הראוי, מה חסר במוזאון היהודי, ארכיון המדינה הבריטי מעורר קנאה, המוסלמים האדוקים פחות מפחידים מכפי שנדמה
31/01/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il