|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

אז הוא נאם בכנסת בגרמנית. ביג דיל

נפתלי בנט מנסה להחזיר בתחילת המאה ה-21 את הגלגל אחורה. לדידו יש משנה של חומרה בהטפת מוסר שקרית אשר מטיפים אותה בשפה הגרמנית
14/02/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
בנט. "לא בגרמנית" [צילום: פלאש 90]

עידן יוסף
הנשיא האירופי דיבר; הבית היהודי יצאו במחאה

יו"ר הפרלמנט של האיחוד האירופי, מרטין שולץ - גרמני במוצאו, לביש מזלו, הוזמן לשאת דברים מעל בימת הכנסת לציבור חברי הכנסת. בנאומו ספק-קבע, ספק-שאל, האם נכונה העובדה ששמע מצעיר פלשתיני ברמאללה, כי אזרח ישראל מקבל קצובת מים יומית, בגובה של 70 ליטר ליום ואילו תושב פלשתיני מקבל קצובת מים יומית, בגובה של 17 ליטר בלבד. בתגובה פרצה סערה במליאת הכנסת שהובלה בידי אנשי תנועת "הבית היהודי", כאשר חלק מחברי סיעה פוליטית זו, נטשו - במחאה ובזעם - בתגובה לדברים אלה את אולם מליאת הכנסת.

שר הכלכלה והשר לענייני דתות, נפתלי בנט - שהיה בין הנוטשים את אולם המליאה, באמצע נאומו של יו"ר הפרלמנט האירופי - כתב זמן קצר לאחר מכן דברים אלה, באתר הפייסבוק שלו, כדלהלן:

  • "עומד יו"ר הפרלמנט האירופאי, גרמני במוצאו, ונואם בכנסת ישראל, שני שקרים בוטים: 'פלשתיני זכאי ל-17 ליטר מים לעומת ישראלי שזכאי ל-70 ליטר מים ליום', 'ישראל מטילה מצור על עזה' (זה אחרי שגירשנו 8000 יהודים מעזה ובתמורה ירו עלינו רבבות טילים). לצערי, אף אחד לא טרח למחות או להעמיד אותו על טעותו. לא אקבל הטפת מוסר שקרית נגד עם ישראל בכנסת ישראל. בטח לא בגרמנית".

    (ההדגשות שלי - ח"ש)


אין בדעתי, ברשימתי זו לעסוק "בתבונה הפוליטית" של נטישת אולם מליאת הכנסת, בידי חברי-כנסת, בעת נאום יו"ר הפרלמנט האירופי - ויהיו דבריו חריפים ומקוממים ככל שיהיו. בכל זאת מדובר בבעל תפקיד פוליטי בכיר, המייצג בתפקידו זה את אירופה כולה ולא רק את גרמניה, באופן דווקני ופרטי, הגם שהוא גרמני במוצאו. למי שאינו זוכר נזכיר, כי הפרלמנט של האיחוד האירופי, הינו חלק מהרשות המחוקקת, המורכבת ממועצת האיחוד האירופי, שהינה הבית העליון, כאשר הפרלמנט משמש כבית התחתון וקיימת גם הנציבות האירופית. הפרלמנט של האיחוד האירופי נבחר, בבחירות ישירות, בידי תושבי מדינות האיחוד. פרלמנט זה מונה 766 חברים, כאשר הבחירות לו נערכות, אחת לחמש שנים. כל מדינה - בהתאם לגודלה - זכאית למספר מושבים בפרלמנט. הפרלמנט הינו הפרלמנט הדמוקרטי הרב-לאומי הגדול ביותר בעולם והשני מבחינת ייצוג גודל האוכלוסייה, לאחר מדינת הודו רבת האוכלוסין.

ברשימתי זו מבקש אני לעסוק בפסילת השימוש בשפה הגרמנית, באופן מוחלט, במדינת-ישראל, בכלל וכנסת-ישראל, בפרט. כיום - 62 שנה לאחר חתימת הסכם השילומים עם ממשלת גרמניה ו-49 שנה לאחר כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לגרמניה - הטחת ביקורת בידי פוליטיקאי ישראלי כלפי עמיתו הגרמני, על כך שהוא נושא דברו, בשפה הגרמנית, נשמעת מופרכת, במקרה הטוב, ופתטית, במקרה הרע. האם סבור נפתלי בנט כי כתבי האמנה שהוחלפו בין ממשלות ישראל וגרמניה, בשנת 1965, קודם שנולד, עם כינונם של יחסים דיפלומטיים מלאים, בין ישראל לגרמניה - בכל הקשור לכתבי האמנה הגרמניים - לא נכתבו ולא הודפסו בשפה הגרמנית?

בשנים הראשונות של היות מדינת-ישראל, בגדר של "מדינה שבדרך", לקראת השתלבותה בצד מדינות העולם, כחלק בלתי נפרד מהן, נהגה בארץ התנהגות מוזרה וצבועה למדי, כלפי יחסינו עם גרמניה. מחד-גיסא, המשיכה מדינת-ישראל לקיים החרם שהוטל על גרמניה על-ידי הארגונים היהודיים. בדרכונים החדשים של המדינה הודפס: "לכל הארצות פרט לגרמניה". מי שרצה לנסוע לגרמניה נאלץ לבקש הסרת מגבלה זו מדרכונו. לאחר שגרמניה המערבית הפכה לחלק בלתי נפרד מגוש מדינות המערב, שישראל שאפה להיות חלק ממנו, הרי הקשה חרם זה על ניהול יחסי החוץ של ישראל. סופם של דברים, בוטל חרם זה.

עתה - בתחילתה של המאה ה-21 - מנסה נפתלי בנט להחזיר הגלגל אחורה. לדידו יש משנה של חומרה בהטפת מוסר שקרית, אשר מטיפים אותה בשפה הגרמנית. כאן חייב אני להביא גילוי נאות. שני הוריי ז"ל, באו מארצות דוברות גרמנית - ולמזלי כי רב העניקו הם לי - בילדותי - ידיעת השפה הגרמנית. לא פעם, לא פעמיים, אלא פעמים הרבה במהלך חיי הועילה לי ידיעתי ושליטתי בשפה הגרמנית, ובמקרים מסוימים אף העניקה לי יתרון על פני אחרים, שאינם דוברים שפה זו ואינם שולטים בה כדבעי.

"גם השפה של גתה ושל שילר"

בשנת 1961 - על-רקע ניהול משפט אייכמן ושידורו הרצוף ב"קול ישראל", שהיה חלק ממשרד ראש-הממשלה ושימש כשופרה ודברה של ממשלת-ישראל - המשיכה אמי ז"ל, כדרכה, ללהג בשפה הגרמנית. תרגולי הדיבור בשפה הגרמנית, שתורגלתי בהם, לא הצטמצמו לתחום ביתנו בלבד. אמי שוחחה עמי, בגרמנית צחה, בכל מקום. ברחובה של עיר, בחנויות בהן ביקרנו, בבית-ספרי, עת אספה היא אותי בסיום הלימודים, בתחילת דרכי בו. הקיצור - תחת כל עץ רענן. ואל תקלו ראש באמי המנוחה. דעתנית של ממש הייתה אמי ז"ל, טרם נעשה שימוש במונח זה דרך שגרה.

כששמעה אמי שסבי המנוח הוכנס לבית-האסורים בהיידלברג, בשל יהדותו, שמה נפשה בכפה, נטשה ההכשרה בחווה הציונית באלזס, בה לימדוה מלאכת דישון אדמה ושאר ענייני חקלאות ושמה פעמיה אל תוככי גרמניה הנאצית. מעולם לא סיפרה לי אמי המנוחה מוצאותיה בגרמנית הנאצית אותם ימים. את סודה בקשר לתקופה זו, נטלה עמה אל קבר. עם זאת, יודע אני, כי סבי וסבתי המנוחים ניצלו בזכות סטרטיפיקטים ש"ארגנה" היא להם. בזכותה זכו הם לראות בני בנים, קודם שנפטרו הם לבית-עולמם בשיבה טובה.

באחת מן הפעמים שבהן שוחחנו אמי המנוחה ואני, בשפה הגרמנית, ברחובה של עיר, בעת שהתנהל משפט אייכמן, פנה - בזעם - עובר-אורח לאמי והטיח בה: "מה את מדברת עם הבן שלך בשפה של היטלר?" . אמי שנדהמה מהפנייה הבוטה והישירה, התאוששה, שאפה אוויר מלוא לוגמה ובדרך האירופית בה חונכה, בגרמניה - כן, כן בגרמניה ממש, נפתלי בנט - השיבה-הטיחה לעבר עובר-האורח: "יסלח לי אדוני, אבל זו גם השפה של גתה ושל שילר!". חבוש כובע ברט, כמנהג ה"מזרחניקים" של אז, אחזה אמי בידי בחוזקה וגררה אותי, בשאט-נפש, שניכר על פניה, מהמקום בו פגש ופגע בנו, אותו עובר-אורח.

מאז, כל אימת שנוטל אני לידי ספר הכתוב בשפה הגרמנית - בעיקר ספרי שירה - ויהיו אליה ספרי שירה של ברכט, רילקה, הלדרלין, גיתה או משוררים כותבי גרמנית אחרים, בצד מילון גרמני-עברי (אמי המנוחה לימדה אותי לדבור גרמנית מדוברת ולא גרמנית של שירה), עולה חיוך על שפתיי. נזכר אני, כל פעם מחדש, בפגישתנו עם אותו עובר-אורח ובדברים שהטיחה בו אמי. מי יגול עפר מעיניך, אימא ורואה היית נחת בעמלך, עת שוקד אני ו"שובר שיניים", בנסותי לפרש וגם/או להבין מילה או היגד שירי, שמעולם - מעולם - לא גונב שמעם לאוזניי.

אחת השפות המדוברות בעולם

ולך - לך נפתלי בנט, מי שאינו מחבב השפה הגרמנית, על דרך ההמעטה, אדגיש ואציין, כי השפה הגרמנית או הנדברת, אך ורק בגרמניה. השפה הגרמנית נדברת ומדוברת, מלבד בגרמניה, גם בשוויץ, רומניה, אוסטריה, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, פולין, איטליה, בלגיה, חבל אלזס-לורן שבצרפת, נמיביה, רוסיה, הונגריה, סלובניה וארגנטינה. השפה הגרמנית הינה אחת מהשפות המדוברות בעולם, כאשר ביחס למעל 100 מיליון אירופאים זו שפת-אם. גרמנית הינה השפה הנלמדת ביותר באיחוד האירופי, הינה אחת השפות הרשמיות של האיחוד האירופי והשפה השנייה בה נעשה שימוש באינטרנט - לאחר השפה האנגלית.

ועוד עובדה אחת, נפתלי בנט, אולי אזוטרית, אבל חשובה. יו"ר הפרלמנט של האיחוד האירופי, מרטין שולץ, פתח נאומו בכנסת באומרו, כי הוא מקווה שיבינו אותו, מדוע הוא עושה שימוש בשפה הגרמנית, שכן זו השפה שהוא שולט בה. תם ונעלם הדור של אבא אבן שהיה בעל שליטה מופלאה בשפות ברמה של שפת אם ובאנגלית משובחה בפרט.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  14/02/2014   |   עודכן:  14/02/2014
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אז הוא נאם בכנסת בגרמנית. ביג דיל
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון זנדר
14/02/14 13:12
2
צפורה טננבאום
14/02/14 13:33
3
דני ציטרבאום
14/02/14 17:24
4
י.ש
14/02/14 19:16
5
י.ש
14/02/14 20:44
6
דאגנית
14/02/14 22:27
7
דאגנית
15/02/14 07:28
8
זקן
17/02/14 11:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשת השבוע שלנו, כִּי תִשָּׂא, יש ריבוי נושאים אבל בעיקר מה שמייחד אותה, הוא המעברים החדים בין מצבים רוחניים קיצוניים. הפרשה פותחת במעלתם של בני ישראל, בנשיאת ראש [שמות ל']: [יא] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [יב] כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה', בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם. ההמשך מתייחס למה שדובר בשתי הפרשות הקודמות, כולל הנחיות מפורטות כיצד לעשות את הקטורת שהזכרנו בשבוע שעבר, וכן מינוי אומנים לביצוע המלאכה המורכבת של בניית המשכן וכליו. יש גם תזכורת על שמירת השבת, שלא נתבלבל ונחשוב שמצוות בניית המשכן דוחה שבת. מיד אחר כך מספרת התורה [פרק ל"ב]: [א] וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; משה אמר להם כי הוא עתיד לשהות בהר ארבעים יום וארבעים לילה; הם ספרו את הימים, כולל היום שבו עלה להר וביום הארבעים לספירתם משה לא חזר.
14/02/2014  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מבין אותן מדינות מעטות, שעדיין ניצבות לימין-ישראל, שמורה לגרמניה עמדה של בכורה. מעל לכל מתגלה מדינה זו כידידת האמת שלנו וכבעלת-בריתנו הנאמנה ביותר. בעולם שנוטר-איבה גלויה כל כך למדינה היהודית - זוהי בהחלט אלומה של אור.
14/02/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כל הארץ רוגשת לשמע הבשורה שהיהודים הספרדים יוכלו לקבל אזרחות ספרדית ובכך ספרד תתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לאבות אבותינו לפני למעלה מחמש מאות שנה. אבל רוב הספרדים נשארו נאמנים לתרבות ספרד ועשו הבחנה ברורה בין גזירות השלטון והדת לאהבת התרבות והמורשת. עד לדור שלי כולנו דיברנו לאדינו, שרנו את הרומנסות, קראנו את הרומנים, השירה והתפילות בשפת אמנו בכתב רש"י וכיום בכתב לטיני. רבים כמוני אף למדו ספרדית מודרנית, אך הבינו טוב יותר את השפה הספרדית העתיקה של סרבנטס בדון קישוט או לופה דה וגה.
14/02/2014  |  ד"ר יעקב קורי  |   מאמרים
1. "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה!" (במדבר, יד). לא מכבר יצאו מבית העבדים לאחר מאות שנות דיכוי, וכבר גברו הגעגועים. המדבר משתרע מולם, והארץ המובטחת רחוקה. בשעת המצוקה פונים העבדים המשוחררים למקום היחיד שהכירו, לאֵם המכה והמשעבדת, רוצחת התינוקות: מצרים.
14/02/2014  |  דרור אידר  |   מאמרים
התפישה לגבי הדרגתיות בהחמרת הענישה יוצאת מהנחה שגויה לפיה העבריין מצפה לעונש מסוים בואו נחזור לנקודת המוצא של המדינה כפי שנוסחה בהכרזת העצמאות וגם: העצלות של המשטרה, השלכות חוק הספרים, שדרי ספורט בערוץ הראשון והערה על הכתיבה שלי
14/02/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il